Gå til innhold

Omtale av Half-Life 2: Episode Two (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg ble overhodet ikke imponert over hl2 episode 2, jeg liker i det hele tatt ikke hvordan half life har utviklet seg i det siste. Mens man i half-life 1 og 2 kunne holde sitt eget tempo, og ikke ble holdt tilbake av lange, kjedelige mellomsekvenser, ER det ikke annet i disse episodene, spesielt episode 2. Det går ikke et minutt uten at Alex ber meg gjøre noe innlysende, eller trøster og bærer seg.

 

Må si meg enig i at retningen Half-Life-serien har tatt ikke er særlig positiv. Det originale Half-Life er etter min mening det beste spillet noensinne, med en veldig mørk og dyster setting, eksplosiv gameplay, spektakulære set-pieces, interessante våpen, god historie +++. Spilleren hadde som regel frie valg, og slapp som oftest å måtte sitte og høre på en NPC/ha den hengende rundt seg til enhver tid. Den intense følelsen av isolasjon bidro veldig til den gode stemningen i spillet.

 

Jeg gledet meg sinnsykt til Half-Life 2, men her måtte jeg nok si meg skuffet. Føltes ikke som Half-Life i det hele tatt, nesten alt som gjorde eneren så bra var annerledes: spillet var ikke like mørkt (spillet var det originalt, men Valve kutta bort det meste av det dystre, blant annet "mørkere" omgivelser, City 17 var dystrere og mer nedslitt, barnearbeidere, m.m), mindre seriøst (Vortigaunts f.eks, "comic relief" min rævv), ALT for få (og samtidig kjedelige, med unntak av gravity gun) våpen, lange sekvenser hvor man enten hører på noen NPC-er konversere, eller er barrikadert og må nedslakte bølge etter bølge med soldater. Som bringer meg over til et annet problem: AI-en, spesielt til metrocoppene. Hvor om man i HL1 gjemte seg for noen marinesoldater bak et hjørne, og de ville enten vente til man tittet fram for å skyte eller de kastet noen granater rundt hjørnet, så løper metrocoppene rett mot spilleren, som om de har et dødsønske. Holder man en brusboks foran ansiktet, står de bare der. Ikke skyter de. Dette medvirket sterkt til å dra meg ut av spillet.

Så kom Episode One. Omgivelsene var klin like, "beskytt-deg-mot-bølge-etter-bølge-mens-du-venter-på-noe"-sekvensene var tilbake, og man var for det meste sammen med NPC-er til enhver tid. Nye fiender? Minimalt. Nye våpen? Neida! Og gameplayet? Minimalt med forbedringer. Og gravity-gunnen som til å begynne med i HL2 var så fantastisk (og i alle fall så helt for jævlig morsom ut å bruke på E3-videoene fra før HL2 var sluppet) føles mer og mer som en gimmick. Det er ofte svært innlysende om Valve vil ha oss til å bruke det, f. eks mot en Ant Lion Guard. Eksplosive tønner er strødd ut over hele området, og man har nesten ikke noe valg: man må bruke de mens man løper og hopper febrilsk rundt. Man har nesten ingen valgfrihet, noe som gjorde det originale spillet så bra.

Det kreves heller ikke mye tankegang av spilleren for å vite når det kan være lurt å dra fram GG-en enten for å bruke objekter som dekning eller for å skyte de mot fiender. Om man kommer til et spesielt vanskelig område er det gjerne strødd ovner, tønner osv. rundt omkring, og man skjønner svært raskt hva det kan være lurt å gjøre.

 

Dette kommer fra en som er svært glad i Half-Life og som gledet seg til HL2 og etter det til EP1. Har enda ikke kjøpt EP2 og det er heller ingenting, fra det jeg har sett og hørt, som gir meg lyst til å gjøre det heller. Joda, spillet er blitt skrytt opp i skyene, men det samme ble HL2 og EP1. Det eneste som fremdeles interesserer meg er historien, som er knallbra. Men det er ikke det eneste jeg ser etter i et spill; det er hovedsakelig gameplayet som avgjør om jeg kjøper et spill eller ei.

Portal ser kjempemorro ut, men når den gjennomsnittlige runne-hastigheten er på 2-3 timer føler jeg ikke at det alene er verdt 20$.

Endret av Berntsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det var en del fans av HL som ble litt skuffet over HL2 da det endelig kom ut. Noe av grunnen til dette tror jeg skyltes at folk hadde et låst syn på hva HL var/er, i forbindelse med handling og gameplay osv. Enkelte gikk nesten og forventet et spill i nøyaktig samme stil, nærmest et Black Mesa "all over again", og lurte på hva alt dette nye tullet var for noe. Jeg setter pris på det gode gamle for hva det er, digger HL, men føler samtidig Valve har fortsatt serien på en mer enn bra nok måte.

 

Berntsen: Høres ut som du digger HL1, mulig du ser fram til Black Mesa eller?

Lenke til kommentar
...

Jeg gledet meg sinnsykt til Half-Life 2, men her måtte jeg nok si meg skuffet. Føltes ikke som Half-Life i det hele tatt, nesten alt som gjorde eneren så bra var annerledes: spillet var ikke like mørkt (spillet var det originalt, men Valve kutta bort det meste av det dystre, blant annet "mørkere" omgivelser, City 17 var dystrere og mer nedslitt, barnearbeidere, m.m), mindre seriøst (Vortigaunts f.eks, "comic relief" min rævv)

...

 

HELT enig. Jeg vet ikke om du testet den tidlige versjonen av hl2 som ble "lekket", der var det mye dystrere stemning enn i det ferdige spillet. Forstår ikke hvorfor de gikk bort fra dette.

 

Berntsen: Høres ut som du digger HL1, mulig du ser fram til Black Mesa eller?

 

Gleder meg fælt til Black Mesa. Hvis de får til et bra gameplay, kan det bli det beste half-life spillet noensinne. Kanskje Valve kan lære noe av dem.

Endret av OpusNR1
Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat si at Half-Life 2 var en reise til Happy Land, her var det totalt blokade og et diktatur utenom det vi har sett. Der Half-Life for det meste var vandring i koridorer og kjemping mot combine/soldater mellom kasser er Half-life 2 en fortsettelse på denne kampen, bare i litt mer åpne omgivelser.

 

Synes Half-Life 2 var dystert. Rundt deg hele tiden ble du minnet på undertrykkelsen, samtidig som du fikk glimt av livet før combine styrkene kom. Om ikke det er dystert så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Okay, så Episode 2 har også HDR? Ser rimelig bra ut uansett. Men et eller annet får det til å se ikke fullt så bra ut som GoW, noe som sikkert har med at det er mye større områder og dermed annerledes optimasjon av shadere. Vi ser f. eks at bakken og steiner osv ikke har all verden med bump mapping og parallax mapping, men så har sikkert ikke det vært Valves intensjon heller går jeg ut fra. Går ut fra at spillet kjører rimelig bra på mid-range maskiner også?

Lenke til kommentar

Spillte gjennom EP2 i går, og jeg må bare si at det er det beste HL spillet jeg har spillt noen sinne. Jeg hater innelåste, mørke rom (mao. var EP1 heller kipt for meg :p). Bilen, historiene, fysikkmotoren. Alt er genialt med dette spillet!

 

 

Må spille igjennom en gang til når IFL90+en min kommer fra Multicom.

 

dessverre liker ikke P4 3,2 og 9800 Pro teksturer av høy kvalitet :/

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Okay, så Episode 2 har også HDR? Ser rimelig bra ut uansett. Men et eller annet får det til å se ikke fullt så bra ut som GoW, noe som sikkert har med at det er mye større områder og dermed annerledes optimasjon av shadere. Vi ser f. eks at bakken og steiner osv ikke har all verden med bump mapping og parallax mapping, men så har sikkert ikke det vært Valves intensjon heller går jeg ut fra. Går ut fra at spillet kjører rimelig bra på mid-range maskiner også?

 

HDR ble for fult introdusert i Episode 1 og har vært siden den gang. Tipper at grunnen til litt dårligere oppløsning og lite bump mapping på naturlige ting som f.eks steiner er at de tingene er displacements, og displacements blokkerer ikke normalt sett lys slik vanlige flater gjør. I tillegg støtter ikke Source enda fult ut dynamisk lysetting og all lys blir pre kalkulert under kompileringen av brettet og bumpmaping aktivert gjennom cubemaps som bygges etterpå.

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å klage på med dette spillet er at det var alt for kort. Trodde jeg var på første brett når creditsene plutselig poppet opp. Kan kanskje ha med at timene fløy forbi når jeg spilte, men det føltes fremdeles alt for kort. Noe av det beste jeg har spilt på mange mange år. Må si jeg er skikkelig misunnet av de som aldri har spilt HL2 å kjøper orange box. Mange flotte timer med gameplay der :)

 

Okay, så Episode 2 har også HDR? Ser rimelig bra ut uansett. Men et eller annet får det til å se ikke fullt så bra ut som GoW, noe som sikkert har med at det er mye større områder og dermed annerledes optimasjon av shadere. Vi ser f. eks at bakken og steiner osv ikke har all verden med bump mapping og parallax mapping, men så har sikkert ikke det vært Valves intensjon heller går jeg ut fra. Går ut fra at spillet kjører rimelig bra på mid-range maskiner også?

 

For å si det sånn.. En av grunnene til at jeg elsker valve og HL2 serien er at PC-en min som jeg ikke har oppdatert på ca 4 år å kjører spillet helt smooth med 1650x1050 oppløsning og de fleste innstillingene på max.

 

Specs:

 

amd64 3500+

2gb ddr

x800xt

Lenke til kommentar
Spillte gjennom EP2 i går, og jeg må bare si at det er det beste HL spillet jeg har spillt noen sinne. Jeg hater innelåste, mørke rom (mao. var EP1 heller kipt for meg :p). Bilen, historiene, fysikkmotoren. Alt er genialt med dette spillet!

 

 

Må spille igjennom en gang til når IFL90+en min kommer fra Multicom.

 

dessverre liker ikke P4 3,2 og 9800 Pro teksturer av høy kvalitet :/

 

 

 

Vel, nå har ikke jeg kommet helt til bilen enda, men foreløpig har det ikke vært annet enn trange korridorer, med unntak av de siste 10 minuttene.

Men den har vært mye bedre enn episode 1. I episode 2 er det i hvertfal variasjon.

Lenke til kommentar

Er helt enig i at HL1 var konge, men d blir da helt feil å si at man hadde mer frihet i HL1 enn HL2! Greit nok at det ikke var noe særlig med NPC'er en måtte høre på, men man måtte da sannelig følge en svææært lineær sti gjennom spillet eller hur?

 

Og det ble jo formidlet mye mindre historie gjennom HL1, til tross for at dette var det første spillet...

Men jeg er alltid åpen for mer dystre og undertrykkende omgivelser, selv om jeg føler det er bra i HL2. Og hadde vært morsomt om man kunne kaste ut noen snarks ;)

Lenke til kommentar

Ep.2 var digg, den måten Valve har bygget opp hele Half Life serien tyder på at ep.3 (siste spillet tror jeg) må bli bra, hvis de nå klarer å overgå ep.2.

Valve har lagd en så bra story i spillene og ep.2 var enormt bra med tanke på story'n, uheldgihvis så spillte jeg gjennom dette spillet alt for fort, (jeg ble nok for ivrig) og jeg glemte å nyte spillet, så jeg får spille det på nytt å ta meg goood tid nå.

Det nye systemet Achievements likte jeg, og jeg er bare nøtt til å spille gjennom spillet med å sende Little Rocketman to månen :p

Selv vil jeg gi spillet 10/10, nok et perfekt spill fra valve :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...