Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde helt glemt denne tråden, nesten på tide å følge litt med igjen!

 

Tenkte jeg kunne starte med å anbefale énmannsprosjektet Cloudkicker! Herlig instrumental ambient prog-metal som jeg tilfeldigvis datt over for et par uker siden. Har faktisk ikke vært gjennom samtlige album enda, men kan foreløpig varmt anbefale The Discovery. Alle albumene er tilgjengelig gratis (betal-hva-du-vil for hans nyeste album) via nettsiden hans, bl.a. i MP3, FLAC og ALAC.

Lenke til kommentar

Noen som har hørt noe info om den nye Ulver/Sunn-collaben? Eventuelt Ulvers utgivelse som "skulle komme i år", men synes det virker lite sannsynlig om det ikke kommer noe nyheter om det snart. :p Hvis de ikke bare slepper skiva brått uten videre, da…

 

Jeg er fan av alt Ulver har gjort fram til "Blood Inside", men hvis bandhistorien er til å stole på, betyr det en jalla plate til og så er det sjangerskifte på gang.

 

 

 

Oh hai, forhåndsbestill A View From The End of The World asap (^_>^)/C=64

 

Kvalm, nå.

 

 

 

Ulver har jeg ikke hørt, men jeg tipper det er same shit.

 

Definitivt ikke.

 

 

 

Kombinasjonen black metal/folk er turn off

 

selv om jeg lurer litt på hvordan det høres ut ...

 

Det er nok litt upresist. Ulver har en svartmetalltrilogi bestående av "Bergtatt - Et Eventyr i 5 Kapitler", "Kveldssanger" og "Nattens Madrigal". Disse kom ut i 94/95/96.

 

"Bergtatt" er vel et konseptalbum med tradisjonell svartmetall og litt ymse, svært bra produsert og mikset. Hvis ikke låt#1 fenger umiddelbart, tror jeg ikke du vil sette pris på resten av platen. Jeg anbefaler denne til alle som viser interesse for svartmetall eller god musikk.

 

"Kveldssanger" er stort sett akustiske sanger i norsk vise-ånd, men vridd mot svartmetall. Noen rene vokallåter, noen fine låter i moll, tekstene er på norsk, stort sett veldig tilgjengelig musikalsk sett, samme ypperlige produksjon og miksing som "Bergtatt".

 

"Nattens Madrigal" er ren, ufiltrert svartmetall. Det høres ut som gutta står i skauen med utstyret skrudd opp til 11 og prøver å skremme alt som finnes av dyr til helvete vekk. Ekstremt utilgjengelig, men klarer du deg forbi veggen av diskant, er det svært mye bra musikalsk og tekstmessig.

 

Samtlige plater har helt spektakulært bra omslag, malt av en frøken fra Bergen.

 

Spol tilbake noen sider, det ble linket til diverse Ulver-låter hvis jeg ikke husker feil.

 

 

[...]

Kjipt..mannen burde jo ha nok vett til å ikke labbe ut i sneværet uten nok klær på seg. Uansett hvor metal han måtte være. Folk liker å si "he gave his life for the music". Nei. Han kasta bort livet sitt fordi han var dum nok til å gå ut i snøstorm uten å kle seg for det.

[...]

 

Valgte han ikke bort livet, da? Jeg mener å huske noe sånt.

 

 

Apropos ny musikk, jeg har hørt på den nye skiva til Therion i dag. Jeg synes "Gothic Kaballah" var et av høydepunktene i 2007, selv om sjangeren glir ut fra metall og over til rockeopera med generøse mengder manisk og heftig gitaronani, men "Sitra Ahra" er en vassen skuffelse. Bah humbug. Digipacken var som vanlig pen, dog.

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Nope, han gikk ikke ut for å ta selvmord. Han hadde en gryende musikkarriere foran seg, Windir hadde tatt av og spilte store utsolgte konserter. Det var bare dårlig judgement å gå på hyttetur når det var dårlig vær ute, og været ble værre så han prøvde å snu og gå hjem igjen, men døde av nedkjøling halvveis hjem. Han ble funnet på den vanlige turstien i området. Ingen prøver å ta livet av seg med å gå til hytta :p Så ja, det var et totalt waste av et flott liv. Ikke noen "nobel" "ga sitt liv for musikken".

Lenke til kommentar

Så aldri Windir, men var på tribute to windir konserten hvertfall. Var spesiellt å se lillebroren til Valfar synge med bandet hans. Og broren var så fysisk forskjellig som det er mulig, en skikkelig muskelfyr med kortklipt blondt hår. Men screama nesten like bra, faktisk.

 

Anabol overdose kaller vi det. Spørs om ikke Valfar døde av økonomiske hensyn da? Men et merkelig dødsfall var jo selvmordet til Jon Nödtveidt. Eller, det var tidspunktet som var merkelig, ikke selvmordet i seg selv. Han var jo en mann av den turbulente 90-talls svartmetallen, men tok ikke selvmord før etter at han hadde sittet flere år i fengsel. Etter at bandet hadde gitt ut nytt album og spilt for utsolgte konserter.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...