Gå til innhold

Hvilken sjanger liker du best?


Cuneax

Hvilken sjanger liker du best?  

772 stemmer

  1. 1. Velg den sjangeren du hører mest på.

    • Blues
      9
    • Country
      10
    • Elektronisk
      86
    • Folk
      9
    • Gospel
      2
    • Hiphop
      55
    • Jazz
      16
    • Klassisk
      10
    • Metal
      310
    • Pop
      14
    • Reggae
      1
    • R&B
      2
    • Rock
      250
    • World
      5


Anbefalte innlegg

Det kommer an på hvem du spør. En trancekjenner vil sikkert skille mellom 20 forskjellige undersjangre i trance, mens en metalfan kun vil høre alt som "bare trance", og vice versa.

9495597[/snapback]

Er forskjellene markante nok merker alle de. Alle hører at det er en stor forskjell på Iron Maiden og Vader, for å ta to eksempler som faller meg naturlig.

9517627[/snapback]

"Alle veit at"-argumenter lurer ikke meg. Ingenting er selvsagt her i verden og etter min erfaring er det flere metalheadz som "bare hører bråk" når de hører trance (eller EDM generelt) og omvendt. Å være bevandret i en sjanger gjør en mottakelig for flere nyanser ved de mer eller mindre ulike stilene innenfor den, men for utenforstående er det slett ikke selvsagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør det selv, du fatter fremdeles ikke poenget mitt. Jeg har selv opplevd at folk ikke gjør det, men bruker ikke "alle veit"-argumenter for dét. Å dele en generell avstemning om sjanger opp i flere undersjangre innen metal bare fordi mange som henger her hører på det er fånyttes, trangsynt og ikke minst ekstremt partisk.

 

Her er forresten All Music Guides sjangerliste innen populærmusikk:

 

Avant-Garde

Blues

Cajun

Celtic

Comedy

Country

Easy Listening

Electronica

Folk

Gospel

Jazz

Latin

New Age

R&B

Rap

Reggae

Rock

Soundtrack

Vocal

World

 

Klassisk musikk:

 

Avant-Garde Music

Ballet

Band Music

Chamber Music

Choral Music

Concerto

Film Music

Keyboard Music

Musical Theater

Opera

Orchestral Music

Symphony

Vocal Music

 

Disse listene har flere problemer, f.eks. comedy? Vocal?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Spørsmålet nå er om vi skal gå for en litt mer raffinert utgave av All Music Guides liste, eller for det forslaget jeg fremmet tidligere.

All Music Guide sin liste er kanskje teknisk sett korrekt, men vil gi svært uinteressante resultater da nesten halvparten av alternativene kommer til å få maks 1 stemme. Den passer ikke forumet/realiteten. Liker det første forslaget mye bedre.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Lese førstepost før man poster sin favorittsjanger? ;)

 

Forøvrig har jeg en mistanke om at uansett hvordan du vrir og vender på problemstillingen så er beistet for stort til at du får temmet det. Listen din vil alltid være for kort, for lang, for ufullstendig, for forvirrende eller for ubalansert for noen. Metalheadsa vil gnåle om sine 1500 metalvarianter mens dansebandfansen vil se tomt på deg uansett ;p

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, men nå er det jo allikevel morsomt og interessant å se hva som blir likt her inne. Heldigvis er ikke dette seriøs forskning på universitetsnivå ;)

 

Et siste, revidert forslag fra min kant:

 

Blues

Country

Elektronisk

Gospel

Hiphop

Jazz

Klassisk

Metal

Pop

Reggae

R&B

Rock

World

 

Har fjernet disco, industrial og samtidsmusikk. Første og andre fordi de går mellom rock og elektronisk musikk (samtidig som de er forholdsvis "små" sjangre i forhold til f.eks metal og hiphop). Samtidsmusikk kan gå som klassisk eller world og jeg tror ikke mange vil forstå hva som legges i det (og det er smalt). Noen innspill?

Lenke til kommentar

Det ville ødelegge hele avstemningen, ettersom det først og fremst er intetsigende og vil friste mange som ikke er "sjangerlåste", ikke ulikt "jeg hører på god musikk, uansett sjanger"-valget fra forrige runde. For å kartlegge hvilken sjanger som er mest populær, nytter det ikke med kompromissalternativer som dette.

Lenke til kommentar
Går det an å slenge på kategorien "prog"? Greit, du har fått med både "rock" og "metal", men f.eks. Yes og Genesis likner ikke mye på verken Dire Straits eller Slipknot.

 

Prog er rett og slett en egen sjanger. :)

9665763[/snapback]

 

Slikt kan man jo si om veldig mange sjangere da. Skal jeg si at Immortal ikke liker på Iron Maiden og derfor bør Black Metal stå som en egen sjanger på listen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...