Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Jeg tror nok jeg starter i det små. Regner med at jeg tar opp de mer lystbetone fagene først. Jeg har 4 i både Økonomi og inf. og engelsk, så det er jo relativt hjertlig å ta opp. Verre er et med historie, samfunnsfag og alle disse andre difuse fagene hvor jeg har 5 fra før. Sistnevnte vil kanskje ha muntlige eksamen?

Lenke til kommentar

Akkurat. Jeg skal en tur til Bjørknes for å få kartlagt veien å gå herfra.

 

4.92.

 

2-3Mz

2-3Kj

2-3Bi

 

Har ikke hatt fysikk på videregående, så må ta 2Fy. I og med at jeg ikke har vært borti det tidligere, regner jeg med å følge undervisning på Bjørknes, samt ta opp alle tre mattekarakterene samme halvår. Jeg hadde skriftlig matteeksamen i 3. klasse. Hva vil skje med denne karakteren om jeg tar opp faget?

Lenke til kommentar

Vurderer å ta samme vei som Jorchi har tatt. Jeg tror jeg fremdeles har en mulighet til å greie meg gjennom utsilingsprosessen, men den måten vi studerer på føles meningsløs.

Jeg har 5 prøver om 3 uker, Biologi, Kjemi, Anatomi, Latin og Slovakisk.

Får se hva jeg får på de prøvene. :p

 

Man får 2 alderspoeng fra og med man er 20, og 2 poeng for fgtj eller det som tilsvarer 60 studiepoeng. Så om jeg kan ruske sammen et snitt på 5,5 i løpet av 3 semestre kan jeg komme inn. Da er jeg 22 år gammel, wow.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forbedre andreklassekarakterer etter at du har fått tredjeklassekarakterene, dessverre. Så du må eventuelt ta nye fag (2+3mx/R1+R2) og få slettet 2+3mz. Andreklassekjemien og -biologien får du ikke gjort noe med.

 

Anbefaler å ta R2 og Fy2 på bjørknes, og ellers ta opp alle firer-fagene og de fagene du har fem i som du føler deg sterkest i. Du trenger ikke langt under 6 i snitt for å komme inn. Har du vært et år i militæret og har full fordypning i realfag får du 6 ekstrapoeng. Så får du 2 ekstrapoeng om du er 20, 4 om du er 21, 6 om du er 22 og 8 om du er 23 når du søker. Sett at du er 23 år, har gjennomført førstegangstjeneste, har 60 studiepoeng eller har vært på folkehøgskole og har 4 realfagspoeng, så har du 8 + 2 + 4 = 14 ekstrapoeng.

Da trenger du 5,4 i snitt. Hvor gammel er du, og har du vært i militæret?

Lenke til kommentar
Du kan ikke forbedre andreklassekarakterer etter at du har fått tredjeklassekarakterene, dessverre. Så du må eventuelt ta nye fag (2+3mx/R1+R2) og få slettet 2+3mz. Andreklassekjemien og -biologien får du ikke gjort noe med.

 

Anbefaler å ta R2 og Fy2 på bjørknes, og ellers ta opp alle firer-fagene og de fagene du har fem i som du føler deg sterkest i. Du trenger ikke langt under 6 i snitt for å komme inn. Har du vært et år i militæret og har full fordypning i realfag får du 6 ekstrapoeng. Så får du 2 ekstrapoeng om du er 20, 4 om du er 21, 6 om du er 22 og 8 om du er 23 når du søker. Sett at du er 23 år, har gjennomført førstegangstjeneste, har 60 studiepoeng eller har vært på folkehøgskole og har 4 realfagspoeng, så har du 8 + 2 + 4 = 14 ekstrapoeng.

Da trenger du 5,4 i snitt. Hvor gammel er du, og har du vært i militæret?

 

Ikke tro at jeg er kjepphøy nå, men her er det vel noen feil. Det er fullt mulig å gjøre noe med andre klassekjemien og biologien, du kan bytte de ut med nye fag, f.eks 1BI/1KJ, og jeg TROR også at du kan forbedre de, men er litt usikker her. Det er iallefall lov nå å forbedre fag selv om du har fått standpkt/eksamenskarakter i et høyere nivå av faget, men kanskje dette bare gjelder for kunnskapsløftet-fag.

Lenke til kommentar

Hm, det høres da helt sykt ut. Er disse reglene nye? En venninne skal ha tatt opp begge. Jeg kan da slette hele fag og timer? Det er vel bare å slette både 2 og 3 Kj, for så å ta dem opp?

 

Jeg er 20, og har ikke gjennomført førstegangstjeneste. Det er ikke sagt at det er medisin jeg vil studere, men det skader jo ikke å ta opp fag i alle fall.

Lenke til kommentar

mener å tro at disse reglene ble endret for en tid tilbake. Man kan forbedre karakteren i 2kj, selv om du allerede har tatt opp 3kj. Det samme gjelder for de andre fagene...

 

Hvis du ikke jobber ved siden av skolen, så bør det gå helt fint å ta opp 4-5 fag hvert halvår, (5 uten noen realfag) Noe som fungerte bra for meg, spesielt mot slutten var å ta opp endel enkle muntlige fag, for å dra snittet opp. Får du 6 i faget, ber du skolen din om å føre karakteren på vitnemålet, ellers kan du la være å føre de opp på vitnemålet ditt... Eksempler på slike muntlige fag: Psykologi A, Psykologi B, Filosofi 1, Filosofi 2 (men, har hørt at i Oslo kan du ikke lenger avlegge eksamen i filosofi, så det får du sjekke opp... :( ) , Engelsk modul 1(rent muntlig fag, tror det er det faget fortsatt heter ) vil også anbefale politisk idehistorie som har muntlig eksamen, spesielt hvis du har gode historie/poltikk/samfunnsfag kunnskaper.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Tidligere (4-5 år siden) var det riktignok sånn at man ikke kunne forbedre karakteren i et fag på lavere nivå (for eksempel 2kj) dersom man hadde karakter i samme fag på høyere nivå (for eksempel 3kj). En idiotisk regel, så lenge karakteren på lavere nivå fortsatt telte med i snittet. De tok til vettet og forandret dette for et par år siden (2006 eller 2007, tror jeg). Dette er jeg helt sikker på. Det jeg IKKE er sikker på, er om de har forandret regelen tilbake igjen etter kunnskapsløftet. Men det virker ikke sånn på de andre kommentarene her.

 

Hvis man tar opp et fag hvor man har både standpunkt- og eksamenskarakter fra før, erstatter den nye eksamenskarakteren begge de gamle. Det kan altså lønne seg å ta opp et fag hvor man har 5 i standpunkt og i eksamen, for selv om man får en ny femmer, vil denne ene karakteren erstatte de to gamle.

 

Jeg har hatt god erfaring med å studere kjemi og biologi på universitetsnivå, og ta opp fagene på videregående nivå parallellt. Det fungerte for meg, men passer kanskje ikke for alle. Det kan i hvert fall være noe å tenke på. Jeg syntes i hvert fall det ble for kjedelig å slure og stumpe i de samme fagene fra videregående enda en gang, uten å gjøre noe mer matnyttig samtidig. Jeg har også veldig god bruk for kunnskapene fra tidligere studier nå.

Lenke til kommentar

Har vært oppe å lest biologi hele natten av en eller annen merkverdig grunn, og poster her fordi jeg ikke får sove. Dette er noe jeg sikker har spurt om før, men jeg gjør det igjen. De av dere som ikke kom rett fra VGS, hvor gamle var dere når dere begynte? Hva annet, noe sier meg at jeg ikke får 30 studiepoeng for å ha vært et semester i utlandet og studert, det er vel bare studier i Norge som blir godkjent når det kommer til poengsanking, rett meg om jeg tar feil. Jeg så en oversikt over hva studentene i Norge hadde, (UiO), det virket mye mer givende for å si det minst. Jeg burde greie å få 6ere i alle biologi og kjemi 1 og 2, eller hva de heter nå til dags om jeg meldte meg opp som privatist før Januar. Stoffet fra VGS ser ut som en spøk når jeg ser tilbake på det.

Lenke til kommentar
Har vært oppe å lest biologi hele natten av en eller annen merkverdig grunn, og poster her fordi jeg ikke får sove. Dette er noe jeg sikker har spurt om før, men jeg gjør det igjen. De av dere som ikke kom rett fra VGS, hvor gamle var dere når dere begynte? Hva annet, noe sier meg at jeg ikke får 30 studiepoeng for å ha vært et semester i utlandet og studert, det er vel bare studier i Norge som blir godkjent når det kommer til poengsanking, rett meg om jeg tar feil. Jeg så en oversikt over hva studentene i Norge hadde, (UiO), det virket mye mer givende for å si det minst. Jeg burde greie å få 6ere i alle biologi og kjemi 1 og 2, eller hva de heter nå til dags om jeg meldte meg opp som privatist før Januar. Stoffet fra VGS ser ut som en spøk når jeg ser tilbake på det.

 

Jeg begynte i høst, og fylte 23 i september. Er helt enig i at stoffet fra VGS virker mer eller mindre latterlig når man ser tilbake på det. Mitt tips er å skaffe en kjemibok på universitetsnivå, det er ikke alle som er avskrekkende store, men de forklarer stort sett ting mye bedre, og med en dybde som gjør at det er mulig å få en ekte forståelse, og ikke bare memorere. Hvis du har interesse for det, er det ikke så dumt å skaffe en bok i generell biologi også, og lese kapitlene om cellebiologi, genetikk og eventuelt zoofysiologi. Campbell Biology er en veldig god bok.

Lenke til kommentar
Har vært oppe å lest biologi hele natten av en eller annen merkverdig grunn, og poster her fordi jeg ikke får sove. Dette er noe jeg sikker har spurt om før, men jeg gjør det igjen. De av dere som ikke kom rett fra VGS, hvor gamle var dere når dere begynte? Hva annet, noe sier meg at jeg ikke får 30 studiepoeng for å ha vært et semester i utlandet og studert, det er vel bare studier i Norge som blir godkjent når det kommer til poengsanking, rett meg om jeg tar feil. Jeg så en oversikt over hva studentene i Norge hadde, (UiO), det virket mye mer givende for å si det minst. Jeg burde greie å få 6ere i alle biologi og kjemi 1 og 2, eller hva de heter nå til dags om jeg meldte meg opp som privatist før Januar. Stoffet fra VGS ser ut som en spøk når jeg ser tilbake på det.

Jeg tror du tar feil. Så lenge landet du studerer i følger ECTS-systemet, er litt av poenget at slike ting ikke skal være noe problem. Send mail til samordna opptak. Det kan eventuelt være mulig at et norsk universitet godkjenner studiepoengene.

Lenke til kommentar

Kurs har de nok ikke. Det er et universitet. Men de har en haug med forskjellige frie studier av varierende lengde. Du kan for eksempel ta ett innføringsemne i kjemi, ett i fysikk og ett i matematikk første semesteret (mens du leser fysikk 1, R1 og kjemi 1), og så finner du ut i løpet av det halvåret hvilke emner du skal ta neste halvår (mulighetene er mange, og det er lettere å finne ut av det når en har smakt litt på universitetsstudier først).

 

Send en mail til universitetet og spør. Jeg finner faktisk ingen realfagsemner som ikke krever R1 + ett av realfagene allerede, men det er mulig at de kan se gjennom fingrene på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...