Gå til innhold

TEST: Mandriva One 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser det kvalmende uttrykket "pakkebrønn" har blitt fast medlem i vokabularet til artikkelforfatteren. Siden andre tidligere har - resultatløst - påpekt at ordet er uestetisk i seg selv, kan jeg forsøke å diskvalifisere det fra en annen innfallsvinkel. En "brønn" er noe man f.eks. kaster en bøtte ned i, i håp om at den er fylt med vann (eller hva nå brønnen måtte inneholde) når den heises opp igjen. Eller den kan være utstyrt med en pumpe, det være seg manuell eller motorisert, men resultatet er det samme. Brønnen tilbyr kun én vare, det er ikke mulig å si "kjære brønn, kan jeg få ett stykk <x> og ett stykk <y>, takk". Et "repository" er et strukturert lager, du kan spørre "hva har du som tilfredsstiller kriterier <a> og <b> ?", og så be om å et utvalg av det som tilbys. "Brønn" - helt på jordet analogi !

Lenke til kommentar
morro hvordan linux distroene blir mer å mer like windows

og litt rart hvor likt vista ligner på OSX ;)

 

det har vel noe med å gjøre det lettere for folk som har lyst til å prøve Linux-distroer, om det er mer likt det man er bvant til blir det lettere å finne frem, og man kan heller forandre/bruke andre GUI'er senere om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Jeg ser det kvalmende uttrykket "pakkebrønn" har blitt fast medlem i vokabularet til artikkelforfatteren. Siden andre tidligere har - resultatløst - påpekt at ordet er uestetisk i seg selv, kan jeg forsøke å diskvalifisere det fra en annen innfallsvinkel. En "brønn" er noe man f.eks. kaster en bøtte ned i, i håp om at den er fylt med vann (eller hva nå brønnen måtte inneholde) når den heises opp igjen. Eller den kan være utstyrt med en pumpe, det være seg manuell eller motorisert, men resultatet er det samme. Brønnen tilbyr kun én vare, det er ikke mulig å si "kjære brønn, kan jeg få ett stykk <x> og ett stykk <y>, takk". Et "repository" er et strukturert lager, du kan spørre "hva har du som tilfredsstiller kriterier <a> og <b> ?", og så be om å et utvalg av det som tilbys. "Brønn" - helt på jordet analogi !

 

Pakkebrønn blir ikke bare brukt av meg, mener tilogmed at det fantes en egen tråd på Linux-forumet hvor det ble diskutert hva en korrekt oversettelse ville vært. Husker ikke utfallet da tråden var ganske lang, men var flere som påpekte at det ikke var noe galt i å si "pakkebrønn" og det var alltid noen som hadde noe imot en annen oversettelse.

 

Personlig mener jeg at det er hipp som happ da de fleste skjønner hva som menes ved "pakkebrønn" og jeg synes det blir galt å endre det ordet når jeg har brukt det i alle mine tidligere artikler...

 

morro hvordan linux distroene blir mer å mer like windows

 

Vel dette blir egentlig litt feil. Skrivebordsmiljøet KDE har hatt dette utseendet i et par år og som resultat så vil de fleste Linux-distribusjoner som bruker KDE ligne på Windows utseendet messig. I en Linux-distribusjon som fokuserer på å gjøre overgangen til Linux lettere for Windows brukere, og gjøre Linux så lett som mulig så er det heller ikke rart at de velger en slik fremgangsmåte.

 

Og ikke la utseendet lure deg, Linux er VESENTLIG annerledes enn Windows på de fleste områder, og det merker du fort. Og hvis du vil gi Linux-distribusjonen din et særegent preg så er Gnome eller Xfce tilgjengelig i de fleste distribusjoner og disse skiller seg en del ut. De litt mer avanserte Linux brukerne benytter seg ikke engang av skrivebordsmiljøer, noen er tilfredse med å kjøre en enkel vindusbehandler - feks. fluxbox.

 

Så du har mange muligheter i Linux, men i de mer nybegynner vennlige Linux-distribusjonene så er det ikke så rart at de ligner litt på Windows som standard, da brukergruppen disse distribusjonene sikter seg inn på er nettopp Windows brukere.

 

P.S: Hvis dere vil se en Linux-distribusjon som faktisk fokuserer på å se mest mulig ut som Windows så ta en titt på Linux XP...

Lenke til kommentar
morro hvordan linux distroene blir mer å mer like windows

 

Fra Linux is Not Windows

 

Linux has gone from Command-Line- to Graphics-based interfaces, a clear attempt to copy Windows

 

Nice theory, but false: The original X windowing system was released in 1984, as the successor to the W windowing system ported to Unix in 1983. Windows 1.0 was released in 1985. Windows didn't really make it big until version 3, released in 1990 - by which time, X windows had for years been at the X11 stage we use today. Linux itself was only started in 1991. So Linux didn't create a GUI to copy Windows: It simply made use of a GUI that existed long before Windows.

 

Windows 3 gave way to Windows 95 - making a huge level of changes to the UI that Microsoft has never equalled since. It had many new & innovative features: Drag & drop functionality; taskbars, and so on. All of which have since been copied by Linux, of course.

 

Actually. . . no. All the above existed prior to Microsoft making use of them. NeXTSTeP in particular was a hugely advanced (for the time) GUI, and it predated Win95 significantly - version 1 released in 1989, and the final version in 1995.

 

Okay, okay, so Microsoft didn't think up the individual features that we think of as the Windows Look-and-Feel. But it still created a Look-and-Feel, and Linux has been trying to imitate that ever since.

 

To debunk this, one must discuss the concept of convergent evolution. This is where two completely different and independent systems evolve over time to become very similar. It happens all the time in biology. For example, sharks and dolphins. Both are (typically) fish-eating marine organisms of about the same size. Both have dorsal fins, pectoral fins, tail fins, and similar, streamlined shapes.

 

However, sharks evolved from fish, while dolphins evolved from a land-based quadrupedal mammal of some sort. The reason they have very similar overall appearances is that they both evolved to be as efficient as possible at living within a marine environment. At no stage did pre-dolphins (the relative newcomers) look at sharks and think "Wow, look at those fins. They work really well. I'll try and evolve some myself!"

 

Similarly, it's perfectly true to look at early Linux desktops and see FVWM and TWM and a lot of other simplistic GUIs. And then look at modern Linux desktops, and see Gnome & KDE with their taskbars and menus and eye-candy. And yes, it's true to say that they're a lot more like Windows than they used to be.

 

But then, so is Windows: Windows 3.0 had no taskbar that I remember. And the Start menu? What Start menu?

 

Linux didn't have a desktop anything like modern Windows. Microsoft didn't either. Now they both do. What does this tell us?

 

It tells us that developers in both camps looked for ways of improving the GUI, and because there are only a limited number of solutions to a problem, they often used very similar methods. Similarity does not in any way prove or imply imitation. Remembering that will help you avoid straying into problem #6 territory.

 

Har vel også vært nok folk som har beskylt Windows for å ta etter OSX. Amiga sin Workbench var jo ganske avansert i sin tid. De fleste har vel tittet litt over på konkurenten for å snappe opp noen "tips" her og der, men tror nok det meste har utviklet seg ganske parallelt.

 

--

Tilbake til emne. Har bare gitt Mandriva en rask "test" med Live CD-en, og jeg likte det jeg så. Kommer nok ikke til å bytte distribusjon, men denne vil nok være en god kandidat hvis jeg skal installere Linux hos andre som er vant til Windows, da jeg syntes at ting var ganske likt, og det vil nok hjelpe på overgangen at man føler seg mer "hjemme".

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Etter et par uheldige lanseringer og en del økonomiske problemer måtte Mandriva gi plass for nybegynneren Ubuntu, og slik har det vært siden.

 

Tenk om alle hadde flydd rundt og spredd ordet om Mandriva i dag i stedet for Ubuntu. ;)

 

At drivere automatisk ble installert er en god løsning for nybegynnere. Linux-veteraner som heller vil ha litt valgfrihet vil kanskje irritere seg over at de kan velge bort drivere i installasjon til fordel for åpne drivere.

 

Skal det være "ikke" her et sted? Tror ikke Linux-veteraner vil irritere seg av å kunne velge åpne drivere. :)

Lenke til kommentar
Jeg ser det kvalmende uttrykket "pakkebrønn" har blitt fast medlem i vokabularet til artikkelforfatteren. Siden andre tidligere har - resultatløst - påpekt at ordet er uestetisk i seg selv, kan jeg forsøke å diskvalifisere det fra en annen innfallsvinkel. En "brønn" er noe man f.eks. kaster en bøtte ned i, i håp om at den er fylt med vann (eller hva nå brønnen måtte inneholde) når den heises opp igjen. Eller den kan være utstyrt med en pumpe, det være seg manuell eller motorisert, men resultatet er det samme. Brønnen tilbyr kun én vare, det er ikke mulig å si "kjære brønn, kan jeg få ett stykk <x> og ett stykk <y>, takk". Et "repository" er et strukturert lager, du kan spørre "hva har du som tilfredsstiller kriterier <a> og <b> ?", og så be om å et utvalg av det som tilbys. "Brønn" - helt på jordet analogi !

 

Kan du ikke bare skjære igjennom selv og foreslå et uttrykk du mener er dekkende? :tease:

 

"Repository" er et stivt (les: arkaisk, foreldet) uttrykk; men det betyr et sted ting blir oppvart, underforstått til de blir hentet (ut).

På norsk bruker vi vel enda ordet "depot"? Hva er det som ligger der, såmenn Linux programmer = applikasjoner.

Jeg foreslår: linux appsdepot, som er et sted man henter (ut) programmer som "Gimp", "Emule" og liknende. :hmm:

 

Det ville kanskje være klarere hvis en istedet for linux skrev Mandriva eller ubuntu appsdepot?

Endret av arnakke
Lenke til kommentar
Etter et par uheldige lanseringer og en del økonomiske problemer måtte Mandriva gi plass for nybegynneren Ubuntu, og slik har det vært siden.

 

Tenk om alle hadde flydd rundt og spredd ordet om Mandriva i dag i stedet for Ubuntu. ;)

 

At drivere automatisk ble installert er en god løsning for nybegynnere. Linux-veteraner som heller vil ha litt valgfrihet vil kanskje irritere seg over at de kan velge bort drivere i installasjon til fordel for åpne drivere.

 

Skal det være "ikke" her et sted? Tror ikke Linux-veteraner vil irritere seg av å kunne velge åpne drivere. :)

 

Du har helt rett, er et manglende ord der som jeg skal rette på med en gang jeg er ferdig å skrive...

 

Når det gjelder Mandriva vs. Ubuntu, så sa jeg innledningsvis at Mandriva faktisk var den mest bruke distribusjonen for en stund siden men grunnet økonomiske problemer og noen uheldige lanseringer så ble det veldig lett for folk å se seg til Ubuntu når den ble lansert. Hva jeg mener med uheldige lanseringer er feks. Mandrake(Mandriva) 10.0 som hadde en bug som ødela MBR delen på Windows partisjoner, noe som hindret folk fra å starte Windows operativsystemet etter en installasjon av Mandriva :p Kvaliteten gikk det også ned med ettersom Mandriva fikk flere problemer i Real Life når det kom til Økonomien... Nei, det er sørgelig... Men det er flotters at Mandriva er på vei opp igjen nå :)

Lenke til kommentar
Kubuntu er vel et alternativ til Ubuntu med tanke på KDE.

 

Forsåvidt sant, men det er tydelig at KDE ikke har fått like mye kjærlighet som Gnome i Ubuntu. Det er ihvertfall det inntrykket jeg satt igjen med i 7.04 der KDE ikke hadde en egen Restricted-device-manager engang... Jeg er ikke sikker på 7.10 men trur Mandriva er mer finpusset enn Kubuntu... Noen som har prøvd disse to og kan utdype seg mer om det?

Lenke til kommentar

Kubuntu og lignende spin-offs lanseres vanligvis sammen med Ubuntu. Grunnen til at man ikke hører så mye om dem er fordi det stort sett er Ubuntu med skrivebordsmiljøet KDE, noe du kan installere fra Ubuntu om du så vil. Problemet er at de fleste verktøyene og løsningene blir laget for Gnome slik at KDE blir sittende ute i kulda... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...