Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har det begynnt å oppstå litt rare problemer med hjemmeserveren min:

 

Problemet er ikke mappene som blir delt eller noe, men printeren som er koblet til. Rett etter at jeg skrur på hjemmeserveren får ingen av de bærbare(Vista, XP) skrevet ut noe på printeren, på hjemmeserveren fungerer det fint å skrive ut. Det som står i Vista og XP er at de ikke kan koble til skriveren og at skriveren er Offline. Tipper dette har noe med hva som er skrevet i smb.conf så jeg håper på at noen, kanskje en prominent trådstartet kunne sett over filen og kanskje funnet feilen :)

Aller først trenger vi vite hvordan du har satt opp printeren. Deler du den ut med CUPS server slik jeg foreslo i første post, eller forsøker du å dele den ut med Samba. Hvis det første, så trenger du ikke tenke på Samba, bare les howto'en, og gjør som forklart der. Hvis ikke, så står stort sett det vi trenger i manualsiden til cupsaddsmb, du kan jo ta en titt der:

man cupsaddsmb

men det er ikke dekket i howto'en, og selv bruker jeg CUPS server. Jeg foretrekker jo generelt åpne løsninger, og ikke har jeg noen XP/Vista maskin å teste samba med, så jeg vil vel anbefale deg å bruke CUPS.

Lenke til kommentar
Question: Har Ubuntu problemer med nettverksadaptere som f.eks Via Rhine og Realtek?

 

Problemet er at ruteren ikke vil gi ut ip til serveren min.

Alle andre pc`r får ip med samme kabelen og samme ruteren. Har testet med et annet nettverkskort fra Realtek, som heller ikke funket.

 

Har prøvd statisk og dhcp-ip, endret innstillinger i hytt og pine uten å få det til :mad:

 

Hovedkortet er et Abit KV7 og har et integrert Via Rhine-nettverkskort

 

edit: Etter å ha googlet meg halvt ihjel ser jeg at det er flere som har problemer med Rhine-adaptere

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Linux og VIA har aldri vært noen favoritt hos meg, men jeg ser de har en Linux portal hvor Ubuntu 8.04 er nevnt. Så hvis du mener det er et driverproblem kan du jo se om du finner noe spennende der. VIA Linux Portal

Men når du sier det ikke fungerte med Realtek heller syns jeg det kan høres ut som noe annet enn driverstøtte som er problemet.

Du snakker ikke om samme hk som du har revet av noen kondensatorer/transistorer/motstander eller?

 

Bare spør fordi jeg ikke ville lagt ned mye tid i en maskin med et hovedkort man ikke kan stole på. Manglende/defekte deler kan jo gi uventede feil og problemer, og løse delvis avrevne deler kan gi svært tilfeldige utslag. :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Linux og VIA har aldri vært noen favoritt hos meg, men jeg ser de har en Linux portal hvor Ubuntu 8.04 er nevnt. Så hvis du mener det er et driverproblem kan du jo se om du finner noe spennende der. VIA Linux Portal

Men når du sier det ikke fungerte med Realtek heller syns jeg det kan høres ut som noe annet enn driverstøtte som er problemet.

Du snakker ikke om samme hk som du har revet av noen kondensatorer/transistorer/motstander eller?

 

Bare spør fordi jeg ikke ville lagt ned mye tid i en maskin med et hovedkort man ikke kan stole på. Manglende/defekte deler kan jo gi uventede feil og problemer, og løse delvis avrevne deler kan gi svært tilfeldige utslag. :)

Det er et nytt HK med socket A. Satt nettopp i et 3COM-nettverkskort og serveren fortsetter å krangle med meg.

Synes det hele er suspekt. Tre nettverkskort er testet og ingen vil motta ip fra ruteren.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg fulgt hele dialogen, men kanskje du kan oppsummere status. Her funker ihvertfall alle universets ubuntuversjoner med IP fra router.

 

Det integrerte kortet i mitt Abit KV7 socket A (vt6102) får ikke tildelt ip fra ruteren vår. Har testet med kort fra Realtek og 3Com uten hell.

Har lest meg litt frem og enkelte mener å sette acpi=noirq under boot hjelper, men ikke hos meg.

 

Har prøvd å disable kortet i bios for å se om de andre kortene får ip.. Det gjør de jo selvfølgelig ikke.

 

 

Jeg begynner å gå opp for eventuelle løsninger nå.. :(

 

edit: Etter endringer kjører jeg sudo /etc/init.d/networking restart

edit: Alternativt kan jeg legge inn Kubuntu fremfor Ubuntu for å se om det fungerer bedre.. noe sier meg at jeg kommer like langt med det.

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Nå har jeg en fresh install av Kubuntu. Kommer ikke inn i nettverket engang

 

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:8d:50:e2:1a

inet6 addr: fe80::250:8dff:fe50:e21a/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:8

TX packets:35 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:5759 (5.6 KB)

Interrupt:18

 

eth0:avahi Link encap:Ethernet HWaddr 00:50:8d:50:e2:1a

inet addr:169.254.6.101 Bcast:169.254.255.255 Mask:255.255.0.0

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

Interrupt:18

 

lo Link encap:Local Loopback

inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0

inet6 addr: ::1/128 Scope:Host

UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1

RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:0

RX bytes:592 (592.0 B) TX bytes:592 (592.0 B)

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Hm, ser ikke ut som om du får noe nett nei. Post lshw -C network .
*-network

description: Ethernet interface

product: VT6102 [Rhine-II]

vendor: VIA Technologies, Inc.

physical id: 12

bus info: pci@0000:00:12.0

logical name: eth0

version: 78

serial: 00:50:8d:50:e2:1a

size: 100MB/s

capacity: 100MB/s

width: 32 bits

clock: 33MHz

capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation

configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=via-rhine driverversion=1.4.3 duplex=full latency=32 link=yes maxlatency=8 mingnt=3 module=via_rhine multicast=yes port=MII speed=100MB/s

Lenke til kommentar
Har du andre maskiner på nett med samme router? Har du prøvd flere nettverkskort? Har du prøvd å koble maskinen rett på modem?

Rett på modem fungerte ikke.. ifconfig ga samme resultat som det jeg postet lengre opp..

 

I helgen hadde jeg en apple-laptop, en vista-laptop og to vista-stasjonære på samme ruter :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne visst litt mer om de to andre, det ser ut til at Via chippen har vært ganske trøblete lenge:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/l...6.22/+bug/48263

 

Det er også rapportert en fiks, som er bekreftet å funke på Gutsy. Skulle tro det vil funke på Hardy også. Åpne bootfilen:

sudo kate /boot/grub/menu.list

Finn den første linjen som starter med kernel, den ser omtrent slik ut (i en linje):

kernel   /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=7f904eb8-5713-4288-aac1-76ee572edce0 ro quiet splash

så legger du til acpi=noirq på slutten, slk at den ser slik ut (bytt ut UUID med din):

kernel   /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=7f904eb8-5713-4288-aac1-76ee572edce0 ro quiet splash acpi=noirq

så kan du re-boote.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...