Gå til innhold

Hvilken sjanger liker du best?


Cuneax

Hvilken sjanger liker du best?  

772 stemmer

  1. 1. Velg den sjangeren du hører mest på.

    • Blues
      9
    • Country
      10
    • Elektronisk
      86
    • Folk
      9
    • Gospel
      2
    • Hiphop
      55
    • Jazz
      16
    • Klassisk
      10
    • Metal
      310
    • Pop
      14
    • Reggae
      1
    • R&B
      2
    • Rock
      250
    • World
      5


Anbefalte innlegg

Mener du også at elektronisk musikk skal ha med undersjangre? Og hip hop?

9485653[/snapback]

Om det er store markante forskjeller, selvfølgelig.

9495104[/snapback]

Det kommer an på hvem du spør. En trancekjenner vil sikkert skille mellom 20 forskjellige undersjangre i trance, mens en metalfan kun vil høre alt som "bare trance", og vice versa. Det viktigste med en slik avstemning er å gi en viss pekepinn, ikke detaljert beskrive hva mange hører på, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg hører mest på, og derfor kjenner mest til er Tech Trance (f.eks. Richard Durand, Sander van Doorn og Pascal Feliz) og Hardstyle (f.eks. Zany, A-Lusion og Showtek) og det hender også at jeg setter på litt Club House (f.eks. Erick E, Fedde Le Grand og David Guetta), Psychedelic Trance (f.eks. Infected Mushroom, Lemurians og Astrix) eller andre elektroniske genre. ;)

 

Hørte forresten på litt "Dream Theatre"-musikk i helga, og syntes det var ganske bra. :D

Endret av Kaggen
Lenke til kommentar

Dream Theater er bra, ja! :thumbs:

 

Fortsett å høre på de. :):p

 

'Finally Free

'One Last Time

The Root Of All Evil

Octavarium

Change of seasons

Forsaken

I Walk Beside you

The Glass Prison

Fatal Tragedy..

 

 

*elsk på DT :love: ^^*

 

 

De har så bra trommis.. :D

Se på alle Best Progressive Rock Drummer-prisene :roll:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Mike Portnoy har vunnet følgende Modern Drummer magazine Reader's Poll priser:

 

1994:

Best Up & Coming Talent

 

1995:

Best Progressive Rock Drummer

Best Recorded Performance (Awake)

 

1996:

Best Progressive Rock Drummer

Best Recorded Performance (A Change of Seasons)

 

1997:

Best Progressive Rock Drummer

 

1998:

Best Progressive Rock Drummer

Best Recorded Performance (Falling Into Infinity)

 

1999:

Best Progressive Rock Drummer

 

2000:

Best Progressive Rock Drummer

Best Recorded Performance (Metropolis, Pt. 2: Scenes From a Memory)

Best Clinician

Best Educational Video/DVD

 

2001:

Best Progressive Rock Drummer

 

2002:

Best Progressive Rock Drummer

Best Recorded Performance (Six Degrees of Inner Turbulence)

Best Clinician

Best Educational Video/DVD

 

2003:

Best Progressive Rock Drummer

 

2004:

Best Progressive Rock Drummer

Hall of Fame Inductee

 

2005:

Best Progressive Rock Drummer

Endret av Nasse-noff
Lenke til kommentar
Funk, soul, folkemusikk, danseband?

9517374[/snapback]

Med tanke på hvor mange sjangre som går bort under f.eks. "elektronisk", er det ikke rart at det går bort litt sjangre andre steder også. Funk kan jo gå mellom R&B, rock og disco, soul mellom R&B og gospel, folkemusikk under world og danseband under rock, jazz og blues.

Lenke til kommentar

Dersom ein ikkje skil mellom samtids- og folkemusikk, er det riktig å ha eit eige alternativ for world music? Eg tykkjer ein burde hatt eit eige alternativ for progressiv musikk. Reggae, RnB og hip-hop - kan ikkje dette kortast ned litt? Reggae og RnB kan kanskje slåast saman til ein sjanger, eller integreras i hip-hop? Elles ser det bra ut, ikkje for mange alternativ.

Lenke til kommentar
[danseband under rock, jazz og blues.

9517399[/snapback]

 

Akkurat det er vel en fornærmelse mot de tre sistnevnte, men jeg forstår ditt poeng.

9517413[/snapback]

Hehe, Wikipedia om dansebands stilistiske opprinnelser:

 

Stylistic origins: Country, pop, rock, swing

 

Swing stammer fra jazz (og det meste stammer fra blues) :p

 

Dersom ein ikkje skil mellom samtids- og folkemusikk, er det riktig å ha eit eige alternativ for world music? Eg tykkjer ein burde hatt eit eige alternativ for progressiv musikk. Reggae, RnB og hip-hop - kan ikkje dette kortast ned litt? Reggae og RnB kan kanskje slåast saman til ein sjanger, eller integreras i hip-hop? Elles ser det bra ut, ikkje for mange alternativ.

9517416[/snapback]

Samtidsmusikk er vel moderne, klassisk musikk (og annen eksperimentering)? Progressiv er mer et adjektiv enn en sjanger når det står aleine. Finnes jo progressiv rock, progressiv trance, progressiv country (helt sikkert :p), det blir dermed et uklart alternativ. Reggae og R&B likner ikke på hverandre eller på hip hop og de kan dermed ikke slås sammen på noen lett eller rettferdig måte.

Lenke til kommentar

Eg er klar over at Rnb, reggae og hip-hop er ganske ulikt, men det vert jo gjort kompromiss i andre sjangrar for å korte ned på lista. Eg berre opnar for moglegheita, for det har vore krass kritikk av alle som vil dele opp metall-sjangeren, og sjølv om eg ikkje er med på å dele den opp så må det gjerast klårt at mykje går under namnet metall... Eg har ikkje god peiling på RnB og hip-hop og eg skal innrømme at eg ikkje veit skilnaden, difor opnar eg for eit kompromiss på same måte som i metall-alternativet. Men dersom eg er på villspor, så unnskyldar eg for det.

 

Progressiv er mer et adjektiv enn en sjanger når det står aleine. Finnes jo progressiv rock, progressiv trance, progressiv country (helt sikkert tongue.gif), det blir dermed et uklart alternativ.

Nettopp fordi det går så mykje under progressiv, burde det kanskje vore eit eige alternativ? Kva med eit alternativ som er 'Progressiv- og samtidsmusikk'? Eg har fått inntrykk av at progressiv musikk står sterkt her på forumet, prog metal gjorde det bl.a. sterkt i kåringa av metal sub-sjanger, og då gjer det eit klårare heilheitsbilete med det som eit alternativ.

 

Er det world music som dekkjer folkemusikk? Eg misforstod der og trudde samtidsmusikk skulle inkludere folkemusikk, vart det ikkje sagt noko om det tidlegare i tråden? Og world er nok eit godt namn på ein folkemusikkparaply, når eg tenkjer meg om.

Lenke til kommentar
Eg er klar over at Rnb, reggae og hip-hop er ganske ulikt, men det vert jo gjort kompromiss i andre sjangrar for å korte ned på lista. Eg berre opnar for moglegheita, for det har vore krass kritikk av alle som vil dele opp metall-sjangeren, og sjølv om eg ikkje er med på å dele den opp så må det gjerast klårt at mykje går under namnet metall... Eg har ikkje god peiling på RnB og hip-hop og eg skal innrømme at eg ikkje veit skilnaden, difor opnar eg for eit kompromiss på same måte som i metall-alternativet. Men dersom eg er på villspor, så unnskyldar eg for det.

Det er viktig å påpeke at vi vil få frem paraplysjangrene, de som er såpass særegne og store at de fortjener en slik "lederplass". R&B og hip hop er så forskjellig at det ikke under noen som helst omstendighet (såvidt jeg kan se) er mulig å forene dem. I dag snakker man ofte om "hip hop and R&B on MTV", men det er også viktig å understreke at R&B for det meste ikke er de kommersielle variantene og avartene vi får servert via de mest populære massemediekanalene. Rolling Stones er jo R&B ;)

 

Men det får fram et annet problem, at sjangeren har forandret seg opp gjennom årene og det som ofte blir sett på som R&B nå ikke likner på nettopp Rolling Stones i det hele tatt. Dette kan også sies om rock og klassisk musikk, men et sted må grensa dessverre gå.

 

Nettopp fordi det går så mykje under progressiv, burde det kanskje vore eit eige alternativ? Kva med eit alternativ som er 'Progressiv- og samtidsmusikk'? Eg har fått inntrykk av at progressiv musikk står sterkt her på forumet, prog metal gjorde det bl.a. sterkt i kåringa av metal sub-sjanger, og då gjer det eit klårare heilheitsbilete med det som eit alternativ.

Men "progressiv" i seg selv er ikke en sjanger. Det er en egenskap ved sjangre som spriker så intenst at en stemme til dette ikke ville fortalt oss mye. Liker stemmegiveren trance eller metal? Umulig å vite. Derfor er det best med bare alternativene trance (elektronisk) og metal :)

 

Er det world music som dekkjer folkemusikk? Eg misforstod der og trudde samtidsmusikk skulle inkludere folkemusikk, vart det ikkje sagt noko om det tidlegare i tråden? Og world er nok eit godt namn på ein folkemusikkparaply, når eg tenkjer meg om.

9517543[/snapback]

Såvidt jeg fikk med meg kunne vi bruke "samtidsmusikk" om moderne klassisk musikk. Folkemusikk passer fint under world, ja :cool:

Lenke til kommentar
Det kommer an på hvem du spør. En trancekjenner vil sikkert skille mellom 20 forskjellige undersjangre i trance, mens en metalfan kun vil høre alt som "bare trance", og vice versa.

9495597[/snapback]

Er forskjellene markante nok merker alle de. Alle hører at det er en stor forskjell på Iron Maiden og Vader, for å ta to eksempler som faller meg naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...