Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for oppklaringene! Kjøper jeg netbook blir det mye pga størrelsen, og jeg har allerede en temmelig kraftig laptop (15,1" tror jeg).

 

Windows 7 har jeg lisens på, så det ideelle hadde jo vært å ikke måtte gi Microsoft gratis penger, men det går kanskje ikke an i dag.

 

Vil jeg ha ION? Fører det med seg noe annet enn ytelse for gamere? Og hvor kan jeg lese om de ulike prosessortypene?

 

edit: Ser at 1005HA-A og -H ikke ligger i prisguiden. Er disse modellene litt utilgjengelige? Og hvordan fungerer modellnavngivingen til Asus, betyr HA, -A og -H noe spesielt? -H er litt kraftigere enn -M, og har bedre batteritid.

 

edit2: 1005H har multitouch. Er dette noe som bare funker i Asus® SuperBloatWareMultiTouchBrowser 2000™, eller vil det være en slags OS-støtte (Windows 7?) der mange programmer etterhvert vil støtte det?

 

Ble mange spørsmål, setter pris på forklaringene deres :) Kom ikke så langt på asus sine websider i går, men de virket temmelig overbelastet så det kan være noe av årsaken.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Toppmodellen på markedet i form av formfaktor/video er 1101HA, med 11.6" 720p skjerm og gma500 med hardware decoding av h264 (dvs den takler HD video og har HD skjerm).

Hva slags oppløsning har den på skjermen, betyr 720p at det er en oppløsning på 1280x720?

 

Regner med å kjøpe meg en og har sett litt på 1101HA i det siste. Noe jeg bør passe på, ekstra som trengs?

 

edit: Finner ikke helt ut hva slags minne den bruker. DDR2 greit nok, men hastighet? (er det 677MHz?) Og hva er maksgrensen? på wiki står det 4GB og 2GB, hva er rett?

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Toppmodellen på markedet i form av formfaktor/video er 1101HA, med 11.6" 720p skjerm og gma500 med hardware decoding av h264 (dvs den takler HD video og har HD skjerm).

Hva slags oppløsning har den på skjermen, betyr 720p at det er en oppløsning på 1280x720?

 

Regner med å kjøpe meg en og har sett litt på 1101HA i det siste. Noe jeg bør passe på, ekstra som trengs?

 

edit: Finner ikke helt ut hva slags minne den bruker. DDR2 greit nok, men hastighet? (er det 677MHz?) Og hva er maksgrensen? på wiki står det 4GB og 2GB, hva er rett?

 

Kjøpr random 2GB ddr2 brikke, hastighet spiller ingen rolle. Det er bare plass til én brikke, så du tar ut den som er der og pælmer inn den nye. Om du skal bruke overklokkingsfunksjonen som er bygd inn må du per i dag ha spesiell ram hvis du skal oppgradere ram (hynix 2gb brikke fra mpx), men det blir vel fikset så det funker med flere brikker via BIOS oppdatering i fremtiden. Den har innebugd overklokkingsfunksjon ("lovlig" OC), CPUen i seg selv er bare 1.33ghz og rimelig treg til tider men med OC går den til 1,86Ghz. Kommer litt an på bruksområdet, har aldri overklokket den selv og selv om den til tider er irriterende å vente på er det verdt det å ha 8 timer real life batteritid med bakgrunsslys og wifi i et batteri som er helt flush med maskinen.

 

Skjermoppløsningen er 1366x768, det som er normal 720p widescreen oppløsning på skjermer.

 

Den har forøvrig GMA500 grafikk, noe som gjør maskinen til en meget ironisk sak. CPUen er for treg til å gjøre noe særlig, men DXVA støtten i grafikkortet gjør at du kan kjøre 1080p på den (gitt h264 og dxva kompatibel programvare som WMP12 i Win7)

 

Noe mer du br vite, tja, skjermen er som de fleste andre netbooks glossy, noe som er irriterende, så anbefaler det jeg gjorde: http://andreasodegard.com/2009/10/viewguar...for-eee-1101ha/

 

 

 

1101 så jo ikke så verst ut den heller, og var vel ikke stort dyrere enn 1005ha-h. Har den noen ulemper jeg bør vite om? Begynner størrelsen å bli vel stor? Har en 15.1" laptop fra før.

 

Ulemper, les over. Størrelse: skjermstørrelse sier veldig lite om størrelsen på maskinen. Hadde en 8.9" aspire one før, og med tykkelsen på skjermrammen til den maskinen samt størrelsen på 6-cell batteriet som stakk ut langt bak maskinen, er det ikke mer enn ca 2 cm i bredde som er forskjellen mellom de to; like tykk, like lang. Skal du ha en liten netbook, så må du se på noen av de virkelig små- som 901 eller t91. Det som mange selskaper selger som 9 og 10" matcher omtrent 1101ha i størrelse fordi rammen er tykk.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest, trodde jeg EEE-ene hadde mulighet fra produsent til overklokking.

 

Synes de forskjellige utgavene av 1005HA er forvirrende, så jeg forsøker å lage en oppsummering her til nytte for meg selv og forhåpentligvis andre. Korriger gjerne! Jeg skriver først basismodellen, og så hvordan de ulike avviker fra denne.

 

Asus Eee 1005HA

 

1005HA-B: Intel Atom N270 1.6 GHz, 1GB RAM, 160 GB HD, 802.11 b/g/n, 1024x600 matt skjerm, 3 cell 4hr, 0.3 mp webcam

1005HA-M: 6 cell 8.5 hr, 1.27 kg

1005HA-A: 6 cell 9 hr, 250 GB, Bluetooth

1005HA-H: 6 cell 10.5 hr, N280 1.66 Ghz, Bluetooth, 1.3 mp, 1.3 kg

1005HA-V: se -M (USA)

1005HA-P: se -H (USA)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Har jo sånn super hybrid sak. Og når den kjører speedfan på super hight preformance, leverer den somregel 1692mhz (Altså 1.7ghz) Men noe mer en dette er vel vanskelig å få ut..

 

Jeg har nå bestillt meg INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2

Blir dette overkill i en Asus 1000he? Tenkte å kjøre sammen med win 7, men ble litt usikker.

Lenke til kommentar
Jeg har nå bestillt meg INTEL 80GB X25M SATA 2.5IN 9.5MM SSD DRIVE GEN2

Blir dette overkill i en Asus 1000he? Tenkte å kjøre sammen med win 7, men ble litt usikker.

 

 

skulle prøve dette med min SSD men fikk aldri til og installere på den. men du merker helt sikkert stor forskjell selv om du nok ikke får utnyttet det fulle potensiale i disken. skal finnes et program som lar deg klone disken som står i over på Ny disk for og gjøre ting enkelt :)

Lenke til kommentar

Ja, men blir nok clean install av win7 på ssden når den kommer. Har brukt Seagate DiscWizard til kloning av disker, genialt. Og EASUS partitionmanager til å fordele partisjoner (Kun gratis på 32bit OS) Finnes et gratis til 64bit os også, men husker ikke navnet i farten..

Finnes en del guider for tweaking av win 7 (Eks ta bort transparacy) for å få bedre ytelse også. Er vel greit å bruke på våre små EEE's

Lenke til kommentar
Funker fett det.

 

Hvordan blir det da med knappepanelet osv?

Det er jo ikke kommet noen drivere fra asus til 901 for win7 enda.

Og hva med de driverne som styrer prosessorhastigheten fra asus (kommer ikke på navnet), vil da eee'en kjøre på full pinne hele tiden under win7 eller?

Lenke til kommentar

Da var det en EEE 1101HA på vei fra Netshop til meg gitt. Hvordan er det med tilbakelevering av windows 7? Ønsker egentlig ikke å ha det, men hvis det er litt jobb for å få tilbake 3-400 kr vet jeg ikke om det er verdt det!

 

Etter hva jeg har sett å ha skummet litt igjennom her så vil ikke windows7 være problem på pcen(hadde jo vært rart når det selges med). Med 2GB ram og mer en nok harddiskplass kan jeg bare dele disken i så fall!

Lenke til kommentar

Det ryktes at 1005HA eller 1005HA-H er på vei ut, noen som kjenner til dette? Kan enten være pga. Windows 7, at XP-modellene skal ut, eller kanskje det er en hardware-oppgradering kommende?

 

Har tenkt at det er litt leit å ikke kjøpe toppmodellen hvis jeg først skal ha 1005, pga. batteritiden, men ser at det finnes rimelig gode tilbud på modellen under med 8.5 timers batteri... vanskelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...