Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Du må søke status som enkeltemnestudent, dette gjør du via universitetets sider. Har du tidligere ikke studert ved UiO må du sende vitnemål direkte til universitetet innen fristen. For å søke på enkeltemner som matte/kjemi/fysikk/biologi må du oppfylle visse krav, tror du må hatt matte første og andre året, eller matte første året + et av de andre realfagene fra vgs.

 

Hvis du skal søke deg senere inn på medisin, så er det kanskje en idé å ta ex.phil allerede nå, som gir deg 10studiepoeng ;)

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker det er mange brukere her som er kompetent nok til å svare på mitt spørsmål:

 

Jeg har en kompis som i lengre tid har slitt litt med tett nese og sykdom, så nå skal få utført denne operasjonen i morgen og gjøre en neseveggsoperasjon, altså så vidt jeg forstår, rette opp neseskilleveggen. Han har imidlertid fått litt kalde føtter i dag, da han har lest en del dårlige erfaringer med den operasjonen, som uheldig bivirkninger som å miste følelsen i nesen, og at det hadde liten eller ingen effekt på problemene det skulle løse.

 

Hva er deres synspunkter på denne operasjonen? Er det verdt det, er det noen risikoer med det, kjipe bivirkninger, og vil det hjelpe?

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kompetent til å svare direkte på spm. ditt, men det jeg _kan_ svare på er at det er en moderne ting at pas. leser om inngrepet/sykdommen som de skal igjennom/deres på forhånd. Dette skaper i noen tilfeller et godt fundament som gjør at korrekte og gode spm. kan stilles legen senere, men også dessverre i noen tilfeller ikke-sanne myter rundt inngrepet, og svært sjeldne (feks) bivirkninger fremstås som mye vanligere enn hva det egentlig er. Det er jo først og fremst legen som på bakgrunn av pasientens symptomer/plager og hans historie veier fordeler mot ulemper og anbefaler / ikke anbefaler ett eller annet. I dette tilfellet virker det som legen mener (i samsvar med pas. regner jeg med) det er "best" å gjennomføre inngrepet. Ved ytterligere spm. burde pas. hhv. seg til legen =) Men for all del, vent her til du får et bedre faglig svar, det kan (hvis svaret kommer fra rett(e) personer her, være bedre enn andre internett-svar) virke beroligende/ lette problematikken.

Lenke til kommentar
Dere som gikk ut av videregående med R94, og forbedret karakterer frem til nå. Hvilke konsekvenser fikk det å konvertere vitnemålet til et kunnskapsløftevitnemål?

Jeg gikk ut med vitnemål fra kunnskapsløftet, men jeg vet at de som gikk ut året før meg mistet en del poeng. Fordypningspoeng har falt bort og realfagspoeng er redusert, noe som fører til at mange ikke fikk "credit" for fag de tok.

Lenke til kommentar
Tenker det er mange brukere her som er kompetent nok til å svare på mitt spørsmål:

 

Jeg har en kompis som i lengre tid har slitt litt med tett nese og sykdom, så nå skal få utført denne operasjonen i morgen og gjøre en neseveggsoperasjon, altså så vidt jeg forstår, rette opp neseskilleveggen. Han har imidlertid fått litt kalde føtter i dag, da han har lest en del dårlige erfaringer med den operasjonen, som uheldig bivirkninger som å miste følelsen i nesen, og at det hadde liten eller ingen effekt på problemene det skulle løse.

 

Hva er deres synspunkter på denne operasjonen? Er det verdt det, er det noen risikoer med det, kjipe bivirkninger, og vil det hjelpe?

 

Jeg har ikke tittet opp i nesen hans, og kan dermed egentlig ikke si noe. Men legene vet som oftest, om ikke alltid, hva de gjør. Det som muligens kunne ha hjulpet kameraten din var om han fikk redusert nesemuslingene. Nå vet ikke jeg hva som har ledet opp mot denne tettheten i nesen, de fleste mennesker har en noe skjev nesevegg dvs. septum.

 

Har kameraten din alltid vært tett i nesen, har han allergier, hvor allergisk er han, har han missbrukt nesespray, og til sist men ikke minst, har han pådratt seg noen skader i nesen, slag eller lignende...

 

Hvor gammel er kameraten din? Om han er ferdig utvokst, og ikke har skadet seg, da er det stor sannsynlighet for at det er nesemuslingene som har blitt for store grunnet allergi eller forkjølelser. Jeg betviler ikke at septumet er skjevt, men dette er antageligvis sekundært om kan tidligere har kunnet puste normalt gjennom nesen. Og om han da er ferdig utvokst, og ikke har pådratt seg skader.

 

Jeg hadde et lite inngrep hvor jeg fikk redusert nesemuslingene som hadde blitt store grunnet allergier, forkjølelser og missbruk av nesespray, har aldri vært mer åpen i nesen en nå så lenge jeg kan huske.

Legene vet som oftest hva de gjør. Men de er bare mennesker, så feil forekommer..

Jeg har lest meg noe opp på dette, siden jeg har gått gjennom anatomien til hodet, og siden jeg sleit med tett nese selv, og da mener jeg slet. Hadde smerter i sinusene som gjorde at det var vanskelig å sove..om ikke umulig..

 

PS

 

Jeg hater studiene i utlandet, om jeg stryker er det ikke grunnet dumhet eller manglende innsats, er ugudelig stresset nå, har aldri hatt nerver før prøver inntil nå, selv om jeg kan stor sett alt. En jente kunne ALT, fikk jernteppe, strøk :(

 

Sonja, tusen takk for svar, her og på pm :blush:

 

Om det går i dårlig nå, så er det mulig vi sees ved UiO om 18 måneder, gitt at jeg faktisk legger inn en innsats for å forbedre karakterene mine.. Har 5 prøver de neste to ukene. Er ikke noe stor tragedie å bli lege to år senere egentlig. Tror man lærer seg mer praktiske ting, dvs. mer kliniske ting i Norge, en i utlandet, vi lærer mye utenat uten å egentlig skjønne hva som skjer. Så selv om vi er bedre på teori, henger vi laaaaangt etter på den kliniske delen.

 

Kjipt at jeg ikke har militær poeng, om troppsjefen min hadde vært oppegående nok gi meg legetime når jeg ba om det, noe som hadde gitt med nytt innrykk, hadde jeg ikke blitt sendt hjem/dimmet grunnet "medisinske årsaker".

 

Men tror det ikke skal være så vanskelig å sanke sammen 60 studiepoeng på 12 måneder, tar lette fag. Jeg kan ta morsmålet mitt... Bosnisk-Serbisk-Kroatisk, ved UiO, skal mye til for at jeg stryker der... :p

Ha en fin kveld...

 

PPS..

Er litt beruset nå, så jeg vil be om å ikke bli kritisert for skrivefeil, eller generell dårlig bruk av norsk språk.

Lenke til kommentar

BannanMannen: He-he, bare hyggelig, bare å spørre mer...

 

Men, ikke gi opp, jeg krysser fingrene for at det skal gå bra på de prøvene du skal ha. Bare fordi at en annen jente strøk, så betyr ikke det at du skal gjøre det samme. Hvis du har mulighet til å lese sammen med noen andre i klassen, så gjør det. Spør hverandre om eksamensrelevante spørsmål. Hvis du skal ha skriftlig eksamen, så kan du vel titte på tidligere eksamensoppgaver--om dette lar seg gjøre.

 

Og, hvis det ikke skulle gå bra, så ikke bli lei deg. Ta det som en erfaring, en nyttig erfaring videre. Lykke til

Lenke til kommentar
Består veldig mye av medisinstudiet av matematikk? Og er det veldig komplisert?

 

Statistikk 1.semester i Oslo, består av sannsynlighetsoppgaver

 

Eks:

 

a) Anta at hemoglobin-konsentrasjonene følger en normalfordeling. Beregn den nedre 5%-persentilen for hemoglobin-konsentrasjonen, det vil si den verdien som har 5% av hemoglobin-verdiene til friske kvinner under seg.

 

b) Estimer sannsynligheten for tenåringsgraviditet i Kvartsvik, med 95% konfidensintervall.

 

c) Hva uttrykker p-verdien?

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Består veldig mye av medisinstudiet av matematikk? Og er det veldig komplisert?

 

Faktisk er matematikk noe jeg savner i medisinstudiet i Trondheim. Ikke at jeg er noen stor fan av matte i utgangspunktet, men sannsynlighetsregning og statistikk er veldig nyttige verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...