Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et spørsmål, og det hadde vært herlig om noen kunne svare. :)

 

Skaffet oss 701SD forrige desember, og det er en fin liten PC som man kan ta med seg overalt. Men nylig ble hele skjermen blå, untatt menyen nederst (der klokka er, osv). Nå kan man ikke trykke på noe som helst, og PC'en er ubrukelig. Noen som har vært i lignende situasjon, eller vet noe om hvordan man fikser dette?

Ingen? :(

 

Samme problem under oppstart? Tenker da mens den booter opp.

 

Lyser skjermen blå, eller mener du at den ikke er på?

Mens den laster (under oppstart) virker den fint, men med en gang man kommer seg inn, så er skjermen blå. Kun menyen nederst som kan sees når man er inne.

Lenke til kommentar
Weee!!!

 

Får min Asus EEE PC 1101HA i posten i morgen!

 

Ser frem til det. Jeg har ikke en anelse om dette er en bra mini-pc, men med 11,6" skjerm og bra batteritid passer den meget godt til mange ulike formål.

 

Kan godt komme med erfaringer i denne tråden etter hvert som jeg får testet den ut. :thumbup:

 

Mvh.

 

Hvor fant du denne rimeligst? http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...40;c:36159;r:pg

 

Noen bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Gå for win7+2GB ram+250GB hdd utgaven av 1101ha. Jeg vil også anbefale alle (ikke bare med 1101ha, men resten og) å skaffe matt skjermbeskytter- er så epic å slippe stygge refleksjoner i skjermen

Lenke til kommentar
Weee!!!

 

Får min Asus EEE PC 1101HA i posten i morgen!

 

Ser frem til det. Jeg har ikke en anelse om dette er en bra mini-pc, men med 11,6" skjerm og bra batteritid passer den meget godt til mange ulike formål.

 

Kan godt komme med erfaringer i denne tråden etter hvert som jeg får testet den ut. :thumbup:

 

Mvh.

 

Hvor fant du denne rimeligst? http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...40;c:36159;r:pg

 

Noen bedre?

 

Bestillt utgaven med 2 gb ram og 250 gb harddisk. Ville ha en verdig oppgradering fra min forrige mini-pc som var en 8,9" Acer Aspire One - en pc som etter min mening er ubrukelig til alt annet enn lett surfing.

 

Naturligvis koster den best spekka utgaven noe mer enn den du linker til. Fikk den for 3900 inkl. frakt fra komplett. Du får den nok billigere andre steder, blant annet dustinhome.no.

Lenke til kommentar
Gå for win7+2GB ram+250GB hdd utgaven av 1101ha. Jeg vil også anbefale alle (ikke bare med 1101ha, men resten og) å skaffe matt skjermbeskytter- er så epic å slippe stygge refleksjoner i skjermen

 

Støtter deg fullt ut mtp. modellvalget, men det med anskaffelse av matt skjermbeskytter er i høyeste grad en smakssak. For mitt eget vedkommende foretrekker jeg blank skjerm. Bruker stort sett laptopen innendørs i mørke omgivelser og der kan "glossy" skjermer på mange måter være en fordel. Blanke skjermer har også en tendens til å bedre fargene/kontrasten ved bilderedigering, noe jeg foretrekker.

 

Men nå har jeg ingen erfaring med akkurat denne skjermen eller laptopen, så det blir spennende å se hva jeg synes når jeg henter den i morgen. :yes:

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Har et spørsmål, og det hadde vært herlig om noen kunne svare. :)

 

Skaffet oss 701SD forrige desember, og det er en fin liten PC som man kan ta med seg overalt. Men nylig ble hele skjermen blå, untatt menyen nederst (der klokka er, osv). Nå kan man ikke trykke på noe som helst, og PC'en er ubrukelig. Noen som har vært i lignende situasjon, eller vet noe om hvordan man fikser dette?

Ingen? :(

 

Samme problem under oppstart? Tenker da mens den booter opp.

 

Lyser skjermen blå, eller mener du at den ikke er på?

Mens den laster (under oppstart) virker den fint, men med en gang man kommer seg inn, så er skjermen blå. Kun menyen nederst som kan sees når man er inne.

 

Ville forsøk å starte opp windows i sikkerhetsmodus, avinnstallert skjermkortdriveren og lagt denne inn på ny.

 

Regner med at det er en gjennoppretningsfunksjon for os'et som kan igangsettes fra dos, evt. via sikkerhetsmodus. Denne kan være en ide å igangsette.

 

Det siste jeg ville prøvd før evt. reklamasjon er biosoppdatering.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
2800 kr + moms = 3500 kr

 

Synd den har glossy skjerm og ikke 1280x800 oppløsning.

 

Ellers virker den bra. Særlig at den har HDMI utgang.

 

1280<1366

768~800

Glossy skjerm -> matt skjermbeskytter -> matt skjerm

 

Fixed :p

Lenke til kommentar

Noen ord om Asus EEE PC 1101HA (Atom 1,3 GHz, 250 Gb harddisk, 2 Gb minne) etter noen timers bruk:

 

Først og fremst må jeg si at dette er en meget godt sammensatt laptop sammenlignet med min tidligere Acer Aspire One. Ingen knirking og slark. Dog er hele chassiset utført i blank plast, og maskinens ytre ser allerede ut som et dass grunnet alle fettflekkene. Men nok om det, fettmagneter kan jeg leve med...

 

Skjermen er fortreffelig. Deilig oppløsning sett i forhold til størrelsen. Passe lyssterk, skarp og fin. INGEN PIKSELFEIL!!! Lysstyrken kan stilles fra knapt synlig opp til like under solariumnivå.

 

Tastaturet overgår alt av det jeg har prøvd på minilaptoper før. Ingenting å utsette på dette, sett bort fra temmelige små shifttaster. Control- og fn- tasten er plassert på rett sted! Stort pluss for dette. Tastaturet ser ut til å være i full størrelse og fyller stort sett hele maskinoverflaten.

 

Touchpaden er god - mye bedre enn andre windowsbærbare. Den går i ett med resten av kabinettet, ingen nivåforskjeller i høyden, men den er ru i overflaten. Knappene funker slik de skal. Men den er ikke i nærheten av like presis som på min macbook pro. Å sammenligne med en mac blir uansett meningsløst, tatt prisen i betraktning. Jeg foretrekker ekstern mus, bare så det er sagt.

 

Ytelsen er ok, hverken mer eller mindre. Personlig var jeg nesten litt skuffet da jeg starten den opp første gang og skulle konfigurere Windows 7. Denne prosessen tok lang tid og jeg synes systemet hadde litt "lagg" eller dårlig reaksjon om du vil. Årsaken er nok såre enkel; medfølgende os'et er det preinnstallert en rekke mer eller mindre nyttige/unyttige tilleggsprogrammer. Eksempler er alskens Asus bloatware, trend micro internet security og office+works. I tillegg til prøveversjon av office har de jommen klart å innstallere powerpoint reader.

 

Jeg har sittet store deler av dagen og avinnstallert programmer, ryddet harddiskpartisjon c: og kjørt ccleaner. Mye bedring i ytelsen nå, men det virker litt som Asus har lagt inn en annen animasjonsmetode enn den som er standard i Windows. En slags merkelig effekt når man lukker og åpner vinduer.

 

Foreløpig kjører jeg maskinen med den preinnstallerte programvaren, men ved en ledig anledning går det nok mot en format c: og fersk innstallasjon av Windows 7.

 

Forøvrig er alt på det jevne: 3 USB- porter, VGA ut, lyd ut og inn, minnekortleser, Kenningstonlås, nettverkskort + trådløs.

 

Batteritiden er fortreffelig - opp mot 9,5 timer sies det, men dette forutsetter at man kjører med lavere ytelse. Skal den nærmeste tiden ta sjekke hvor lenge batteriet holder ved full guffe. Det må nevnes at i bios kan man overklokke maskinen med opp til 30%! Dette er jo høyst uvanlig på en laptop må man si...

 

Laptopen er stillegående (ved normal ytelse), er kjølig og batteriet stikker ikke ut som en svulst. Ingen svikt i tastaturet eller skjerm. Stiv som en planke.

 

Har fjernet en rekke klistrelapper med masse specs. Ikke noe stress å få av for dem med normale negler. Maskinen ser estetisk mye finere ut etter fjerning.

 

Jeg kommer tilbake med mer info om denne laptopen etter hvert som jeg får prøvd den ut skikkelig! Bilder er også en mulighet dersom dere melder interesse for det. :thumbup:

 

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt Asus EEE PC 1101HA 1GB med 160GB HDD som jeg skal sette inn en 2GB minnebrikke. Jeg kjører forløpig XP Home som er ganske så snappy på denne maskinen. Er meget fornøyd så langt.

 

Kostet meg kun 3095,- + 37,- i frakt fra komplett og 2GB jeg skal sette inn har jeg tilgang til fra før. Jeg har også flere Win7 Pro lisenser om jeg ønsker Win7 på den :). Dette er jo et knallkjøp til den entryprisen. Fikk den samme dag som jeg bestilte.

 

Jeg har også skrevet noen inntrykk her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14712863

 

EDIT:

Om jeg vil ha noe bedre ettehvert så går den til dattern eller blir kjøkken laptop :). Gleder meg til å ta den med på første flytur hvor den med sleeven lett sklis ned i håndbaggasjen. Jeg synes også 11,6" var det perfekte kompromisset i størrelse.

 

En ting som kanskje trekker litt ned på størrelsen er de store rammene rundt skjermen slik at PCen nok kunne vært ennå litt mindre, spesielt i dybden.

post-38451-1258753730_thumb.jpg

Bilder av maskinen lyver da rammen over skjermen er nesten dobbelt så stor som det bildene viser.

 

Unektelig stilig er den dog og blåfargen som jeg har kjøpt er ennå penere enn på bilder, dyp og varierende med litt metallic look.

post-38451-1258757328_thumb.jpg

post-38451-1258753951_thumb.jpg

En annen ting som trekker litt ned er at jeg ikke aner hvordan jeg kan skifte harddisk(komme til fysisk) på den da jeg hadde planer om å sette inn en 128GB SSD.

 

Det som er kult og nytt med denne modellen er at den enkelt kan overklokkes 15-30% via bios.

1101ha-overclock.jpg

Klokken brukes kun ved behov og automatisk av "Asus Super Hybrid Engine". :thumbup:

Asus has been shipping a program called the Super Hybrid Engine with all of its Intel Atom powered netbooks since day one. The utility lets users overclock or underclock their machines to provide better battery life or a performance boost depending on their needs. The 11.6 inch Eee PC1101HA is the first one that lets you customize the overclock values.

 

Et lite skjermskudd fra mitt skrivebordet som viser temps mm idle. (26 grader i rommet)

post-38451-1258754730_thumb.png

Ellers har Z520 Hyperthreading slik at den viser 2 kjerner i taskmanager :).

 

NB!

Viktig info til de som opplever på 1101HA at overklokkingsmuligheten forsvinner om du oppgraderer fra 1 til 2GB. Bios 0322 fikser dette men er ikke tilgjengelig via Asus Bios Update tool (siste der er 0317). Man får 0322 via nyeste Asus Live Update tool v1.19. Bios v0322 er fra 5. november 2009. I tillegg gir den Win7 støtte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En annen ting som trekker litt ned er at jeg ikke aner hvordan jeg kan skifte harddisk(komme til fysisk) på den da jeg hadde planer om å sette inn en 128GB SSD.

 

 

er det ikke vanlig luke under? isåfall skulle vel litt lett googling gi resultater. hadde vært artig med en tilbakemelding om hvoran den blir med SSD

 

mener iog huske at du var en netbook skeptiker, eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar

Jepp jeg er og var en skeptiker til mange unødvendig dårlig specede netbooks men 1101HA var et greit kompromiss til kun 3000,- fra lommeboken. Stor nok skjerm, god nok oppløsning, godt og stort tastatur og enorm batteritid på opptil 11.5 timer. Og den spiller av 720p helt uten problem og kan spille av 1080p med litt div. programvare. (dog ikke nødvendig siden den ikke har HDMI).

 

Men jeg var lei av å vente nå som jeg har sittet på gjerdet i flere år og er en del ute å reiser privat og med jobb og ville ha noe som var lett og lite men alikevel brukbart og som skled lett ned i håndbaggasjen(reiser ofte kun med den). Skal ut å reise igjen nå til uken og bestemte meg derfor raskt nå for en billig men god investering.

 

Det er ingen luke under eller på sidene til harddisken, derfor er jeg redd det må en del demontering til. Så jeg avventer nok det til gode 128-250GB SSDer er vesentlig billigere enn i dag :)

 

NB!

Nå kan endelig blyklumpen Thinkpad bli stående til annet div.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens!

 

Har nå fått prøvd min Asus EEE 1101HA ganske mye det siste døgnet.

 

Dessverre må jeg innrømme at jeg har noen ankepunkter mot denne maskinen, og det er i hovedsak relatert til ytelsen den leverer i Windows 7.

 

Med Windows 7 installert reagerer maskinen rett og slett tregt sammenlignet med andre maskiner jeg har prøvd. Når man trykker la oss si på et program ala firefox eller word, spretter programmet opp med relativt langsom animasjon en god stund etter at man har trykt på ikonet. Sammenlignet med intel core 2 duo - laptopene jeg har prøvd med Windows 7, blir Asusen rett og slett treg. Det blir som leopard mot skilpadde.

 

Men, når man først har åpnet applikasjoner, fungerer disse stort sett i normal hastighet.

 

Alt i alt kan jeg si at maskinen fungerer fint med alle lette kontorapplikasjoner. Den funker godt til surfing, musikk, film (neppe HD - har ikke prøvd) og office. Den drar flere programmer samtidig uten nevneverdige multitaskingsproblemer.

 

Og ja, i bios kan maskinen overklokkes opp til 30 % mer ytelse på cpu, men jeg har måtte slått meg til ro med 15% da skjermen går i svart med høyere inntilling. Dette er litt trist, da 30 % overklokk ville gitt markant høyere ytelse i mange sammenhenger.

 

Man kommer, uansett overklokking eller ei, ikke over det faktum at den integrerte grafikkløsningen er temmelig forhistorisk/treg. Dette gjør nok at man bør skru av aero - effektene i visse sammenhenger.

 

Jeg må også påpeke at lydkortet leverer brukbar lyd. Ingen bakgrunnsstøy eller skipping i musikken. Men lyden er helt klart farget og alt for preget av bassen.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med denne maskinen, men jeg kommer ikke over at jeg faktisk kunne fått en del mer ytelse ved å valgt en litt fysisk større maskin i samme priskategori. Dette bør dere ha i mente dersom dere sitter og vurderer 1101HA.

 

På sikt tror jeg at det går mot en ren nyinstallasjon av Windows 7, og uten bedring i ytelse etter dette, går det nok mot en installasjon av Windows XP. Sistnevnte må jo maskinen kjøre som en rakett.

 

Mvh. Øystein

 

PS: En rekke oppdateringer er lagt ut av Asus i etterkant av lansering av Windows 7 - utgaven. Blant annet har det kommet en rekke biosoppdateringer og oppdatering av skjermdriver. Alt av software er nå oppdatert på min laptop (også biosen), uten at dette har utgjort noen revolusjon på ytelsessiden. Stabiliteten har derimot blitt bedre.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Jeg vurderer faktisk å beholde XP Home på min, det er meget snappy og med litt tuning som jeg alltid gjør er den en helt fullgod og uanstrengt opplevelse på det aller meste jeg har prøvd i dag. Mot jobb bruker jeg uansett VPN/SSL og RDP eller Citrix. Den spiller også youtube flashvideo uten å hikke og 720p H.264 HD video.

 

Jeg er også fristet til Ubuntu 9.10 med siste kernelpatches eller Fedora og kanskje Mandriva, men man får best batteriytelse i windows. Den synker helt ned til 5 timer i Linux.

 

EDIT:

Min 1101HA får ikke sort skjerm på 30% overclock eller 1793MHz. Skal legge ut bilde av det men kjører noen oppdateringer fra Live Update som tar litt tid først.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...