Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Det er ikke så lenge til før jeg får min Asus Eee 901 med linux, så jeg lurer på noe:

Burde jeg kjøre:

Xandros linux?

Ubuntu-Eee?

Ubuntu?

 

Fordeler/ulemper? Selv er jeg ikke noe serlig fan av å ha Xandros, med tanke på hvordan det er lagt opp for Eee. Vil ha et OS som jeg kan utnytte til det fulle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, det er nok hardwaren som setter begrensningene her og ikke OSet ;)

 

 

Start med Xandros du, hvis du opplever at den blir for 'trang' for deg kan du heller installere noe annet etterhvert. (såvidt jeg har forstått ut fra andres poster er ubuntu-eee et bedre valg enn ubuntu siden du da slipper å installere drivere og annen eee-tilpasning manuelt.)

Lenke til kommentar
hvilket opperativsystem er det beste for Asus EEE 900? Hva er lurt å bruke for at maskina skal være raskest mulig osv.
Ubuntu, så Kubuntu 8.10 blir en skikkelig killer vil jeg tro :thumbup:

 

Når det gjelder Ubuntu, eeebuntu og Ubuntu eee kan jeg poste lenkene igjen:

https://help.ubuntu.com/community/EeePC/Fixes

http://www.eeebuntu.org/

http://www.ubuntu-eee.com/index.php5?title=Main_Page

som det fremgår av første link vil det aller meste i EEEPC funke ut-av-boksen i 8.10 som offisielt kommer ut om en måned (men som allerede er tilgjengelig for eventyrlystne).

 

Du kan følge veien mot 8.10 her:

https://wiki.ubuntu.com/IntrepidReleaseSchedule

Endret av Del
Lenke til kommentar

Til dere som er usikre på hvilken ubuntuversjon dere skal bruke (Ubuntu/eeebuntu/ubuntu-eee) Så anbefaler jeg eeebuntu (både Netbook Remix, og Standard) på det høyeste. Det funger out of the box og er rask og brukevennlig i bruk for nybegynnere og avanserte linuxbrukere. Nå har jeg ikke testet ubuntu-eee, men jeg antar det er omtrent samme greia.

 

Til dere som vil ha en clean versjon av Ubuntu, anbefaler jeg dere å undersøke denne lenken: http://array.org/ubuntu

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Har 900 kjøpt i norge. Kjøpte den med linux og har ikke noe merkbart lavere batteri da jeg slår den på noen dager senere. La inn UbuntuEEE og merker ikke noe til lagg på disken. Kanskje litt lav hastighet på overføring mellom minnekort og disk, men ikke noe jeg klager over.

Sikker? Har nå prøvd to 900 fra jobb og begge trekker tilsynelatende > ~0.11W fra batteriet mens maskinen er av. Dette betyr at det er helt tomt etter 12 dager, og skulle man være så uheldig å la maskinen ligge over en helg med "tomt" batteri risikerer man ubotelig skade. Om man bruker den hver dag er kanskje ikke dette så ille, men slik disse er nå er de mest et irritasjonsmoment og tilnærmet ubrukleige siden de ikke er til å stole på...

Lenke til kommentar
...

Sikker? Har nå prøvd to 900 fra jobb og begge trekker tilsynelatende > ~0.11W fra batteriet mens maskinen er av.

...

Hvordan har du målt dette? Såvidt jeg kan se på min 701 må jeg modde maskinen fysisk for å se hva den bruker til enhver tid. Forøvrig virker det ikke som min maskin plages særlig med høy selvutladning.

Lenke til kommentar
Hvordan har du målt dette? Såvidt jeg kan se på min 701 må jeg modde maskinen fysisk for å se hva den bruker til enhver tid. Forøvrig virker det ikke som min maskin plages særlig med høy selvutladning.

Relativt uvitenskapelig. Bare ved å la dem ligge noen dager og så regne på kapasiteten rapportert av batteriet (det finnes utallige applikasjoner for dette. edit: men siden eee rapporterer så rart tok jeg spenningene fra denne). Dog, det finnes info på eeeuser fra folk som har moddet maskinen til å måle direkte hvor mye strøm som går til hovedkortet selv når den er av.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Tja, den største potensielle feilkilden er at den innebygde batterimåleren ikke alltid er til å stole på. Har sett noe rariteter på andre laptoper men jeg har aldri sett en 900 så jeg kan ikke uttale meg sikkert om dem.

 

Du kunne jo latt begge maskinene gå til de var tomme for å se hvor lenge de holder, så ladet begge og latt en ligge ei uke før du gjentok testen med en nyladet maskin vs en som ble ladet for en uke siden.

Lenke til kommentar

Har bare den ene nå, men som andre har opplevd var batteriet tilsynelatende fortsatt fulladet etter siste døgn hvor det fikk ligge utenfor maskinen. Kan evt. teste batteritid på en fulladet rundown hvor jeg bare lar den stå idle med skjermen på versus samme prosedyre på mandag etter å ha laddet den før helgen. Tipper dog fallet er reelt , og det er i så fall svært upraktisk for meg som primært kommer til å bruke den sporadisk et par ganger i uke som "møtemaskin".

 

Jaja. Jeg avventer litt og holder et øye på EeeUser for å se om noen får fikset dette.

Lenke til kommentar
EEE 1000/1000H kommer ikke til Norge/Norden før et stykke ut i 2009.

Jaha, kilde på det?

I stedet for å kontakte uvitende (lekevitende?) forhandlere tok jeg like så godt direkte kontakt med Asus.

Takk, da blir det 901 på meg ihvertfall. Og sannsynligvis med XP, da Linux-versjonen tydeligvis ikke kommer til Norge i sort!? Noe som forøvrig er helt bak mål, hva slags logikk skulle ligge bak den avgjørelsen?

Lenke til kommentar
EEE 1000/1000H kommer ikke til Norge/Norden før et stykke ut i 2009.

Jaha, kilde på det?

I stedet for å kontakte uvitende (lekevitende?) forhandlere tok jeg like så godt direkte kontakt med Asus.

Takk, da blir det 901 på meg ihvertfall. Og sannsynligvis med XP, da Linux-versjonen tydeligvis ikke kommer til Norge i sort!? Noe som forøvrig er helt bak mål, hva slags logikk skulle ligge bak den avgjørelsen?

Tror ikke Asus vet hva logikk er.

 

På samme måte som 1000/1000H burde kommet til Norge samtidig som til alle andre jalla-land. Helt ufattelig.

Lenke til kommentar
EEE 1000/1000H kommer ikke til Norge/Norden før et stykke ut i 2009.

Jaha, kilde på det?

I stedet for å kontakte uvitende (lekevitende?) forhandlere tok jeg like så godt direkte kontakt med Asus.

Takk, da blir det 901 på meg ihvertfall. Og sannsynligvis med XP, da Linux-versjonen tydeligvis ikke kommer til Norge i sort!? Noe som forøvrig er helt bak mål, hva slags logikk skulle ligge bak den avgjørelsen?

Tror ikke Asus vet hva logikk er.

 

På samme måte som 1000/1000H burde kommet til Norge samtidig som til alle andre jalla-land. Helt ufattelig.

 

 

Eee 1000/1000H begynner å bli litt stor size så da ser jeg ikke helt vitsen med det, det er jo ultraportabel som er tingen.

Lenke til kommentar

Testet en EEE i dag for første gang. Jeg vet ikke helt hvilken modell, men det var nok 900-serien, utifra skjermens opplølsning og størelse. Jeg likte den godt til internettsurfing og msn, men til alt annet var den for liten og for treg for meg.

 

Selve PCen er nok rask nok, men det er nok SSD-enheten som er problemet. Hele tiden når dne skrev eller leste av disken, frøs hele PCen til den var ferdig. Den brukte også flere minutter på å installere vlc-mediaplayer. Dette kan nok fikses med å putte inn en 1.8" HDD.

 

Jeg likte størelsen svært godt, og tastaturet var overraskende lett å skrive på, til tross for størelsen. Jeg har akkurat bestilt meg 15,4" laptop til litt over 13 000, men jeg skal ikke se bortifra at det ikke blir noen internett-pc på meg i fremtiden, fordi den er så lett å få med seg, og kan være grei til turer hvor jeg ikke vil risikere å ha med en PC til 13 000, for eksempel sydenferie.

Lenke til kommentar
EEE 1000/1000H kommer ikke til Norge/Norden før et stykke ut i 2009.

Jaha, kilde på det?

I stedet for å kontakte uvitende (lekevitende?) forhandlere tok jeg like så godt direkte kontakt med Asus.

Takk, da blir det 901 på meg ihvertfall. Og sannsynligvis med XP, da Linux-versjonen tydeligvis ikke kommer til Norge i sort!? Noe som forøvrig er helt bak mål, hva slags logikk skulle ligge bak den avgjørelsen?

Tror ikke Asus vet hva logikk er.

 

På samme måte som 1000/1000H burde kommet til Norge samtidig som til alle andre jalla-land. Helt ufattelig.

 

 

Eee 1000/1000H begynner å bli litt stor size så da ser jeg ikke helt vitsen med det, det er jo ultraportabel som er tingen.

Ja, den er faktisk så stor at jeg trenger hjelp til å flytte min.. :)

Neida, den er jo ikke så mye større enn en 900/901, jeg synes i hvert fall ikke det, men det kan jo være fordi jeg har en selv da.

Lenke til kommentar
Browset litt på DX nå nettopp og da kom jeg over denne under 'new arrivals':

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15504

 

Bil-lader til eee for latterlige $5.86 :w00t:

(drøye 30 kroner, gratis frakt er det og)

 

Kjøper en med en gang jeg, også tipser jeg mora mi i samme slengen. ;)

 

Hmf, rett etter at jeg bestilte så endret DX teksten på denne artikkelen og spesifiserte at denne laderen er til 900 serien, jeg har en 701, typisk. :(

 

Har ikke fått målt den enda (voltmeteret mitt hadde for grove pinner...) men hvilken spenning skal egentlig en 900 ha? En 701 skal ha 9.5V. Er det mulig at asus har klart å lage to nesten identiske maskiner med forskjellig strømforsyning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...