Gå til innhold

Phenom X4 til 2000 kroner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville det ikke være rart hvis 4MiB er summen av L2 og L3? Trodde AMD brukte inkluderende cache jeg? Da vil jo veldig mye av cachen gå bort til å dublisere den forje cachen. Edit: Eller var det intel som hadde inkluderende? Nå går det helt i surr her, jeg går hjem å legger meg...

Det er Intel som dupliserer L1 cachen i L2 cachen. AMD har såkalt eksklusive cache som ikke legger ting dobbelt i L1 og L2. Men nå husker jeg ikke i farta cache-strategien for L3 som de har valgt.

Lenke til kommentar
Faktisk så synes jeg prisinga ikke er så lav som forventet i forhold til det jeg har sett av foreløpige ytelsestester. Men den er grei nok.

Bare ta det med ro. Det tar nok ikke lange stunden før prisene faller.

La oss for AMDs skyld håpe det tar lang tid før prisene faller ytterligere. Rundt 2000 kr er vel inntil videre overkommelig for en firekjerne med ytelse tilsvarende Core2 v/ 2.4GHz. Intel har ennå ikke vist noe vilje til prissetting som gir en ytterligere heving av "mainstream"-nivået ifm 45nm-lanseringen, men de kan nok hvis de må...

For AMD sin del håper jeg nesten at prisene går opp. Når jeg skriver så lav som forventet, tenker jeg også prisrelasjonene mellom Opteron og Xeon på 2-ways. Tydelig at AMD er mer aggressive her, eller at Intel har vært særdeles aggressiv i prissettinga av Q6600. Mye kan tyde på det siste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg er nervøs, har ingenting mer å si. Jeg kommer til å kjøpe phenom uansett faen, men er redd for balansen i markedet.

Jeg tror ærlig talt ikke at ditt kjøp har noe særlig å si for markedsballansen. :p

Lenke til kommentar
Jeg er nervøs, har ingenting mer å si. Jeg kommer til å kjøpe phenom uansett faen, men er redd for balansen i markedet.

Jeg tror ærlig talt ikke at ditt kjøp har noe særlig å si for markedsballansen. :p

 

 

Ja, for det var det jeg siktet til :) Nei, hvis AMD flopper med dette kommer vi til å gå in i "age of intel". Liker ikke sånt, liker konkurranse :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg er nervøs, har ingenting mer å si. Jeg kommer til å kjøpe phenom uansett faen, men er redd for balansen i markedet.

Jeg tror ærlig talt ikke at ditt kjøp har noe særlig å si for markedsballansen. :p

 

 

Ja, for det var det jeg siktet til :) Nei, hvis AMD flopper med dette kommer vi til å gå in i "age of intel". Liker ikke sånt, liker konkurranse :)

 

 

Ikke si sånt!

 

Vår kjære "osse" har nettopp kreket seg opp fra fjæra etter nok "ei bøtte" med Mack-øl. :)

Lenke til kommentar
Den ER mere effektiv en Core2 per klokke sykluss, og blir mere effektiv desto flere CPUer du har, elsker AMD :-)

 

Penger er da herved starta og rulle inn på "Fritz's julefond for ny PC" :p

 

:D :D Ha-ha!

Bare en ekte fanboi kan komme med en slik bombastisk konklusjon.

 

La oss vente til disse modellene har blitt offisielt testet av mange (og klokket/tweaket av entusiastene).

Og så ønsker vi selvsagt AMD/ATI lykke til. :thumbup:

 

PS/edit:

Dell? Overklokking? :hmm::)

(Blir vanskelig å ta postene dine seriøst når du kan komme med slikt vås).

 

 

Viste du ikke at H2C var overklokket?

 

H2C var overklokket med garanti både fra Intel og Dell, samt at du kunne i BIOS stille hvor mye du skulle overklokke, fra 2.4 Ghz til 3.4 Ghz, men Intel har slitt med og levere bra antall overklokkbare prosessorer, Dell regnet med at Intel skulle greie og levere ca. 10% overklokkbare prosessorer per batch for H2C, men i realiteten er det snakk om nermere 6%, noe som på langt nær ikke holder for den store etterspørselen som var på H2C, derfor valgte Dell og avslutte H2C i påvente av neste generasjon prosessor fra Intel for og se om de er bedre.

 

 

Alle nye XPS maskiner kan klokke prosessoren ett vist antal Mhz i BIOS, og fremdeles ha garantien i behold fra både Dell og Intel.

Har Dell avsluttet H2C?

Lenke til kommentar

2 kjappe spørsmål, har lest kjapt igjennom hele denne tråden og spør:

 

Kommer en småhissig (eventuelt) 3Ghz 4kjerne prosessor til å utvikle mye varme? Eventuelt mer enn min nåværende AMD Athlon 64 S939 4800+ ? Syns ikke denne 4800+ er noe gale, spesielt ikke med Cool 'n Quiet aktivert.

 

Og kan eg eventuelt bruke VapoChill LS som eg har stående her (ubrukt) på ett K10 system?

Lenke til kommentar
Har Dell avsluttet H2C?

Finn en feil:

 

post-3851-1194382876_thumb.png

 

 

2 kjappe spørsmål, har lest kjapt igjennom hele denne tråden og spør:

 

1. Kommer en småhissig (eventuelt) 3Ghz 4kjerne prosessor til å utvikle mye varme? Eventuelt mer enn min nåværende AMD Athlon 64 S939 4800+ ? Syns ikke denne 4800+ er noe gale, spesielt ikke med Cool 'n Quiet aktivert.

 

2. Og kan eg eventuelt bruke VapoChill LS som eg har stående her (ubrukt) på ett K10 system?

1. 4800+ til sokkel 939 hadde 110W TDP. Phenom ser ut til nå 125W på toppmodellene. Dvs. litt varmere under maksimal belastning. Phenom skal få bedre Cool&Quiet-funksjon enn Athlon64 X2-serien. Dvs. lavere effektforbruk når den kjører på tomgang.

 

2. Hvis du har sokkel-settet for AM2 så går det fint rent mekanisk. Om den er kraftig nok til å sluke 125W effektivt nok til at temperaturen blir skikkelig lav vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har akkurat hentet og montert en AM2 X2 6000+ og 2GB ekstra minne i en liten søt barebone kasse, så Phenom skal få lov å modnes mot neste høst før jeg ser på innkjøp av den serien.

 

Akkurat nå nyter jeg bios boot skjermen på Asus mATX kortet.

 

Se det var gutten sin det! :)

 

"Moeny talks, bullshit walks"... og det er nok av det siste her i tråden.

De som vil være "fans på orntli'"... Gakk nå hen og kjøp en X2 eller to. :D

 

PS@Theo:

Hvilket Asus hk er det?

(Har selv ett M2A-VM som jeg er meget fornøyd med)

Lenke til kommentar
En viktig ting å huske på når det gjelder AMDs firekjerne er at den kan senke hastigheten på hver enkelt kjerne individuelt med Cool'n'Quiet funksjonen. Sånn at når du sitter og stresser den ene kjerna maks med en entrådet prosess så vil de tre andre fortsatt kjøre på sparebluss.

Aha. Det er jo veldig ofte på Quad at 1/2/3 kjerner ikke gjør en dritt.

Lenke til kommentar
Har Dell avsluttet H2C?

Finn en feil:

 

post-3851-1194382876_thumb.png

 

 

2 kjappe spørsmål, har lest kjapt igjennom hele denne tråden og spør:

 

1. Kommer en småhissig (eventuelt) 3Ghz 4kjerne prosessor til å utvikle mye varme? Eventuelt mer enn min nåværende AMD Athlon 64 S939 4800+ ? Syns ikke denne 4800+ er noe gale, spesielt ikke med Cool 'n Quiet aktivert.

 

2. Og kan eg eventuelt bruke VapoChill LS som eg har stående her (ubrukt) på ett K10 system?

1. 4800+ til sokkel 939 hadde 110W TDP. Phenom ser ut til nå 125W på toppmodellene. Dvs. litt varmere under maksimal belastning. Phenom skal få bedre Cool&Quiet-funksjon enn Athlon64 X2-serien. Dvs. lavere effektforbruk når den kjører på tomgang.

 

2. Hvis du har sokkel-settet for AM2 så går det fint rent mekanisk. Om den er kraftig nok til å sluke 125W effektivt nok til at temperaturen blir skikkelig lav vet jeg ikke.

Hmm.. hva er feilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...