Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor står det at Maximus Formula er UTGÅTT på NetShop sine sider? Jeg skal bytte et hovedkort mot det, men kan jo ikke det hvis de ikke fører det lenger.

 

Hvis de ikke fører det lenger, hva skal jeg velge i stedet?

 

Jeg skal ha P35/X38, så derfor lurer jeg på orskjellene. Foxconn Mard som er P35 får jo masse skryt, spesiellt for overklokkingen, så det er en god kandidat. Men da må jeg føærst vite forskjellene på P35 og X38 :)

Lenke til kommentar
Hvorfor står det at Maximus Formula er UTGÅTT på NetShop sine sider? Jeg skal bytte et hovedkort mot det, men kan jo ikke det hvis de ikke fører det lenger.

 

Hvis de ikke fører det lenger, hva skal jeg velge i stedet?

 

Jeg skal ha P35/X38, så derfor lurer jeg på orskjellene. Foxconn Mard som er P35 får jo masse skryt, spesiellt for overklokkingen, så det er en god kandidat. Men da må jeg føærst vite forskjellene på P35 og X38 :)

 

En stor forskjell er at P35 (untatt Blitz) kjører 16x/4x PCI-E konfigurasjon under crossfire med ATI kort..... X38 kjører 16x/16x v2.0...

Skal du f.eks. kjøre 2 HD3870, kan du risikere å miste ca. 40% i enkelte tillfeller med 16x/4x. Skal du ikke noensinne kjøre crossfire, så blir det en annen sak.... :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hvorfor står det at Maximus Formula er UTGÅTT på NetShop sine sider? Jeg skal bytte et hovedkort mot det, men kan jo ikke det hvis de ikke fører det lenger.

 

Hvis de ikke fører det lenger, hva skal jeg velge i stedet?

 

Jeg skal ha P35/X38, så derfor lurer jeg på orskjellene. Foxconn Mard som er P35 får jo masse skryt, spesiellt for overklokkingen, så det er en god kandidat. Men da må jeg føærst vite forskjellene på P35 og X38 :)

 

En stor forskjell er at P35 (untatt Blitz) kjører 16x/4x PCI-E konfigurasjon under crossfire med ATI kort..... X38 kjører 16x/16x v2.0...

Skal du f.eks. kjøre 2 HD3870, kan du risikere å miste ca. 40% i enkelte tillfeller med 16x/4x. Skal du ikke noensinne kjøre crossfire, så blir det en annen sak.... :thumbup:

 

Men jeg har Nvidia, og har ikke planer om SLI (eller CrossFire senere for den slags skyld)

 

men er det det eneste? Og hva har skjedd med Maximus Formula siden det er "utgått" på NetShop?

Lenke til kommentar
Forsøk med 1.2v (2.4GHz)-1.225v (2.7GHz)-1.25v (3.0GHz)

 

For å gjøre det helt klart mente du at ved 2.4 GHz=1.2, 2.7 GHz=1.225, 3.0 GHz=1.25.

 

Eller misforsto jeg? :blush:

 

Du forsto meg rett.Det er ingen fasit,men prøv de forskjellige verdiene og test gjennom noen timer Prime.

 

_Zeke:Det er vel SE utgaven som er utgått?De ble produsert i begrenset opplag.Det er andre butikker som har SE enda vel?

Lenke til kommentar
Hmm. Klokket til 3.0 GHz, satte vcore til 1.25 men i CPU-Z viser det 1.080, og akkurat det samme gjør det i SpeedFan.

 

Hva gjør jeg galt?

 

Ingenting sikkert... prøv eit program som f.eks Everest for å lese av spenninga i stade.

CPU-Z har alttid vore på bærtur med cpu spenninga synes eg for min del.

Lenke til kommentar
Hmm. Klokket til 3.0 GHz, satte vcore til 1.25 men i CPU-Z viser det 1.080, og akkurat det samme gjør det i SpeedFan.

 

Hva gjør jeg galt?

 

Du må nok gjøre noen forandringer i bios.

Under "Advanced CPU Configuration" setter du verdiene slik:

 

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting : Høyeste multiplier.9 hvis du har Q6600

C1E Suppport : Disabled

CPU TM Function : Disabled

Vanderpool Technology : Disabled

Execute Disable Bit : Enabled

Max CPUID Value Limit : Disabled

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Hmm. Klokket til 3.0 GHz, satte vcore til 1.25 men i CPU-Z viser det 1.080, og akkurat det samme gjør det i SpeedFan.

 

Hva gjør jeg galt?

 

Du må nok gjøre noen forandringer i bios.

Under "Advanced CPU Configuration" setter du verdiene slik:

 

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting : Høyeste multiplier.9 hvis du har Q6600

C1E Suppport : Disabled

CPU TM Function : Disabled

Vanderpool Technology : Disabled

Execute Disable Bit : Enabled

Max CPUID Value Limit : Disabled

 

Satte det slik som du sa nå, men CPU-Z viser fortsatt Core voltage på 1.080 :S .

Lenke til kommentar
Hvor mye bør temp ligge på på 100% load?

Etter 1 time ligger min på 60-61 grader. Bør jeg klokke ned litt?

vCore 1.84 elns. Klokket til 2.7GHz

 

 

Kor du ser 1.84 volt?

Program i windows? hardware monitor i bios? satte du det i manuelt?

 

Det var i allefall høgt nok. Har min på 1.4 volt og 60-65 grader ved full load.

Uansett er det ikkje noke problem å la den komme oppi 70-75 grader.

Lenke til kommentar

Tenkte det var på tiden med en liten oppgradering av litt hardware, planen er en E8400 cpu og 4 GB ram.

Har i dag 2 GB Corsair Dominator TWIN2X6400C4D, men finner ikke noen butikker som har disse inne til rimelig pris.

Dessuten er det vel bedre men 2x2GB brikker enn 4x1GB?

 

Uansett er det noen som har tips/erfaring med 4GB minne som er kompatibelt med dette hovedkortet?

Tenkte kanskje på Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB, er jo bra pris på dem.

Lenke til kommentar
Tenkte kanskje på Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB, er jo bra pris på dem.

Til info: Har lest (ikke prøvd selv) at disse er meget dårlige overklokkere i dette hovedkortet, tilnærmet lik null ekstra å hente der, men kompatible, det er dem.

Lenke til kommentar
Tenkte kanskje på Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB, er jo bra pris på dem.

Til info: Har lest (ikke prøvd selv) at disse er meget dårlige overklokkere i dette hovedkortet, tilnærmet lik null ekstra å hente der, men kompatible, det er dem.

 

Har dette Corsair 2x2048mb settet, kjøpte dem på tilbud til 699,- siden Formula kortet hater mine Mushkin Extreme Performance brikker. De klarer greit 920mhz på standar 1.9v, og det er jo ikke så ille til den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...