Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

jeg bestilte meg nytt lithium polymer batteri til den elektriske sykkelen min nå nettopp, fra http://www.batteryspace.com/

 

det beste med ting som batterier er at de beste blir laget i nettopp usa, så dermed hadde jeg egentlig ikke noe valg, det måtte bli fra usa.

 

så hvis du skal ha ett høykvalitetsbatteri, bestill mens kursen er lav.

 

Ps. hvis du eier en sakura mustang så passer dette batteriet der det originale sitter: http://www.batteryspace.com/index.asp?Page...amp;ProdID=3825

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JetCarrier har "gebyret" for tollbehandling innbakt i fraktprisen og for flyfrakt er og frakt i norge til mottaker inklusiv :woot:

 

Det er verdt å merke seg at hvis man får varer sendt med USPS "global express" populært kalt EMS, så er norsk tollbehandlingsgebyr innbakt i fraktprisen :)

Selv om slik frakt fort koster 10-15 dollar ekstra, så vil man fortsatt spare penger på momspliktige pakker kontra billigere "priority mail", men aller best, få pakken hjem på kun 4-5 dager med full sporing til dørstokken.

 

EMS pakker går også som Bedriftspakke Ekspress over natten innenlands, så selv om man bor i nord-norge, vil det bare gå én dag fra pakken ankommer norge, og blir tollbehandlet på Gardemoen til den er fremme. USPS express er med andre ord en tjeneste som virkelig er verdt de kronene den koster ekstra.

 

Har selv registrert konto hos JetCarrier, men pga det er så lett å få volumtillegg, har jeg ennå ikke funnet nevneverdige besparelser på frakt kontra USPS. Sender derimot butikken ikke ut av USA er selvfølgelig JC helt genialt, og selvfølgelig på sjøfrakt :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ny bunnrekord på 5,25 i skrivende stund.

 

Henger sammen med at Kinas myndigheter har uttalt at dollaren er i ferd med å miste status som den ledende valutaen og at de vil prioritere sterkere valutaer.

 

Kina har store dollarreserver og kursen gjenspeiler frykten for at de vil selge seg kraftig ned i dollar.

 

Uansett, hyggelig for norske USA-importører og ikke fullt så hyggelig for norske USA-eksportører.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

kan noen fortelle meg dette angående dollar og priser i norge...

 

Dollaren er på rekord bunn, bensinprisen går ikke ned... med tanke på at alt innen offshore selges og kjøpes i US dollar.

 

Hvorfor er dataspilla så bilige? 350kr ca for nye til tider... og noen rundt 300 faktisk, på lanseringsdagen...

Mens xbox 360/ps3 etc holder samme priser som før... altså 500kr ++++

 

Alle dataspill omsettes også i US dollar

 

Mange sier at minneprisene fortsjatt faller, disse omsettes også i US dollar. Det vill si at når dollaren øker vill minneprisen hoppe i taket... eller?

 

 

Uansett, tror jeg ikke bunnen er nåd... tror det kommer til å sje ett lite krakk...

Kan jo tipse om at vista ultimate kan kjøpes i usa for en veldig bilig penge (retrail utgaven)

du får moms og toll gebyret men etter prisene på markedsplacen til microsoft og amazon så sparer du langt over en tusenlapp ^^

å handle på steam nå er som å få gratis spill fra pb :p ser nesten ikke på kontoen at man kjøper spill :D

Lenke til kommentar

Oljeprisen har økt noe enormt i det siste og satte i dag ny rekord på nesten 100 dollar fatet. I januar var den på ca. 50 dollar. Det er takket være den lave kronekursen vi fortsatt kan betale "bare" 12-13 kroner literen her til lands. Hadde dollarkursen vært på 8-9 kroner som den var for noen år siden hadde vi betalt rundt 20 kroner literen nå.

 

At dataspill koster 300-400 kroner skulle bare mangle med en så lav dollarkurs. Dataspill importeres som du nevner mye fra USA. Det er verre på konsoll hvor man har egne PAL-versjoner som er produsert i Europa. På konsollspill skal også Sony/MS ha sin del av kaka i form av lisenskostnader og da blir de fort dyrere. Tror veiledende priser på både PS3/X360 er 599 kroner, men de er selvsagt beregnet ut fra en helt annen dollarkurs, men så lenge folk kjøper spill gjør de nok ikke noe med prisen. PS3-konsoll og spill bruker den gamle "tigangeren" i forhold til dollar og da blir prisforskjellen enorm (40 GB PS3 med Spiderman 3 på Blu-ray koster per dags dato 2090 kroner i USA).

 

Hvis dollaren øker vil nok minneprisene øke tilsvarende, men jeg tror som du at den vil holde seg lav en god stund til. Det vil i alle fall ikke komme noen voldsom oppgang de førstkommende månedene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
JetCarrier har "gebyret" for tollbehandling innbakt i fraktprisen og for flyfrakt er og frakt i norge til mottaker inklusiv :woot:

 

Det er verdt å merke seg at hvis man får varer sendt med USPS "global express" populært kalt EMS, så er norsk tollbehandlingsgebyr innbakt i fraktprisen :)

Selv om slik frakt fort koster 10-15 dollar ekstra, så vil man fortsatt spare penger på momspliktige pakker kontra billigere "priority mail", men aller best, få pakken hjem på kun 4-5 dager med full sporing til dørstokken.

 

EMS pakker går også som Bedriftspakke Ekspress over natten innenlands, så selv om man bor i nord-norge, vil det bare gå én dag fra pakken ankommer norge, og blir tollbehandlet på Gardemoen til den er fremme. USPS express er med andre ord en tjeneste som virkelig er verdt de kronene den koster ekstra.

 

Har selv registrert konto hos JetCarrier, men pga det er så lett å få volumtillegg, har jeg ennå ikke funnet nevneverdige besparelser på frakt kontra USPS. Sender derimot butikken ikke ut av USA er selvfølgelig JC helt genialt, og selvfølgelig på sjøfrakt :new_woot:

 

Er du HELT sikker på dette? det høres veldig merkelig ut at man skal kunne unngå moms på inport bare ved å velge en spesiell frakt-type. r du sikker på at du ikke bare får moms/toll gebyr i faktura i etterkant? Det høres veldig suspekt ut, selv om jeg ikke kan si å ha prøvd det selv... Hvis man så enkelt kunne unnå moms ås kulle man tro at mange bedrifter hadde benyttet seg av dette for å importere veldig billige deler fra statene, gitt at det ikke er fysisk store komponenter (minnebrikker f.eks. eller CPUer)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

Det er verdt å merke seg at hvis man får varer sendt med USPS "global express" populært kalt EMS, så er norsk tollbehandlingsgebyr innbakt i fraktprisen :)

 

Er du HELT sikker på dette? det høres veldig merkelig ut at man skal kunne unngå moms på inport bare ved å velge en spesiell frakt-type. r du sikker på at du ikke bare får moms/toll gebyr i faktura i etterkant? Det høres veldig suspekt ut, selv om jeg ikke kan si å ha prøvd det selv... Hvis man så enkelt kunne unnå moms ås kulle man tro at mange bedrifter hadde benyttet seg av dette for å importere veldig billige deler fra statene, gitt at det ikke er fysisk store komponenter (minnebrikker f.eks. eller CPUer)

 

-Stigma

 

Som jeg sa, det er bare gebyet du sparer, momsen må du betale uansett. Derfor påpekte jeg også at besparelsen var størst på momspliktige pakker (200 +)

Siden USPS bruker posten her til lands, så må man enten betale forskudd, eller oppkrav for i det hele tatt få pakken løst ut, så det kommer ingen krav i etterkant.

 

UPS, DHL og Fedex de sender ofte regning en stund etter. Disse opererer også med gebyrfri tollbehandling, men jeg husker ikke nøyaktig hvilke fraktløsninger dette gjelder.

Lenke til kommentar

 

Det er verdt å merke seg at hvis man får varer sendt med USPS "global express" populært kalt EMS, så er norsk tollbehandlingsgebyr innbakt i fraktprisen :)

 

Er du HELT sikker på dette? det høres veldig merkelig ut at man skal kunne unngå moms på inport bare ved å velge en spesiell frakt-type. r du sikker på at du ikke bare får moms/toll gebyr i faktura i etterkant? Det høres veldig suspekt ut, selv om jeg ikke kan si å ha prøvd det selv... Hvis man så enkelt kunne unnå moms ås kulle man tro at mange bedrifter hadde benyttet seg av dette for å importere veldig billige deler fra statene, gitt at det ikke er fysisk store komponenter (minnebrikker f.eks. eller CPUer)

 

-Stigma

 

Som jeg sa, det er bare gebyet du sparer, momsen må du betale uansett. Derfor påpekte jeg også at besparelsen var størst på momspliktige pakker (200 +)

Siden USPS bruker posten her til lands, så må man enten betale forskudd, eller oppkrav for i det hele tatt få pakken løst ut, så det kommer ingen krav i etterkant.

 

UPS, DHL og Fedex de sender ofte regning en stund etter. Disse opererer også med gebyrfri tollbehandling, men jeg husker ikke nøyaktig hvilke fraktløsninger dette gjelder.

 

Beklager, da misforsto jeg. jeg trodde du mente at moms-gebyret ble unngått vet dette. hvis det er kun toll-behnadlingsgebyret som unntates så er det mye mer forståelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er veldig morro dette med dollarkursen om dagen. Mye man kan kjøpe nå og komme under den magiske 200kr grensa som man ikke kunne kjøpe tidligere.

 

Men jeg har et spørsmål som jeg er usikker på om det egentlig finnes et fasit svar på.

Hva er dollarkursen som gjør at prisnivået i dollar og norske kroner blir 1:1 ?

Altså, finnes det en kurs som gjør at dersom dollaren er mer enn dette så er det "dyrt" og under dette så er det "billig" å handle i dollar. Eller sagt på en annen måte: Hva må kursen være for at vi er på det punktet hvor vi sier at "nå lønner det seg å kjøpe dette fra USA istede for Norge pga kursen er så lav".

 

Regner med at det kanskje finnes flere slike kurser, f.eks en for klær, elektronik osv.

 

Håper noen skjønner spørsmålet.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke forsto spørsmålet ditt men nå er det jo slik at forskjellige varer koster ulikt i forskjellige land.

Det er altså ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt, svaret får være at så lenge du omregner dollarkursen til kroner og varen blir billigere enn den billigste butikken i Norge så vil det lønne seg. (Med mva og toll på varer over 200,-)

 

Edit: Si en DVD plate koster 15 dollar. Denne vil alltid koste 15 dollar. i Norge koster den 90,- kroner. Da vil det lønne seg å kjøpe denne i Norge så lenge dollarkursen er under 6. Dette vil jo være forskjellig fra vare til vare og man kan derfor ikke lage noe fasitsvar. Forstod jeg deg riktig?

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skjønner. Poenget er vel ikke den absolutte kursen på lang sikt men om den synker eller stiger. Når den synker sånn som nå så har ofte Norske butikker varer på lager som er kjøpt inn for en dollarkurs som gjaldt 1-3 måneder tilbake. Kursdifferansen de siste 1-3 måneder er rent tap for kunden i forhold til å kjøpe i dollar nå. Hvis kursen stiger vil det derimot lønne seg å kjøpe varer som har ligget på lager i Norske butikker noen måneder for å få en bedre kurs.

 

Ellers så er du inne på noe essensielt med tanke på hva vi vår betalt for norske varer i utlandet og hva vi må betale for utenlandske varer. Import-eksport-balansen påvirkes sterkt av slike kurser. Siden Norge produserer relativt få veldig store eksport-produkter: Olje, fisk og metall, så er vi i tillegg avhengig av verdensprisen på disse produktene. Så det er mange faktorer i regnestykket. Men akkurat nå tjener vi fetest på at oljeprisen er så høy. Metall har også litt høy pris for tida og fisk selger i hvert fall i større kvanta nå enn før. (Jeg vet ikke om kiloprisen er unormalt høy eller ikke).

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er på utkikk etter en projektor for tiden. Har sett på noe ala:

https://prisguiden.no/product.php?productId=43031

Tenkt at det er greit å kjøpe en med 16:9 format og Komponentingang. Skal brukes til film.

Har ikke så mye greie på prosjektorer, er heller ikke så kresen på annet enn pris. Planen var rundt 4-5000kr.

 

Noen som veit av noen amerikanske nettsider der de har prosjektorer til en billig penge. Og evt om det i det hele tatt lønner seg å kjøpe noe sånt fra statene.

 

Noen som har erfaringer med å kjøpe slike ting fra ebay?

Lenke til kommentar
Beklager, da misforsto jeg. jeg trodde du mente at moms-gebyret ble unngått vet dette. hvis det er kun toll-behnadlingsgebyret som unntates så er det mye mer forståelig.

 

Da er det mulig jeg misforstår deg, men moms OG tollbehandlingsgebyr er akkurat det samme! Posten tar 93 kroner for den jobben uansett om det bare er momspliktig, eller moms og tollpliktig. (med mindre det er EMS)

Posten kaller uansett denne prosessen for "Forenklet tollbehandling" http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...rtollingPrivat/

Da skulle alle misforståelser være oppklart! hehe :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...