Gå til innhold

Neste Ubuntu rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva så at neste Ubuntu er like rundt hjørnet?

 

Det er fortsatt bare Linux. Med 1000+ kommandolinje instruksjoner i bunnen, med gudhvethvormange parametre....

 

Det er klart at de som allerede kan disse gjerne vil fortsette med dette greiene. Vi andre vil helst slippe...

 

:innocent:

9355892[/snapback]

Ja, og Vista er MS-DOS "all over again".

Lenke til kommentar
Hva så at neste Ubuntu er like rundt hjørnet?

 

Det er fortsatt bare Linux. Med 1000+ kommandolinje instruksjoner i bunnen, med gudhvethvormange parametre....

 

Det er klart at de som allerede kan disse gjerne vil fortsette med dette greiene. Vi andre vil helst slippe...

 

:innocent:

9355892[/snapback]

Ja, og Vista er MS-DOS "all over again".

9355902[/snapback]

 

Vista = MS-DOS no way my friend :-)

Unødvendig komplisert og uoversiktlig, jada.

 

Windows er uansett den enkleste måten å kjøre flest applikasjoner og spill i dag. Og det er der de fleste gjerne vil være tror nå jeg.

Ikke henge seg opp i operativsystemene, tilpasse, lete etter drivere osv. Tror du for eksempel at Wacom brettet mitt enkelt støttes i Ubuntu? Da tar du jaggu feil!

Lenke til kommentar

"Under Ubuntu 7.04 Feisty Fawn, thanks to updated drivers, you should have nothing more to do than plug in your tablet. You may have to restart the X server by pressing Ctrl-Alt-Backspace or logging out then logging back in after you have closed all your applications."

 

https://help.ubuntu.com/community/Wacom

 

men i windows må du vel installere drivere og greier.

 

EDIT: Kan folk komme med saklige innlegg istedet for å spy ut dritt som de ikke har noen som helst peiling på?

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Tror du for eksempel at Wacom brettet mitt enkelt støttes i Ubuntu? Da tar du jaggu feil!

9355976[/snapback]

Og hvem sin feil er det? ikke Linux i hvertfall
Ikke henge seg opp i operativsystemene, tilpasse, lete etter drivere osv
Så du må ikke lete etter drivere i windows altså? nå har jeg hørt den å :roll:
Windows er uansett den enkleste måten å kjøre flest applikasjoner og spill i dag. Og det er der de fleste gjerne vil være tror nå jeg.
Grunnen til at spill og applikasjoner man kjøper ikke fungerer i linux er at de er laget for windows, utrolig rart at de ikke fungerer i linux da ja :whistle:

 

On topic: Gleder meg til å teste kubuntu med KDE 4.0 :dribble:

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

 

Windows er uansett den enkleste måten å kjøre flest applikasjoner og spill i dag. Og det er der de fleste gjerne vil være tror nå jeg.

Ikke henge seg opp i operativsystemene, tilpasse, lete etter drivere osv. Tror du for eksempel at Wacom brettet mitt enkelt støttes i Ubuntu? Da tar du jaggu feil!

9355976[/snapback]

 

 

Programmer som er laget bare til Windows fungerer selvsagt dårlig på Linux, det motsatte er også tilfelle. Prøv feks å kjør Amarok på en Windows maskin. Programmer som er laget til begge plattformene fungere like godt. Forskjellen kan være at det er letter å installere programmene i Linux en i Windows. http://www.psychocats.net/essays/winuxinstall

Lenke til kommentar
Windows er uansett den enkleste måten å kjøre flest applikasjoner og spill i dag. Og det er der de fleste gjerne vil være tror nå jeg.

Ikke henge seg opp i operativsystemene, tilpasse, lete etter drivere osv. Tror du for eksempel at Wacom brettet mitt enkelt støttes i Ubuntu? Da tar du jaggu feil!

9355976[/snapback]

 

Når det gjelder spill, kan jeg være enig om ja. Ellers vil jeg si at en av de nyere Linux-distroene i 85 % av tilfellene (og nå snakker jeg om hele brukermassen) er den enkleste og raskeste måten å sette opp en pc for en standardbruker. Hadde *nix kommet ferdikonfigurert på desktoppen slik som XP, ja da tror jeg faktisk brukergruppa hadde økt svært mye. Det er ikke uten grunn at Dell har suksess med Ubuntu ferdiginnstallert.

 

Jeg kjører både XP og Linux. Hver reinstallasjon på XP (som jeg vanligivis må gjøre hver 14/18 mnd tar ca 6 - 8 timer (inklusive finne nyeste drivere, installere program). Da med slipstreama XP, men klart den nekter å ta meg seg alle drivere og så må jeg lage ny ca hver 6 mnd for å sikre at alt er med. Mine Linux-maskiner er bare oppdatert løpende, tid 5 - 20 min hver gang, og den passer da på også å få med oppdaterte drivere.

 

Faktisk reddes windows av at enhver produsent av diverse hardware lager drivere for utstyret. Hadde de ikke gjort det, hadde faktisk Windows vært nær ubrukelig i de fleste sammenhenger. Hadde de samme valgt også å lage drivere for *nix, kunne fint vært "lukket" (men helst åpne), hadde *nix (f.eks Ubuntu) trolig vært Windows overlegent i enkel installasjon.

Lenke til kommentar
Hahaha. Dårlig flamebait.

 

 

Flere trenger faktisk flere OS til forskjellige oppgaver.

 

Jeg kjører OSX, Windows XP og Kubuntu. Alt til sitt bruk! Jeg er også så heldig at jeg faktisk kan få alle operativsystemene helt stabile!  :thumbup: Mye har jeg lært gjennom og sette meg inn i hvordan ett OS fungerer fra bunnen av. Dette takket være linux.

 

Om du tror alt fungerer ut av boksen på OSX eller Windows XP til avansert bruk, så tar du feil! Når du feks lager musikk og trenger avanserte profesjonelle lydkort så blir det knot kan jeg fortelle deg.

 

Jeg er glad for at jeg kan fixe slikt da!

9355329[/snapback]

 

Dårlig flamebait? Mitt poeng var at om du ikke klarer å installere OSet, og få skjermkortet til å fungere, finnes det jo alternativer, som garantert fungerer.

 

Jeg er enig i at forskjellige OS til forskjellig bruk er helt topp.

 

Men har selv holdt på i noen dager med å få laptopen in å fungere med Ubuntu, blant annet pga skjermkort-trøbbel, etter en 7-8 timer fikk jeg det til å fungere, men bare i 800 x 600.

Lenke til kommentar

Poenget er jo ikke programvaren operativ systemet kjører, poenget er at operativsystemet Ubuntu er bedre enn operativsystemet Windows.. Jeg bruker ofte windows jeg, nettopp på grunn av at det er flere spill til Windows, men jeg synes Ubuntu er utrolig mye bedre til det meste andre.

Kjappere, mer oversiktelig, har du et problem så får du som regel hjelp, ingen antivirus som sluker ressurser, bedre utseende, mer tweaking muligheter, raskere fremgang innen oppdateringer av OSet, flere skrivebord, mindre "teite" feil( de felene som forekommer er det en ofte veldig innlysende og logisk forklaring på), og ikke minst _open soruce_, og _gratis_!

 

OnTopic: Gleder meg som en unge til release dagen! Ubuntu har komt seg så utrolig mye de siste årene.

 

Har en kompis som nettopp kjøpte ny bærbar, grunnet mangel på drivere kan han ikke kjøre ubuntu(uten mangler) før Gutsy kommer desverre.. Irriterende at hardware blir released før driverene er klare..

Lenke til kommentar
Faktisk så knoter også XP/Vista kraftig når det gjelder drivere. Skal man få det til å fungere skikkelig må man til med 4 - 5 CD-er med drivere og minst like mange restarter (helst flere). I tillegg må man installere drøssevis med programmer i tillegg.

 

Passer man bare på å velge skikkelig hardware, er en Ubuntuinstallasjon langt raskere. En times tid, og så er man i full gang med å skrive neste avhandling, lytte på musikk. :cool:

 

Ellers er jo utfordringer utviklende, og gir læring.

9354986[/snapback]

 

Ja, iblant en del knoting når det gjelder XP/Vista. Men velg riktig hardware så slipper du jo det...

 

Utfordringer er morsomt det, men kanskje ikke alle har lyst til å bruke den ekstra tiden..

Lenke til kommentar
...Nytt konfigurasjonsverktøy for grafiske innstillinger...

 

Denne er nok nyttig for dem som sliter med å komme i gang med Ubuntu. Tenker på dem som sier at de har prøvd Ubuntu... i realiteten i ca 15 minutter. Og gitt opp pga. bagateller. Hehe.

:!:

Og det er jo synd at mange går glipp av et slikt ypperlig operativsystem!! Stabilt og sikkert.

9354672[/snapback]

Du kan jo prøve det på en nyere laptop ;)

 

Håper mine stabilitetsproblemer forsvinner med den nye versjonen.

9354742[/snapback]

 

Ubuntu Gutsy kjører lekende lett på min MacBook nå. Alt fungerte 100% ut av boksen, med étt unntak: iSight. Synes det er godt nok, jeg. :)

 

"Konfigurasjonsverktøy for grafiske innstillinger" er forresten et veldig dårlig, og i beste fall misledende navn. Det det dreier seg om, er et grafisk verktøy for å justere skjerminnstillinger; legge til skjermer, justere oppløsning/frekvens osv. Veldig nyttig for dem som ikke er helt komfortabel med å redigere xorg.conf for å sette opp nye skjermer. :)

 

Noen som vet hvordan denne vil fungere på en Mac?

Burde være mulighet for å installere Ubuntu på en mac på samme måte som med Windows...

 

 

Mulig jeg nettopp har dretet meg ut, men er fortsatt nybegynner med OS X/mac

9354932[/snapback]

Ja. det funker kjempeflott på mac også..

Du bare gjør det på samme måte som hvis du vil installere XP.

Kjør boot-camp OSV... SÅ har du ubuntu på mac...

 

PS: Problemet er når du skal starte mac'en...

du starter alltid direkte i ubuntu, så hvis du vil ha tilbake os x må du holde inne alt-tasten under oppstart... Irriterende hvis du skal starte opp os x flere ganger, og kanskje glemmer det

9355619[/snapback]

 

Bruker du denne guiden, får du hjelp til å sette opp rEFIt, som bytter ut standard OS X bootloader med en skikkelig en. Når jeg slår på MacBooken min, får jeg valget mellom OS X, Ubuntu og WinXP i en fin og glossy meny, og OS X bootes automagisk etter 20 sekunder (kan stilles på). :)

 

Til de av dere som sier "gleder meg til release" og lignende; hvorfor ikke bare hente ned og installere Tribe 5? Den er mye mer stabil enn dere skulle tro, og oppgradering videre til final release gjøres automagisk i update-manager. :)

Lenke til kommentar
Ja, iblant en del knoting når det gjelder XP/Vista. Men velg riktig hardware så slipper du jo det...

9356539[/snapback]

Du oppfatter ikke poenget, men det skyldes antagelig at du har minimal erfaring med moderne linux distribusjoner. Driverne for støttede produkter er inkludert i kjerna, det er de ikke for MS, det var det Bolson forsøkte å fortelle deg. Dvs. at drivere til nesten alt av hardware allerede følger med en standard installasjon CD, i sterk kontrast til MS hvor du typisk forer på med driver CD'er etter installasjon.

 

Et litt dypere poeng som få er bevisst er at hvis du kjøper hardware med åpne drivere, så er du ikke lenger avhengig av at hardware leverandøren fortsetter å lage drivere, siden hvem som helst kan vedlikeholde driveren. Dette gir deg nesten garanti for at du fortsatt har drivere til all hardwaren din når neste OS versjon kommer. Derfor vil jeg anbefale alle å velge hardware med åpne drivere dersom valget er der, uavhengig av hvilket OS man bruker. Men nå er kanskje du så ung at du ikke har rukket å tenke på et liv etter Vista.

Lenke til kommentar
Du oppfatter ikke poenget, men det skyldes antagelig at du har minimal erfaring med moderne linux distribusjoner. Driverne for støttede produkter er inkludert i kjerna, det er de ikke for MS, det var det Bolson forsøkte å fortelle deg. Dvs. at drivere til nesten alt av hardware allerede følger med en standard installasjon CD, i sterk kontrast til MS hvor du typisk forer på med driver CD'er etter installasjon.

 

Et litt dypere poeng som få er bevisst er at hvis du kjøper hardware med åpne drivere, så er du ikke lenger avhengig av at hardware leverandøren fortsetter å lage drivere, siden hvem som helst kan vedlikeholde driveren. Dette gir deg nesten garanti for at du fortsatt har drivere til all hardwaren din når neste OS versjon kommer. Derfor vil jeg anbefale alle å velge hardware med åpne drivere dersom valget er der, uavhengig av hvilket OS man bruker. Men nå er kanskje du så ung at du ikke har rukket å tenke på et liv etter Vista.

9356702[/snapback]

 

Vel, jeg vet at drivere er tilgjengelig, og inkludert i kjernen. Men hva hjelper dette når de driverne jeg trenger ikke er med der? Det er jo flere i begynnelsen av denne posten som faktisk ikke får grafikkortet sitt å fungere.

Men, mange av driverene som følger med XP/Vista fungerer glimrende rett ut av boksen, og for mange er det ikke nødvendig å dytte inn ekstra cd'er. Evt hente de ned fra en nettside. (Noe som egentlig ikke er spesielt for Windows)

 

Hva alderen min har med dette å gjøre vet jeg ikke, men jeg tenker både på før, under og etter vista.

Lenke til kommentar
Du oppfatter ikke poenget, men det skyldes antagelig at du har minimal erfaring med moderne linux distribusjoner. Driverne for støttede produkter er inkludert i kjerna, det er de ikke for MS, det var det Bolson forsøkte å fortelle deg. Dvs. at drivere til nesten alt av hardware allerede følger med en standard installasjon CD, i sterk kontrast til MS hvor du typisk forer på med driver CD'er etter installasjon.

 

Et litt dypere poeng som få er bevisst er at hvis du kjøper hardware med åpne drivere, så er du ikke lenger avhengig av at hardware leverandøren fortsetter å lage drivere, siden hvem som helst kan vedlikeholde driveren. Dette gir deg nesten garanti for at du fortsatt har drivere til all hardwaren din når neste OS versjon kommer. Derfor vil jeg anbefale alle å velge hardware med åpne drivere dersom valget er der, uavhengig av hvilket OS man bruker. Men nå er kanskje du så ung at du ikke har rukket å tenke på et liv etter Vista.

9356702[/snapback]

 

Vel, jeg vet at drivere er tilgjengelig, og inkludert i kjernen. Men hva hjelper dette når de driverne jeg trenger ikke er med der? Det er jo flere i begynnelsen av denne posten som faktisk ikke får grafikkortet sitt å fungere.

Men, mange av driverene som følger med XP/Vista fungerer glimrende rett ut av boksen, og for mange er det ikke nødvendig å dytte inn ekstra cd'er. Evt hente de ned fra en nettside. (Noe som egentlig ikke er spesielt for Windows)

 

Hva alderen min har med dette å gjøre vet jeg ikke, men jeg tenker både på før, under og etter vista.

9356774[/snapback]

 

Hmm... I XP må jeg installere alt av drivere fra hovedkort til skjermkort. Vista er litt bedre men den mangler dessverre drivere for det trådløse nettet mitt, og jeg har ikke tilgang på kablet nettverk her. Ubuntu Feisty Fawn installerer madwifi og nvidia driverne i restricted manager, resten av driverne følger med kjerna.

 

For mitt oppsett så fungerer Linux best, mens Windows halter etter pga dårlig maskinvare kompatibilitet. Ytelsen er også bedre i Linux (unntaket er selvfølgelig spill som kjøres gjennom Wine). Men det er selvfølgelig en god del komponenter der ute som føler seg mer hjemme med et Windows oppsett (ATI skjermkort).

 

Hva som fungerer best er opp til hver enkelt bruker, for oss som heller spiller spill på konsollen vår så er ikke spill på PC et must, dermed kan vi heller bruke Linux som er helt gratis og inkluderer en god del god programvare, som også er gratis. For dere som gamer relativt mye på PC så er nok Windows det beste/enkleste valget...

 

Det jeg vil fram til: Hva som er best er det OSet som passer dine behov mest...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...