Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Problemstilling:

 

En 80år gammel pasient. Ble innlagt pga pneumoni, får antibiotika i.v.

Har kjent konstipasjon, men klager over nytilkommet magesmerter og oppblåsthet etter hver måltid. Får deretter do trang, men ingen avføringer.

 

Det auskuteres livlig tarmlyd, ingen palpabel oppfylling eller tumores. Magen er bløt og oppløst. Litt øm over nedre kvadrantene.

 

Spørsmål: Hva er lider hun av? Hva er løsningen?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan anbefale Lærebok i anatomi? Ser at skolen har satt opp "Gray's Anatomy for Students", "Clinically Oriented Anatomy" og "Menneskets Funksjonelle Anatomi" som de mest brukte alternativene. Er det verdt å bruke litt ekstra med penger på den norske, eller er de engelske bedre?

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale Lærebok i anatomi? Ser at skolen har satt opp "Gray's Anatomy for Students", "Clinically Oriented Anatomy" og "Menneskets Funksjonelle Anatomi" som de mest brukte alternativene. Er det verdt å bruke litt ekstra med penger på den norske, eller er de engelske bedre?

Hold deg unna "Moores clinical og andre etc.." anatomibøker, norsk eller ei.

Det du trenger er 2 atlaser; Netter og Color Atlas of Anatomy. Og BRS gross anatomy. ;)

Lenke til kommentar
Potensiell brannfakkel kommer -

 

Å komme inn på norske medisinstudier har alltid vært knallhardt fordi det har vært et betydelig underskudd av plasser i forhold til demand.

 

Med andre ord har de studentene som har kommet inn i Norge vært en gjeng ekstremt skoleflinke og målrettede folk.

 

Kan det kanskje tenkes at de tar med seg disse egenskapene videre i arbeidslivet og derfor, i gjennomsnitt, presterer noe bedre enn sine kollegaer med utdannelsen fra utlandet?

Kjære kollega.

 

Jeg lurer på om De har lyst å fremprovosere en usakelig debatt fra en ugjennomtenkt logikk.

Hvordan klarer De å konkludere slik vås? Mener du at de som studerer medisin i utlandet ikke er målrettet/skoleflinke?

Lenke til kommentar
Potensiell brannfakkel kommer -

 

Å komme inn på norske medisinstudier har alltid vært knallhardt fordi det har vært et betydelig underskudd av plasser i forhold til demand.

 

Med andre ord har de studentene som har kommet inn i Norge vært en gjeng ekstremt skoleflinke og målrettede folk.

 

Kan det kanskje tenkes at de tar med seg disse egenskapene videre i arbeidslivet og derfor, i gjennomsnitt, presterer noe bedre enn sine kollegaer med utdannelsen fra utlandet?

Kjære kollega.

 

Jeg lurer på om De har lyst å fremprovosere en usakelig debatt fra en ugjennomtenkt logikk.

Hvordan klarer De å konkludere slik vås? Mener du at de som studerer medisin i utlandet ikke er målrettet/skoleflinke?

 

Jeg tror nok ikke at norskutdannede leger presterer bedre en leger som er utdannet i utlandet. Men de fleste som drar til østblokklandene for å studere medisin har ikke nok poeng til å komme inn i Norge. Jeg har INGENTING i mot de som studerer i utlandet, hadde fått plass i Polen og hadde planene klare..men så fikk jeg barn, og har nå heller brukt noen år på å bedre snittet mitt..og jeg har kommer inn i oslo nå:) men det er jo ikke til å stikke under en stol at de som har snitt til å komme inn i Norge, stort sett blir i Norge.... betyr ikke at utl.stud. er noe mindre målrettet, men akkurat i det øyeblikket de søkte om studieplass i utlandet så hadde de kanskje ikke like gode resultater å vise til som de som kom inn i Norge. Under og etter studiene er det nok hipp som happ. :-)

Lenke til kommentar
Potensiell brannfakkel kommer -

 

Å komme inn på norske medisinstudier har alltid vært knallhardt fordi det har vært et betydelig underskudd av plasser i forhold til demand.

 

Med andre ord har de studentene som har kommet inn i Norge vært en gjeng ekstremt skoleflinke og målrettede folk.

 

Kan det kanskje tenkes at de tar med seg disse egenskapene videre i arbeidslivet og derfor, i gjennomsnitt, presterer noe bedre enn sine kollegaer med utdannelsen fra utlandet?

Kjære kollega.

 

Jeg lurer på om De har lyst å fremprovosere en usakelig debatt fra en ugjennomtenkt logikk.

Hvordan klarer De å konkludere slik vås? Mener du at de som studerer medisin i utlandet ikke er målrettet/skoleflinke?

 

Hehe, nå må du slappe av, Vaio.

 

For det første - alle som går medisinstudiet og blir leger er jo per. definisjon målrettede og skoleflinke, uavhengig av hvor de er utdannet hen. Du dro fram en link om et tema som forsåvidt er ganske uinteressant, men likevel, du hadde tydeligvis lyst til å diskutere dette?

 

Studien kom altså frem til at leger som hadde studert i Norge hadde i gjennomsnitt litt høyere lønn, enn leger som hadde studert i utlandet. Dette er jo litt merkelig, eller hva? Foregår det en kollektiv diskriminering av leger med utdannelse fra utlandet? Det er vel heller tvilsomt, eller hur?

Så kan det kanskje tenkes at det er en liten forskjell fra starten av - mellom studenter som har studert i Norge og i utlandet. Det er jo et faktum at det er nesten latterlig vanskelig å komme inn i Oslo f.ex og da er det jo en helt spesiell, selektert gruppe som begynner der.

 

Dette handler selvfølgelig ikke om at utenlandsstudenter ikke er målbevisste/skoleflinke - det handler om at kanskje, men bare kanskje, er studentene i Norge litt mer karrierebevisste og målrettede i det de driver med? For å komme inn har de jo allerede bevist dette, mener jeg.

 

Ingen grunn til å hoppe i skyttergraven her altså.

Lenke til kommentar

Nå er jeg å regne for inhabil i denne sammenheng, da mitt syn er farget av både det ene og det andre. I tillegg vet jeg jo ikke om medisinstudiet i Norge er noe annerledes enn i Ungarn. Jeg vil likevel stille et spørsmål.

 

Hvorfor velger man å studere i utlandet, les Øst-Europa, hvis det ikke oppfattes som den lette utvei?

 

Selv har jeg i lys av erfaringene jeg har gjort meg det siste halvårer, ingen problemer med å vedgå at Budapest var en b-løsning for mitt vedkommende. Det viste seg å være en dårlig idé, og svært lite motiverende. Det jeg egentlig ville var å studere i Norge, men det var jeg ikke dyktig nok til. Heldigvis er vi forskjellige, og utenlandstudier som dette virker utmerket for mange.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Mannlige leger med norsk utdanning tjente 911.000 i snitt.

 

Mannlige leger med norsk utdanning tjener mer gjennom sin yrkeskarriere enn kvinnelige leger og leger utdannet i utlandet.

 

Det kommer fram i en ny mastergradsoppgave i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo. Samfunnsøkonom Knut Fjeldvig har studert de ulike legegruppenes lønnskurver basert på data for perioden 1993 til 2006.

 

(...)

 

Fjeldvig har også sett på hvor mange i de ulike gruppene som spesialiserer seg og har funnet at det er flere norskutdannede leger blant spesialistene enn utenlandsutdannede.

 

Kvinnelige leger - som i dag utgjør rundt 40 prosent av medisinstudentene - har en lavere spesialistprosent enn sine mannlige kolleger.

 

Men, det står ikke Øst-Europa her?

De mest populære universitetene i Øst-Europa er Ungarn og Polen, de ble medlemmer av EU i 2004. Man får ikke anerkjent (uten videre eksaminering) legelisens *utstedet utenfor EU ergo det logiske er at de fleste norske studenter dro nedover etter Polen/Ungarns EU medlemsskap. Altså vil ikke denne undersøkelsen gjelde norske studenter i Øst-Europa siden den tar utgangspunkt i perioden mellom 1993 - 2006.

 

Dessuten tror jeg det henger mer sammen med spesialisering, eller mangel på spesialisering, hvorfor er det så få leger med utenlandsk utdanning som spesialiserer seg?

Endret av afrochick
Lenke til kommentar
Hvor viktig vil dere si det er at jeg velger realfagsmatte på videregående, i stedenfor S-matte?

Nå vet jeg bare hvordan det har vært på 1. semester på UiO, men etter min mening er det ikke viktig i det hele tatt. I S2 har man sannsynlighet, noe som kan hjelpe i statistikkfaget. Folk som har tatt R2 sier det er helt urelevant for dette studiet. Nå vet jeg som sagt ikke hvordan det blir i senere semestre.

Lenke til kommentar

R2 var nesten bare fysikkrelatert, men under diff.ligninger husker jeg vi hadde endel medisinske eksempler (vel, i grunn, alt som hadde med funksjoner hadde noen medisinske eksempler). Mulig det blir relevant senere.

 

Karlson, har du T eller P matte nå?

Hvis du har T så hadde jeg valgt R-varianten. Den er ikke noe vanskeligere enn S, bare annerledes og i grunn langt morsommere syntes jeg.

 

PS: Anbefaler at du ser på kompetansemålene og velger det som virker morsomt.

Endret av afrochick
Lenke til kommentar
R2 var nesten bare fysikkrelatert? Jaha?

 

Jeg følte det slik. Vi drev en del med Newton (derivering/antiderivering/avkjølingsloven selv om det siste igrunn bare gikk ut på å tolke funksjoner), de fleste (alle?)praktiske oppgavene i trigonometri gikk ut på å finne faseforskyvning osv. sette opp sinusfunksjoner for å forklare flo og fjære eller hvordan spenning varierer med tiden osv.

 

I all rettferdighet, en del av modelleringen gikk også ut på befolkningsvekst og bakteriekolonier. På begynnelsen, under algebra, hadde vi også endel økonimske oppgaver. Jeg hadde forøvrig Matematikk R2 som basisbok.

Lenke til kommentar
Derivering og antiderivering er da på ingen måte bare fysikkrettet. Det er helt sentral i matematikk.

 

Det er klart, men når det gjaldt praktisk bruk av dem (og differensiallikninger) fikk vi mye som var relatert til fysikk; svingninger, fritt fall men også nedbrytning av radioaktiv stoff (grenseland kjemi?) Mitt helhetlige inntrykk av R2 var at alle kapitlene (utenom vektorer og algebra) var tettbundet sammen - de øvrige kapitlene var trigonometri, funksjoner, integraler og differensiallikninger.

 

På en annen side, jeg vet ikke hvordan den andre boken var eller hvordan andre lærere la opp undervisningen sin. Vår likte fysikk :!:

Lenke til kommentar
Hehe, nå må du slappe av, Vaio.

 

For det første - alle som går medisinstudiet og blir leger er jo per. definisjon målrettede og skoleflinke, uavhengig av hvor de er utdannet hen. Du dro fram en link om et tema som forsåvidt er ganske uinteressant, men likevel, du hadde tydeligvis lyst til å diskutere dette?

 

Studien kom altså frem til at leger som hadde studert i Norge hadde i gjennomsnitt litt høyere lønn, enn leger som hadde studert i utlandet. Dette er jo litt merkelig, eller hva? Foregår det en kollektiv diskriminering av leger med utdannelse fra utlandet? Det er vel heller tvilsomt, eller hur?

Så kan det kanskje tenkes at det er en liten forskjell fra starten av - mellom studenter som har studert i Norge og i utlandet. Det er jo et faktum at det er nesten latterlig vanskelig å komme inn i Oslo f.ex og da er det jo en helt spesiell, selektert gruppe som begynner der.

 

Dette handler selvfølgelig ikke om at utenlandsstudenter ikke er målbevisste/skoleflinke - det handler om at kanskje, men bare kanskje, er studentene i Norge litt mer karrierebevisste og målrettede i det de driver med? For å komme inn har de jo allerede bevist dette, mener jeg.

 

Ingen grunn til å hoppe i skyttergraven her altså.

Jeg dro frem artikkelen pga. inntekten, ikke pga. "de som er utdannet i Norge" tjener mest, selv om artikkelen tilsier det. Egentlig, er det ingen nyhet. Det er alltid kjent at de som er utdannet i landet har "bedre" inntekter. Dette gjelder for alle land. De har bedre kontakter, er med i "systemet", og, er bedre orientert på arbedismarket.

 

Forøvrig er det heller ingen nyhet; at våre kvinnelige kolleger tjener "mindre".

De har jo verpetid, pms og blir en sjokolademonster en uke pr mnd. ;)

 

Alle er målbevisst, iallfall de som blir ferdig med medisinutdanningen.

 

De nevnte om kommende bombe: Hva med alle overlegestillingene som utlyses? Og... som blir tatt av utenlandske overleger? Dette kommer ikke til gode for oss. Dette er et problem som NMF og NLF må stoppe.

Lenke til kommentar

Har sett på tidligere eksamensoppgaver fra første året på UiO.

Mitt inntrykk er at medisinstudiet i Norge krever mer forståelse, men mindre pugging.

Forskjellen her er at det i Norge vil være vanskeligere å kompensere for manglende intelligens ved å jobbe veldig veldig mye. Snakker da ut i fra mine erfaringer fra Slovakia.

 

Hvis en person derimot skjønner systemet inn og ut, og husker alle de detaljene som de i Norge ikke må lære seg, da vil jeg hevde at denne personen er en klasse over. Men for de fleste av oss, så tror jeg vi er en klasse under de som studerer i Norge.

 

Fagene er bedre lagt opp, dere har Human Biologi, vi har kjemi og biologi og biofysikk, som er lette, men det er ofte vanskelig å vite hva foreleseren egentlig ønsker at vi skal lære, og hva pensum er.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

BannanMannen, hva mener du med "alle de detaljene som de i Norge ikke må lære seg"? Mener du at man går mer i dybden allerede første året i utlandet, eller er det slik at forskjellige kjemiske strukturer skal pugges? Første semester er en introdkusjon der man på 11 uker går overfladisk gjennom humanbiologien, derfor er eksamen lite detaljert. Interessant å høre hvordan dere i utlandet gjør det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...