Gå til innhold

Hvor mye bruker en PC i strømforbruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En vanlig god PC trekker kanskje en 150-200W. (uten skjerm)

I 6timer om dagen blir det da 1,05KWh. (175W)

I en måned på 30 dager blir det da: 31,5KWh

 

Om mine beregninger ifra watt til kilowatttimer ikke er helt feil.

 

Total strømpris medregnet avgifter og nettleie var i gjennomsnitt 68,8 øre/kWh.

Ifølge denne siden: http://www.ssb.no/elkraftpris/

 

0,688kr pr KWh betyr altså 21,5kr i månden.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hmm, hva legger du i "Idle med skjermen av"? Hvis du skrur av skjermen men lar maskinen stå på(på grunn av feks fildeling?) så bruker den fortsatt en del strøm. Da må du regne forbruk for hele døgnet og ikke bare de 6 timene du sitter foran skjermen. Plutselig kommer du over 1300 KWh per år... ( 150W * 24h * 365d = 1324KWh )

Lenke til kommentar

Man må da også huske at om du har elektrisk varme så kan vi si at PC ikke bruker strøm på vinteren, det spiller ingen rolle om varmen kommer fra PC eller ovn. Allt effektforbruk fra PC blir i praksis gjort om til varme.

 

 

 

 

 

(Noen vil kanskje begynne å mase om reaktiv effekt og sånnt, men jeg tror vi dropper den diskusjon her)

Lenke til kommentar

All effekt går til varme. En CPU som trekker 50W gir 50W varme.

 

Når du sier at du ikke "fyrer" hele døgent så tror jeg ikke du stenger all varme om natta midt på vinteren i -5 (I såfall må du ha det meget varmt før du legger deg). Det som er vanlig er jo å benytte ovner med termostat. En 2kW ovn vil jo da slå seg av og på slik at temperaturen holder seg på la oss si 22 grader. Har man da en PC på som varmer opp vil jo ovnen stå midre på så da benyttes PC som ovn i stede for ovnen.

 

Nå kommer jo allt dette litt ann på hvor du bor, men jeg har bodd både helt sør og et stykke nord i landet og ingen av plassene er slik at PC i seg selv gir nokk oppvarming om vinteren, dvs at man trenger ovn i tillegg og da kan man enkelt og greit si at PC ikke øker strømforbruket i huset.

 

Om sommeren er selvfølgelig saken anderledes men da er jo heldigvis strømmen somregel meget blillig.

Lenke til kommentar

Kanskje "effektfaktor" ikke var riktig ord, tydelig at du ikke forsto hva jeg mente med det... Poenget er at hvis du setter på en varmeovn en varm dag må du lufte for å bli kvitt varmen og selv om 100% av effekten blir til varme så er 0% av effekten nyttig varme. Samme vil det være med en pc. Så lenge varmen fra pcen ikke gir et nyttig bidrag til oppvarmingen av huset vil effektfaktoren være under 100%

 

Anslaget på 20-40% var som sagt basert på min egen situasjon. Jeg bor i sør, fyrer kun i vinterhalvåret, jeg senker temperaturen om natta og på noen rom skrus varmen av når jeg ikke er der.

 

Så da blir altså 100% av energien jeg bruker til å drive pcen til varme men kun 20-40% av den varmen er nyttig.

 

 

Edit: varmebidrag fra sola og vedfyring vil også gjøre at *alle* termostatstyrte ovner vil skru seg av til tider og da vil varmen fra pcen tildels være overflødig.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Ok, vi får kalle det nyttighetseffektfaktor eller noe sånnt da :)

 

Men de fleste som har automatisk temperatur kontroll stiller vel temperaturen ned til ikke kaldere enn 15grader om natta og mens man er på jobb, Spørsmålet er jo da hvor mye effekt som går med til å holde 15 grader, Så hvor mye PC da koster å ha på kommer jo ann på hvor stort rommet er og hvor bra isolert huset er. (Noe som er en god unskyldning for de som ikke orker å isolerer huset bedre, da koster jo PCbruk i teorien mer :) ).

 

Jeg har et meget godt isolert rom i huset (lydstudio) der ble det for varmt om sommeren med vanlige spot-lyspærer, etter at jeg skiftet ut disse med sparepærer så måtte jeg sette inn ovn for å ha det varmt, PCen gir ikke nok varme her til å holde noe mer enn 15 grader høst/ vinter/vår.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Min pc har x2 [email protected]. 4ddr2. gtx260@700mhz. 2 hd. 1dvd. totalt 3 vifter. Innebygget ledlys på hovedkortet.

 

Når jeg trykker av knappen på psu så bruker den "4 watt".

Når jeg trykkper på knappen på psu så bruker den "15 watt".

Alt dette på egentlig intenting.

 

Når jeg skrur på pcen og har oppe kun firefox diskusjon.no

151 watt.

 

Når jeg kjører benchmarks på resident evil 5 så var jeg oppe i 270watt.

 

Jeg har en 480watts kvalitets strømforsyning. Før hadde jeg hiper 580watt. Den gikk i stykker. Da hadde jeg heller ikke et skjermkort som jeg har nå som bruker mye mer strøm enn det jeg hadde før.

 

Jeg ser dem selger 1000watts psuer. lurer på hvem som trenger det.

 

Kjøpe en dings på clas olson 129kr. Du fester den i veggen og trykker på en ledning. så ser du strømforbruket. Er en del knapper å trykke på. Kan også regne ut pris med den, følger med batterier for hukommelse. jeg kjører den nå uten batterier. Av en eller annen grunn startet den ikke med batteriene i. Gjorde sikkert noe feil. tok dem ut og testet og voala. Kul greie.

 

Skjermen min er en 19 tommer lcd som bruker 38 watt.

 

Idling 190 watt totalt. Gaming 330 watt max. Da regner jeg med skjerm osv. 65 øre kilowatt. pluss netleie la oss si 1 krone for 3 timer heavy gaming i strekk. I tillegg får du varme på rommet.

 

Har en 2000 watts olje-radioator ovn. Den har 1, 2 og 3. Bruker 800 watt på 1. 1200 på 2 og 1900 på knapp 3. Uavhenging av den vrideren virket det ut som. Det er vel bare ønsket temperatur. Men En ovn er ikke brukbar før det er sirkulasjon. Vifte etc. Pcen har vifter.

Lenke til kommentar

Jeg har en 1000w psu. sånn i tilfelle jeg har lyst å gå over the top med quad SLI en gang :p

 

Konklusjonen blir uansett, om du har en rimelig normal PC, så er ikke strømforbruket den utgiften relatert til PC-holdet du bør være redd for. Veditapet av utstyret på det året vil nemlig være mye verre for lommeboka :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg har en 1000w psu. sånn i tilfelle jeg har lyst å gå over the top med quad SLI en gang :p

 

Konklusjonen blir uansett, om du har en rimelig normal PC, så er ikke strømforbruket den utgiften relatert til PC-holdet du bør være redd for. Veditapet av utstyret på det året vil nemlig være mye verre for lommeboka :p

 

Har alltid kjøpt budsjett pc, bygget selv, overklokket.

 

ganske sykt med 1000 watt egentlig. Hva skjerkort har du nå? overklokket quadcore?

 

Tipper jeg bruker 300-500kr i året på pc strøm.

 

En powerled pære ligger mellom 200-500kr. Som bruker rundt 4 watt.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
4870x2

 

standard cloc q6600...ja, jeg er lat :p

 

før brukte jeg 800fsb cpu klokket ca 80%

 

så skaffet jeg 1333fsb til et eldre hovedkort som ikke går så veldig mye mer.

 

Virker som jeg ikke klarte så mye mer en 3.4ghz på en E8400 3ghz.

 

Men hovedkortet hadde en 20% oc funksjon, testet det for første gang så nå kjører jeg

3.6ghz.

Lenke til kommentar

Nå har jeg målt min PC med en sånn dings jeg kjøpte på clas ohlson.

 

Jeg målte kun maskinen.

 

Hardware i maskinen:

Asus GeForce 9800GT 512MB ULTIMATE

Asus Maximus II Formula

Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2 7200RPM

+ 4 andre disker (2x 250GB, 1x 500GB, 1x 300GB Velciraptor)

Corsair Powersupply 750W Black

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5

+ blueray spiller

+ 1x 120mm vifte

 

Avslått: 15w

Idle: 130w

NFS Shift: 160w

Lenke til kommentar
Nå har jeg målt min PC med en sånn dings jeg kjøpte på clas ohlson.

 

Jeg målte kun maskinen.

 

Hardware i maskinen:

Asus GeForce 9800GT 512MB ULTIMATE

Asus Maximus II Formula

Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2 7200RPM

+ 4 andre disker (2x 250GB, 1x 500GB, 1x 300GB Velciraptor)

Corsair Powersupply 750W Black

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5

+ blueray spiller

+ 1x 120mm vifte

 

Avslått: 15w

Idle: 130w

NFS Shift: 160w

 

Nesten litt rart.

 

Mener å ha hørt at 500watt skal en regne 70% av. så da får man 350watt. Så har man forskjeller på hva ditt og datt bruker. En har forskjellige railer 12 volts. 3 volts. 5 volts etc. Ergo bør man slenge på litt ekstra, ha litt ekstra til gode, samt aldri være i nerheten av varmgang som kan drepe hele maskinen. Før var det hiper 580, så var det mist 500-600, nå får jeg inntrykk at det er corsair som teller. Men selv om en får nyere raskere bedre stuff, så blir jo alt bygget med mindre lav-effekts apparatus og den fokusen på miljø o.l reverser det trykket om strøm forespørsel en blir overbevist for sikkerhetskyld for å være i den sonen. Ergo 2/3 av pcen er alltid på standby 1/3 er når en spiller et spill, sjeldent bruker pcen 3/3 av kraften. Ikke engang når en spiller, so what the worry.

Lenke til kommentar

Nå har jeg monitorert enda mer.

 

Idle over lengere tid ca. 115w.

Skal kjøre noen heftige benchmarks i dag å se hva jeg kommer opp i.

 

Det stemmer nok som pizzafordi sier, komponentene i dag trenger ikke all verdens effekt.

 

Ops. Så nettopp når jeg scrollet opp at første innlegg er fra 2007 :p

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Nå har jeg monitorert enda mer.

 

Idle over lengere tid ca. 115w.

Skal kjøre noen heftige benchmarks i dag å se hva jeg kommer opp i.

 

Det stemmer nok som pizzafordi sier, komponentene i dag trenger ikke all verdens effekt.

 

Ops. Så nettopp når jeg scrollet opp at første innlegg er fra 2007 :p

 

blir spennende å høre. ogc?

da må du fortelle alt du har. og sammenlign også med extreme.outervision psu calculator. den stemte nokså mye med systemet jeg har.

+3.3V - 18 A

+5V - 25 A

+12V1 - 14 A

+12V2 - 16 A

-12V - 0.3 A

+5VSB - 2.5 A

350 watts psu ifra tagan. hvor mye skal en stole på disse 12v1 og 12v2 tilsammens blir 350watt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...