Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Emperor og Burzum har fantastisk atmosfære.

Defineer "atmosfære"!

 

Hvis en atmosfære er å høre på en katte som holder på å bli kaldkvælt da er du en syk person!!

Vel, du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om. Disse to nevnte artistene er en av de black-metal-bandene som har mest atmosfære.

 

Påstår du at disse sangene ikke har atmosfære (stemning, ånd, følelse)?

 

http://www.youtube.com/watch?v=gJo9kE4kTdU

 

http://www.youtube.com/watch?v=htN5C8lxGA8

Lenke til kommentar

Kan noen gi meg en saklig forklaring på hva dere hører i Black Metal som gjør det så fantastisk?

 

I mine ører er det bråk, brøling og mangel på melodi.

 

Det er selvsagt min subjektive mening, og det er umulig å forandre den, men jeg ønsker gjerne et saklig argument som kan gi meg en pekepinn på hva som er bra med Black Metal, sammenlignet med f.eks Heavy Metal.

Det blir som å prøve å dekryptere lyd. Når man først hører melodien så får man en nærmest religiøs følelse. Det er som om man har forstått noe ubegripelig. Inne i alt bråket, støyen, ulyden, ligger det ekstremt mektig musikk, fantastiske melodier...

 

Det er som om når jeg hører på 1349 - Hellfire. Ufattelig melodisk, jeg digger avslutningen der. Men dama mi hører bare støy og hater det.

Lenke til kommentar

Kan noen gi meg en saklig forklaring på hva dere hører i Black Metal som gjør det så fantastisk?

 

Eg tror ikkje det er mulig :)

 

Dersom du ikkje liker BM, så liker du det ikkje. Du er helt sikkert en trivelig fyr for det :tease:

 

Eg har noen BM-band eg rådigger, andre synest eg er ræl. Men man kan ikkje like alt heller :whistle:

Lenke til kommentar

Ikke alltid jeg heller liker alt black metal, noen vokal kombinasjoner funker ikke helt for meg. Men det som så og si alltid går igjen som sparker rumpe, er melodien. Det er jo så dypt, rått, vakkert, tøft, og alle andre ord jeg ikke kom på i farten. :new_woot:

 

http://www.youtube.com/watch?v=uCt0tdbZFaY

 

Et litt ukjent band for de fleste tenker jeg? Ikke i nærheten av råskapen og ondskapen til de tidligere postet youtube linkene. Men synes det er et rimelig tøft amerikansk "black metal" band. Blir ikke overrasket viss jeg er alene om den meningen.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Kan noen gi meg en saklig forklaring på hva dere hører i Black Metal som gjør det så fantastisk?

 

I mine ører er det bråk, brøling og mangel på melodi.

 

Det er selvsagt min subjektive mening, og det er umulig å forandre den, men jeg ønsker gjerne et saklig argument som kan gi meg en pekepinn på hva som er bra med Black Metal, sammenlignet med f.eks Heavy Metal.

Du må trene opp ørene dine til å høre på black metal. Før jeg begynte å høre på det, gikk jeg rett til Burzum. Det var BARE skurr i mine ører. Men så gikk jeg den mer forsiktige veien som startet med Dimmu Borgir og Cradle of Filth. Så videre til Immortal, Mayhem osv.. Så Hørte jeg på Burzum igjen etter å ha digget BM en stund. Og deenne gangen var det faktisk musikk i mine ører.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt min subjektive mening, og det er umulig å forandre den, men jeg ønsker gjerne et saklig argument som kan gi meg en pekepinn på hva som er bra med Black Metal

Jeg hører ikke så veldig mye på black metal. Vokalen kan ødelegge for meg, men innimellom finner jeg noe jeg liker. Jeg er sikker på at om du lette litt grundigere i sjangeren vil du finne noe du liker.

 

 

Jeg vil våge å påstå at du har et ganske snevert musikkøre om du ikke klarer å finne noen form for melodi og atmosfære i en av disse sangene :p

Lenke til kommentar

Det må jo være mulig å forklare hva det er man liker med det. Hva det er som får ørene til å oppfatte det som deilig, og ikke som bråk..

 

Trening

 

Ja, du har vel rett. Hørte på et par av de klippene Cypheron postet, og spør du meg finnes det ikke atmosfærisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Om det er mangel på tydelige melodier/spesiell vokal som er problemet:

 

http://www.youtube.com/watch?v=1F5TZgo5dig&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=8BSYihwXg1c&feature=channel_page&fmt=18

 

Ja, den dukker alltid opp, men det er det en god grunn til. :) Egentlig rart den ikke har kommet før.

 

Forresten: Dybb, skill på mening og observasjon. To helt forskjellige ting.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Det er egentlig bare å gi opp, folkens. Å overbevise en som ikke liker black metal at det er best, er som å overbevise kontordama på jobb (som bare hører på P3 og NRJ) at Rhapsody er det beste som finnes, og hvordan hun ikke kan høre at det er fantastisk vokal og hvor fort alle spiller i takt.

 

Mens hun sitter og roper "SKRU AV DET JÆVLA BRÅKET/HYLINGA!"

Lenke til kommentar

Det er egentlig bare å gi opp, folkens. Å overbevise en som ikke liker black metal at det er best, er som å overbevise kontordama på jobb (som bare hører på P3 og NRJ) at Rhapsody er det beste som finnes, og hvordan hun ikke kan høre at det er fantastisk vokal og hvor fort alle spiller i takt.

 

Mens hun sitter og roper "SKRU AV DET JÆVLA BRÅKET/HYLINGA!"

Rhapsody har en forjævli god live-dvd! Sett den hæ? Den beviser for alle hvor rått det er.

Hvem hadde trodd at Rhapsody kunne lage slik lyd live? Vokalprestasjonene til Fabio Lione er her nesten bedre enn på albumet!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...