Gå til innhold

Elkjøp/Lefdal nedprioriterer PS3/Blu-Ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tiim: Elkjøp/lefdal er den største kjeden i norge på spill når det gjelder ren omsetning. At de skal ha en dårlig avtale med leverandøren i forhold til resten er derfor unaturlig.

 

Som det er nevnt flere ganger i denne tråden er det slik at Sony rett og slett ikke er særlig forhandlervennlige akkurat her, og at det jobbes med å få på plass en avtale som gjør at dere kunder får bedre priser på spill og maskiner.

 

Fram til dette er på plass, kan man som stor kjede bruke sin markedsmakt. Derfor er situasjonen slik den er i dag.

 

Når alt er i orden, kan jeg love dere at det blir sving på sakene :).

 

Så Elkjøp nekter å ta inn ps3 artikler siden de ikke får lave nok priser?!

Hvorfor skal dere få bedre priser enn andre butikker/kjeder?

Playstationspill koster jo ikke noe mer enn 360 spill i utganspunktet, faktisk er veil. prisen lavere på endel ps3 titler enn 360!

Virker for meg som Elkjøp har blitt litt for store på det...

Lenke til kommentar

Elkjøp er et lavprisselskap med stor markedsandel, og har som mål å alltid være billigst. Hvis Elkjøp mener at dem ikke får gode nok priser til å kunne være konkuransedyktig og kunne tilby markedets laveste priser, kan dem bruke sin markedsmakt ved å unnlate å selge en produsent varer. Dette for å kunne oppnå bedre priser.

Produsenten vil fort merke at det fort svir ganske mye når et selskap med stor markedsandel ikke selger dems produkter lengre og dem vil etter hvert strekke seg langt for å få selskapet til å selge sine produkter igjen. Om dem etterpå bare får 1% inntjening på produktene så er det bedre å ha 1 % inntjening av et stort volum enn ingen inntjening i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Så Elkjøp nekter å ta inn ps3 artikler siden de ikke får lave nok priser?!

Hvorfor skal dere få bedre priser enn andre butikker/kjeder?

Playstationspill koster jo ikke noe mer enn 360 spill i utganspunktet, faktisk er veil. prisen lavere på endel ps3 titler enn 360!

Virker for meg som Elkjøp har blitt litt for store på det...

 

Bare for å presisere først: Jeg kommer ikke med noen som helst offisielle uttalelser, og snakker om mine meninger og mitt syn på saken.

 

Elkjøp er størst på spill i norge - og har en veldig mye mer effektiv distribueringsmulighet enn andre forhandlere, noe leverandørerer og dermed også sony sparer penger på. Klart man skal få bedre priser på ting da?

 

Dere er jo alle glade for prisene elkjøp har hatt på xbox360-spill og maskiner opp igjennom tidene, tror du vi hadde klart disse prisene om ikke elkjøp hadde vært store på det, og krevd gode priser til seg - så gode at vi kan selge billig til dere kundene?

 

Ang sonys veiledende priser, så er det ikke akkurat et ukjent faktum at veiledene priser vs veiledende innkjøpspriser for forhandlere ikke har særlig store forskjeller, og at sony faktisk økte disse prisene (etter hva jeg har sett andre forhandlere skrive om her på forumet) tidligere i høst, uten å øke veiledende utsalgspris.

 

Hvordan kan man bli "for store på det", når alt man ønsker å gjøre er å selge spill billig til kunder?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Så Elkjøp nekter å ta inn ps3 artikler siden de ikke får lave nok priser?!

Hvorfor skal dere få bedre priser enn andre butikker/kjeder?

Playstationspill koster jo ikke noe mer enn 360 spill i utganspunktet, faktisk er veil. prisen lavere på endel ps3 titler enn 360!

Virker for meg som Elkjøp har blitt litt for store på det...

 

Bare for å presisere først: Jeg kommer ikke med noen som helst offisielle uttalelser, og snakker om mine meninger og mitt syn på saken.

 

Elkjøp er størst på spill i norge - og har en veldig mye mer effektiv distribueringsmulighet enn andre forhandlere, noe leverandørerer og dermed også sony sparer penger på. Klart man skal få bedre priser på ting da?

 

Dere er jo alle glade for prisene elkjøp har hatt på xbox360-spill og maskiner opp igjennom tidene, tror du vi hadde klart disse prisene om ikke elkjøp hadde vært store på det, og krevd gode priser til seg - så gode at vi kan selge billig til dere kundene?

 

Ang sonys veiledende priser, så er det ikke akkurat et ukjent faktum at veiledene priser vs veiledende innkjøpspriser for forhandlere ikke har særlig store forskjeller, og at sony faktisk økte disse prisene (etter hva jeg har sett andre forhandlere skrive om her på forumet) tidligere i høst, uten å øke veiledende utsalgspris.

 

Hvordan kan man bli "for store på det", når alt man ønsker å gjøre er å selge spill billig til kunder?

 

Så vidt jeg veit er vel Elkjøp/Lefdal eid (ikke fjortis "eid") av Dixons som vel er en av Europas største distributører av elektronikk. Rart dette ikke har gått sentralt via Dixons? Det må være ganske mye på spill her (bokstavelig talt :!: ) for både Dixon underlevernadører og Sony.

 

Da Xbox360 kom på markedet var Elkjøp en av de kjedene som flik flest konsoller i landet pga avtale mellom Dixons og Microsoft, så vidt jeg vet.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Vel, striden er mer med nordisk film som er importør av ps3 i norden. Elkjøp liker ikke hvordan dem oppfører seg. Verfall det jeg har hørt.

 

Og ja elkjøp er eid av Dixons, som er europas nest største bare slått av mediamart (som mest sannssynlig kommer til norge ganske så snart(da snakker vi varehus på 5000 kvm +++))

Endret av Loko
Lenke til kommentar

hæhæ morsom topic.

 

hele Blu-ray saken har vel blitt svart på? jeg leste bare fort over her.. enkelt og greit, blir ikke tatt inn mye pga at de vil ha nordic utgaver, så de slipper ha 3-4 utgaver av hver film på lager. Det har allerede begynt å komme mer :)

 

ps3 spill, det er ikke noe vits å ta inn dritt bare for å ha et middels utvalg.. når det kommer ps3 spill, så vil nok elkjipen ha de:)

Lenke til kommentar
hæhæ morsom topic.

 

hele Blu-ray saken har vel blitt svart på? jeg leste bare fort over her.. enkelt og greit, blir ikke tatt inn mye pga at de vil ha nordic utgaver, så de slipper ha 3-4 utgaver av hver film på lager. Det har allerede begynt å komme mer :)

 

ps3 spill, det er ikke noe vits å ta inn dritt bare for å ha et middels utvalg.. når det kommer ps3 spill, så vil nok elkjipen ha de:)

På samme måte som at vi ikke tok inn Hevenly Sword et av de mest solgte Ps3 spillene. Eller hva med Ratchet and Clank? Et spill med så bra omtaler burde selge, men neida...

 

Har forsåvidt sett at vi har begynt å bestille inn flere BD-filmer, men det er fortsatt ikke noe sammenlignet med utvalget som er i utlandet.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man bli "for store på det", når alt man ønsker å gjøre er å selge spill billig til kunder?

 

Jeg tror ikke at alt Elkjøp vil her i verden er å selge billige spill, det Elkjøp vil er å tjene masse penger på å selge spill så billige at Elkjøp "tar " det meste av markedet. Det er grunnleggende konkurranseteori.

Lenke til kommentar

spec opp, siden du sier vi så regner jeg med at du jobber på elkjøp, da er det ikke verre å lese på ELI, eller sette seg bitte litt inn i hvordan de i elkjøp sentralt jobber så skjønner man veldig kjapt hva som har skjedd i de forskjellige tilfellene:)

 

ang Blu-ray så skrev jeg det ganske tydelig i posten over.. det er pga Nordiske utgaver.. det er utrolig slit for elkjøp og ta inn norsk,svensk og dansk utgave av hver eneste Blu-ray når de har alternativet å få alt på en.

Endret av zellpropell
Lenke til kommentar
Spec Ops-J: Spør du avdelingsleder/spillansvarlig, eller send meg en PM. Videre diskusjon tar vi ikke her :).

 

UANSETT - Nå kan jeg i alle fall melde om at PS3, PSP, PS2 og alt sammen vil komme inn til Elkjøp'er nær deg! Og spill, tilbehør og hele pakka. Så da er det bare å glede seg til Julen!

 

Huff, så Nordisk film lot seg "kjøpe" av "stormakten" ;-)

Lenke til kommentar
Spec Ops-J: Spør du avdelingsleder/spillansvarlig, eller send meg en PM. Videre diskusjon tar vi ikke her :).

 

UANSETT - Nå kan jeg i alle fall melde om at PS3, PSP, PS2 og alt sammen vil komme inn til Elkjøp'er nær deg! Og spill, tilbehør og hele pakka. Så da er det bare å glede seg til Julen!

 

Huff, så Nordisk film lot seg "kjøpe" av "stormakten" ;-)

 

Og hva ender det opp med da? Jo billigere spill/spillmaskiner til deg som forbruker. Det er ille det...

Lenke til kommentar
Spec Ops-J: Spør du avdelingsleder/spillansvarlig, eller send meg en PM. Videre diskusjon tar vi ikke her :).

 

UANSETT - Nå kan jeg i alle fall melde om at PS3, PSP, PS2 og alt sammen vil komme inn til Elkjøp'er nær deg! Og spill, tilbehør og hele pakka. Så da er det bare å glede seg til Julen!

 

Huff, så Nordisk film lot seg "kjøpe" av "stormakten" ;-)

 

Og hva ender det opp med da? Jo billigere spill/spillmaskiner til deg som forbruker. Det er ille det...

 

Ja, men med en bismak.

Jeg forkynner ikke dommedag, men jeg liker ikke tanken på at et utsalgssted skal ha noen innflytelse over leverandøren. Ja, det er business, men hvor langt kan man dra den?

Hva hvis en kjede selger så mye spill i digre varehus (til en billig pris, grunnet gigantiske parti innkjøp), at den utgjør en så stor del av leverandørens salg? Muligheten er der for at de kan stille fler/større krav til leverandøren, og i et worst-case scenario vil de kanskje spørre etter begrensinger, i forhold til hvem som får distribuere leverandørens varer.

Greit, vi vil igjen oppleve lavere priser, og alt på ett sted, men jeg er en stor tilhenger av mangfold, ihvertfall innenfor kultur. Og jeg håper jeg ikke er den eneste som ser på spill og gaming som kultur :)

 

Jeg sier ikke dette skjer idag eller imorgen, jeg sier ikke BÅIKÅTT DE SCHVÆRE KJEDENE LZM heller, men i noen situasjoner (alle), kan det være lurt å reflektere over hvordan handlinger og valg kan få (og for hvem) betydning fremover.

 

Uff, neå ble jeg sånn klein semiseriøs igjen ;/ Må være rusen :)

Lenke til kommentar

maurico: I 1986 om jeg ikke husker helt feil, så holdt daværende leder av Elkjøp et møte med sine leverandører, og fortalte de at fra og med nå, så skulle ELKJØP bestemme hva de ville handle, og forhandle fram sine egne priser osv.

 

Dette var helt nytt og rimelig uhørt på den tiden - men vet du hva? Hadde ikke forhandlerne hatt markedsmakt over produsentene hadde ikke elektronikk vært så billig som det er i dag, og den enorme veksten i salg av elektronikk på 90-tallet og 2000-tallet hadde på langt nær vært så stor.

 

Forhandlere har makt over leverandørene og har hatt det lenge, og det har dere kunder nytt godt av i mange år.

 

Tror du virkelig ikke at EBgames også forhandler fram sine priser med leverandørene? At spaceworld bare sier ok til veiledende priser? :)

 

Produsentmakt ville etter hva jeg kan se betydd mindre mangfold - for høyere priser betyr færre interessenter og salg, som igjen betyr mindre marked, og små markeder får få leverandører (altså spillprodusenter).

Lenke til kommentar

Selvfølgelig driver alle forskjellige bedrifter med det, det kalles konkurranse.

 

Men jeg skulle gjerne sett at mer av konkurransen foregikk på butikk nivå, istedenfor med ubalanserte økonomiske muskler. Elkjøp har masse spenn fordi de driver bra butikk, og skal selvfølgelig få dra nytte av det, men det er synd mindre, til tider uavhengige butikker, skal lide av det i så stor grad.

 

Men it`s just the way of the world, jeg ser det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...