Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan vil det være i november/desember med kjøp i butikk uten å forhåndsbestille. Vil det være klin umulig å få et eksemplar, eller bør det være god kontroll til den tid?

 

Finnes vel ingen fasit, men noen her husker gjerne hvordan det var da feks. d200 kom?

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Er det slik at D300 ikke benytter den nylig lanserte bildebrikken fra SONY? Om jeg ikke husker feil hadde den 12 bit, mens D300 har 14 bit.

9342550[/snapback]

 

Nikon bekreftet i dag at D300 ikke bruker den Sony-brikken. Både D300 og D3 har 14-bits A/D-konvertering og 14 bits råfiler.

9343144[/snapback]

 

 

Fant dette:

The company also took the wraps off their new D300, an overhauled revision to the D200 that features many of the same features of the D3, albeit with a 12.3-megapixel Sony-designed sensor.
www.pdn-pix.com.
Lenke til kommentar

Selvom jeg er på Canon-siden, må jeg nesten si at dette var imponerende. Nesten på grunn av at de utkonkurrerer seg selv.

Sportsfotografer kommer sannsynligvis ikke til å kjøpe D3, både på grunn av prisen og fullformatsensoren. Her er det om å gjøre at objektivene "blir lengst mulig". Et 300mm objektiv blir 400 på 1D's cropsensor kontra D3s FF.

Så har vi vanlige pressefotografer, som ser på budsjettet at 75k mot 30k eller endre mindre ikke lønner seg.

Men jeg tror D300 blir et populært kamera blant nikonister, som lenge har drømt om noe nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Da er det ingen tvil:

 

Stikker til USA i starten av desember og henter et d300 + et Nikon 17-55 :) Dette var godsaker ja, og ikke overraskende lanserte de det dagen foran et stort idrettstevne!

9341516[/snapback]

 

Ja, med dagens dollarkurs, og den latterlige veilendene prisen i europa, så sparer man jo inn lfybiletten og vel så det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selvom jeg er på Canon-siden, må jeg nesten si at dette var imponerende. Nesten på grunn av at de utkonkurrerer seg selv.

Sportsfotografer kommer sannsynligvis ikke til å kjøpe D3, både på grunn av prisen og fullformatsensoren. Her er det om å gjøre at objektivene "blir lengst mulig". Et 300mm objektiv blir 400 på 1D's cropsensor kontra D3s FF.

9345558[/snapback]

 

Husk på at Nikon D3 også har en DX funksjon, med mer enn nok oppløsning til pressefoto. I situasjoner hvor man trenger fart og tele vil det være naturlig å bruke DX delen. Til pressefoto trenger man uansett ikke mer enn de 6 megapixlene kameraet gir på crop.

 

Fordelen med et FF hus tilpasset journalister er skikkelig vidvinkel med proffobjektiver. Canon 1D serien har det problemet at Canons profesjonelle vidvinkel zoomer blir mer moderate på crop 1.3 og det finnes heller ikke egne vidvinkel objektiver tilpasset formatet slik som til DX-formatet og Canons amatørkameraer (crop 1.6). De aller fleste pressefotografer har mer behov for skikkelig vidvinkel enn ekstrem tele, det er stort sett bare de som står langs fotballbanene og knipser som trenger ekstrem tele, (dvs. mer enn det 70-200mm gir på et ff-hus).

 

Man kan snakke i vei om pixler men alt i alt, så er det jo den fysiske størelsen på bildebrikken du bruker som har mest å si med dagens kameraer hvor pixlene allerede er presset i taket.

Lenke til kommentar

Må si at jeg er mektig imponert over Nikon med en sådan lansering, noe slikt hadde jeg ikke forestilt meg, selv om det var en del rykter i forkant. Forumet på DP review kokte natt til i dag og det er solid fart der fortsatt. Her på akam har denne tråden blitt 6 sider lang, som også er imponerende tatt i betraktning at den kun har eksistert i ca 14-15 timer. Interessen for Nikon er skyhøy nå, det var ikke den samme interessen her når Canon hadde sin lansering tidl denne mnd og i forrige mnd. Skal bli interessant å se responsen fra Canon i tiden fremover. Er nå like utålmodig som et spedbarn som venter på pupp etter å se testbilder og holde dette kameraet i hånden.

Lenke til kommentar
Husk på at Nikon D3 også har en DX funksjon, med mer enn nok oppløsning til pressefoto. I situasjoner hvor man trenger fart og tele vil det være naturlig å bruke DX delen. Til pressefoto trenger man uansett ikke mer enn de 6 megapixlene kameraet gir på crop.

 

Fordelen med et FF hus tilpasset journalister er skikkelig vidvinkel med proffobjektiver. Canon 1D serien har det problemet at Canons profesjonelle vidvinkel zoomer blir mer moderate på crop 1.3 og det finnes heller ikke egne vidvinkel objektiver tilpasset formatet slik som til DX-formatet og Canons amatørkameraer (crop 1.6). De aller fleste pressefotografer har mer behov for skikkelig vidvinkel enn ekstrem tele, det er stort sett bare de som står langs fotballbanene og knipser som trenger ekstrem tele, (dvs. mer enn det 70-200mm gir på et ff-hus).

 

Man kan snakke i vei om pixler men alt i alt, så er det jo den fysiske størelsen på bildebrikken du bruker som har mest å si med dagens kameraer hvor pixlene allerede er presset i taket.

9345682[/snapback]

 

Jada, her er det mulig å argumentere seg blå.

 

Litt morro er det at de har pressa inn iso 25600 i D3 ;)

Lenke til kommentar

Argh.......Den mest spennende nyheten for meg på lang tid og da tar serveren på diskusjon kvelden, så har ikke lest hele tråden enda.

 

Å lese spekken på D300 ga meg virkelig en "må ha" følelse. Spesielt spennende blir det å se hva det kan gjøre på høy ISO og hvordan dynamikken blir. Utifra hva Toralf Sandåker og Bjørn Rørslett rapporterer om D3 blir det uhyre spennende å se noen tester av disse, selvom D3 er langt over mitt ønske.

 

Fokussystem, lysmåler, mulighet for å justere front/bakfokus (slik jeg forstår det).

 

Og for noen objektiver de lanserte samtidig. Det sa nesten bang når Nikon gjorde denne lanseringen.

Lenke til kommentar
Mht bildestøy, så er det ikke bare mengden så har mye å si, men også typen støy. Grovt sett finnes det to typer støy, chromastøy og luminansstøy. De av bildene mine som lider av sistnevnte type støy gjør jeg ingenting med, siden det er en behagelig type støy. Det er chromastøyen som er stygg, og da bruker jeg Noise Ninja for å dempe den. Hvis den typen støy som finnes på Nikons nye kameraer (og evt D200, som jeg ikke kjenner så veldig godt) er av typen luminans, så er Rørslett på trygg grunn. Man skal heller ikke glemme at Rørslett konsentrerer seg om Nikon, og i så måte kan man gi han rett i hans meninger om støy på D200. Det er jo klart bedre enn D2X på dette området, og det er kanskje i den konteksten at han mener det han mener.

9343214[/snapback]

 

Baade d80 og d200 er veldig gode paa den mer irriterende chromastoeyen saa jeg regner med at de har tatt med erfaringene videre fra de. :love:

Lenke til kommentar
Hvordan vil det være i november/desember med kjøp i butikk uten å forhåndsbestille. Vil det være klin umulig å få et eksemplar, eller bør det være god kontroll til den tid?

 

Finnes vel ingen fasit, men noen her husker gjerne hvordan det var da feks. d200 kom?

9345341[/snapback]

 

Det blir helt sikkert lang ventetid i hvertfall på D3, og sikkert også på D300 selv om de fleste er fornøyde med sitt D200. Dette kan ikke sammenlignes med D200, D200 var en mye større forbedring sammenlignet med D100 enn D300 er i forhold til D200. D3 er derimot et kjempehopp sammenlignet med både D2H og D2X.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Da er det ingen tvil:

 

Stikker til USA i starten av desember og henter et d300 + et Nikon 17-55 :) Dette var godsaker ja, og ikke overraskende lanserte de det dagen foran et stort idrettstevne!

9341516[/snapback]

 

Ja, med dagens dollarkurs, og den latterlige veilendene prisen i europa, så sparer man jo inn lfybiletten og vel så det.

 

AtW

9345617[/snapback]

 

 

Hvordan er det med garanti/reklamasjon hvis man kjøper i USA?

Lenke til kommentar
Da er det ingen tvil:

 

Stikker til USA i starten av desember og henter et d300 + et Nikon 17-55 :) Dette var godsaker ja, og ikke overraskende lanserte de det dagen foran et stort idrettstevne!

9341516[/snapback]

 

Ja, med dagens dollarkurs, og den latterlige veilendene prisen i europa, så sparer man jo inn lfybiletten og vel så det.

 

AtW

9345617[/snapback]

 

 

Hvordan er det med garanti/reklamasjon hvis man kjøper i USA?

9346854[/snapback]

 

Du mister 5 års reklamasjonsrett. I en annen tråd er det nevnt at du kan kjøpe deg forsikring via enkelte nettbutikker, som BH photovideo, og dermed få bedre rettigheter, sikkert mye dill dall uansett hvis noe skulle gå galt vil jeg tro. Jeg vil nok si at hus er lurest å kjøpe i Norge uansett.

Lenke til kommentar
Da er det ingen tvil:

 

Stikker til USA i starten av desember og henter et d300 + et Nikon 17-55 :) Dette var godsaker ja, og ikke overraskende lanserte de det dagen foran et stort idrettstevne!

9341516[/snapback]

 

Ja, med dagens dollarkurs, og den latterlige veilendene prisen i europa, så sparer man jo inn lfybiletten og vel så det.

 

AtW

9345617[/snapback]

 

 

Hvordan er det med garanti/reklamasjon hvis man kjøper i USA?

9346854[/snapback]

 

 

 

Du mister 5 års reklamasjonsrett. I en annen tråd er det nevnt at du kan kjøpe deg forsikring via enkelte nettbutikker, som BH photovideo, og dermed få bedre rettigheter, sikkert mye dill dall uansett hvis noe skulle gå galt vil jeg tro. Jeg vil nok si at hus er lurest å kjøpe i Norge uansett.

9346897[/snapback]

 

 

Hmm, takker for svar.. Blir nok kjøp i Norge da.. Besparelsen er lite verdt om det skulle bli noe galt.. Håpet egentlig på noe "world wide" garanti men..

Lenke til kommentar
Hmm, takker for svar.. Blir nok kjøp i Norge da.. Besparelsen er lite verdt om det skulle bli noe galt.. Håpet egentlig på noe "world wide" garanti men..

9346928[/snapback]

 

Jeg vurderer det også men er åben for å kjøpe huset i Norge. Objektiverne derimot skulle det vel gå greit å kjøpe i utlandet - eller hva sier folk? De 3 objektiver jeg har hatt kikk på vil jeg kunne spare rundt 15K på totalt (nogle L-serie canon objektiver) så det er veldig fristende å gjøre det. Prisen i USA ligger rimelig presist på 60% av norsk pris, så hvis man slipper norsk MVA og kjøper de på en liten storbyferie virker det som en veldig god deal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...