Gå til innhold

Neste Ubuntu rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faktisk så knoter også XP/Vista kraftig når det gjelder drivere. Skal man få det til å fungere skikkelig må man til med 4 - 5 CD-er med drivere og minst like mange restarter (helst flere). I tillegg må man installere drøssevis med programmer i tillegg.

 

Passer man bare på å velge skikkelig hardware, er en Ubuntuinstallasjon langt raskere. En times tid, og så er man i full gang med å skrive neste avhandling, lytte på musikk. :cool:

 

Ellers er jo utfordringer utviklende, og gir læring.

9354986[/snapback]

 

Ja, iblant en del knoting når det gjelder XP/Vista. Men velg riktig hardware så slipper du jo det...

 

Utfordringer er morsomt det, men kanskje ikke alle har lyst til å bruke den ekstra tiden..

9356539[/snapback]

 

Har uansett valg av hardware aldri kommet meg unna å installere drivere fra 4 - 5 cd-er og ditto restarter ved installasjon av XP. Velger jeg rett hardware til *nix er det en restart. Og i tillegg vet man aldri ved installasjon av programmer i XP, om det er kodet slik at restart er nødvendig.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Morsomt å banne i kjerka av og til...

 

Hver gang noen skryter av en Linux versjon og jeg har prøvd å innstallere viser svakhetene seg...

 

Det finnes ingen fullgod driver for Wacom... når jeg ser på den websida du drar fram blir jeg bare deprimert.

I Windows laster jeg ned driver hos wacom, kjører installasjon, får opp et greit vindu i kontrollpanelet for alle innstillinger. Jeg fortrekker det... det er mulig andre ikke syns dette er elegant, men det gjør jeg.

 

Ja, Linux kjører enten ikke bestemte Windows programmer i det hele tatt eller mangelfullt. Det var faktisk poenget mitt. Enkelte har visst tungt for det. Det er nok de samme som ser på Gimp som en god erstatter for Photoshop...

 

Det er nok de samme som liker å bruke evigheter av tid på operativsystemet.

Lenke til kommentar
Morsomt å banne i kjerka av og til...

 

Hver gang noen skryter av en Linux versjon og jeg har prøvd å innstallere viser svakhetene seg...

 

Det finnes ingen fullgod driver for Wacom... når jeg ser på den websida du drar fram blir jeg bare deprimert.

I Windows laster jeg ned driver hos wacom, kjører installasjon, får opp et greit vindu i kontrollpanelet for alle innstillinger. Jeg fortrekker det... det er mulig andre ikke syns dette er elegant, men det gjør jeg.

9357511[/snapback]

Er det en svakhet i Linux eller hardware-leverandørene? Man er rask med å forsvare Microsoft når folk har driverproblemer med Nvidia i Vista, for eksempel.

 

Mitt inntrykk er at Windows-brukere bruker mer tid. Tid på defragmentering, regestry-cleaning, antivirus- og antimalwareprogramvare og reinstallasjon.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
De som klager over at *nix systemer er dårlige fordi de ikke kan kjøre program laget for windows, minner meg om de som sier at dvd spilleren er dårlig fordi den ikke kan kjøre vhs.

9356525[/snapback]

 

Beklager Gaute du skjønner ikke poenget mitt. Det er nettopp disse programmene som er poenget. Dersom du vil kjøre Autocad kjører du på Windows, da er ikke Ubuntu noe alternativ uansett hvor Feisty eller Gutsy, he ,he. Det samme gjelder forøvrig Photoshop og Dreamweaver og en hel haug med andre...

 

For å si det i klar tekst Linux har ingen alternativer til mye programvare. Men operativsystemet er visst viktigere enn programvaren?

Lenke til kommentar
Morsomt å banne i kjerka av og til...

 

Hver gang noen skryter av en Linux versjon og jeg har prøvd å innstallere viser svakhetene seg...

 

Det finnes ingen fullgod driver for Wacom... når jeg ser på den websida du drar fram blir jeg bare deprimert.

I Windows laster jeg ned driver hos wacom, kjører installasjon, får opp et greit vindu i kontrollpanelet for alle innstillinger. Jeg fortrekker det... det er mulig andre ikke syns dette er elegant, men det gjør jeg.

9357511[/snapback]

Er det en svakhet i Linux eller hardware-leverandørene? Man er rask med å forsvare Microsoft når folk har driverproblemer med Nvidia i Vista, for eksempel.

 

Mitt inntrykk er at Windows-brukere bruker mer tid. Tid på defragmentering, regestry-cleaning, antivirus- og antimalwareprogramvare og reinstallasjon.

9357568[/snapback]

 

Dette var ikke ment som noe Windows forsvar, bare det at når det gjelder fullgod støtte hos mange proffe produsenter av hardware finnes det ikke noe alternativ til Windows. Helt enkelt. Jeg gidder ikke kødde med et arkaisk operativsystem, uansett hvor mange påbygginger det har...

Lenke til kommentar
Dette var ikke ment som noe Windows forsvar, bare det at når det gjelder fullgod støtte hos mange proffe produsenter av hardware finnes det ikke noe alternativ til Windows. Helt enkelt. Jeg gidder ikke kødde med et arkaisk operativsystem, uansett hvor mange påbygginger det har...

9357636[/snapback]

Du vet overhodet ikke hva du snakker om. Det er ikke noe mer "arkaisk" enn noe annet. Den har lettere installasjon for properitære drivere, enklere codec-installasjon av det som ikke er støttet ut av boksen (på grunn av patenter) enn Windows og man kan gjøre om utseende til å se ut som Mac OSX om man vil med noen få museklikk og drag n' drop, og man får "fetere" effekter enn Aero med Beryl/Compiz, hvis man vil.

 

 

Screenshot-Restricted%20Drivers.png

codec-install.png

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
For å si det i klar tekst Linux har ingen alternativer til mye programvare. Men operativsystemet er visst viktigere enn programvaren?

9357585[/snapback]

 

Har ikke Linux det? Office i Windows er jo Open Office i Linux. IE (4,5,6,7) i Windows er FireFox, Opera eller Konqueor i Linux. PhotoShop i Windows er GIMP i Linux. Winamp er til Windows, Amarok til Linux. MSN i Windows, aMSN til Linux.

 

Så det finnes ikke "Windows" programmer til Linux? Hele innlegget ditt kamerat er bare BS. Og før du begynner å fabulerer om at jeg er en Linux fanboy, skal jeg minne deg om at jeg har 2 laptoper, 1 med Ubuntu, og 1 med Vista, og 2 stasjonære maskiner, 1 med Kubuntu og 1 med Windows XP pro. :)

Lenke til kommentar
Dette var ikke ment som noe Windows forsvar, bare det at når det gjelder fullgod støtte hos mange proffe produsenter av hardware finnes det ikke noe alternativ til Windows. Helt enkelt. Jeg gidder ikke kødde med et arkaisk operativsystem, uansett hvor mange påbygginger det har...

9357636[/snapback]

Du vet overhodet ikke hva du snakker om. Det er ikke noe mer "arkaisk" enn noe annet. Den har lettere installasjon for properitære drivere, enklere codec-installasjon av det som ikke er støttet ut av boksen (på grunn av patenter) enn Windows og man kan gjøre om utseende til å se ut som Mac OSX om man vil med noen få museklikk og drag n' drop, og man får "fetere" effekter enn Aero med Beryl/Compiz, hvis man vil.

 

*snip

 

Beryl ser kult ut :-)

 

Men jeg holder på mitt, enkel installasjon og lett å finne drivere i Windows...

Programvaren er viktigst for meg og det finnes ikke fullgode erstatninger til mye programvare i Linux.

Mulig det er omvendt også? Er Linux best på noe programvare? I tilfelle har ikke jeg hørt om den...

 

Arkaisk i betydningen en rekke kommandolinje tull som du før eller senere må sette deg inn i... det er gammeldags for å si det mildt.

Lenke til kommentar
For å si det i klar tekst Linux har ingen alternativer til mye programvare. Men operativsystemet er visst viktigere enn programvaren?

9357585[/snapback]

 

Har ikke Linux det? Office i Windows er jo Open Office i Linux. IE (4,5,6,7) i Windows er FireFox, Opera eller Konqueor i Linux. PhotoShop i Windows er GIMP i Linux. Winamp er til Windows, Amarok til Linux. MSN i Windows, aMSN til Linux.

 

Så det finnes ikke "Windows" programmer til Linux? Hele innlegget ditt kamerat er bare BS. Og før du begynner å fabulerer om at jeg er en Linux fanboy, skal jeg minne deg om at jeg har 2 laptoper, 1 med Ubuntu, og 1 med Vista, og 2 stasjonære maskiner, 1 med Kubuntu og 1 med Windows XP pro. :)

9357727[/snapback]

 

Kjedelig at noen gidder å si at det andre skriver er BS. Du forstår jo ikke engang hva jeg mener... det er mengder av PROFF programvare det ikke fins alternativer til under Linux.

 

IE? Ikke kom her med selvfølgeligheter! Alle operativsystemer har gode nettlesere.

 

Gimp er ikke noe alternativ til standarden Photoshop, de som hevder det vet ikke hva de snakker om. Hvor mange fotografer ville bytte?

Lenke til kommentar
Arkaisk i betydningen en rekke kommandolinje tull som du før eller senere må sette deg inn i... det er gammeldags for å si det mildt.

9357789[/snapback]

Kommandolinja vil aldri bli gammeldags, den er svært effektiv om man lærer seg den. Mulig man bruke den til noe, akkurat som man må editere i regedit enkelte ganger i Windows. Men til mitt bruk har jeg aldri måttet bruke terminalen til noe i Ubuntu.

Lenke til kommentar
Arkaisk i betydningen en rekke kommandolinje tull som du før eller senere må sette deg inn i... det er gammeldags for å si det mildt.

9357789[/snapback]

Kommandolinja er det kraftigste verktøyet du kan ha, i Ubuntu trenger du ikke bruke den i heletatt (nesten; å skrive sudo gedit /etc/X11/xorg.conf er vel ikke for vanskelig)

 

Om du syns det er for mye kommandolinje i Ubuntu så skulle du bare prøvd Arch, Slackware eller gentoo :p

 

EDIT: Du trenger ikke skrive sudo gedit /etc/X11/xorg.conf for å redigere xorg.conf heller, du kan bytte bruker til root og åpne den i filbehandleren istedetfor, men det er bare bakvendt :)

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Arkaisk i betydningen en rekke kommandolinje tull som du før eller senere må sette deg inn i... det er gammeldags for å si det mildt.

9357789[/snapback]

Kommandolinja er det kraftigste verktøyet du kan ha, i Ubuntu trenger du ikke bruke den i heletatt (nesten; å skrive gedit /etc/X11/xorg.conf er vel ikke for vanskelig)

 

Om du syns det er for mye kommandolinje i Ubuntu så skulle du bare prøvd Arch, Slackware eller gentoo :p

9357855[/snapback]

 

:-)

 

Sikkert greit når du kan det, å bruke kommandolinja altså.

Jeg kunne alle MS-DOS kommandoene på fingrene... vel nesten :-)

 

Men det er forbi, vi må ha mer moderne måter å gjøre ting på! Godt å høre det ikke er så nødvendig i Ubuntu...

 

Dere skjønner jeg er skeptisk..

Endret av langvandre
Lenke til kommentar

Kjedelig at noen gidder å si at det andre skriver er BS. Du forstår jo ikke engang hva jeg mener... det er mengder av PROFF programvare det ikke fins alternativer til under Linux.

 

IE? Ikke kom her med selvfølgeligheter! Alle operativsystemer har gode nettlesere.

 

Gimp er ikke noe alternativ til standarden Photoshop, de som hevder det vet ikke hva de snakker om. Hvor mange fotografer ville bytte?

9357836[/snapback]

 

 

Igjen da, hvor mange hjemmebrukere vil betale 8000 for photoshop når man kan bruke GIMP som er gratis og fungerer i de fleste tilfellene like godt som Photoshop. GIMP fungerer like godt når man f.eks skal lage en signatur til et forum, eller designere en hjemmeside til eget bruk. Photoshop er bedre enn GIMP på noen områder, men koster jo en del mer også da. :)

Lenke til kommentar

Kommentaren din angående kommandolinja er feil. Under ubuntu i dag er det absolutt aldri, og da mener jeg aldri, nødvendig å i det heletatt måtte røre kommandolinja.

 

Når det er sagt; ja, kommandolinja er eldre enn det grafiske brukergrensesnittet, men det gjør ikke kommandolinja til et dårligere alternativ. Fordelen med grafisk brukergrensesnitt, er kanskje at det at uerfarne brukere lettere kan sette seg inn i det, mens kommandolinja er et verktøy som mer erfarne brukere forholder seg til pga effektiviteten. Det tar mye kortere tid å redigere litt tekst, installere program og slikt, gjennom kommandolinja, enn det tar å trykke søk->skrive inn noe, krysse av, trykke bruk->ok->etc.

 

Problemet til windows er at de prøver å fange et større brukerfelt; alt fra de som skriver en rapport i word, til profesjonelle brukere; de omfavner et alt for stort område, og dette har vi sett skaper konflikter, spesielt sikkerhetskonflikter. For mange er det for eksempel mye viktigere å komme på nett, enn å komme sikkert på nett, kunne installere programvare, enn å måtte skrive inn passord for å autensere deg etc.

 

Gnu/linux er på en annen måte mer sikkerhetsorientert, og forsøker kanskje ikke å omfavne alle som kjører windows ( og er derfor ikke det rette alternativet for _alle_), men det er ikke det samme som at gnu/linux er mindre brukervennlig, bare at det satses på ei mindre brukergruppe, de som er villige til å lære seg å tenke på en ny måte. For disse brukerne er faktisk gnu/linux et bedre og mer brukervennlig alternativ, både når det kommer til hvordan GUIen funker og hvordan en kan utnytte kommandolinja.

Lenke til kommentar
Men jeg holder på mitt, enkel installasjon og lett å finne drivere i Windows...

 

Dette stemmer jo rett og slett ikke.

 

Forøvrig er det alltid like interessant å høre Windows-fan boysene finne ett eller flere proprietære programmer de ikke greier å finne Linux-ekvivalenten til, og så mase og mase og mase om det.

 

Spørsmålet er vel om man evner å sette opp systemene sine selv og tweake de slik at man får det slik man selv vil ha det (kombinert med en uovertruffen sikkerhet) eller om man vil bruke en dyr, proprietær programvare fra Redmond, Virginia....

Lenke til kommentar
Men jeg holder på mitt, enkel installasjon og lett å finne drivere i Windows...

 

Dette stemmer jo rett og slett ikke.

 

Forøvrig er det alltid like interessant å høre Windows-fan boysene finne ett eller flere proprietære programmer de ikke greier å finne Linux-ekvivalenten til, og så mase og mase og mase om det.

 

Spørsmålet er vel om man evner å sette opp systemene sine selv og tweake de slik at man får det slik man selv vil ha det (kombinert med en uovertruffen sikkerhet) eller om man vil bruke en dyr, proprietær programvare fra Redmond, Virginia....

9357930[/snapback]

 

Jeg skjønner jo argumentasjonen din... konkurranse er bra... men den er bare ikke særlig reell. Linux er for spesialister. Og ferdig oppsatt til kontorbrukere.

 

Ok, for siste gang da... hvor mange spill og applikasjoner for Windows og hvor mange for Ubuntu? Tenkte det ja :roll:

Lenke til kommentar
Kommentaren din angående kommandolinja er feil. Under ubuntu i dag er det absolutt aldri, og da mener jeg aldri, nødvendig å i det heletatt måtte røre kommandolinja.

 

...snip

9357926[/snapback]

 

Dette er gode nyheter for meg...

 

Tror ikke mange vil lære seg kommandolinje bruk i dag. Dersom de ikke må. GUI'er er en god oppfinnelse, men det er helt sikkert rom for forbedringer.

Lenke til kommentar
Ok, for siste gang da... hvor mange spill og applikasjoner for Windows og hvor mange for Ubuntu? Tenkte det ja  :roll:

9357992[/snapback]

Tallet har ihvertfall 5 nuller bak, uten at jeg vet hvor mye. Et mer presis svar er: Nok for de aller fleste. Og hvis ikke alle tenker som deg, blir det etterhvert enda flere programmer. Også for fotografer og særinger som bruker tiden til fornuftige ting, som å spille HL 2 og Halo 26 timer i døgnet.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...