Gå til innhold

Last ned Openoffice 2.3


Anbefalte innlegg

Siden jeg har 2.2 fra før så regner jeg med at den blir automatisk oppdatert snart.

9500360[/snapback]

har OOo 2.2 endelig fått innebygd oppdateringsfunksjon?
Kildekoden er åpen så i stedet for å skrive om problemet kan du skrive bort problemet
kildekoden til OOo er den nest største kodemassen av fri programvare (etter linux kernel), det er nesten utelukkende programmerere fra SUN (og snart IBM) som jobber med koden til OOo (dersom denne kilden stemmer: http://www.guardian.co.uk/technology/2005/...ource.software)
I mine auge er OOo (Writer) skikkeleg mislukka
I mine øyne er Writer et meget godt program som etter noe opplæring fungerer utmerket til formatering av store dokumenter. Å lære riktig bruk av stiler er viktig for produktiviteten.

Det jeg savner mest er muligheten for stavekontroll for flere språk samtidig.

 

Les kommentarene til OOo i denne sammenlikningen [Office software shootout: OpenOffice.org Writer vs. Microsoft Word, round three]:

http://www.linux.com/feature/118986

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjekt å sjå at eg har fått så mykje sakleg respons på min kjappe hets av OpenOffice :) Først kan eg jo byrja å seie at eg ikkje har sett ein einaste datamaskin utanfor lærarrommet som har over 700 GHz.

 

Og, ja. Eg tok litt hardt i at det berre var OpenOffice sin feil at eg ikkje lenger brukar linux. Windows køyrer også vesentleg fortare på datamaskina mi. Dessutan taklar windows ventemodus (les: suspend). Men at eg har brukt linux på begge mine datamaskinar i over eit år er slett ikkje tull. Det har vore ei veldig god erfaring, og Linux er veldig god på mykje. Men det er ikkje noko eg anbefaler til Ola Nordmann, nettopp fordi eg då bind meg til mange veker med motvillig support.

 

Det er på grunn av fleire nye verv dette året at eg ikkje lenger orkar å irritere meg over at eg må opne .doc-filer i OOo heile tida. Eg hadde jo dessutan liggjande to lisensar til både Win XP Pro og Office 2002, så kvifor ikkje berre bruka dei? Det einaste eg eigentleg saknar frå Linux er pakkesystemet og Agave. Det eg er mest glad for er at eg no har eit operativsystem der det ikkje følgde med 50 program som eg aldri får bruk for uansett.

 

Til den som sa at han aldri hadde hatt kompatibilitetsproblem med OOo og Word: Du er vel så heldig at kollegaane dine ikkje lager tabeller i dokumenta?

 

Til dei som seier eg bør bruka ODF: Ja, eg er heilt samd med dykk, men det nyttar ikkje. Det er så godt som null innan min "vennekrets" som kan opna ODT, og eg vil ikkje masa på dei for at dei skal bruka OOo. Slikt ender alltid med at eg må hjelpa med mykje dei ikkje får til.

 

Dessutan følgjer eg som oftast det prinsippet at får eg ei fil som eg skal bearbeida, så skal sendaren få ho tilbake i same formatet. Får eg ei .doc-fil, så returnerer eg henne som .doc. Unntatt viss fila var full av kompliserte tabellar. Då stolar eg ikkje på OOo si konverteringsevne (dette er ikkje kritikk mot OOo, men heller mot MS sine lukka standardar).

 

Når eg tenkjer meg om, så var det faktisk ein setning som fekk meg til å tenkje på å gå tilbake til Windows og Office: Det er eit val mellom å bruka pengar for å spara tid, eller å bruka tid for å spara pengar.

 

PS: Eg er klar over at mine innlegg i denne tråden er lite gjennomtenkte og saklege. Eg ville berre ha ut litt frustrasjon, men eg står fast på at OOo er tungt og har eit forkasteleg lite gjennomtenkt grensesnitt.

Lenke til kommentar
PS: Eg er klar over at mine innlegg i denne tråden er lite gjennomtenkte og saklege. Eg ville berre ha ut litt frustrasjon, men eg står fast på at OOo er tungt og har eit forkasteleg lite gjennomtenkt grensesnitt.

9503631[/snapback]

 

Jeg synes faktisk at MS Office er veldig tungt og har et dårlig gjennomtenkt grensesnitt. Det er min subjektive mening, akkurat som du har din, men særlig produktivt som argument er det ikke.

Lenke til kommentar
Og, ja. Eg tok litt hardt i at det berre var OpenOffice sin feil at eg ikkje lenger brukar linux. Windows køyrer også vesentleg fortare på datamaskina mi. Dessutan taklar windows ventemodus (les: suspend).
Selv uten hardware støtte, kan det godt hende du kan gjøre det greit i software med uswsusp. At maskinen går fortere med MS er nok også bare tull. Det er en smal sak å cache applikasjoner ved boot hvis du absolutt ønsker det.

 

Men at eg har brukt linux på begge mine datamaskinar i over eit år er slett ikkje tull. Det har vore ei veldig god erfaring, og Linux er veldig god på mykje. Men det er ikkje noko eg anbefaler til Ola Nordmann, nettopp fordi eg då bind meg til mange veker med motvillig support.
Våre erfaringer skilles her med 180 grader, brukte du linux-from-scratch?

 

Det er på grunn av fleire nye verv dette året at eg ikkje lenger orkar å irritere meg over at eg må opne .doc-filer i OOo heile tida. Eg hadde jo dessutan liggjande to lisensar til både Win XP Pro og Office 2002, så kvifor ikkje berre bruka dei?
For all del, MS Office kan du kjøre på linux også, men hvorfor ikke sende med denne linken til dine medmennesker i stedet, så bidrar du litt du også:

https://sdlc2d.sun.com/ECom/EComActionServl...310F62F0F9B9326

den samme plug-in kan naturligvis dine bekjentskaper også bruke når de skal sende deg noe.

 

Det einaste eg eigentleg saknar frå Linux er pakkesystemet og Agave. Det eg er mest glad for er at eg no har eit operativsystem der det ikkje følgde med 50 program som eg aldri får bruk for uansett.
Hva? Det er jo Ellkjøp PC-en som kommer med de femti programmene, som attpåtil suger ressurser så det holder. Har du ikke brukt pakkeprogram da, det går an å fjerne programmer og der vettu.

 

Dessutan følgjer eg som oftast det prinsippet at får eg ei fil som eg skal bearbeida, så skal sendaren få ho tilbake i same formatet.
Latterlig prinsipp, få deg noen ordentlige prinsipper i stedet.

 

Når eg tenkjer meg om, så var det faktisk ein setning som fekk meg til å tenkje på å gå tilbake til Windows og Office: Det er eit val mellom å bruka pengar for å spara tid, eller å bruka tid for å spara pengar.
Du er vel skoleelev, du burde bekymre deg mye mer om hvilken jobb du får.
Lenke til kommentar

Siden jeg sitter med det jeg synes er den beste Office-pakken som er lansert, nemlig Office 2000, lurer jeg litt på hvordan OO står seg i forhold til funksjoner i MS Office. Jeg oppfatter det som veldig tregt, ustabilt og ineffektivt (selv på temmelig raske skolemaskiner) i forhold til Office 2000, som kjører raskt og stabilt, men sammenligningen kan vel da ikke helt rettferdiggjøres om OO i nyeste versjon er en pakke som tilbyr mer enn Office 2000, og derfor naturlig nok blir tregere.

 

Noen som kan gi meg en sammenligning, evt. hvilken MS Office-versjon de ville sidestilt OO med?

 

(Det som plager meg mest, er likevel en svært så håpløs norsk stavekontroll i forhold til Word.)

Lenke til kommentar
Noen som kan gi meg en sammenligning, evt. hvilken MS Office-versjon de ville sidestilt OO med?

Linken til Mandela er ganske grei, men den sammenlikner OpenOffice med Office 2007 da. http://www.linux.com/feature/118986

 

Er riktignok på et linux-nettsted, men syns det var mange gode poeng der som jeg selv kjenner meg igjen i. Og jeg har brukt både OO og MS Office mye.

 

Kort og godt har begge både styrker og svakheter. Enkelte hevder OO er vanskeligere for nybegynnere, men det er sludder etter min mening. De få funksjonene en typisk tekstbehandlings-newbie bruker, er lett tilgjengelig i begge pakkene. Andre hevder proffbrukere vil savne funksjoner i OO, men der er jeg heller ikke enig, for det går begge veier. MS Word har f.eks. aldri vært særlig god på lange strukturerte dokumenter, noe nettopp "proffene" bør ha glede av.

 

Med Office 2007 har også Microsoft redesignet GUIet såpass at mange gamle brukere må lære mye på nytt. OpenOffice likner mer på Office 2003 (og tidligere versjoner). Men til gjengjeld får du et nytt program som stadig forbedres. Det får du såklart ikke med gamle Office 2000.

 

Selv bruker jeg aldri stavekontroll, grammatikkontroll eller liknende. Syns det er mer stress enn nytte. OpenOffice er kanskje dårlig på dette, men jeg har aldri latt meg imponere over MS Office heller. Det beste er å lære seg skikkelig norsk :tease:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg kjører også OpenOffice på mine maskiner. Har ikke installert noen officepakke på laptopen min enda, men det blir. Jeg synes OpenOffice er veldig bra. Men om jeg absolutt må ha Microsoft Office blir det nok Office 2000. Den er veldig bra også synes jeg.

 

Jeg synes ikke OpenOffice er noe treig egentlig. Jeg lar den bare starte opp liksom, så kommer den etterhvert.

Hvor den ustabiliteten i OpenOffice kommer inni bilde vet jeg ikke, men det er i alle fall ikke noen erfaringer som jeg har. Ikke på noen av maskinene jeg har kjørt den på.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært en idé at de som klager over ulike mangler/svakheter eller roser ulike nyttige funksjoner i en kontorprogramvarepakke også samtidig nevner hvilken versjon de snakker om?

 

Hva angår OO.o, så er det jo en del forskjeller mellom f.eks. OO.o v2.0.x og v2.2 i ytelse. Akkurat som det er en god del forskjeller mellom MS Office 2003 og 2007. Det gjelder å spesifisere i hva man omtaler, ellers nytter det ikke å diskutere problemstillingen.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bruker du .doc på OO? Bruk aldri .doc formatet når du jobber, det er kun for eksport/import (og knaptnok det) - men for eksport bruker du gjerne pdf i stedet.

9502541[/snapback]

Om du skal samhandle med andre brukere så kan du ikke bruke ODF, ei heller PDF.

 

For kverulanter: Du kan ikke kreve at andre skal tilpasse seg deg om du skal forholde deg profesjonel

Lenke til kommentar

Går litt offtopic her nå, håper det går greit ;)

 

Dersom dere vil ha en lettere skriveapplikasjon som attpåtil er gratis, annbefaler jeg dere å se på http://abiword.com/download/ . Den har stavekontroll og med pluginene som dere finner der, kan den lese og skrive itl en rekke formater :)

 

(og du kan sette språk fra verktøy-menyen med to klikk, for han som klagde på dette i ooo)

Lenke til kommentar
Er det noe nytt på mac fronten i den nye versjonen? Har de greid å lage det slik at man slipper X11 for å kjøre det?

9500549[/snapback]

Finnes en versjon som gjør dette, men det er så vidt jeg vet bare på Alpha stadiet... NeoOffice er foreløpig et mye bedre alternativ. Softwarepakken er basert på OpenOffice men bruker Java slik at man slipper å kjøre gjennom X11.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden bruker du .doc på OO? Bruk aldri .doc formatet når du jobber, det er kun for eksport/import (og knaptnok det) - men for eksport bruker du gjerne pdf i stedet.

9502541[/snapback]

Om du skal samhandle med andre brukere så kan du ikke bruke ODF, ei heller PDF.

Klart du kan, men hvis andre bruker .doc byr det fort på problemer, men på ingen måte uoverkommelige problemer. Det eneste problemet jeg kan se, er dersom du jobber i en større bedrift som insisterer på lock-in til MS. Hvis du hadde kverulert litt mindre, og argumentert litt mer så kanskje jeg hadde forstått hvorfor du mener at du kan kreve at jeg skal tilpasse meg de som insisterer på å bruke et råttent lukket format, for det er vel det du sier. De kan tilpasse seg meg meget enkelt, men det er faktisk umulig for meg å tilpasse meg dem, tenk litt over den før du kaller andre kverulanter.

Lenke til kommentar
Kjekt å sjå at eg har fått så mykje sakleg respons på min kjappe hets av OpenOffice :) Først kan eg jo byrja å seie at eg ikkje har sett ein einaste datamaskin utanfor lærarrommet som har over 700 GHz.

 

Og, ja. Eg tok litt hardt i at det berre var OpenOffice sin feil at eg ikkje lenger brukar linux. Windows køyrer også vesentleg fortare på datamaskina mi. Dessutan taklar windows ventemodus (les: suspend). Men at eg har brukt linux på begge mine datamaskinar i over eit år er slett ikkje tull. Det har vore ei veldig god erfaring, og Linux er veldig god på mykje. Men det er ikkje noko eg anbefaler til Ola Nordmann, nettopp fordi eg då bind meg til mange veker med motvillig support.

 

Det er på grunn av fleire nye verv dette året at eg ikkje lenger orkar å irritere meg over at eg må opne .doc-filer i OOo heile tida. Eg hadde jo dessutan liggjande to lisensar til både Win XP Pro og Office 2002, så kvifor ikkje berre bruka dei? Det einaste eg eigentleg saknar frå Linux er pakkesystemet og Agave. Det eg er mest glad for er at eg no har eit operativsystem der det ikkje følgde med 50 program som eg aldri får bruk for uansett.

 

Til den som sa at han aldri hadde hatt kompatibilitetsproblem med OOo og Word: Du er vel så heldig at kollegaane dine ikkje lager tabeller i dokumenta?

 

Til dei som seier eg bør bruka ODF: Ja, eg er heilt samd med dykk, men det nyttar ikkje. Det er så godt som null innan min "vennekrets" som kan opna ODT, og eg vil ikkje masa på dei for at dei skal bruka OOo. Slikt ender alltid med at eg må hjelpa med mykje dei ikkje får til.

 

Dessutan følgjer eg som oftast det prinsippet at får eg ei fil som eg skal bearbeida, så skal sendaren få ho tilbake i same formatet. Får eg ei .doc-fil, så returnerer eg henne som .doc. Unntatt viss fila var full av kompliserte tabellar. Då stolar eg ikkje på OOo si konverteringsevne (dette er ikkje kritikk mot OOo, men heller mot MS sine lukka standardar).

 

Når eg tenkjer meg om, så var det faktisk ein setning som fekk meg til å tenkje på å gå tilbake til Windows og Office: Det er eit val mellom å bruka pengar for å spara tid, eller å bruka tid for å spara pengar.

 

PS: Eg er klar over at mine innlegg i denne tråden er lite gjennomtenkte og saklege. Eg ville berre ha ut litt frustrasjon, men eg står fast på at OOo er tungt og har eit forkasteleg lite gjennomtenkt grensesnitt.

9503631[/snapback]

 

Jaja, nå har du til og med klart å få meg til å skrive en kommentar her på forumet :-)

Grunnen er vel rett og slett at jeg ikke kan fatte og begripe at det er riktig det du sier uten at du troller.

 

For det første, kan overhode ikke tenke meg at OO starter sakte på en 700GHz maskin.

Da må det isåfall lastes fra diskettet eller så må PC-en ha veldig lite RAM, for 700GHz det er kjapt!!

Linux med KDE grensesnitt og OO på en 700MHz pentiumIII med 64MB RAM derimot, ja da kan det selvfølgelig gå tregt.

Klarer du i det hele tatt å få XP med MS office >= 2000 å kjøre på en slik spesifikasjon, å isåfall blir det kjappere enn OO og linux?

XP kjappere enn linux på din maskin sier du. Da har du vel ikke installert SP2 enda, og heller ikke startet opp internet explorer sånn at du har fått inn en del spyware!?

 

For det andre, å bytte fra linux til windows etter å ha brukt linux i ett år, ja det nekter jeg å tro på, eller så må du ha gjordt noe veeldig merkelig. Hadde du gått tilbake, ikke over (viktig forskjell), burde det vært etter en halvtime, time, en dag, eller toppen to mnd. Og det fordi det virker så vanskelig, finner ikke igjen knappene, menyene, kontrollpanelet eller får ikke hw til å virke. Det er stor forskjell på distroene, så det kan ligge noe her, men har du aktivt brukt en linuxdistro i ett år uten å dualboote mest med windows, ja da har du lært deg å bruke din linuxdistro og en linuxinstallasjon blir bare bedre og bedre etterhvert som tiden går, i motsetning til windows som er best når den er nyinstallert.

 

Greit nok at du oppfyller det ene kravet med hw-problemer fordi suspend ikke virker. Dette er en av de plassene de fleste distroer, skjært over en kam, faktisk ofte feiler, men at du bytter ut linux fordi at suspend ikke virker ja da er du sær! Det tross alt klasseforskjell på effektivitet på disse ellers :-)

Hadde du byttet ut fordi ett eller annet spill ikke virket eller at msn ikke er like kuult da hadde jeg trodd på deg.

 

Så tilbake til OO, som var vel det artikkelen egentlig handlet om.

Hvilken versjon brukte du, 1.0?

Jeg må få minne deg på at det er lenge siden versjon 2.2 kom ut, og den er betydelig bedre enn 1.0.

Du klager på brukergrensesnittet, og at det er håpløst klossete oppbygd.

For det første, 90% er jo helt likt!?

For det andre så synes jeg personlig at OO har tatt mer fornufige valg der de har valg å avvike fra, la oss si ms office 2000.

F.eks. det som jeg er mest borti er å velge mellom stående og liggende utskrift.

Alle som har brukt ms office forventer å finne dette på fil menyen (fil??), mens de som ikke har brukt ms office finner det som forventet under Format->Side.

Så at du har klart å brukt OO i ett år og irritert deg så grenseløst over at brukergrensesnittet er så håpløst klossete, samtidig som at ms office er helt intuitivt når du tar det i bruk etter ett års fravær, ja det nekter jeg også å tro på.

 

Det eneste jeg kan si meg enig med deg i er at det er fornuftig å sende filer som skal redigeres av andre til dem i doc format når man vet at de kun har ms office.

Man skal ikke prakke på andre software som de ikke vil ha.

Men når det er sagt er det skandaløst at ms ikke legger inn støtte for odf som standard i ms office, og det viser at de ikke tenker på brukerne sine.

 

Angående stavekontroll på flere språk.

Dette er så enkelt at det nesten er latterlig.

Bare skriv et ord eller avsnitt på et annet språk, høyreklikk på et av de som er understreket som feilskrevet, og velg "Ordet er engelsk " eller "Avsnittet er engelsk". Kommer det ikke opp forslag har du ikke installert en ordbok for det språket som inneholder det ordet du har skrevet.

Installasjon av ordbøker for andre språk kunne kanskje vært gjordt enklere enn det det er men gjøres f.eks. via Fil->Veivisere->Installere flere ordbøker.

 

Tilslutt frustasjonen din, det skjønner jeg godt at du er, nå som du har gått over til windows og ms office :-)

Lykke til med din fremtid som windowsbruker.

Jeg holder meg til setningen:

Det er eit val mellom å bruka pengar og tid på ms, eller å spare tid og pengar på kubuntu og OO.

Lenke til kommentar
Angående stavekontroll på flere språk.

Dette er så enkelt at det nesten er latterlig. Bare skriv et ord eller avsnitt på et annet språk, høyreklikk på et av de som er understreket som feilskrevet, og velg "Ordet er engelsk " eller "Avsnittet er engelsk".

9506964[/snapback]

er naturligvis klar over det, "problemet" er at det ikke er så sømløst som jeg skulle ønske. Det blir for mye høyreklikking når dokumentet inneholder ulike språk om hverandre både på ord- og avsnittsnivå.

 

Angående stavekontrollen så jobbes det for tiden med en betydelig forbedret utgave av den norske stavekontrollen nå som dokpro har blitt fritt tilgjengelig.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
For det første, kan overhode ikke tenke meg at OO starter sakte på en 700GHz maskin.

Da må det isåfall lastes fra diskettet eller så må PC-en ha veldig lite RAM, for 700GHz det er kjapt!!

Linux med KDE grensesnitt og OO på en 700MHz pentiumIII med 64MB RAM derimot, ja da kan det selvfølgelig gå tregt.

Klarer du i det hele tatt å få XP med MS office >= 2000 å kjøre på en slik spesifikasjon, å isåfall blir det kjappere enn OO og linux?

XP kjappere enn linux på din maskin sier du. Da har du vel ikke installert SP2 enda, og heller ikke startet opp internet explorer sånn at du har fått inn en del spyware!?

Skuledatamaskinane som køyrer 700GHz har pentium 2 (om eg ikkje tek feil) og rundt 256MB RAM. Gamle Dell-vrak som eigentleg høyrer heime på skraphaugen) Her går _alt_ sakte, men OOo tek kaka!

 

For det andre, å bytte fra linux til windows etter å ha brukt linux i ett år, ja det nekter jeg å tro på, eller så må du ha gjordt noe veeldig merkelig. Hadde du gått tilbake, ikke over (viktig forskjell), burde det vært etter en halvtime, time, en dag, eller toppen to mnd. Og det fordi det virker så vanskelig, finner ikke igjen knappene, menyene, kontrollpanelet eller får ikke hw til å virke. Det er stor forskjell på distroene, så det kan ligge noe her, men har du aktivt brukt en linuxdistro i ett år uten å dualboote mest med windows, ja da har du lært deg å bruke din linuxdistro og en linuxinstallasjon blir bare bedre og bedre etterhvert som tiden går, i motsetning til windows som er best når den er nyinstallert.

Eg har aktivt brukt Ubuntu i over eit år på begge datamaskinane mine utan dualboot. Ingen av datamaskinane mine ser ut til å vera veldig linux-vennlege.

 

Eg saknar "apt-get install alt-du-vil-ha-akkurat-nå". Men eg saknar ikkje oppstartstida linux hadde. Og om Windows etter kvart vert litt treig, så treng eg ikkje lenger å slå av datamaskina lenger, ettersom ventemodus fungerer heilt smertefritt.

 

Greit nok at du oppfyller det ene kravet med hw-problemer fordi suspend ikke virker. Dette er en av de plassene de fleste distroer, skjært over en kam, faktisk ofte feiler, men at du bytter ut linux fordi at suspend ikke virker ja da er du sær! Det tross alt klasseforskjell på effektivitet på disse ellers :-)

Hadde du byttet ut fordi ett eller annet spill ikke virket eller at msn ikke er like kuult da hadde jeg trodd på deg.

Gaim er slett ikkje verst. Live Messenger er faktisk tragisk resurskrevjande!

 

Så tilbake til OO, som var vel det artikkelen egentlig handlet om.

Hvilken versjon brukte du, 1.0?

Jeg må få minne deg på at det er lenge siden versjon 2.2 kom ut, og den er betydelig bedre enn 1.0.

Sjølvsagt køyrte eg alltid nyaste versjon av all programvare på Linux.

 

Det eneste jeg kan si meg enig med deg i er at det er fornuftig å sende filer som skal redigeres av andre til dem i doc format når man vet at de kun har ms office.

Man skal ikke prakke på andre software som de ikke vil ha.

Men når det er sagt er det skandaløst at ms ikke legger inn støtte for odf som standard i ms office, og det viser at de ikke tenker på brukerne sine.

Her er me einige :)

 

Angående stavekontroll på flere språk.

Dette er så enkelt at det nesten er latterlig.

Bare skriv et ord eller avsnitt på et annet språk, høyreklikk på et av de som er understreket som feilskrevet, og velg "Ordet er engelsk " eller "Avsnittet er engelsk". Kommer det ikke opp forslag har du ikke installert en ordbok for det språket som inneholder det ordet du har skrevet.

Installasjon av ordbøker for andre språk kunne kanskje vært gjordt enklere enn det det er men gjøres f.eks. via Fil->Veivisere->Installere flere ordbøker.

Denne var eg ikkje klar over. Eg forstår ikkje heilt korleis det fungerer, men eg lover å prøva det ut ved neste høve.

 

Tilslutt frustasjonen din, det skjønner jeg godt at du er, nå som du har gått over til windows og ms office :-)

Lykke til med din fremtid som windowsbruker.

Jeg holder meg til setningen:

Det er eit val mellom å bruka pengar og tid på ms, eller å spare tid og pengar på kubuntu og OO.

9506964[/snapback]

KDE sluker jo datakraft som ein kamel sluker vatn!

 

 

 

Og når me først er inne på Linux: Kvifor kan ikkje Ubuntu gje ut ein versjon som er strippa for program som ikkje er nødvendige for systemet. I det minste måtte det vore mogleg å fjerna program som Outlook-clonen (hugsar ikkje lenger namnet), men dengong ei. Då må ein kvitta seg med heile Gnome :s Slike ting irriterar meg. Eg ville heller installert det eg trong, i staden for å koma til ein installasjon der eg har haugevis med søppelprogramvare som eg ikkje brukar uansett. Det skal liggje i pakkebrønnen, ikkje i installasjonen.

 

Det same gjeld med alle dei jalla K-eitelleranna programma til KDE. Eg trur ikkje KDE-programmerarane er best på absolutt all programvare, og difor vil eg t.d. heller ha Firefox enn Konqueror eller kva han heiter.

Endret av Bondegutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...