Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter forumoppgraderingen har jeg endelig fått mulighet til å lage mer avanserte avstemninger. Jeg kan f.eks legge inn alle de tre nevnte avstemningene i den samme tråden. I tillegg kan jeg velge om hver avstemning skal kunne ha bare ett kryss eller flere kryss. Da tenkte jeg at det første spørsmålet kan ha kun ett kryss og de to siste spørsmålene kan ha flere kryss.

 

Det er jo kjempeflott, og mye ryddigere. Jeg stemmer for en slik avstemning.

 

Da ser det ut som at jeg fikk den første buggen i Gutsy. Ved installasjon, tilogmed!

 

Kjipe greier. (Den får ikke lastet ned en fil). Skal komme tilbake med feilmeldingen etterpå, om jeg får den igjen. :)

 

her har vi den:

"A problem occured during the update. This is usually some sort of network problem, please check your network connection and retry."

 

Failed to fetch http://wine.lowvoice.nl/apt/dists/feisty/Release.gpg Could not resolve 'wine.lowvoice.nl'

Failed to fetch http://wine.lowvoice.nl/apt/dists/feisty/m...ation-en_US.bz2 Could not resolve 'wine.lowvoice.nl'

Failed to fetch http://wine.lowvoice.nl/apt/dists/feisty/m...386/Packages.gz Could not resolve 'wine.lowvoice.nl'

 

Det er nok ikke noen bug, bare en server som er nede eller borte. Enten må du vente eller velge en annen server.

Lenke til kommentar
Oi! Det ble litt mange alternativer og mye å lese. Hva med gjøre det slik?

 

Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

- Ja, jeg fjerner/oppgraderer fra en eldre Ubuntu eller fra et annet OS

- Ja, Ubuntu 7.10 kommer i tillegg til de øvrige OS jeg bruker

- Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10

 

Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS fjerner du/oppgraderer du fra?

- En tidligere Ubuntu

- Andre Linux-distribusjon(er)

- Windows

- Mac OSX

- BSD, Solaris

- Et eller flere andre OS

 

Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

- En tidligere Ubuntu

- Andre Linux-distribusjon(er)

- Windows

- Mac OSX

- BSD, Solaris

- Et eller flere andre OS

- Ingen

 

Etter forumoppgraderingen har jeg endelig fått mulighet til å lage mer avanserte avstemninger. Jeg kan f.eks legge inn alle de tre nevnte avstemningene i den samme tråden. I tillegg kan jeg velge om hver avstemning skal kunne ha bare ett kryss eller flere kryss. Da tenkte jeg at det første spørsmålet kan ha kun ett kryss og de to siste spørsmålene kan ha flere kryss.

 

Bra bra bra.

Det der er nok en god løsning

 

Kan vell evt. endre senere

Lenke til kommentar

Jeg stemmer mot endring/justering senere. I så fall bør det være en fullstendig restart. Folk bør jo ikke oppleve at spørsmålene de har svart på eller svarende de stemte på endrer seg etter avlagt stemme.

 

Avstemningen vil bli fikset i løpet av et kvarter eller noe sånt.

 

Redigert: Fikset! :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg begynner å se en trend i avstemningen allerede: Folk oppgraderer som regel fra en tidligere Ubuntu og bruker den sammen med Windows.

 

PS. Vær obs på at man må stemme på alle spørsmålene i samme runde. Man kan ikke stemme på f.eks spørsmål 1 og spare de to andre til senere. Ellers så ser dere sikkert at det er mulig å krysse av for flere av svarene i spørsmål 2 og 3.

Lenke til kommentar
Her er en test av Gutsy Gibbon på DinSide Data. Har ikke fått lest den skikkelig enda, men ser ut til at de ikke var helt fornøyd.

 

Må si meg enig i denne kommentaren til den "testen"

Her er eksempelet på en journalist som raskt vil gjøre en enkel anmeldelse, for å kapitalisere på nyhetsverdien i at Ubuntu nettopp var kommet i ny versjon. Det virker som om målet ikke var å skrive om verdiforslaget i Ubuntu, men raskest mulig komme til et-eller-annet utfall i testen og rapportere om det. Så man kunne være tidlig ute.

 

Journalisten Loftås lyktes altså i å komme frem til et gyldig poeng: når man installerer Ubuntu, kan man støtte på installasjonsproblemer som mange vanlige brukere vil slite med å løse. Greit nok, still deg bak i rekken av de som melder om slikt.

 

Den store feilen er å trekke konklusjonen: "åh, nei, her støtte vi visst på et installasjonsproblem. Ubuntu er ikke modent ennå. Ligg unna." Og det er feil.

 

Mange vanlige brukere har nemlig tilsvarende vanskeligheter når installerer Windows XP. Konfigurasjon av nettverk, av wireless, printere osv. Og da trenger de - som med Ubuntu - hjelp av noen litt mer kyndig.

 

Skal du sammenligne installasjon, så sammenlign riktig. For når du er ferdig med Ubuntu-installasjonen, har du en ferdig desktop med OpenOffice, printer-støtte, programmer for chat, mail, bilderedigering osv. Og trenger brukeren flere programmer, er det pek-og-klikk for å velge programmer blant over 20.0000 tilbud, og så lastes ned og installeres programvaren automatisk.

 

(K)ubuntu er langt enklere enn Windows XP i det lange løp, -selv- om man skulle støte på noen installasjonsproblemer den første timen.

 

Ellers enig i en del av de andre kommentarene, en liten feil i Linux og det er ett "stort" problem, tilsvarende problem i Windows og det er "bare" barnesykdommer o.l. Som andre kommenterer til den "testen", så ser flere ut til å ha større tålmodighet med Windows enn Linux....

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Installerte Ubuntu 7.10 på to pc-er i går/natt.

 

1) En barebone AMD-maskin. Alt fungerte ut av boksen, til og med et CNET trådløst PCI-kort! Hurra!

 

2) En HP Pavilion ze4200 laptop. Alt fungerte også her uten noen sære drivere! Hurra igjen. Merket etterhvert at CNET PCMCIA-kortet for trådløst nettverk virket noe tregt... faktisk veldig tregt! Surfet rundt litt og fant løsningen:

 

Redigerte /etc/modprobe.d/aliases

 

Byttet om linjen: alias net-pf-10 ipv6

med alias net-pf-10 ipv6 off

 

Re-bootet... kortet virket ikke... redigerte om overnevte fil til originalt innhold... re-bootet...vips!! CNET-kortet fikk en ekstra «lampe» og kjørte på full hastighet. Var for godt til å være sant, så jeg re-startet maskinen et par-tre ganger. Joda, alt var på plass.

 

Imponert over at 7.10 kjører såpass bra på en Celeron Mobile 1600.

Har ikke merket noen bugs ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...