Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm, har ikke finlest alle artiklene ennå, men er det noen som har kommet over om D300 har støtte for trådløs fjernkontroll som ML-L3? En av de få tingene jeg savnet med D200.

 

PS Ellers er det jo et MÅ HA kamera. :dribble:

9342935[/snapback]

Som følge av Nikons nye samarbeidsavtale med Phillips kan kameraet kun fjernutløses med fjernkontrollen til Phillips' nye 52" LCD-TV, veiledende pris kr 42 000. Fjernkontrollen kan desverre ikke kjøpes separat.

 

Nei, jeg deler din frustrasjon ang. D200, løsningen med ML-L3 er jo bare sååå mye mer elegant.

Lenke til kommentar
Emulert storformat, juhu. Det blir jo ikke samme oppløsning, men det er herlig å komponere f.eks. portretter i det formatet. Det ser ut for at jeg kommer til å ønske meg tilbake til Nikon-leiren. Da kan jeg igjen begynne å kjøpe gammel manuell fastoptikk, og jeg har jo allerede et par av Rørsletts favoritter på hyllen.

Spec'sen lover ikke bare ekstreme støyegenskaper grunnet sin konservative utnyttelse av spatial oppløsning, men det gir håp om overlegne kontrastegenskaper og muligens dynamikk i tillegg.

Og i motsetning til 1Ds Mark III, holder det å selge bilen og kjøpe D3 _og_ en rimeligere bil :o)
Lenke til kommentar
Emulert storformat, juhu. Det blir jo ikke samme oppløsning, men det er herlig å komponere f.eks. portretter i det formatet. Det ser ut for at jeg kommer til å ønske meg tilbake til Nikon-leiren. Da kan jeg igjen begynne å kjøpe gammel manuell fastoptikk, og jeg har jo allerede et par av Rørsletts favoritter på hyllen.

Spec'sen lover ikke bare ekstreme støyegenskaper grunnet sin konservative utnyttelse av spatial oppløsning, men det gir håp om overlegne kontrastegenskaper og muligens dynamikk i tillegg.

Og i motsetning til 1Ds Mark III, holder det å selge bilen og kjøpe D3 _og_ en rimeligere bil :o)

9343035[/snapback]

Jo du er jo inne på noe der, siden storformat med scannerbakstykke koster like mye som en pent brukt Porsche 911 Turbo, så har man litt å spare. Hvis man sammenligner med analogt storformat, så vil det bli mye billigere i innkjøp, men prisen i bruk blir jo litt annerledes. Sist gang jeg brukte 4"x5" s/h kostet det 40 kr pr negativ. Det var i tillegg Efke-film.

Lenke til kommentar
Da var D300 bestilt og D200+++ må ut på bruktmarkedet!

 

Meget heftig spesifikasjoner på D300, det klør i fingerne!!

9342389[/snapback]

 

Lurte på hvilken måte er D200 utilstrekkelig for din fotografering?

9342629[/snapback]

 

 

Her vel ikke nevnt at D200 er utilstrekkelig, kameraet er er helt topp det, men det er for det første kult med nye "pakker" , og hvis bildene blir bare litt bedre er jeg veldig fornøyd!

Endret av Finnsen
Lenke til kommentar
Er det slik at D300 ikke benytter den nylig lanserte bildebrikken fra SONY? Om jeg ikke husker feil hadde den 12 bit, mens D300 har 14 bit.

9342550[/snapback]

 

Nikon bekreftet i dag at D300 ikke bruker den Sony-brikken. Både D300 og D3 har 14-bits A/D-konvertering og 14 bits råfiler.

Lenke til kommentar
Det som er mest spennende er høy ISO kvaliteten? Om det viser seg at 6400-12800 er bra er det en aldri så liten revolusjon.

For å ikke snakke om 25600, som visstnok (i følge Bjørn Rørslett) skal være bra! :o)

9343064[/snapback]

 

Joda, men tar Rørslett sine kommentarer om ISO litt med en klype salt. Han har tidligere lovpriset D200 sine støyegenskaper... :nei:

 

Men bevares, når man tilbyr 25600 så sier det seg selv at 12800 da trolig ikke er dårlig.. og om det er brukanes så er det en aldri så liten revolusjon..

Lenke til kommentar

Kjøpelysten tar fort overhånd når slike godbiter lanseres, men det er nok de færreste av oss som virkeliggjør slike lyster. Det var sikkert mange 20D-eiere som siklet litt på 30D når det kom, men de fleste fant nok et slik bytte unødvendig til slutt. Nå er det et mye større poeng å skifte opp til 40D i disse dager, og det samme gjelder D300. Det tilbyr både en del ekstra funksjonalitet og klart bedre bildekvalitet, og det er det som er nødvendig for å rettferdiggjøre en oppgradering.

Lenke til kommentar

Mht bildestøy, så er det ikke bare mengden så har mye å si, men også typen støy. Grovt sett finnes det to typer støy, chromastøy og luminansstøy. De av bildene mine som lider av sistnevnte type støy gjør jeg ingenting med, siden det er en behagelig type støy. Det er chromastøyen som er stygg, og da bruker jeg Noise Ninja for å dempe den. Hvis den typen støy som finnes på Nikons nye kameraer (og evt D200, som jeg ikke kjenner så veldig godt) er av typen luminans, så er Rørslett på trygg grunn. Man skal heller ikke glemme at Rørslett konsentrerer seg om Nikon, og i så måte kan man gi han rett i hans meninger om støy på D200. Det er jo klart bedre enn D2X på dette området, og det er kanskje i den konteksten at han mener det han mener.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er overraskende lite entusiasme over de nye linsene...

Tenk dere en D3 med en 14-24 2.8, aiai, da snakker man vidvinkeldrøm!

En drøm for de fleste like realistisk som å vinne i Lotto, dessverre...

 

24-70 f/2.8 ville være temmelig nær perfekt for meg, evt. i kombinasjon med 12-24 f/4, eller veldig gjerne 14-24 f/2.8 selvfølgelig... Men den koster nok sørgelig mye penger, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Mht bildestøy, så er det ikke bare mengden så har mye å si, men også typen støy. Grovt sett finnes det to typer støy, chromastøy og luminansstøy. De av bildene mine som lider av sistnevnte type støy gjør jeg ingenting med, siden det er en behagelig type støy. Det er chromastøyen som er stygg, og da bruker jeg Noise Ninja for å dempe den. Hvis den typen støy som finnes på Nikons nye kameraer (og evt D200, som jeg ikke kjenner så veldig godt) er av typen luminans, så er Rørslett på trygg grunn. Man skal heller ikke glemme at Rørslett konsentrerer seg om Nikon, og i så måte kan man gi han rett i hans meninger om støy på D200. Det er jo klart bedre enn D2X på dette området, og det er kanskje i den konteksten at han mener det han mener.

Så er jo også spørsmålet til hvilket formål man skal bruke det, dette er jo i stor grad ment å være et pressekamera, og til pressebruk kan man ofte leve med litt støy, i hvert fall i aviser og Se og Hør... Sistnevnte er antakelig mest interessert i å få tatt et bilde, noe som vil være mulig så lenge det tilbys (og det blir antakelig like bra kvalitet i ISO25600 som "journalistikken" til bladet ellers)...
Lenke til kommentar

K-ryeng:

24-70mm f2.8 er fantastisk- og sikkert det eneste enkelte vil behøve på et D3 (sammen med 70-200 f2.8 AF-S selvsagt). Jeg synes veldig synd på de gutta som solgte 17-35mm og 28-70mm for å finansiere 17-55mm og 12-24mm!! Snakker om nedtur!

 

Jeg klarte heldigvis å snakke kompisen min fra å gjøre det samme, og med litt flaks går han tilbake på tanken om å kjøpe Canon og ender opp med D3, og jeg får mao fremdeles tilgang til den deilige objektivparken hans. hehehehehe..

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...