Gå til innhold

Hvilken sjanger liker du best?


Cuneax

Hvilken sjanger liker du best?  

772 stemmer

  1. 1. Velg den sjangeren du hører mest på.

    • Blues
      9
    • Country
      10
    • Elektronisk
      86
    • Folk
      9
    • Gospel
      2
    • Hiphop
      55
    • Jazz
      16
    • Klassisk
      10
    • Metal
      310
    • Pop
      14
    • Reggae
      1
    • R&B
      2
    • Rock
      250
    • World
      5


Anbefalte innlegg

Synes ikke man bør dele inn metal i bare en sjanger. Finnes så utrolig mye forskjellig der at det egentlig sier veldig lite. Jeg som liker black/thrash har f.eks veldig lite til felles med en som liker power metal og metallica. Om det er meningen å holde det til et minimum kunne man delt inn i "Metal" og "Extreme metal". Synes også man bør skille punk og hardcore, og at "Jeg hører på god musikk, uansett sjanger" er noe av det teiteste man kan sette på en slik poll. Alle hører vel på musikk de liker selv om det er litt utenfor sjangeren man vanligvis hører på, og vil tro de fleste heller mer mot én sjanger enn noen annen uansett.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På tross av at det er en relativt viktig sjanger så ser jeg poenget. Problemet er at dette kan strengt tatt sies om pop og metal også, de har røtter i rocken. (og rocken selv har røtter i bluesen.) og drar vi denne tankegangen veldig langt så siter vi kun igjen med klassisk og blues.

Ett sted får grensa gå. Psykedelisk musikk kan overføres til mye mer enn bare rock og da er det på tide å gi seg.

 

Progressiv trance har ikke så mye med progressiv musikk(prog rock) å gjøre. I denne sammenhengen betyr progressiv at det har en sangstruktur som gradvis går fra et punkt til et annet. (jeg er ikke en som har peiling på trance, så hvis jeg tar feil - rett meg)

Hva tror du menes med progressiv trance da?

 

Når det gjelder progressiv musikk er jeg litt enig, det er like mye en egenskap med musikken som en sjanger. Men hva med de som ER spesielt fan av prog rock ala King Crimson, Mahavishnu, Magma, Pink Floyd, osv... og hva med de som liker fusion, skal se stemme jazz eller rock?

Dette kan jo overføres til andre sjangre også. F.eks. fans av NiN (industrial eller metal?) osv. Et sted må dessverre grensa gå.

 

Det er jo bare et ord. Fakta er at det er mange viktige sjangere har røtter i rocken. Metal blir noen ganger kalt for hard rock. Men jeg tenker at det er greit å ha med de som er både populære og viktige. Og goth rock er vel ikke spesielt populært her.

Det ordet forteller meg mye om hvorvidt det er en subsjanger eller i det minste veldig nært beslektet med det andre, dominerende ordet. Hardrock og metal er ikke det samme i min bok :p (AC/DC vs Anaal Nathrakh)

 

Men tror at mange hadde satt pris på i hvertfall noen viktige rock undersjangere som prog rock, og psykedelisk rock.

Da må man gi innrømmelser til trancefolket osv også. Lista blir fort for lang og jævlig.

 

Blir som å si at metall går under rock, eller jazz går under blues IMO. (og Trip Hop er en sjanger med bittelitt tyngde...)

Tyngde i motsetning til f.eks. house, dance og trance?

 

I tillegg til å være et element så ER det av mange regnet som en sjanger VED SIDEN av eller "utenfor" hip hop.

Sorry for at jeg kverulerer sånn, men viktig å få en bra poll før en setter i gang.

9474905[/snapback]

Jeg lurer på om du sikter til "hip pop" her :p

Rap og hip hop lever i en såpass ugjennomtrengelig symbiose at det er vanskelig å skille dem. Det er ikke mye hip hop som ikke inneholder rap (og delvis omvendt) ;)

Lenke til kommentar
I tillegg til å være et element så ER det av mange regnet som en sjanger VED SIDEN av eller "utenfor" hip hop.

Sorry for at jeg kverulerer sånn, men viktig å få en bra poll før en setter i gang.

9474905[/snapback]

 

De har ikke peiling. :)

Sjangern heter hiphop music, til vanlig hiphop, vanlig kjælenavn: rap.

Lenke til kommentar
I tillegg til å være et element så ER det av mange regnet som en sjanger VED SIDEN av eller "utenfor" hip hop.

Sorry for at jeg kverulerer sånn, men viktig å få en bra poll før en setter i gang.

9474905[/snapback]

 

De har ikke peiling. :)

Sjangern heter hiphop music, til vanlig hiphop, vanlig kjælenavn: rap.

9476672[/snapback]

Støttes.

 

Forslag: Post-rock. "Canada-invasjonen", se signatur for mer info.¨

 

 

Edit: orke sånn "JEG LIKER ALT MULIG RART JEG HIHIHHEHEAHEAHE LOL :p"-alternativ som i den forrige tråden. La oss kose oss med jernteppestatistikk.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Skal ikke legge meg så mye opp i diskusjonen som allerede har blitt ført, men tar utgangspunkt i cuns liste:

 

Blues

- Burde være greit.

Country

- Burde også være greit.

Disco

- Tror denne også er grei.

Elektronisk

- Denne blir for min del veldig åpen. Elektronisk som i "tekkno"? Elektronisk som i industrial? EBM? Synthpop?

Folkemusikk

- Jo, ja... Fryktelig mye "rart" her om du tar med folkemusikk fra alle land. World music?

Gospel

- Greit nok.

Hip Hop

- Ser heller ingen problemer med denne.

Industrial

- Her aner jeg en liten forfordeling av egne interesser, ved å vie den relativt smale sjangeren industrial en helt egen kategori...

Jazz

- Mens for eksempel "jazz" får bare en sekkepost som denne :)

Klassisk musikk

- Joda, men du bør også ha med samtidsmusikk.

Metal

- Er vel bare en variant av rock, men jeg er enig i at rocken er såpass mangslungen og populær at bare ett valg for all rock blir for kjipt.

Pop

- Med rock og pop dekker man mye terreng, det er mulig begrepet "populærmusikk" blir mer dekkende for det jeg tror du vil fram til her... selv om det også her er vanskelig å skille, jeg er feks i min uvitenhet usikker på hvor moderne R'n'B havner i skiktet mellom "pop" og "hip hop".

Progressiv musikk

- Denne ser såpass sjangeruavhengig ut at det blir rart å ta den med som et eget valg.

Reggae

- Når disco fikk sin egen sjanger må vel reggae også kunne få sin egen :)

R&B

- Ny eller gammal?

Rock

- Hm :)

Lenke til kommentar
Elektronisk

- Denne blir for min del veldig åpen. Elektronisk som i "tekkno"? Elektronisk som i industrial? EBM? Synthpop?

EBM går vel under industrial, sammen med en mengde andre sjangre. Industrial er en enorm paraplybetegnelse på en spesiell type musikk som går på sidelinjen av pop, rock og annen elektronisk musikk. Men det er problematisk med elektronisk som en sjanger, ja. Det går så mye rart under der, som har større variasjon enn f.eks. hva som går under metal.

 

Folkemusikk

- Jo, ja... Fryktelig mye "rart" her om du tar med folkemusikk fra alle land. World music?

World music er et godt forslag i tillegg til folkemusikk, ja :p

 

Industrial

- Her aner jeg en liten forfordeling av egne interesser, ved å vie den relativt smale sjangeren industrial en helt egen kategori...

Se ovenfor ;)

 

Jazz

- Mens for eksempel "jazz" får bare en sekkepost som denne :)

Jazz er jazz :p

 

Klassisk musikk

- Joda, men du bør også ha med samtidsmusikk.

Den er grei (inkluderer det filmmusikk?)

 

Metal

- Er vel bare en variant av rock, men jeg er enig i at rocken er såpass mangslungen og populær at bare ett valg for all rock blir for kjipt.

Ja, dette er veldig vanskelig, som sagt ;)

 

Pop

- Med rock og pop dekker man mye terreng, det er mulig begrepet "populærmusikk" blir mer dekkende for det jeg tror du vil fram til her... selv om det også her er vanskelig å skille, jeg er feks i min uvitenhet usikker på hvor moderne R'n'B havner i skiktet mellom "pop" og "hip hop".

Mhm, kanskje populærmusikk er bedre.

 

Progressiv musikk

- Denne ser såpass sjangeruavhengig ut at det blir rart å ta den med som et eget valg.

Jepp, tror ikke den blir med.

 

R&B

- Ny eller gammal?

9477496[/snapback]

Nei, alt som har gått under det til enhver tid. Akkurat som jazz.

 

Ikke lett, det her, nei.

Lenke til kommentar

Det er jo gruskrekkelig stor forskjell på det som har gått under begrepet R&B tidligere, og det som går under begrepet R&B i dag... og etter å ha konsultert Wikipedia ble jeg jammen ikke mye klokere, bortsett fra at den nye varianten betegnes "contemporary R&B" :D

 

Men jo, at R&B, opphavet til rock, skal kunne ha en egen sjanger, tror jeg uansett at jeg er enig i, hehe.

 

Argumentet ditt om industrial er interessant, og jeg måtte lese litt om industrial før jeg helt skjønte hva du ville fram til. Og ja, etter å ha gravd litt på Wikipedia så er jeg enig i at Industrial er mer enn jeg tidligere har sett på det som. Blir det uansett ikke litt for ullent, omtrent som progressiv/psykedelisk/eksperimentell, i og med at begrepet Industrial kan brukes om så mange typer musikk? Jeg vet ikke... Som du sier, det du prøver å gjøre nå er ikke enkelt.

 

Ang. filmmusikk er vel ofte det "neoklassisk" musikk, altså samtidsmusikk skrevet i samme stil som klassisk musikk. Vet ikke helt hvordan du skal kunne skille mellom de to, det blir fort mye sjangerrot. Wikipedia har et fint samlebegrep, "western art music" (som omfatter klassisk, samtids- og neoklassisk musikk), altså vestlig kunstmusikk, du kan evt. vurdere å bruke det ;)

Lenke til kommentar
Det er jo gruskrekkelig stor forskjell på det som har gått under begrepet R&B tidligere, og det som går under begrepet R&B i dag... og etter å ha konsultert Wikipedia ble jeg jammen ikke mye klokere, bortsett fra at den nye varianten betegnes "contemporary R&B" :D

9478002[/snapback]

Sjangre er dynamiske og endrer seg hele tiden, ja. Men for enkelhetens skyld er det antakelig best å bare holde R&B til et alternativ. For mange valg og varianter vil drukne avstemningen. Det mest hensiktsmessige er å bare gi en slags generell pekepinn over hva folk liker best, selv om det er ganske så unøyaktig om man driver med litt dypdykk.

 

Argumentet ditt om industrial er interessant, og jeg måtte lese litt om industrial før jeg helt skjønte hva du ville fram til. Og ja, etter å ha gravd litt på Wikipedia så er jeg enig i at Industrial er mer enn jeg tidligere har sett på det som. Blir det uansett ikke litt for ullent, omtrent som progressiv/psykedelisk/eksperimentell, i og med at begrepet Industrial kan brukes om så mange typer musikk? Jeg vet ikke... Som du sier, det du prøver å gjøre nå er ikke enkelt.

9478002[/snapback]

Interessant refleksjon rundt problematikken! All Music beskriver industrial som "den mest aggressive og grovslipte fusjonen mellom rock og elektronisk musikk", noe som plasserer det på en stol midt i mellom disse to hovedsjangrene. Det er hverken rein rock eller rein elektronisk musikk (som i paraplybegrepet "electronica"), men om det er konkret og verdig en plass blant sjangrene her er vanskelig å si. Jeg vil allikevel påstå at industrial er hakket mer konkret enn progressiv/psykedelisk/eksperimentelt, ettersom de omfatter så mye forskjellig musikk fra så mange forskjellige sjangre. Industrial har en fellesnevner, om enn litt ullen. Fellesnevneren er vanskelig å definere, og derfor kan det stilles velberettigete spørsmålstegn ved industrial. Kanskje løsningen er å ta med progressiv, psykedelisk og eksperimentell også?

 

 

Ang. filmmusikk er vel ofte det "neoklassisk" musikk, altså samtidsmusikk skrevet i samme stil som klassisk musikk. Vet ikke helt hvordan du skal kunne skille mellom de to, det blir fort mye sjangerrot. Wikipedia har et fint samlebegrep, "western art music" (som omfatter klassisk, samtids- og neoklassisk musikk), altså vestlig kunstmusikk, du kan evt. vurdere å bruke det ;)

9478002[/snapback]

Jeg tror det mest hensiktsmessige er å skille mellom klassisk musikk og samtidsmusikk, hvorav filmmusikk kan gå under den siste (akkurat som thrash går under metal).

 

Kom til å tenke på andre alternativer også: Hva med østlig musikk? Her er også en annen, alternativ liste tatt fra et obskurt nettsted ;)

 

 

 

60s

70s

80s

90s

Alternative

Ambient

Asian

Bluegrass

Blues

Breaks

Classical

Country

Dance

Drum 'n' Bass

Electronic

Emo

Experimental

Folk

Funk

Garage

Hardcore

Hip-Hop/Rap

House

IDM

Indie

Industrial

J-Music

Jazz

Kids

Latin

Metal

Misc

OST

Pop

Post-Rock

Pre 60s

Psychedelic

Punk

R'n'B

Reggae

Rock

Ska

Soul

Techno

Trance

Trip Hop

UK Garage

World/Ethnic

Xmas

 

 

 

Denne listen har en mengde problemer, f.eks. de fire "tiårssjangrene", men den er samtidig litt mer konkret enn den generelle modellen jeg har argumentert litt for.

Lenke til kommentar

En annen tilnærming kunne være å droppe sjangerne, og i stedet fokusere på særegenheten i musikken. Ta for eksempel et ord som "progressiv". Du kan helt klart snakke om progressiv musikk, men det sier ikke nødvendigvis noe om hvilken musikksjanger du snakker om. I stedet beskriver det en slags "grunnholdning" i musikken, en slags intellektualisering. Rock eller pop, elektronisk eller jazz, musikken kan uansett være progressiv.

 

Poengen mitt er, er det mulig/fruktbart å sette opp en liste over slike egenskaper ved musikk? Hvilke egenskaper skal man i såfall trekke fram?

 

- Progressiv

- Eksperimentell

- Avantgarde

- Tradisjonell

- Psykedelisk

- Strukturert

- Kaotisk

- Industriell

- Organisk

- Hard

- Tung

etc etc etc

 

Mulig dette bare er et sidespor som kompliserer debatten. Et annet alternativ ville være å kombinere sjanger og "egenskap", for eksempel industriell + rock, tradisjonell + hip hop, eksperimentell + elektronisk. Muligens for komplisert? :)

Lenke til kommentar

Alternativene;

60-talls-rock

80-talls-pop

 

- vil jeg tro er de beste av tiårssjangrene. 70-tallet har mye forskjellig som andre sjangre tar over, som "progrock" f.eks. Det kan fort bli et for stort alternativ.

 

Når man sier 60-tallet tenker man med en gang lettfattelig rock og åttitallet synthpop.

 

Hva menes med nittitallet? Britney Spears? Hip-Hop? Popen generelt?

 

Dropp de to andre og ha en enkel forklaring bak 60 og 80-tallet for å presisere.

Lenke til kommentar
En annen tilnærming kunne være å droppe sjangerne, og i stedet fokusere på særegenheten i musikken. Ta for eksempel et ord som "progressiv". Du kan helt klart snakke om progressiv musikk, men det sier ikke nødvendigvis noe om hvilken musikksjanger du snakker om. I stedet beskriver det en slags "grunnholdning" i musikken, en slags intellektualisering. Rock eller pop, elektronisk eller jazz, musikken kan uansett være progressiv.

9478680[/snapback]

Ganske interessant forslag, kanskje det vil gi grunnlag til en annen type kartleggingstråd, noe à la "Hva slags type musikk liker du best?"

 

Poengen mitt er, er det mulig/fruktbart å sette opp en liste over slike egenskaper ved musikk? Hvilke egenskaper skal man i såfall trekke fram?

 

- Progressiv

- Eksperimentell

- Avantgarde

- Tradisjonell

- Psykedelisk

- Strukturert

- Kaotisk

- Industriell

- Organisk

- Hard

- Tung

etc etc etc

9478680[/snapback]

En god liste, men ville kanskje føyd til f.eks. "kommersiell" og "oppløftende" også.

 

Mulig dette bare er et sidespor som kompliserer debatten. Et annet alternativ ville være å kombinere sjanger og "egenskap", for eksempel industriell + rock, tradisjonell + hip hop, eksperimentell + elektronisk. Muligens for komplisert? :)

9478680[/snapback]

Da måtte vi først og fremst funnet ut hvilke egenskaper og hvor mange vi kunne ha brukt på alle hovedsjangrene, alle som én (så langt det hadde latt seg gjøre, i hvert fall, ser ikke for meg "industriell gospel, f.eks." :!:)

 

Alternativene;

60-talls-rock

80-talls-pop

 

- vil jeg tro er de beste av tiårssjangrene. 70-tallet har mye forskjellig som andre sjangre tar over, som "progrock" f.eks. Det kan fort bli et for stort alternativ.

 

Når man sier 60-tallet tenker man med en gang lettfattelig rock og åttitallet synthpop.

 

Hva menes med nittitallet? Britney Spears? Hip-Hop? Popen generelt?

 

Dropp de to andre og ha en enkel forklaring bak 60 og 80-tallet for å presisere.

9480532[/snapback]

Antar at du sikter til den andre lista jeg siterte. De årstallsbetegnelsene tror jeg vi like greit kan droppe ;)

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som synes metall skal splittes opp i flere grupper. Å kun ha "metall" dekker ikke nok, da det finnes ørten undersjangere. Derfor synes jeg alle sjangere med undersjangere skal få noen av undersjangerne dekket. Som metall og ekstrem-metall og rock og progrock. Så kan folk tolke litt og ta det som passer de best.

 

edit:

Og ja. Ikke ta med et "jeg hører på god musikk uansett sjanger"-alternativ. Det fucker til hele pollen da alle med litt vett i skolten trykker på det alternativet.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Hva skjer med hysteriet rundt "Jeg hører på god musikk, uansett sjanger"? Jeg har sagt tydelig i fra at jeg ikke kommer til å ha det med.

 

Mener du også at elektronisk musikk skal ha med undersjangre? Og hip hop?

 

Da blir det en laaaaaaang liste, noe som er uheldig. Skal vi gi innrømmelser til én sjanger, må vi gjøre det til alle.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis pga at det var for mange, men at den tok med ett par unødvendige sjangere, som funeral doom metal og sympfonisk black metal. Tipper minst 5 av folka som stemte det valget bare gjorde det fordi Dimmu Borgir er favorittbandet deres. Og Extreme Metal? Det er ikke en sjanger, det er en fellesbetegnelse for sjangerene Death, Black og Thrash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...