Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er det noen som har tips til en SSD som skal erstatte sekundær-SSDen (16GB) i en 901? Er det i det hele tatt noen som selger slikt i Norge?

Jeg har sett på Super Talent 32GB MLC, men tullingene på Ebay sender ikke til Norge. Og ellers ligger den rundt $127, altså fort 900-1000 kr m/ frakt og toll.

 

Jeg åpnet forøvrig saken i dag, og fikk blant annet se tidenes mest stusselige kjølepasta. :p

post-30930-1254858793_thumb.jpg

Lenke til kommentar

PCIe. Jeg er usikker på om den fysiske størrelsen er en standard. Den skal ihvertfall se omtrent slik ut.

 

Edit: Og 2,5W på et så lite område kan jo tross alt bli litt varmt. Jeg er usikker på thermal paden har kontakt med "kjølingen" (metallplaten under tastaturet) i det hele tatt.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Hvor rask var den interne disken, og hvor mange Xer må CF-kortet være på?
Jeg har planer om å bytte den sekundære disken (16 GB) i en 901 som har 4 GB + 16 GB.

Jeg målte den sekundære disken nå for moro skyld. I Windows viste HDTune gjennomsnittlig 33 MB/s lesing.

I Ubuntu viste dd if=/dev/null of=ddfile bs=512k count=1k 7,4 MB/s skriving!

dd if=ddfile of=/dev/null bs=512k viste 36 MB/s lesing (altså det samme som HDTune). Skrivehastigheten på den sekundære disken er altså katastrofal. Ikke rart at WinXP er en tålmodighetsprøve innimellom (den ligger på sekundærdisken, mens Ubuntu ligger på primær, 4 GB).

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig jeg fikk ganske mye for 3000 kr. Denne sekundære disken er mer et påfunn for å legge inn W7 i stedet for XP, og i sammen slengen tyne ut litt ekstra snappyness av saken. Ubuntu på 4 GB-disken går fortere enn jeg hadde forventet, og er absolutt nok til internett, mail og skriving. Batteritid er det også nok av, selv etter et års bruk.

Hva savner du i minibærbare?

Lenke til kommentar
Hva savner du i minibærbare?

Ganske mye. Jeg skal prøve å få med meg alt: 12" skjerm med syltynn ramme, 1280x800 oppløsning, LED-baklys med lokal dimming og fargeforsterkning, DL DVI-utgang, HDMI-utgang, ganske stille tastatur, Nvidia/AMD grafikk, 2,5" SSD, glimrende Linux-støtte for alle komponentene, 64bit-støtte, støtte for 4 GB ram via 2 minneplasser, 2 prosessorkjerner, minst 3 timer batteritid ved avspilling av full HD film, 1 Gbit/s LAN, 802.11n WLAN, blåtann, plass for internt 3G-modem (mini-PCIe), god byggekvalitet, ikke glossy skjerm, minnekortleser med støtte for SDXC, SDHC, SD, CF, mini/mikro-variantene av SD, svært liten lader og Webcam. Gjerne fra Lenovo eller HP.

Lenke til kommentar

Tja... 12-tommere har vi jo hatt lenge, og har stort sett blitt regnet som en litt liten bærbar. Så det du ønsker er vel at de blir enda mer kompakt og får mer teknikk under panseret. 12" 16:10 er 26x16 cm, altså omtrent størrelsen til en litt høy bok. Så med 3-4 mm ramme på noe sånt kan den vel fremdeles regnes størrelsesmessig som en litt stor minibærbar/netbook. Men med alle kravene der vil den nok koste mer enn leketøyene vi diskuterer i denne tråden. Det er det jeg digger med eee. Jeg kan slenge den i sekken akkurat som en vanlig bok (den er mye mindre enn flere av bøkene mine), og herje en del rundt med den uten at tapet vil bli så fryktelig stort hvis den blir ødelagt.

 

Edit: Eee 901 har matt skjerm, og jeg digger det. :tease:

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Hva savner du i minibærbare?

Ganske mye. Jeg skal prøve å få med meg alt: 12" skjerm med syltynn ramme, 1280x800 oppløsning, LED-baklys med lokal dimming og fargeforsterkning, DL DVI-utgang, HDMI-utgang, ganske stille tastatur, Nvidia/AMD grafikk, 2,5" SSD, glimrende Linux-støtte for alle komponentene, 64bit-støtte, støtte for 4 GB ram via 2 minneplasser, 2 prosessorkjerner, minst 3 timer batteritid ved avspilling av full HD film, 1 Gbit/s LAN, 802.11n WLAN, blåtann, plass for internt 3G-modem (mini-PCIe), god byggekvalitet, ikke glossy skjerm, minnekortleser med støtte for SDXC, SDHC, SD, CF, mini/mikro-variantene av SD, svært liten lader og Webcam. Gjerne fra Lenovo eller HP.

blir nok ultra-portabel på deg, ikke pokker om lenovo eller HP lanserer noe sånt til noe i nærheten av netbook-priser...

 

thinkpad X serien har 12.1", men så ligger prisen oppi 10000kr+...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Jeg vil si det blir feil. En nettpc er en dårlig PC som navnet tilsier skal brukes for å komme på nett.

En ultraportabel er en god maskin, som skal kunne brukes som en vanlig PC overalt.

 

Jeg vil også ha mye bedre elektronikk i vanlige bærbare PCer, slik at de blir like gode som en stasjonær med samme prisen. Men det går ikke an å si bærbar - stasjonær og så blir det sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hva savner du i minibærbare?

Ganske mye. Jeg skal prøve å få med meg alt: 12" skjerm med syltynn ramme, 1280x800 oppløsning, LED-baklys med lokal dimming og fargeforsterkning, DL DVI-utgang, HDMI-utgang, ganske stille tastatur, Nvidia/AMD grafikk, 2,5" SSD, glimrende Linux-støtte for alle komponentene, 64bit-støtte, støtte for 4 GB ram via 2 minneplasser, 2 prosessorkjerner, minst 3 timer batteritid ved avspilling av full HD film, 1 Gbit/s LAN, 802.11n WLAN, blåtann, plass for internt 3G-modem (mini-PCIe), god byggekvalitet, ikke glossy skjerm, minnekortleser med støtte for SDXC, SDHC, SD, CF, mini/mikro-variantene av SD, svært liten lader og Webcam. Gjerne fra Lenovo eller HP.

 

Ser du til stadighet troller netbooktråder med de fantasioppleggene dine om hva de BURDE være. Du kan fint få PC med de egenskapene du nevner der, men det har ikke noe med netbooks å gjøre. Skjermstørrelse har ikke ekslusivt noe å si for hva som er en netbook, det er like mye pris/delevalg. Det du driver med blir som å kjøpe flybilett hos et lavprisselskap og så sitte under hele turen og klage på mangel på luksus. Gå kjøp en PC med de specsene der, bruk 10k på det, og slutt å klage på at de PCene som er laget spesifikt for å være billige mangler dyre deler. Blir for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...