Gå til innhold

Neste Ubuntu rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

De stemmer det, det er mye programvare som virker for Windows som ikke virker i Linux. Det er da ikke Linux sitt ansvar?

 

Det vil bli som å si at det er Microsoft sin skyld at du ikke kan spille Wii spillene dine på Xbox. Eller å hevde at Xbox er dårlig fordi du ikke kan spille Wii spill med den.

9358422[/snapback]

 

Jeg skulle ønske Ubuntu var et alternativ. Det er det ikke. Hvorvidt det er Linux ansvar spiller ingen rolle. Når en kan få alt fra et annet operativsystem, hvorfor velge noe som er dårligere?

 

Men lenge leve entusiastene! Og det er sikkert mange som får de applikasjonene de behøver eller har det artig med i Ubuntu.

 

Beklager hvis jeg er for off-topic. Syns bare dette er vesentlig. Ny versjon av Ubuntu er først viktig for meg når Ubuntu blir et reellt alternativ. Mac er vel også bedre :whistle:

9358485[/snapback]

 

 

Jeg bruker maskinen min til følgende:

 

Surfe, lagre bilder. skrive dokumenter, spille musikk og spille noen Paradox spill + Linux spill. De paradox spillene fungerer helt fint under wine. Det er bare å installer Wine og installere spillene så fungerer det. Ikke noe særlig vanskelig.

 

Til det behovet fungerer Ubuntu utmerket. Jeg vil tro at 70-80% av de som bruker pc hjemme idag bruker pcen til akkurat det samme som meg. Med andre ord, 70-80% av befolkningne kunne ha klart seg med en Linux maskin til hjemme bruk.

 

Hvem er det som bruker pcen privat som må"bruke Photoshop? Photoshop koster vel 9000 kroner. Ser en på nytte/pris forhold så er Gimp helt klart best til privat bruk. Skal du bruke Photoshop på jobb så brukes vel Mac og ikke Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men som tidligere nevnt, så er jo kommandolinja stort sett å anse som en bonus, som benyttes av folk som har peil, og vet hvor mye mer effektivt man kan gjøre ting med kommandolinje enn GUI.

 

Tiltredes. Lurer på hvor mange timer ekstra jeg hadde brukt på å administrere webserveren min i Oslo dersom jeg skulle dillet med GUI. wget, nano, apt, tar, rsync etc, gjør jo at endringer kan gjøres meget raskt. Samme mellom PC-er hjemme, skal jeg flytte over noen Gigabyte fra en maskin til en annen så er egentlig filbehandler ubrukelig. Rsync eller wget, det gjør susen og går raskt (finnes vel også andre glimrende løsninger). Begge kan forøvrig brukes under windows, og det finne versjoner med GUI-

 

Skal jeg si deg noe som virkelig er gammeldags og knotete, så må det være registeret i Windows - det er KNOT med stor K  :thumbdown:

9358776[/snapback]

 

I realiteten ubrukelig til konfigurering.

Lenke til kommentar
Sist jeg prøvde linux (Kubuntu 6.10) (og forsåvidt gangen før det, Ubuntu 5.05, og begge gangene før det igjen, med Xandros Desktop 2 og 3) er det to ting som hindrer meg fra å forlate Windows 2000 for godt:

 

- Den interne bluetooth-adapteren (maskinen er en Compal CL-56) har jeg ikke lyktes å få til å virke. Dette skyldes at jeg mangler driver til knappen som aktiverer/deaktiverer WLAN og BT i samme operasjon (WLAN fungerer uten at jeg har driver til denne). Det skal være mulig å få til dette gjennom å laste ned kildekode til, kompilere og installere en generisk driver for bærbare med Acer hovedkort, men dette er utenfor mitt kunnskapsfelt (jeg har kildekoden liggende på maskinen)

 

- lyden ved avspilling av musikk og video har dårligere kvalitet enn ved bruk av Winamp under Windows 2000. Bassen forvrenger mye og er ikke fyldig i det hele tatt. Mulig dette skyldes mer programvaren (er det xmms som følger med kubuntu?) enn operativsystemet/lyddriveren, jeg har nemlig ett lignende problem, men ikke i så stor grad, når jeg prøver å bruke den innebygde equalizeren i Windows Media Player.

 

Er dette noe noen av dere mer drevne linux-brukere som leser denne tråden vet en enkel løsning på? Eller har noe av dette blitt fikset i nyere versjoner av ubuntu/kubuntu (etter versjon 6.10)?

9358232[/snapback]

 

det florerer tydeligvis av linux-fanboys i denne tråden, er det noen som ikke er så opptatt med å poste off-topic windows vs. linux (og nå tydeligvis vs mac)-innlegg som har noen tanker rundt det jeg spør om?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skal jeg si deg noe som virkelig er gammeldags og knotete, så må det være registeret i Windows - det er KNOT med stor K  :thumbdown:

9358776[/snapback]

 

I realiteten ubrukelig til konfigurering.

9358920[/snapback]

 

Det er ikke mer knotete en enhver kryptisk .ini, .cfg fil eller kryptiske kommandolinjer med "100-vis" av swithcer.

Alt er lett når en kan det. :)

Det som er dårlig med registry er at det er en teknisk meget dårlig løsning med tanke på stabilitet (krasj) og (altfor) mye bruk av minne.

Sånn sett er .ini/.cfg filer for ett program/prosess/service en mye bedre løsning.

Lenke til kommentar
Det som er dårlig med registry er at det er en teknisk meget dårlig løsning med tanke på stabilitet (krasj) og (altfor) mye bruk av minne.

Sånn sett er .ini/.cfg filer for ett program/prosess/service en mye bedre løsning.

9359048[/snapback]

Kan ikke se hvorfor registry skulle føre til noe mer krasj enn å ha parametrene spredt over masse andre filer. Problemet i windows var at alt mulig slags tredjeparts programmer oppdaterte feil plasser i registry, ikke bare ved installasjon, men også under normal kjøring. I Vista er ikke dette lengre tillatt, noe som er et av hovedproblemene ved porting av software over til Vista. Litt deja vu fra overgangen til win2k egentlig. Mangel på riktig begrensninger fra tidligere operativsystemer har medført slurvete programmeringspraksis som igjen gjør overgangen til en riktigere implementasjon noe mer strevsom. Den gangen var det minneaksess og "wørd on the striit" var at win2k var ustabilt fordi så mange spill krasjet mens de kjørte greit på win98. Kunne vel vanskelig vært mer feil den observasjonen.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

@ventle:

 

Ikke sikkert det er dette du egentlig er ute etter. Men på Debian Etch (Ubuntu er bygd på Debian) vil jeg si lyden virket svært bra. Men jeg kjørte lyden over Hjemmekinoanlegget. Også brukte jeg Gnome. Men jeg har planlagt å teste Kubuntu 7.04 og LinuxMCE 0704 i løpet av noen dager, så da finner jeg sikkert et bedre svar. LinuxMCE virker svært lovende, og med funksjonalitet som overgår det meste som HTPC.

 

Problemet ditt med drivere til å slå av/på funksjonalitet på bærbare og funksjonalitet for f.eks spesifikke BT-kort/WLAN-kort er dessverre ofte problem på Linux. Som nevnt ovenfor skyldes det primært ikke Linux-distroen, men at produsenten av akkurat det brikkesettet ikke har laget Linux-drivere/ikke frigitt noen spesifikasjoner (som gir grunnlag for å lage drivere). Hadde de ikke laget Windows drivere, hadde problemet vært like stort her.

 

Nå aner jeg ikke muligheten på Compal 56, men den er solgt under en god del andre navn også, så søk på disse også (om du ikke har gjort det alt). En annen mulighet er å sjekke på de spesifikke brikkesettene for BT og WLAN.

Lenke til kommentar

jeg sitter nå på tribe 5. og merker store "out of the box" forbedringer forhond til 7.04 versjonen. b.annet er det plugins som gjør at du kan kjøre video samtidig med 3d effekter. 3d effektene er også veldig forbedra. selv med dorlig maskinvare virker systemet veldig responsivt =)

 

maskinvare.

p4 2000mhz

ati M6 skjermkort (no mobile greier)

256mb ram

2002 model :D

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
jeg sitter nå på tribe 5. og merker store "out of the box" forbedringer forhond til 7.04 versjonen. b.annet er det plugins som gjør at du kan kjøre video samtidig med 3d effekter. 3d effektene er også veldig forbedra. selv med dorlig maskinvare virker systemet veldig responsivt =)

 

maskinvare.

p4 2000mhz

ati M6 skjermkort (no mobile greier)

256mb ram

2002 model :D

9359428[/snapback]

 

Kjører du Compiz Fusion altså? Najs

Lenke til kommentar

Det er compiz fusion ja, men med gtk-window-decorator/kde-window-navigator istedet for "emerald" (det er òg en vindusdekorator), som gjør at du får samme utseende på _ [] X -knappene og slikt, som om du kjørte uten compiz-fusion.

 

Nå er det tid for installasjon av ubuntu gutsy tribe 5 på den stasjonære :)

Lenke til kommentar
Kommentaren din angående kommandolinja er feil. Under ubuntu i dag er det absolutt aldri, og da mener jeg aldri, nødvendig å i det heletatt måtte røre kommandolinja.

 

...snip

9357926[/snapback]

 

Dette er gode nyheter for meg...

 

Tror ikke mange vil lære seg kommandolinje bruk i dag. Dersom de ikke må. GUI'er er en god oppfinnelse, men det er helt sikkert rom for forbedringer.

9358019[/snapback]

 

GUI er på mange områder intet mer enn et "fordyrende mellomlegg" mellom programmet og brukeren. Til veldig mange oppgaver vil et CLI-interface være både raskere og mer effektivt enn et vanlig GUI.

 

... snip

9358235[/snapback]

 

Det kan da på ingen måte være nødvendig å bruke kommandolinjen for å være effektiv, i tilfelle er GUI programmet feil programmert. Det er da bare å legge inn alle parametre osv. i et vindu...

Mulig det tar et stykke tid å få opp vinduet, men pytt.

9358421[/snapback]

 

Så hva er vitsen med å lage et GUI som emulerer et CLI, når eneste forskjellen er at det går treigere? Det du sier er at en ikke må bruke CLI for å være effektiv, GUI er jo bare litt treigere. Ser du ikke selvmotsigelsen i det du sier, trenger du en runde rundt kvartalet. :)

 

Copy'n'paste er jo også et godt argument. Hvis du er helt uerfaren med datamaskiner, og jeg behøver å vite IP-adressen din (for å koble meg opp og hjelpe deg med et problem du har), skal jeg da guide deg gjennom en serie med skjermbilder, eller skal jeg be deg om å skrive étt ord i terminalen? Hva er mest effektivt? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan ikke se hvorfor registry skulle føre til noe mer krasj enn å ha parametrene spredt over masse andre filer. Problemet i windows var at alt mulig slags tredjeparts programmer oppdaterte feil plasser i registry, ikke bare ved installasjon, men også under normal kjøring. I Vista er ikke dette lengre tillatt, noe som er et av hovedproblemene ved porting av software over til Vista. Litt deja vu fra overgangen til win2k egentlig. Mangel på riktig begrensninger fra tidligere operativsystemer har medført slurvete programmeringspraksis som igjen gjør overgangen til en riktigere implementasjon noe mer strevsom. Den gangen var det minneaksess og "wørd on the striit" var at win2k var ustabilt fordi så mange spill krasjet mens de kjørte greit på win98. Kunne vel vanskelig vært mer feil den observasjonen.

9359093[/snapback]

 

Jeg var litt upresis.

Konsekvensen av ett korrupt registry ved en krasj er som regel noe mer vrient å fikse enn en og annen "ini-file". (%HKEY_USER% blir jo lagt i NTUSER.DAT og har *en* bakcup så som regel går den biten greit). :)

Jeg mente ikke at registry medfører noe mer eller mindre krasj (det gjør det jo ikke).

Forøvrig var/er den "verste" av programutviklere mht "bloating" av registry samt %WINDIR%/System32-filer MS selv (kanskje ikke så rart da dette jo er "deres domene").

Om Vista har en bedre implementasjon er vel utvilsomt, selv om jeg har observert at mange utviklere ikke akkurat er så veldig begeistert over Vista som platform, - enn så lenge.

 

Når det gjelder subject er jeg mer opptatt av Fedora for tiden.

*Helt* subjektivt selvagt mener jeg den Linux-distroen er bedre enn Ubuntu.

:)

Lenke til kommentar

Når det gjelder subject er jeg mer opptatt av Fedora for tiden.

*Helt* subjektivt selvagt mener jeg den Linux-distroen er bedre enn Ubuntu.

:)

9360195[/snapback]

 

Det er greit å ha testet Ubuntu fordi dette av en eller annen grunn har fått enormt med omtale. Virkeligheten er vel at Ubuntu utelater tusener på tusener av brukere pga følgende feilmelding under installasjon:

"Can't access tty; Control box turned off"

Forsøk å google "tty +ubuntu", så forstår dere hva jeg mener.

 

Fedora er jo selve Linuxen for tiden. Det er den distroen som holder seg til selve ideen om et selvstendig OS.

 

Selv mener jeg at OpenSuse er vel så bra som Ubuntu. At OpenSuse kommer med en ny distro i oktober, det nevnes ikke. Denne distroen er kanskje vel så spennende som Ubuntu.

Lenke til kommentar

CompizFusion burde være en av grunnene til å se på Linux distroer. CompizFusion får 3D til å virke nyttig til noe annet enn bare spill (subjektivt). Ett skjermkort som kan ansees som tregt i Windows, funker vannvittig bra i CompizFusion (kanskje ikke helt riktig for de 3d kortene som ikke er godt nok støtta da). Dog, jeg har Ubuntu Feisty, dermed så har jeg satt opp det meste selv, tok meg 6 timer da (jeg skylder på ATI...)

 

Fedora smaker for mye Redhat til at jeg engang vil prøve distroen. Ubuntu er riktignok ikke perfekt, det gjelder riktignok de fleste distroer i mine øyne. Men Ubuntu betyr mindre knot. Jeg starta med Redhat (dependency crap uten like), gikk over til Debian Sarge (så basic så det kan bli med apt..), så jeg vet hva knot er.

 

Problemet med Ubuntu idag, er ikke Ubuntu i seg selv, det er bare driverne som holder Ubuntu o.l. distroer tilbake.

Lenke til kommentar

gma 900 funker til en viss grad, men xorg nekter å kjøre no annet en 1024x768.

 

og det er for at intell ikke har tatt med no greier i video biosen..

 

hvis noen vet ossen jeg løser dette havner det en ubuntu på den nye laptopen min også.

 

lagde meg en bruker på ubuntuforumet i håp om at noen kan hjelpe meg =)

Lenke til kommentar
Ok, for siste gang da... hvor mange spill og applikasjoner for Windows og hvor mange for Ubuntu? Tenkte det ja  :roll:

9357992[/snapback]

Ferdig pakket som medfølger Debian installasjon har du over 20.000 programmer, som kommer på 21 installasjons CD'er:

http://distrowatch.com/table.php?distribution=debian

Alt dette er tilgjengelig rett fra Add Programs i Ubuntu siden det bygger på Debian. Spørsmålet ditt er likevel meningsløst, siden du kan kompilere omtrent ethvert program du har koden for i GNU/Linux, hvilket i praksis gir deg uendelig mange programmer.

 

- Den interne bluetooth-adapteren (maskinen er en Compal CL-56) har jeg ikke lyktes å få til å virke. Dette skyldes at jeg mangler driver til knappen som aktiverer/deaktiverer WLAN og BT i samme operasjon (WLAN fungerer uten at jeg har driver til denne). Det skal være mulig å få til dette gjennom å laste ned kildekode til, kompilere og installere en generisk driver for bærbare med Acer hovedkort, men dette er utenfor mitt kunnskapsfelt (jeg har kildekoden liggende på maskinen)

 

- lyden ved avspilling av musikk og video har dårligere kvalitet enn ved bruk av Winamp under Windows 2000. Bassen forvrenger mye og er ikke fyldig i det hele tatt. Mulig dette skyldes mer programvaren (er det xmms som følger med kubuntu?) enn operativsystemet/lyddriveren, jeg har nemlig ett lignende problem, men ikke i så stor grad, når jeg prøver å bruke den innebygde equalizeren i Windows Media Player.

 

Er dette noe noen av dere mer drevne linux-brukere som leser denne tråden vet en enkel løsning på? Eller har noe av dette blitt fikset i nyere versjoner av ubuntu/kubuntu (etter versjon 6.10)?

9358232[/snapback]

Du forventer altså å få hjelp av folk her inne med den holdningen du viser for dagen? Jeg tror du har ganske mye å lære om livet, og jeg foreslår du starter nå, det vil hjelpe deg enormt i årene som kommer. Du skal likevel få hjelp. Når det gjelder lyd er kvaliteten fullt på høyde i GNU/Linux, og for profesjonelle får man egen ubuntu distribusjon (ubuntustudio) som er spesielt tunet inn mot blant annet lydproduksjon. Prøv f.eks. Amarok for å spille musikken din.

 

Du har ikke testet siden Edgy, da er sjansen stor for at ditt bluetooth nå virker helt perfekt. De siste issues med min bluetooth forsvant med Feisty, og virker nå perfekt out-of-the-box. Sørg for at du har relevante Bluetooth pakker installert også:

Add/Remove Programs -> Søk etter bluetooth, og installer relevante pakker, det er hjelp å få i GNU/Linux delen av forumet hvis du er usikker. Gå hit å sjekk om noen allerede har testet din laptop:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Lenke til kommentar
gma 900 funker til en viss grad, men xorg nekter å kjøre no annet en 1024x768.

 

og det er for at intell ikke har tatt med no greier i video biosen..

 

hvis noen vet ossen jeg løser dette havner det en ubuntu på den nye laptopen min også.

 

lagde meg en bruker på ubuntuforumet i håp om at noen kan hjelpe meg =)

9361611[/snapback]

 

 

Kjører live cd nå, og funker fint og med riktig oppløsning :w00t: og ska sies, det har faktisk blitt enda mer sexy....

Lenke til kommentar
gma 900 funker til en viss grad, men xorg nekter å kjøre no annet en 1024x768.

 

og det er for at intell ikke har tatt med no greier i video biosen..

 

hvis noen vet ossen jeg løser dette havner det en ubuntu på den nye laptopen min også.

 

lagde meg en bruker på ubuntuforumet i håp om at noen kan hjelpe meg =)

9361611[/snapback]

 

 

Kjører live cd nå, og funker fint og med riktig oppløsning :w00t: og ska sies, det har faktisk blitt enda mer sexy....

9361643[/snapback]

 

1280x800 funka ikke hos meg ivertfall. hva er din "riktige" oppløsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...