Gå til innhold

Hvilken sjanger liker du best?


Cuneax

Hvilken sjanger liker du best?  

772 stemmer

  1. 1. Velg den sjangeren du hører mest på.

    • Blues
      9
    • Country
      10
    • Elektronisk
      86
    • Folk
      9
    • Gospel
      2
    • Hiphop
      55
    • Jazz
      16
    • Klassisk
      10
    • Metal
      310
    • Pop
      14
    • Reggae
      1
    • R&B
      2
    • Rock
      250
    • World
      5


Anbefalte innlegg

Hvilken sjanger liker du best?

 

Hensikt

Kartlegge hvilke sjangre som er mest populære på forumet.

 

Benytt dere av http://www.musickum.com/ hvis dere er usikre (og har last.fm). Denne lenken kalkulerer hvilken sjanger du hører mest på med mer :)

 

Dette er en oppfølgertråd til Hva slags musikk liker du best?, en 2,5 år gammel tråd med for lite reflekterte svarmuligheter. Denne tråden har altså blitt en avstemning etter en tids diskusjon. Siden det er veldig vanskelig og kontroversielt å dele inn musikk i sjangre, har vi hatt en dialog med brukerne om hva valgmulighetene skulle være.

 

Diskuter gjerne ytterligere!

 

Gode sted å starte undersøkelser rundt emnet:

 

List of music genres

All Music Guide: Genre

 

Utdatert innhold:

 

 

Med forslag menes ikke innlegg som:

 

Reggae!

 

...men komplette forslag som:

 

80-tallsmusikk

90-talls dance

Avantgarde-musikk

Black metal

Blues

Country

"Dangsta" / "Dans-hop"

Danseband

Doom/Stoner-musikk

Drum'n'Bass

Folk- og viking-metal

Folkemusikk

Hardstyle

Hip Hop

House og dance

Jazz

Klassisk musikk

Metal (Backstage)

Metal: Norske band

Pop

Powerballader

Progressiv Rock

Punk

Reggae

R'n'B

Rock/Alternativ Rock

Ska

Screamo\Hardcore\Emo

Soul og funk

Thrash metal

Trance

Vocal Trance/Dance

 

(sakset inn fra Informasjon om musikkforumet)

 

Endret av cun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører på mye rart, rock, metal, indie, alternative osv.

 

Men skal jeg velge en subgenre, så må det bli thrash metal.

 

Gjerne lange og aggressive sanger, med noen killer riffs og gjerne litt progressivt. Noe alà Metallicas ...And Justice for All.

 

Favoritter innen genren: Metallica, Sepultura, Slayer, Megadeth, Testament, Anthrax, Kreator

Lenke til kommentar

Ikkje dumt forslag det, eg synest me må prøve å få så få (4 ord som sluttar på å etter kvarandre :D) sjangre med som mogleg. Metal kan sikkert delast opp i ørten undersjangre, men det er veldig mykje av det same som går igjen, for ein som ikkje har peiling er "Metal" ein ganske god beskrivelse.

Lenke til kommentar

Mm, på samme måte kan elektronisk musikk deles opp i dance, house, techno, trance, drum'n'bass osv. På den annen side er metal egentlig en undersjanger av rock, men siden det er såpass stort og har såpass mange undersjangre under seg selv igjen, så mener jeg det er på sin plass å ha det som sin egen sjanger.

Lenke til kommentar
Jeg kan jo komme med et forslag:

 

Blues

Country

Disco

Elektronisk

Folkemusikk

Gospel

Hip Hop

Industrial

Jazz

Klassisk musikk

Metal

Pop

Progressiv musikk

Reggae

R&B

Rock

 

Er bare et forslag, som sagt. Utrolig vanskelig, dette her :p

9448194[/snapback]

 

Noe sånt vil vel være det enkleste ja, dog vil jo også gi et veldig generelt og lite spesifikt bilde. Spørs alt etter hvor nøye man har lyst til å gjøre en slik liste. Skal man lage en poll er det vel en fordel at det ikke er ørtenhundre alternativer. Ta metal som et eksempel... går man et skritt videre der (med undersjangere) dukker det jo plutselig opp en hel drøss med valg. Death/black/thrash/speed/folk/doom/stoner/progressive/grindcore/nu/etc... bare for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Ta metal som et eksempel... går man et skritt videre der (med undersjangere) dukker det jo plutselig opp en hel drøss med valg. Death/black/thrash/speed/folk/doom/stoner/progressive/grindcore/nu/etc... bare for å nevne noen.

9448765[/snapback]

Aye, det har vi jo forøvrig Hva er din favoritt metal-subgenre? til. Kan kanskje lage sånne avstemninger om alle hovedsjangrene som eventuelt blir ført opp her.

Lenke til kommentar

En definitiv favoritt er vanskelig, siden jeg hører på så mange forskjellige typer musikk. Men mye av det jeg hører på ligger innenfor sjangre som;

 

- Melodic Death Metal (In Flames og Dark Tranquillity f. eks.)

- Thrash Metal (Metallica og Megadeth f. eks.)

- Power Metal (Blind Guardian, Masterplan og Sonata Arctica f. eks.)

- Metalcore (Killswitch Engage f. eks.)

 

Dette er da noen av (under)sjangerne jeg liker mye innenfor.

Men uten klare retningslinjer over hvor dypt man kan "grave" så kan det bli ganske omfattende. Tenk på den stakkaren som elsker Pink Floyd over alt annet :p

 

Uansett, jeg hører på mye forskjellig, dette er bare noe av det som tar opp mer tid en det meste annet :)

Endret av Imperfect
Lenke til kommentar
Tenk på den stakkaren som elsker Pink Floyd over alt annet :p

9449698[/snapback]

Kvifor det? Pink Floyd er jo det ultimate bandet. Bandet over alle band. No kan det godt hende du ikkje likar Pink Floyd, men det får vere din sak, Pink Floyd har så mykje å by på. Uansett kor mange gongar du har studert tekstane, kan du alltid finne ei ny meining. Uansett kor mange gongar du har høyrd songane, kan du alltid oppdage noko nytt.

 

Det finst mykje god musikk der ute, og poenget ditt er vel at ein ikjke bør låse seg til eitt band eller ein sjanger? Eit godt poeng og eg er heilt einig, mange har ein tendens til å mislike ein del musikk utan å ha eingong høyrd det, noko som er ganske trist i grunn. Uansett er Pink Floyd eit dårleg døme, for om eg skulle vald eitt band å høyre på resten av livet, ville det vorte Pink Floyd. Det mest fantastiske bandet to ever walk the earth.

Lenke til kommentar
Tenk på den stakkaren som elsker Pink Floyd over alt annet :p

9449698[/snapback]

Kvifor det? Pink Floyd er jo det ultimate bandet. Bandet over alle band. No kan det godt hende du ikkje likar Pink Floyd, men det får vere din sak, Pink Floyd har så mykje å by på. Uansett kor mange gongar du har studert tekstane, kan du alltid finne ei ny meining. Uansett kor mange gongar du har høyrd songane, kan du alltid oppdage noko nytt.

 

Det finst mykje god musikk der ute, og poenget ditt er vel at ein ikjke bør låse seg til eitt band eller ein sjanger? Eit godt poeng og eg er heilt einig, mange har ein tendens til å mislike ein del musikk utan å ha eingong høyrd det, noko som er ganske trist i grunn. Uansett er Pink Floyd eit dårleg døme, for om eg skulle vald eitt band å høyre på resten av livet, ville det vorte Pink Floyd. Det mest fantastiske bandet to ever walk the earth.

9449725[/snapback]

 

Liker Pink Floyd jeg. Det jeg mente var at de implementerer mange ulike sjangre i musikken deres. For all del et fantastisk band, beklager om jeg var litt uklar :)

 

Men om en kan grave ned i undersjangre så langt man vil så kan man finne ganske mange i lydbildet deres ;)

Endret av Imperfect
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...