Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lagde faktisk en topp 10 før i dag, så kan vel poste den.

 

1. Darkspace - Dark Space III I

Bekmørk, iskald og unik black metal fra et band som har til gode å skuffe. Litt mer melodiøst og polert enn før, men like bra.

 

2. Black Magic - Wizard's Spell

En fin fin blanding av 80-talls heavy/speed og black metal. Både det nye materialet og demoen er blant det ypperste fra norge i nyere tid.

 

3. Salem's Pot - ...Lurar ut dig på prärien

Skitten, okkult og sleazy doom metal som fint kunne vært soundtracket til Vampyros Lesbos (bilde fra denne filmen pryder også coveret, som er årets kuleste cover!), eller en annen erotisk horrorfilm fra 70-tallet.

 

4. Rude - Soul Recall

Brutalt fet death metal uten et snev av orginalitet, men med masser av særpreg. Tenk deg ei skive som er 50% Pestilence - Consuming Impulse, 20% Autopsy - Severed Survival, 10% Morbid Angel - Altars of Madness, 10% Obituary - Slowly We Rot og 10% Death - Leposy. Fethet!

 

5. Funereal Presence - The Archer Takes Aim

Unik og überfet black metal som virkelig skiller seg ut fra mengden. Blir bare bedre og bedre jo mer jeg hører på den.

 

6. Hail Spirit Noir - Oi Magoi

Denne skiva er ikke fullt så god som debuten, men det er en glimrende oppfølger som viser et band i utvikling, uten å gå bort fra det de gjorde på debuten. Mangler litt av den råe, upolerte og laidbacke følelsen jeg fikk av debuten, men det er ikke mye å sette fingeren på her. En feiende flott blanding av prog/psykedelisk rock og black metal.

 

7. Execration - Morbid Dimensions

Execration følger opp Odes of the Occult med et album som ikke er fullt så mørkt og stemnigsfullt som forgjengeren, men som er nesten like bra. Progga death metal med en god dose black og doom.

 

8. Vintersorg - Naturbål

Føste gode Vintersorgskive siden 02's Visions from the Spiral Generator, og den første virkelig gode siden Ödemarkens son, et album som fint kunne vært forgjengeren til denne skiva. Småprogga og småsymfonisk folk/black metal med en Vintersorg tilbake i form - både på låt- og vokalsiden. Årets overraskelse.

 

9. Tarot - The Watcher's Dream

Ikke metal, men folk fortjener å høre denne godbiten. Småprogga retrorock som høres ut som en blanding av Uriah Heep, Rainbow og Pagan Altar. Episk og flott.

 

10. Primordial - Where Greater Men Have Fallen

Mer av det samme, men når man gjør det man gjør så godt som Primordial finnes det ikke en eneste grunn til å forandre på noe. Storslått, episk og mektig folk/black metal med en A.A. Nemtheanga i stormform, noe han har vært siden han startet bandet. Den eneste vokalisten som fortjener å bli nevnt i samme åndedrag som Quorthon.

 

Og følgende band har gitt ut album som ved en annen anledning (i morgen f.eks) kan snike seg inn på listen: Alcest, Death Vomit, Mysticum, Swallowed, The Deathtrip, Mortuary Drape, Portrait, Spell, Nunslaughter / Acid Witch, The Great Old Ones og Tusmørke.

 

Jadda, Tarot, Tusmørke og Alcest er selvfølgelig ikke metal, men jeg inkluderer de her allikevel.

 

 

Også har jeg som alltid glemt ei skive eller femten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tanker rundt nye Debbath-skiva? Trist å si, men etter en 10-15 gjennomhøringer må jeg si det her var et steg bakover etter 'Nå får det faen meg være rock'. Mange fete låter, men de prøver å tøye proglydbildet litt i overkant, synes jeg. Dessuten, la oss være ærlige, vi er stort sett voksne i denne tråden - Tangentinstrumenter har SJELDENT, om noen gang, noe i tungrock å gjøre.

 

Jeg ble småbekymret da jeg først hørte Pensjonsballade-låta deres, og heldigvis er det den dårligste låta på skiva, men så langt kan jeg ikke si jeg føler de når tidligere høyder. 4/6

 

Årets:

 

To år siden:

 

Den ene er ei hakke mer potent rockelåt, gjett hvilke.

 

Eidsvåg, ffs. Finnes en mer kjedelig karakter?

Endret av Deadringer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...