Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting som særlig PMnormal og andre "klassiske" fotografer nok vil sette pris på, er muligheten for 5:4 modus (ender da opp med 10MP).

9341765[/snapback]

Emulert storformat, juhu. Det blir jo ikke samme oppløsning, men det er herlig å komponere f.eks. portretter i det formatet. Det ser ut for at jeg kommer til å ønske meg tilbake til Nikon-leiren. Da kan jeg igjen begynne å kjøpe gammel manuell fastoptikk, og jeg har jo allerede et par av Rørsletts favoritter på hyllen.

Spec'sen lover ikke bare ekstreme støyegenskaper grunnet sin konservative utnyttelse av spatial oppløsning, men det gir håp om overlegne kontrastegenskaper og muligens dynamikk i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjetninger på 14-24mm f2.8 pris? Gjetter 20 000kr, men det er vel kanskje litt overdrevent?

17-35 f/2.8 koster jo ca 14500 nå, så 16-17-18 tusen blir det nok fort. Førstnevnte vil nok forøvrig også være et herlig objektiv på D3 :o)

9341860[/snapback]

 

16990,- veiledende, tilgjengelig i november.

Lenke til kommentar

Hva er crop-faktoren på D300? Kan ikke finne det noe sted.

 

Dessuten: Jeg ser det antydes priser rundt 15 000 for D300 i Norge, mens pris i USA er $1800. Det gir et forhold mellom dollarpris i USA og pris i Norge på ”bare” 8.

 

Tilsvarende priser for 40D var $1300/NOK13500 – dette er en faktor på over 10.

 

Hvorfor mindre prisforskjell i USA/Norge på Nikon enn Canon, eller var 15 000 for D300 uten norsk moms?

Lenke til kommentar
Fra dpreview:

 

• Optical-type fixed eye-level pentaprism

• Built-in diopter adjustment (-2 to +1m-1)

• Eyepoint: 19.5 mm (at -1.0m-1)

• Frame coverage 100% *

• Viewfinder magnification approx 0.94x with 50 mm f/1.4 lens

9342529[/snapback]

 

 

Med andre ord er det bare frame coverage som er bedre ift. D200, er det ikke? Betyr dette helt ny søker eller ikke?

Lenke til kommentar
Lurte på hvilken måte er D200 utilstrekkelig for din fotografering?

9342629[/snapback]

 

Hysj, gadgetfreks'a sørger for at kameraene utvikler seg utrolig kjapt. Og når det regner på presten, så drypper det på klokkeren. Nettopp pga gadgetfreaks'a så finnes det 5-6 knallgode kameraer til under 6000 kroner - teknologien ble jo ofte utviklet på proff/semiproff-kameraene som gadgetsfreaks'a sørger for at selger langt over det antall aktive yrkesfotografer skulle tilsi.

 

;)

Lenke til kommentar
Hysj, gadgetfreks'a sørger for at kameraene utvikler seg utrolig kjapt. Og når det regner på presten, så drypper det på klokkeren. Nettopp pga gadgetfreaks'a så finnes det 5-6 knallgode kameraer til under 6000 kroner - teknologien ble jo ofte utviklet på proff/semiproff-kameraene som gadgetsfreaks'a sørger for at selger langt over det antall aktive yrkesfotografer skulle tilsi.

 

;)

9342727[/snapback]

Hihi :p

 

Joda, det skal bli spennende å se hvor mye av teknologien i D300 som drypper ned på etterfølgeren til D80.

 

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe nytt hus med det første (D80 og D200 blir ikke dårligere av at etterfølgerne dukker opp), men jeg tror ikke tastaturet mitt har godt av alt dette sikkelet...

 

Hvis nå bare Nikon kunne komme med en AF-S-etterfølger til 80-400 VR, så skal du se at jeg kan finne på å bruke sparepengene :D

Lenke til kommentar
Lurte på hvilken måte er D200 utilstrekkelig for din fotografering?

9342629[/snapback]

 

Hysj, gadgetfreks'a sørger for at kameraene utvikler seg utrolig kjapt. Og når det regner på presten, så drypper det på klokkeren. Nettopp pga gadgetfreaks'a så finnes det 5-6 knallgode kameraer til under 6000 kroner - teknologien ble jo ofte utviklet på proff/semiproff-kameraene som gadgetsfreaks'a sørger for at selger langt over det antall aktive yrkesfotografer skulle tilsi.

 

;)

9342727[/snapback]

 

He-he...Mye rett i det, ja.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
16990,- veiledende, tilgjengelig i november.

 

I følge denne artikkelen: http://web3.aftenbladet.no/utenriks/article499931.ece

 

– Vi fikk inn et kamera i går, så nå er det rene julekvelden her. Vi er nesten på gråten, forteller Bjørn Mangset, sjef for Nikon Norge, entusiastisk til Aftenbladet.no.

 

Ifølge Mangset vil både D3 og D300 komme til landet i november. D3 vil koste 44.900 kroner, mens du må punge ut 14.990 kroner for en D300.

 

... blir prisen enda hyggerligere

Lenke til kommentar
16990,- veiledende, tilgjengelig i november.

 

I følge denne artikkelen: http://web3.aftenbladet.no/utenriks/article499931.ece

 

– Vi fikk inn et kamera i går, så nå er det rene julekvelden her. Vi er nesten på gråten, forteller Bjørn Mangset, sjef for Nikon Norge, entusiastisk til Aftenbladet.no.

 

Ifølge Mangset vil både D3 og D300 komme til landet i november. D3 vil koste 44.900 kroner, mens du må punge ut 14.990 kroner for en D300.

 

... blir prisen enda hyggerligere

9342839[/snapback]

 

Hvis du ser nøyere etter ser du at det var prisen på 14-24mm-objektivet jeg snakket om, ikke et kamerahus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...