Gå til innhold

Hvilken sjanger liker du best?


Cuneax

Hvilken sjanger liker du best?  

772 stemmer

  1. 1. Velg den sjangeren du hører mest på.

    • Blues
      9
    • Country
      10
    • Elektronisk
      86
    • Folk
      9
    • Gospel
      2
    • Hiphop
      55
    • Jazz
      16
    • Klassisk
      10
    • Metal
      310
    • Pop
      14
    • Reggae
      1
    • R&B
      2
    • Rock
      250
    • World
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ingen andre som har lyst til å komme med komplette forslag, altså?

9467384[/snapback]

Det er vanskelig.

Blir for lett å bare dele det inn i feks Rock, Hip-Hop og metall.

 

Det er mykje forskjellig innanfor kvar sjanger, en må begrense det på en måte som tilfredsstiller alle, mens det samtidig er oversiktelig og ikke alt for mange sub-sjangere.

 

Kan dessverre ikke komme med noen forslag til dette som jeg helt ærlig kunne stått for at jeg mente måtte tilfredsstille alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hadde dette vært for noen år siden, hadde jeg vel vært nærmest 100% på Metal og at alt annet suger.. men dette er ikke for noen år siden, så;

 

- Rock (70- 80-talls)

- Metal (80- 90-talls)

- Reggae (Bob Marley, Matisyahu, Eddy Grant)

- Electronica (Chipmusic og Prodigy.. siden Prodigy næremes grunnla sjangeren i mine øyne)

- Themes (film- og spill themes)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Har vel igrunnen alltid vært en metalhead, men en ganske åpensinnet en sådan. Hører bl.a. på Trip-Hop, Rock in Opposition, Zeuhl, IDM, Ambient, Glam Rock (ja faktisk), Gothabilly, noe Jazz, noe Klassisk, og mange typer metall. Er ikke interessert i noen sjanger-diskusjoner, for sjanger er ikke noe annet en ett pekepinn på stil for min del. Sjanger har ingenting med kvalitet å gjøre. Derimot er det kvaliteter innenfor de de fleste typer musikk som tiltaler meg mer enn andre kvaliteter. Slik som autentisitet, ektefølthet, eskapisme, og at det uttrykker noe jeg kan kjenne meg igjen i.

 

Men når man har vokst opp med metall, hørt på det siden man var 1 år (mitt tredje ord var TNT, noe jeg egentlig ikke er så stolt av idag, hehe), så setter det sine spor. Så hvis jeg måtte velge må jeg vel si at metall er min favoritt-sjanger.

Lenke til kommentar
Jeg kan jo komme med et forslag:

 

Blues

Country

Disco

Elektronisk

Folkemusikk

Gospel

Hip Hop

Industrial

Jazz

Klassisk musikk

Metal

Pop

Progressiv musikk

Reggae

R&B

Rock

 

Er bare et forslag, som sagt. Utrolig vanskelig, dette her :p

9448194[/snapback]

Ganske grei liste.

Kunne såvidt tenkt meg å splitte metall opp i ekstrem metall og "vanlig" metal... men ser at det blir problematisk.

 

Mange vil kanskje savne en egen for Psykedelisk Rock. De kommer til å lure seg ihjel på om de skal stemme Progressiv musikk (Prog Rock) eller Metal. Så akkurat den synes jeg du skal seriøst vurdere.

 

Og hva med Goth Rock, da tenker jeg på den "ekte" goth rocken med røtter i punken. Post Punk, deathrock, (noen synes også new wave inngår her). Men blir kanskje for vagt, noe goth går jo under metall, noe er jo industrial, noe kan gå under dream pop.

 

En ting jeg er helt sikker på at jeg føler mangler der er Trip Hop. Da tenker jeg Massive Attack, Tricky, osv... men også ting som Björk. Kanskje vi skulle hatt en Trip Hop / Alternative Pop / Alternative Electro?

 

Ang. Hip Hop så ville jeg reformulert den til Hip Hop/Rap. Langt i fra alle som anser den som samme sjanger, men likt nok til å ha i en kategori.

 

Og for guds skyld ikke ødelegge denne pollen ved å legge til "Hører på alt så lenge det er bra" slik som det ble gjort med forrige poll.

 

Når det kommer til hva jeg skal stemme så må jeg gruble lenger på om jeg skal stemme metall eller progressiv musikk, veldig mye av det jeg hører på går under begge.

 

Jeg kan (nesten) med hjertet på hånden si at jeg hører på musikk i absolutt alle sjangre!

 

Jeg hører ikke på sjangeren, men jeg hører på god musikk! Og det er ikke lett å definere god musikk! :)

Hører du på drone?

Høre du på bluegrass?

Hører du på drill'n bass?

Hører trip hop?

Hører du på Zeuhl?

Hører du på frijazz?

 

Og det jeg nevner det var antagligvis bare en ørliten del av mangforholdet som finnes i musikk.

 

Ingen hører på alt. Det er for mange sjangere. Om du reformulerer til "Jeg hører på det de fleste kjente musikksjangere" så skal jeg heller tro på deg.

 

Jeg er så drittlei disse "Jeg hører på alt" folka, jeg blir så enormt skuffa hver gang for de har som regel langt langt i fra noen veldig veldig spesielt variert musikksmak. (Muligens fordi slike folk anser det som motsigende og spesielt å fks. høre på metall og klassiske, eller å like både hip hop og rock.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
.

Kunne såvidt tenkt meg å splitte metall opp i ekstrem metall og "vanlig" metal... men ser at det blir problematisk.

Mm, da må man gjøre det med alle vedtatte sjangre hvor dette kan passe. Det finnes f.eks. ekstrem elektronisk musikk også.

 

Mange vil kanskje savne en egen for Psykedelisk Rock. De kommer til å lure seg ihjel på om de skal stemme Progressiv musikk (Prog Rock) eller Metal. Så akkurat den synes jeg du skal seriøst vurdere.

Psykedelisk Rock får gå under det som er uthevet ;)

Det finnes jo f.eks. psykedelisk trance også. Progressiv musikk lurer jeg på om jeg skal fjerne, for under det går jo en mengde sjangre, som nettopp rock, metal og trance.

 

Og hva med Goth Rock, da tenker jeg på den "ekte" goth rocken med røtter i punken. Post Punk, deathrock, (noen synes også new wave inngår her). Men blir kanskje for vagt, noe goth går jo under metall, noe er jo industrial, noe kan gå under dream pop.

Tenker jeg utelater alle sjangre som heter noe med en allerede vedtatt sjanger i siste eller første ord.

 

En ting jeg er helt sikker på at jeg føler mangler der er Trip Hop. Da tenker jeg Massive Attack, Tricky, osv... men også ting som Björk. Kanskje vi skulle hatt en Trip Hop / Alternative Pop / Alternative Electro?

Trip Hop går vel under elektronisk? Kanskje det siste forslaget ditt der kan bli gjennomført, men er ikke sjangrene litt for spredte? (Eller tenkte du på tre forskjellige alternativer?)

 

Ang. Hip Hop så ville jeg reformulert den til Hip Hop/Rap. Langt i fra alle som anser den som samme sjanger, men likt nok til å ha i en kategori.

Rap er en av hip hops grunnelementer sammen med bl.a. DJing, breakdance og grafitti. Ettersom sjangeren inneholder mer enn bare rap, er det mer rettferdig å kalle det hip hop.

 

Og for guds skyld ikke ødelegge denne pollen ved å legge til "Hører på alt så lenge det er bra" slik som det ble gjort med forrige poll.

Selvfølgelig skal jeg ikke det :)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli fremstått som en idiot som hører på det verste kommersielle drittet som er der ute, nemlig basshunter og cascade o.l. artister. Det er nemlig det folk forbinder med trance.

 

Går vel litt off-topic her. Kanskje jeg skal lage en tråd om dette. Sier ikke at jeg er noen guru, men vet ihvertfall forskjell og det bør mange der ute også lære seg. Sjangeren ble helt ødelagt på nittitallet av artister som Dj Sammy og Ian van Dalh, og den dag i dag går det meste under "tekkno".

 

Vet at dette kanskje ble litt motsigende mtp hva som definerer komersiell møkk, men fuck1t.

Lenke til kommentar
Psykedelisk Rock får gå under det som er uthevet ;)

Det finnes jo f.eks. psykedelisk trance også. Progressiv musikk lurer jeg på om jeg skal fjerne, for under det går jo en mengde sjangre, som nettopp rock, metal og trance.

På tross av at det er en relativt viktig sjanger så ser jeg poenget. Problemet er at dette kan strengt tatt sies om pop og metal også, de har røtter i rocken. (og rocken selv har røtter i bluesen.) og drar vi denne tankegangen veldig langt så siter vi kun igjen med klassisk og blues.

 

Progressiv trance har ikke så mye med progressiv musikk(prog rock) å gjøre. I denne sammenhengen betyr progressiv at det har en sangstruktur som gradvis går fra et punkt til et annet. (jeg er ikke en som har peiling på trance, så hvis jeg tar feil - rett meg)

 

Når det gjelder progressiv musikk er jeg litt enig, det er like mye en egenskap med musikken som en sjanger. Men hva med de som ER spesielt fan av prog rock ala King Crimson, Mahavishnu, Magma, Pink Floyd, osv... og hva med de som liker fusion, skal se stemme jazz eller rock?

 

Tenker jeg utelater alle sjangre som heter noe med en allerede vedtatt sjanger i siste eller første ord.

Det er jo bare et ord. Fakta er at det er mange viktige sjangere har røtter i rocken. Metal blir noen ganger kalt for hard rock. Men jeg tenker at det er greit å ha med de som er både populære og viktige. Og goth rock er vel ikke spesielt populært her.

 

Men tror at mange hadde satt pris på i hvertfall noen viktige rock undersjangere som prog rock, og psykedelisk rock.

 

Trip Hop går vel under elektronisk? Kanskje det siste forslaget ditt der kan bli gjennomført, men er ikke sjangrene litt for spredte? (Eller tenkte du på tre forskjellige alternativer?)

 

Blir som å si at metall går under rock, eller jazz går under blues IMO. (og Trip Hop er en sjanger med bittelitt tyngde...)

 

Rap er en av hip hops grunnelementer sammen med bl.a. DJing, breakdance og grafitti. Ettersom sjangeren inneholder mer enn bare rap, er det mer rettferdig å kalle det hip hop.

 

I tillegg til å være et element så ER det av mange regnet som en sjanger VED SIDEN av eller "utenfor" hip hop.

Sorry for at jeg kverulerer sånn, men viktig å få en bra poll før en setter i gang.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...