Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Dette bør vel bety billigere datautstyr her til lands eller blir det slik at nettbutikkene beholder den ekstra profitten?

9591281[/snapback]

Det blir nok billigere. Med et 10% fall på kort tid vil nok også prisene på mye datautstyr falle tilsvarende, men på grunn av lagerhold kan det ta litt tid før prisene oppdaterer seg, særlig på varer som er uventet upopulære og ligger lenge på lager.

 

Varer produsert med kostander i dollar blir billigere. Varer produsert i andre land blir det ikke (de blir dyrere i USA).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OT

 

Medlemskap i EU vil for alle del ikke være gunstig for oss. Side EU gir lite handlingsrom for pengepolitikken vår, for eksempel rente. + at Norge har motsatt konjunkturer i forhold til de fleste EU land. EU -> Høy Oljepris -> Lav konjunktur.

Norge -> Høy Oljepris -> Høykonjunktur.

9591630[/snapback]

 

DET var vel en noe forenklet analyse.

 

Høykonjunkturen vi er inne i idag er ikke bare et resultat av oljeprisen. Den er også et resultat av høy produktivitet, høye råvarepriser, lavere importpriser med påfølgende økt innenlandsk etterspørsel, for ikke å snakke om at vi har høyt utdannet og sektormobil arbeidskraft slik at vi raskt har tilpasset oss endringer i verdensøkonomien.

 

Handlingsrommet i pengepolitikken er mye mer avhengig av om vi innfører Euroen enn om vi er med i EU (vi sliter ikke akkurat med å holde oss til stabilitetspakten). Dessuten er det ikke et stort handlingsrom utenfor Euroen heller; bare les meldingen fra Norges Bank i forbindelse med siste rentemøte. De kommer sannsynligvis til å droppe den planlagte rentehevingen ved neste rentemøte pga rentediff, kronekurs og internasjonale tilbakeslag selv om NESTEN ALLE innenlandske forhold tilsier at renta bør opp.

 

Sorry for OT, men kunne ikke la være å kommentere dette.

Endret av Albatross
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

5,35 kroner nå. Laveste siden oljekrisen på 70-tallet. Klar synkende trend for dollarkursen.

Har sammenheng med oljeprisen som er den høyeste noensinne, på 85-86 dollar fatet.

 

Begynner å se virkinger på f.eks. RAM-prisene som er en meget volatil vare. 1 GB DDR2 til 170 kroner i prisguiden nå.

 

Tør påstå nordmenn aldri har hatt så stor kjøpekraft som i dag.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Tør påstå nordmenn aldri har hatt så stor kjøpekraft som i dag.

Jeg vil påstå det samme. Det er gøy å handle i utlandet nå. Selv bestilte jeg varer for 36 dollar i går og gamblet på at dollaren ikke ville styrke seg. Det ser nå ut til at jeg får god margin opp til 200-kr-grensen.

 

200kr var i midten av oktober ..

2007: 37,1 $

2006: 29,5 $

2005: 30,7 $

2004: 30,2 $

2003: 28,2 $

2002: 26,9 $

2001: 22,8 $

2000: 21,3 $

Lenke til kommentar
13kr? da bestiller jeg en og :D ossn er betaling og frakt fra dealextreme.com ?

 

Du betaler via paypal. Funker veldig bra.

 

Skal forresten bestille en HDMI kabel derfra. Er det noen som vet om et bedre tilbud enn $10.18 inkl. frakt ? Forresten ser at den billigst 2 m koster 124,- i prisguiden + frakt så da blir det en ny pakke fra Hong Kong på meg.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Ebay er jo virkelig din venn for tiden. Kan spare seg endel kroner der nå for tiden..

 

 

OT

 

Medlemskap i EU vil for alle del ikke være gunstig for oss. Side EU gir lite handlingsrom for pengepolitikken vår, for eksempel rente. + at Norge har motsatt konjunkturer i forhold til de fleste EU land. EU -> Høy Oljepris -> Lav konjunktur.

Norge -> Høy Oljepris -> Høykonjunktur.

 

Jeg skjønner ikke argumentet ditt for aktiv pengepolitikk... når vi er medlem (jeg tar utganspunkt i at vi blir) vil vi selge oljen med euro og ikke dollar... dollar har vist seg ugunstig, hadde vi handlet olje med NOK hadde vi hatt en ytterligere gevinst, men det er svært få land som bruker NOK som betalingsmiddel. Å være medlem av EU gir Norge fortsatt makt til å lage statsbudsjett, faktisk har vi mer råderett over budsjettet enn eøs avtalens utgiftspost gir.

 

Det du sikkert mener er at statsbudsjettet får visse regler det skal følge, som å ikke bidra til økt inflasjon eller underskudd. Et fornuftig statsbudsjett mao.

 

jeg gir deg rett på at Norge reagerer annerledes enn f.eks Tyskland, Frankrike på oljeprisen. Men vil det vedvare? empirisk sett har ikke denne "trenden" styrt markedet lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...