Gå til innhold

Hvordan slette vista fra en pc


raakken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, spørsmål om avinstallering/ fjærning Vista kommer flere ganger i uka. Er mest sannsynlig stillt av personer som har fått seg datamaskin for første gang, eller kjøpt seg sin andre maskin, med en ødelagt XP-installasjon på gammel pc-en. (Ferdiginnstallert og urørt). Burde kansje lage en sticky ?

(1915: "igjenn", ikke "ijen")

 

En annen gjennganger er folk med laptop som kurer på hvor de skal laste ned drivere :roll:

Lenke til kommentar

Men hva bruker man til å formatere? Har bare brukt linux. Har ikke brukt win siden win 98...

Så lurte bare på hvordan man gjør det i win vista... Og jeg får ikke skrevet over med min xp cd.. står bare at det er en nyere versjon på PC-en og at det må fjernes først..

 

ps: har en student xp greie

 

takk

Lenke til kommentar

takker for svar, men jeg kan bruke selve PC-en.

Problemet er at jeg får beskjed om at det ligger et nyere os på maskinen og at jeg derfor ikke får skrevet over det. Lurte derfor på om man trengte et prog i win, man kan jo aldri vite....

 

Får skaffe meg en annen win xp, kanskje det var en dårlig versjon...?

Lenke til kommentar

Du skulle vel egentlig ikke se den meldingen hvis du formaterer først.

På den annen side så tyder det på at du har en gammel CD uten Service Pack 2. Hvis CD-en er førsteutgave av XP, uten SP1, så kan du få store problemer med disken. Du bør derfor ha en CD med SP2, og da får du heller ikke den meldingen.

Du kan selv opgradere en gammel CD med SP2, f.eks med programmet AutoStreamer.

http://www.simplyguides.net/guides/using_a...ostreamer.shtml

Lenke til kommentar
topicen tilsier at jeg ikke vet hvordan man formaterer i win vista...

og det sto at det skulle være en versjon med sp2 ja... men er ikke sikker. aldri godt å vite når en ikke får installert det

9559812[/snapback]

 

Du griper fatt i problemet på feil måte. Du skal gjøre akkurat skal du gjør med andre OS, feks linux, som du nevner. Altså, i stedet for å starte vista, så booter du på cden. Du må først inn i bios og sette cd til "first boot device", så booter du på xp-cden din, i menyen formatterer du disken - slett den gjerne helt også - og så fortsetter du med å installere xp.

 

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Da har du startet cd-en i Vista.

Som flere allerede har prøvd å forklare deg så må maskina startes på nytt med XP cd-en i cd-romen.

Mens du fortsatt er inne i Vista legg i XP cd-en, og det vil komme opp et vindu. Trykk cancel /avslutt. Slå dermed av maskina. (fortsatt med XP cd-en i cd-romen)

 

Slå på maskina igjen. Hvis CD-romen er satt som "first boot device" vil det komme opp "boot from cd... press any key" (hvit skrift på sort bakgrunn). Trykk hvilken som helst tast, og cd-en vil spinne opp og installeringsfilene kopieres til ram (hurtigminne).

 

Edit: Kom på en ting du kansje har gjort feil: Når du slår på maskina igjen, ikke start Vista. Det er programmet på XP cd-en som skal startes.

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
går det an å skifte fra vista til xp uten å slette alt fra pcèn? brukt en mnd. nå på å legge inn programmer å musikk å bilder å ting.. drit å begynne helt på nytt.. men er så forbanna hissig på den *"&¤#¤" vistaèn!!

9568913[/snapback]

Hei!

Her er en "How To" om det du lurer på. Men husk BACKUP av viktige filer!

 

http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp

 

Legger med en link til andre sider om tema :-)

 

http://www.google.no/search?hl=no&q=how+to...=S%C3%B8k&meta=

 

Lykke til!

 

EDIT: Ser jeg var litt snar her... Det jeg har svart på er vel egentlig ikke det du lurer på :- |

Men, det kan bli vanskelig og fjerne Vista uten og ta bort dine data vist de ligger på samme partisjon, så ta backup og partisjoner og/eller kjøp en ekstra disk du putter i maskinen til lagring av egne data, så slipper du noen gang og tenke på det du nå spør om :-)

Endret av Abbyss
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...