Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Coconut Oil er også min favoritt fra Trumpers, fantastisk god duft på den kremen.

 

Det går forøvrig an å bestille en prøvepakke fra Trumpers hjemmeside: http://trumpers.com/...uctID=111547656

 

Jeg ser den har doblet seg i pris siden jeg bestilte samme pakken for fire år siden. Jeg mener å huske hver prøve varer til en god del barberinger, så man får i det minste testet hvert av produktene ganske godt.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På Barbershop er det tilsynelatende et vidt utvalg barberkniver, men egentlig er det bare en kniv fra dovo og Muhle til 5-700 med plastskaft, og så en serie fra 1500-2000 med diverse tretyper i skaftet.

 

Men er bladet det samme på alle disse? Med andre ord, bortsett fra skaftet, er det noen forskjell på den fra 500 og den til 2000?

Lenke til kommentar

Blandt DOVO-knivene finner jeg "best class," "renaissanse," "en vogue," "dovo inox," "best quality, " - forskjellige typer blad. Forskjellene finner du beskrevet under detaljer. Både formen på bladet og stålegenskapene varierer.

 

Blandt TI-knivene finner jeg minst tre forskjellige blad. Har ikke satt meg like mye inn i TI, siden de er uaktuelle for min egen del.

 

Her er en liten oversikt over bladformer:

SRP_GrindForm.GIF

"Half-hollow" er antageligvis den mest nybegynnervennlige formen. "Full hollow" fungerer også.

 

Om det er din første kniv, så kan du ikke ta feil om du går for en rimelig dovo. Rustfri kniv kan også være kjekt. Selv har jeg en dovo renaissanse, og kan trygt anbefale den som begynnerkniv, veldig tilgivende form på bladet. (Rund tupp, og fin, slak bøy ned mot skaftet.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg skal gå til anskaffelse av en såkalt japansk barberkniv og det står mellom 3 forskjellige, men jeg er usikker på hvilken jeg skal gå for.

 

Derfor henvender jeg meg til dere.

 

Jeg har normal hud med god fuktighet og ingen kviser, hvis det har noe å si.

 

På forhånd takk for svar : - )

Lenke til kommentar

RG er en billigere variant, der materialvalgene ikke er like påkostet. Bla. ved at det er brukt messing. DX er i stål, og fins så vidt jeg vet tilgjengelig også med mer påkostede materialer. F.eks tre-skaft.

 

Feather AC SS er proff-utgaven av AC DX; tåler mer, og har et håndtak med bedre grep. Ikke noe du merker noe til ved vanlig bruk.

 

Feather Professional er vel rett sted å begynne. Proguard-varianten bør ikke være nødvendig om du ikke er pysete. Light ser jeg ikke helt vitsen med når du ikke har problemhud. Pro super... er flotte blad, men jeg tror at å begynne med vanlige pro-blader er lurt.

 

Med en Feather AC får man noe som ikke er så langt unna en skikkelig kniv, men med vesentlig lettere vedlikehold, og mindre fallgruver når man er ny. Man slipper stroppingen med de muligheter det medfører for å skade eggen på en vanlig kniv. Man slipper å få kniven slipt. Man får med jevne mellomrom en ny, fin og perfekt egg, uten stress.

 

Når den opp til en godt vedlikeholdt ekte kniv med en god egg? Nei. Men det kommer så nære at man bør vurdere Feather AC / KAI Captain som et fullgodt alternativ til en vanlig barberkniv.

 

Obs. Feather AC / Kai Captain er i en helt annen liga enn shavette-er som bruker DE-blader. Både i fysisk utførelse, og når man ser på ytelsen man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt meg et sett, som består av følgende:

 

Feather Artist Club DX Japanese Style

Mühle Classic Style Silver Tip barberkost - krem str. 2

Merkur barberskål - frostet glass

Truefitt & Hill barberkrem i tube - Sandeltre

Feather Pro Blade

Feather Pro Guard Blade

Portland General Store Hunting Camp Skrubbsåpe

Colonel Conk - Blodstillerstift

Telemark Barberkrem 200 ml.

Calmomilla Barberkrem 200. ml

Fuktighetskrem med Kokos og Shea

Leppesalve - Honningsmil

 

Det kostet nesten en årslønn, men får se på det som en god investering. Gleder meg ihvertfall som et lite barn til det blir levert og jeg kan foreta første barbering . (Har latt skjegget gro :ph34r: helt siden jeg fant ut for et par uker siden at jeg skulle investere i et ordentlig barberkit)

Lenke til kommentar

Fikk tilsendt hones og poor mans strop kit fra Whipped Dog i dag. Rask levering, under en uke fra USA.

Uansett, hadde en brukt kniv jeg fikk i arv fra en slektning som hadde gått tilbake til DE, og som badly trengte en hone.

Brukte tre drag på 220, 10-15 på 1000 og så pyramiden på Horton, med 20 drag på kinesisk 12k etterpå. Tok LANG tid til slutt, men så klarte den thumb pad test etterpå også.

 

Til gjengjeld fikk jeg verdens verste shave etterpå - viser seg at jeg må endre litt på teknikken...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Yes, nå har jeg bestillt utstyr. Spent på dette, håper å bli kvitt disse irriterende "barberkvisene." Gikk for startpakka, men "grande"-versjonen av R89. Kjøpte også en ekstra kost, "Mühle Classic Style Silver Tip Fibre." Vet at fiberkoster i utgangspunktet ikke er det store, men leste mye rundt og disse nye skal visstnok være ganske ålreite og nesten som ordentelig. Sett prisen (250 kr) synes jeg det var okay, så kan jeg sammenligne med den av svin som er med i startpakka. Slang også med en blodstillerstift (litt nervøs) og en enkelt stativ fra Mühle. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Et hot tips: http://www.theinvisi...eljestrand.html

Tror han har igjen noen, men ikke mange. Han har solgt de en stund, og de er fantastiske. Han jukser ikke på tollblanketten, så du kommer til å betale litt mer enn de 58 pundene, men med tanke på at gents.no selger samme kniven for 1900kr, så tjener du på det likevel ;)

 

OBS: har du store hender/ansikt, så se andre steder. Kniven er petit.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og hå.

 

Jeg har lest ca. 70% av denne tråden med stor glede og interesse. Jeg er ikke en person som normalt har hatt stor glede av å barbere seg, men jeg er noenlunde nysgjerrig av meg og er såpass lett påvirkelig at jeg derfor har bestilt meg en del utstyr allerede.

Bla startpakken fra Barbershop, med noe attåt og en 75 blads «sample pack» fra Ebay.

 

Jeg fikk startpakken i går, og gikk umiddelbart ut på badet for å dusje/preppe meg for min aller første tradisjonelle våtbarbering.

I de siste årene så har jeg brukt hovedsakelig maskin, men i påvente av leveransen fra Barbershop så har jeg nylig hentet frem min Wilkinsons Sword høvel med tilhørende blader og Loreal barberskum for å gjøre overgangen litt mykere.

Sistnevnte skum er for øvrig fantastisk mye bedre enn Gillette sine alternativ, og ved tidligere bruk har gjort at jeg ikke har trengt å bytte blader på månedsvis. Litt lugging i slutten riktignok, men da gikk det litt sport i det :-)

 

Etter dusj med ansiktsskrubb og vask, så var jeg klar for å mekke skum. Svinebusten (som for øvrig stinket døden på Oslo S) var klar til bruk etter å ha godgjort seg noen minutter i varmt vann. En liten dose krem ble tilsatt i en oppvarmet/fuktig skål og mekkingen ble påbegynt.

Jeg drev vel på med dette i et par minutt, før jeg begynte å smøre meg inn. Riktignok ikke helt overbevist om en perfekt miks, men et sted må man jo begynne.

 

Jeg hadde ikke barbert meg på halvannet døgn, og med noenlunde kraftig skjeggvekst så fikk jeg litt å bryne meg på.

Selve første omgang gikk greit, og jeg fikk av en hel del fjører. Men de to og en halv neste omgangene ga meg lite resultat. Jeg skylte apekatten og påføre mer krem mellom omgangene, men gliden var ikke god og jeg fikk en litt leire i trynet følelse. Resultatet ble ikke like glatt og anstendig som det jeg er vant med fra før.

Etter grundig skylling med kaldt vann, så smurte jeg meg inne med Proraso Liquid Cream Aftershave for deretter å legge på et lag med en annen fuktighetskrem.

 

Følelsen av å være et botoxtryne har enda ikke helt forlatt meg, og jeg har ikke barbert meg på en 14-16 timer. Jeg mener å ha lest andre rappportere om stivhet i ansiktet ved bruk av den grønne krem, så jeg er ikke overrasket.

 

Etter kun et forsøk så har jeg lang vei å gå før jeg kan trekke en konklusjon. Jeg gleder meg derfor til neste gang. Da skal jeg prøve Prorasos røde alternativ.

Takk for oppmerksomheten :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva foretrekker folkene her inne?

Krem eller såper?

Begrunne gjerne svaret. :)

 

Jeg er litt usikker selv. Liker godt kremer, og er det jeg har mest av. Men jeg tror jeg finner det mer sjarmerende med såper. Mer autentisk på en måte

 

Nå har jeg kun barbert meg med DE høvel i to til tre uker. Så jeg har litt igjen før jeg finner ut hva som funker best for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...