Gå til innhold

Wiki: Wikikaféen - Løst og fast om wikien (Les førstinnlegget!)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte det kunne være en idé med en egen wikikafé hvor vi kan prate løst og fast om alt wikirelatert. :)

 

 

Les før du poster!

 

• Dette er ikke en samletråd for hjelp og utvikling av wikien!

Man kan fint stille enkelte spørsmål her, men større problemstillinger postet gjerne i egne tråder slik at dette ikke blir en stor, uoversiktlig hjelp- og diskusjonstråd for utviklingen av wikien.

-- Er det wikirelaterte ting man lurer på finner man mye informasjon i punktene nedenfor.

 

• Hjelp til å bruke og skrive på wikien

Mange spørsmål om hvordan bruke wikien og hvordan skrive på wikien er allerede besvart i Hjelp:Hjelp.

 

• Prosjektportalen - Samlestedet for wiki-informasjon

Wikien har også en egen prosjektportal hvor all informasjon, tips, m.m. samles: Diskusjon.no WIKI:Prosjektportal.

 

• Hold tråden wikirelatert!

Selv om dette er en kafétråd så er det ønskelig at vi holder oss til temaet, altså wikiprat. Generell snikksnakkeri kan man ta i f.eks Den nye forumkaféen.

 

 

Da er det bare å ønske velkommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kva med layout-redigering? Når skal ein evt få tak i folk som vil jobbe med ein lett gjenkjenneleg wiki-logo og liknande? Hadde vel kanskje vore ein idé å få med oss dei kreative og hjelpsomme webdesign-folka her på forumet... :)

 

Er såklart innholdet som er viktigst, noko som det alltid er på ein wiki, men føler det er på tide å setje igong anna arbeid også.

Lenke til kommentar

Arbeidet med wikien har stagnert det siste halvåret av ulike grunner. Vi må også få formalitetene på plass før vi kan åpne wikien for alle brukerne. Men dette vil komme etterhvert. :)

 

Det nåværende skinnet er kun en modifikasjon av standardskinnet Monobook, og det er et par problemer tilknyttet dette. Ikke bare er det en del småfeil her og der i skinnet, og skinnet vises ikke korrekt i eldre nettlesere. Men Monobook-skinnet vil også resettes ved oppgraderinger. Så vi må få replikert skinnet og gitt det nytt navn. Da kan vi også tilpasse skinnet bedre vår bruk av MediaWiki, og rette problemene. Selve skinnet er ei PHP-fil som inneholder både layout og all nødvendig kode for funksjonaliteten i skinnet. Man må altså ha PHP-know-how og webdesign-innsikt dersom man skal tilpasse skinnet. Den standard Monobook-PHP-fila er et sable rot, og jeg har lyst til å rydde opp i koden for skinnet når vi først er i gang slik at den skinnet blir mer kompatibelt med eldre nettlesere.

 

Men jeg skal forhøre meg internt om forslaget ditt å gi brukerne en finger med i spillet når det kommer til tilpasning og design. :)

Lenke til kommentar

Du kan dessverre ikke modifisere hvordan TOCen lager lenkene sine, nei. Men det finnes 2 triks:

 

Den enkle måten er å lage overskrifter som dukker opp i TOCen der du trenger dem, og så bruker du Mal:Overskrift til å lage overskrifter som ikke tas med i TOCen. Blir kanskje ikke helt som å lenke til ankere fra TOCen, men dette burde fungere dersom du får masse overskrifter i TOCen som ikke trengs.

 

Den tungvindte måten er å lage en klone av TOCen i HTML i artikkelen. Dette vil dog kreve litt arbeid, spesielt siden MediaWiki-programvaren genererer TOCene med tabell-design. Hadde det vært korrekt bruk av enkel HTML og CSS hadde en slik kloneoperasjon vært betydelig enklere. Men det største problemet er at en manuell TOC ikke vil oppdateres når artikkelen oppdateres. For oss som kan litt wiki og HTML er det ikke noe problem, men det kan fort bli forvirrende for andre brukere som ønsker å bidra til artikkelen.

For å fjerne den automatisk genererte TOCen bruker du __NOTOC__ i artikkelen.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Tungvint :p, kunne sikkert mekket en html-versjon, men det tar blir som du sier litt upraktisk, særlig hvis siden den ikke oppdateres sammen med artikkelen.

 

Har laget påbegynt en OSS for programvarekategorien (kunne forresten trengt en liten innføring i hvordan og i hvilke kategorier ting skal plasseres) og kunne tenkt meg å komplettere med med nyttige tråder i programvarekategorien. De skal nok organiseres i kategorier bare jeg får avgjort hvordan det skal gjøres, men kunne tenkt meg å hatt hver enkelt tråd som ett underpunkt i TOCen for oversiktlighetens skyld. Har fikset ankere og synes det kanskje blir bedre enn med overskrift. Er ikke mulig å jukse ved å lage en overskrift som synes i TOCen, men ikke ellers? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva slags lisens er wikien gitt ut under (om noen)? :)

 

opphavsrett-siden står det at man gir Edda Digital "evigvarende rett til uten godtgjørelse å kunne benytte seg av dine bidrag i et hvilket som helst medium Edda Digital måtte velge å publisere det i, så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted." Sånn som det står formulert høres det jo ut som om Edda Digital er de eneste som kan bruke wikiens innhold med noe som ligner en versjon av creative commons. Har det blitt tenkt noe på dette? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som står på opphavsrettsiden er sakset fra retningslinjene #16. Slik jeg tolker det så betyr det ikke at Edda og Tek.no er de eneste som kan bruke innholdet, men de tar seg rett til å kunne publisere dette uten godtgjørelse for forfatteren. I teorien er det de samme reglene som gjelder på wikien som på forumet ellers med tanke på forfatterskap og opphavsrett. Men det er et ønske å styrke brukernes rettigheter til sine egne verk (både på forumet og wikien), så forhåpentligvis vil innholdet på opphavsrettsiden etterhvert endre seg til noe som stimulerer til mer produksjon av innhold.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...