Gå til innhold

Phenom X4 til 2000 kroner?


Anbefalte innlegg

Tviler på at de vil yte bedre per klokkesyklus enn prosessorer basert på Core-arkitekturen, så agresiv prising er nok nødvendig.

Vel, nå har vi fortsatt bare sett smakebiter av ytelsen. Jeg tror resultatet blir en god miks av bedre og dårligere ytelse per GHz i forhold til Intels firekjerner. Derimot er jeg mer bekymret for klokkefrekvensen. Den ser ut til å la vente på seg. 2,4GHz og 125W TDP er ikke akkurat lovende for første slipp. Håper uansett AMD får opp klokkefrekvensen kraftig utover vinteren og særlig til sommeren med 45nm-modellene.

 

Jeg ser det er litt rot angående antall kjerner:

AMDs firekjerner er fire kjerner på en brikke

Intels firekjerner er fire kjerner fordelt på to brikker

Jeg vil kalle begge disse for ekte. Derimot finnes det noe jeg vil kalle for uekte kjerner: Intels Pentium Extreme 840, 955 og 965. De har bare to ekte kjerner og emulerer to til med HyperThreading.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den ER mere effektiv en Core2 per klokke sykluss, og blir mere effektiv desto flere CPUer du har, elsker AMD :-)

 

Penger er da herved starta og rulle inn på "Fritz's julefond for ny PC" :p

 

:D :D Ha-ha!

Bare en ekte fanboi kan komme med en slik bombastisk konklusjon.

 

La oss vente til disse modellene har blitt offisielt testet av mange (og klokket/tweaket av entusiastene).

Og så ønsker vi selvsagt AMD/ATI lykke til. :thumbup:

 

PS/edit:

Dell? Overklokking? :hmm::)

(Blir vanskelig å ta postene dine seriøst når du kan komme med slikt vås).

 

 

Viste du ikke at H2C var overklokket?

 

H2C var overklokket med garanti både fra Intel og Dell, samt at du kunne i BIOS stille hvor mye du skulle overklokke, fra 2.4 Ghz til 3.4 Ghz, men Intel har slitt med og levere bra antall overklokkbare prosessorer, Dell regnet med at Intel skulle greie og levere ca. 10% overklokkbare prosessorer per batch for H2C, men i realiteten er det snakk om nermere 6%, noe som på langt nær ikke holder for den store etterspørselen som var på H2C, derfor valgte Dell og avslutte H2C i påvente av neste generasjon prosessor fra Intel for og se om de er bedre.

 

 

Alle nye XPS maskiner kan klokke prosessoren ett vist antal Mhz i BIOS, og fremdeles ha garantien i behold fra både Dell og Intel.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se testene av disse.

Julegaven fra meg til meg kommer til å bli den 4 kjerneren til ca. 2000,- som yter best på den hastigheten man kan regne med å kunne klokke den til.

 

Om det står AMD eller Intel på lappen jeg klistrer utenpå kabinettet, betyr heldigvis null og niks for meg :D

Lenke til kommentar

Jeg kommer også til å kjøpe meg en av disse, har sett frem til dette i nærmere ett år. Det er meget mulig at ikke AMD har topp-ytelsen når phenom kommer, men de har garantert en relativt bra price/performance ratio, og er mer enn gode nok for mitt bruk. Derfor gjør jeg som jeg alltid gjør i situasjoner hvor nivået er relativt likt: jeg støtter "the underdog". Go AMD! :)

 

Og primærgrunnen til at jeg gjør dette er at jeg fortsatt husker med gru tilbake til hele 90-tallet hvor prosessorene var grisedyre og ytelsesforbedringene gikk med museskritt. Det var ikke før AMD kom på banen med Athlon at det ble litt sus over pris- og ytelses-utviklingen. Har lyst til å unngå en situasjon hvor Intel står alt for fritt til å diktere prisene i fremtiden.

Lenke til kommentar

AMD har generelt lavt TDP(riktig?) energi forbruk, tror denne vil passe ypperlig for AMD's LIVE (motsvarligheten til Intels VIIV).

 

Litt mere info:

Phenom X4 9500 4MB L2 Cache delt, 95W TDP ved 2.2GHz, SKU: HD9500WCGDBOX - $247.00

 

Phenom X4 9600 512KB L2 Cache per kjerne 2.4Ghz, SKU: HD9600WCGDBOX - $278.00

 

Phenom X4 9700 512KB L2 Cache per kjerne@ 2.6Ghz og 125W TDP, SKU: D9700XAGDBOX - $288.00

 

 

Simen1: kan du bekrefte dette?

 

min kilde:

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9545

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Litt mere info:

Phenom X4 9500 4MB L2 Cache delt, 95W TDP ved 2.2GHz, SKU: HD9500WCGDBOX - $247.00

 

Phenom X4 9600 512KB L2 Cache per kjerne 2.4Ghz, SKU: HD9600WCGDBOX - $278.00

 

Phenom X4 9700 512KB L2 Cache per kjerne@ 2.6Ghz og 125W TDP, SKU: D9700XAGDBOX - $288.00

 

Simen1: kan du bekrefte dette?

Nei, jeg kan nok ikke bekrefte det. Både fordi jeg ikke jobber for AMD ;) og fordi det opplyses om andre hastigheter og cacher andre plasser. Dvs. tidligere var klokkehastighetene forvenet å bli som du nevner men AMD har vist justert ned hastigheten på 9600 og 9700 siden da:

 

Phenom X4 9500 4*512kiB separat L2 cache + 2MiB delt L3 cache = 4MiB totalt, 95W TDP ved 2.2GHz

Phenom X4 9600 4*512kiB separat L2 cache + 2MiB delt L3 cache = 4MiB totalt, 95W TDP ved 2.3GHz

Phenom X4 9700 4*512kiB separat L2 cache + 2MiB delt L3 cache = 4MiB totalt, 125W TDP ved 2.4GHz

Lenke til kommentar

Er nå forvirra...meeeen...som forventa rundt nyslipp...

 

syntes og det var merkelig, 4MB L2 cache på den første prosessoren...er det noe AMD har gjort for og heve prisen på prosessoren, og få den til og se mere konkuranse dyktig ovenfor motsvarende Intel CPU'er?

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Viste du ikke at H2C var overklokket?

 

H2C var overklokket med garanti både fra Intel og Dell, samt at du kunne i BIOS stille hvor mye du skulle overklokke, fra 2.4 Ghz til 3.4 Ghz, men Intel har slitt med og levere bra antall overklokkbare prosessorer, Dell regnet med at Intel skulle greie og levere ca. 10% overklokkbare prosessorer per batch for H2C, men i realiteten er det snakk om nermere 6%, noe som på langt nær ikke holder for den store etterspørselen som var på H2C, derfor valgte Dell og avslutte H2C i påvente av neste generasjon prosessor fra Intel for og se om de er bedre.

 

 

Alle nye XPS maskiner kan klokke prosessoren ett vist antal Mhz i BIOS, og fremdeles ha garantien i behold fra både Dell og Intel.

 

:blush:

 

"I stand corrected".

 

Er nok ikke helt oppdatert på Dell "high-end" for tiden.

 

Men:

Likevel spør jeg deg:

 

Hvordan kan du komme med slik kritikk når de første uofisielle "reviews" av Phenom tilsier tvil om klokkbarheten til disse nykommerne?

Eller:

Har Dell andre alternativer mtp "ferdigklokkede" f.eks. K8 CPU'er?

 

Og hvordan kom du til konklusjonen at Dell avsluttet "prosjektet" med H2C fordi QX6700 var/er en dårlig overklokker?

 

Slik jeg oppfattet det (Google) var/er det mer leveringsdyktighet (fra Intel) og vi vet vel alle nå hvordan etterspørselen etter Core 2 Duo/Quad er/har vært.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

har Googlet litt på SKU nummeret til den heftigste CPUen, og ser MANGE sider faktisk utelukker Ghz, de har med Cache, TDP og socket + pris.

 

Så det virker som om det er noe usikkerhet rundt hvor mye de egentlig går på.

 

 

Og stemmer det som Simen1 sier at den går på 2.4Ghz, så kommer ikke 3 Ghz før nærmere Mars/April.

Lenke til kommentar
syntes og det var merkelig, 4MB L2 cache på den første prosessoren...er det noe AMD har gjort for og heve prisen på prosessoren, og få den til og se mere konkuranse dyktig ovenfor motsvarende Intel CPU'er?

Jeg tror det er tilfeldig at det ble akkurat like mange MB som Conroe.

Ellers så er det ikke 4MB L2 cache, men 4MiB cache. Dvs. summen av L2 og L3 cache.

 

Og stemmer det som Simen1 sier at den går på 2.4Ghz, så kommer ikke 3 Ghz før nærmere Mars/April.

Jeg håper 3,0GHz kommer allerede til påsken men har mine tvil på at de klarer det. Jeg tipper heller 2,8 GHz rundt påsketider og 3,0Ghz i mai-juni.

Lenke til kommentar
Får nesten grøsninger når jeg tenker på hva slags tdp en 3.0 Ghz Phenom vil har når en 2,4Ghz har en tdp på 125w.

 

Ikke glem at Amd oppgir TDP med henvisning under forhold der man evt. kjører systemet på max/full guffe, mens Intel visstnok bruker en "snillere" (litt for snill mener noen) måte å komme frem til/oppgi TDP på.

 

Leste et sted at Amd maskiner stort sett ligger på 35-60 grader, mens Intel vanligvis ligger på 45-70 grader.

Lenke til kommentar

Faktisk så synes jeg prisinga ikke er så lav som forventet i forhold til det jeg har sett av foreløpige ytelsestester. Men den er grei nok.

 

Tror nok det blir et nytt HK og Phenom i min test-/utviklingserver utpå nyåret (eventuelt 1-way Opteron 4 kjerner, om det kommer). Kunne ha valgt en Xeon for 775 HK, men regner med at pris/ytelse blir omtrent hipp som happ for serverens bruksmønster. Enkelte Barcelona tester vise faktisk at AMD er klart best på noen viktige områder. Og da kan man like gjerne støtte "lillebror" Og det holder greit med 2,0 - 2,4 Ghz for mitt bruk.

 

Men AMD fanboy, langt der ifra

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Faktisk så synes jeg prisinga ikke er så lav som forventet i forhold til det jeg har sett av foreløpige ytelsestester. Men den er grei nok.

Bare ta det med ro. Det tar nok ikke lange stunden før prisene faller.

Lenke til kommentar
syntes og det var merkelig, 4MB L2 cache på den første prosessoren...er det noe AMD har gjort for og heve prisen på prosessoren, og få den til og se mere konkuranse dyktig ovenfor motsvarende Intel CPU'er?

Jeg tror det er tilfeldig at det ble akkurat like mange MB som Conroe.

Ellers så er det ikke 4MB L2 cache, men 4MiB cache. Dvs. summen av L2 og L3 cache.

 

Og stemmer det som Simen1 sier at den går på 2.4Ghz, så kommer ikke 3 Ghz før nærmere Mars/April.

Jeg håper 3,0GHz kommer allerede til påsken men har mine tvil på at de klarer det. Jeg tipper heller 2,8 GHz rundt påsketider og 3,0Ghz i mai-juni.

 

Ville det ikke være rart hvis 4MiB er summen av L2 og L3?

Trodde AMD brukte inkluderende cache jeg? Da vil jo veldig mye av cachen gå bort til å dublisere den forje cachen.

Edit: Eller var det intel som hadde inkluderende? Nå går det helt i surr her, jeg går hjem å legger meg...

Endret av Tobbi
Lenke til kommentar
Faktisk så synes jeg prisinga ikke er så lav som forventet i forhold til det jeg har sett av foreløpige ytelsestester. Men den er grei nok.

Bare ta det med ro. Det tar nok ikke lange stunden før prisene faller.

La oss for AMDs skyld håpe det tar lang tid før prisene faller ytterligere. Rundt 2000 kr er vel inntil videre overkommelig for en firekjerne med ytelse tilsvarende Core2 v/ 2.4GHz. Intel har ennå ikke vist noe vilje til prissetting som gir en ytterligere heving av "mainstream"-nivået ifm 45nm-lanseringen, men de kan nok hvis de må...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...