Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det (de) viktigste salgsargumentene for å velge D3 fremfor D300?

 

Ulempene er slik jeg ser det:

 

1.  De utfordringene/ulempene FF sensoren drar med seg

2.  Større og tyngre

Fordelene:

1. De fantastiske mulighetene FF-sensoren drar med seg

2. Større og tyngre gir det bedre balanse med tunge objektiver

3. Enda bedre værtettet

4. Enormt spenn i lysfølsomhet, ISO25600 vs. ISO6400 er to hele eksponeringstrinn

5. Raskere på seriefoto, selv mot D300 med batterigrep

6. Enda raskere i DX-mode.

 

og sikkert masse mer...

 

Konklusjonen er nok at du får mer for de ekstra kronene, men om de forsvarer seg er det stort sett lommeboken og brukeren som avgjør...

Lenke til kommentar
Hva innebærer alle de fantastiske mulighetene til FF-sensoren?

 

Har prøvd å søke litt rundt dette med fullformat, men har ikke funnet noe skikkelig forklaring på hvorfor det er så mye bedre....

9355091[/snapback]

 

Kan du ikke lage en egen tråd om dette, en svært tema med mange synspunkter...så slipper vi å få en disk om FF vs crop sensor i denne tråden...

Lenke til kommentar
Hva innebærer alle de fantastiske mulighetene til FF-sensoren?

 

Har prøvd å søke litt rundt dette med fullformat, men har ikke funnet noe skikkelig forklaring på hvorfor det er så mye bedre....

9355091[/snapback]

Himmel og hav, er ikke det åpenbart? Det er samme fordel som aps-c har mot små kompaktkamerasensorer. Større microlinser og bedre spacing, noe som garantert gir bedre egenskaper både mht støy og nyanser i bildet. Dynamikken vil også bli mye bedre, og kontrastegenskapene likeså.

I tillegg betyr det mye for voksne fotografer at de endelig får et kamerahus som gir dem muligheten for å bruke sin nydelige AI og AI-S optikk slik den er ment å brukes, og slik vi som har slik er vant til å bruke den.

Nikons FF er ment å tilfredstille erfarne Nikon-brukere, som er skuffet over at deres deilige 50mm'ere ikke fungerer som normalobjektiv på de andre Nikonhusene, samt at klassiske portrettobjektiver som Nikkor 105/2,5 får tilbake sin funksjonalitet innendørs (og ikke bare ute eller i store studioer).

I tillegg er det første modell fra Nikon som tilfredstiller tidligere brukere av skikkelig gode filmhus krav til en god søker.

Er ikke dette nok?

 

Forøvrig enig i at FF vs Crop ikke hører hjemme i denne tråden, men jeg måtte bare få sagt dette.

Lenke til kommentar
Hva innebærer alle de fantastiske mulighetene til FF-sensoren?

 

9355091[/snapback]

 

Crop-faktoren (vel, strengt tatt mangel derav) gjør at gamle objektiver får tilsvarende utsnitt på samme brennvidde som på film-kameraer.

 

Den økte størrelsen på sensoren gjør at den tar imot mere lys enn en APS-C-sensor. Det betyr at Nikon kan velge mellom lavere støy (altså bedre høy-ISO-ytelse) eller høyere oppløsning. Ser ut som om de prioriterte lav støy. (Mindre dødplass på sensoren enn før er også med på å gjøre den den sinnsyke ytelsen mulig)

Lenke til kommentar

Leste omtale om Nikon D300 igjen for 100. gang (vurderer og forhåndsbestille).

Stusset på det ene som stod der: "D300 har dessuten Live View, som gjør at fotografen ser bildet direkte på LCD-skjermen. Det er to innstillinger for henholdsvis håndholdt kamera og stativ. Autofokus er mulig i begge Live View-innstillingene."

 

 

Vil det si at man ser hva som foregår på lcd skjermen hele tiden?? Eller missforsto jeg det, trodde ikke dette gikk på speilrefleks, siden den altså har speil, så egentlig tviler jeg, men kan noen konstantere dette?

Lenke til kommentar
Vil det si at man ser hva som foregår på lcd skjermen hele tiden?? Eller missforsto jeg det, trodde ikke dette gikk på speilrefleks, siden den altså har speil, så egentlig tviler jeg, men kan noen konstantere dette?

9356926[/snapback]

Det er ikke så mye revolusjonerende med dette lenger. Speilet vippes opp, og så bruker man skjermen i stedet for søkeren. Har vært mulig på speilrefleks siden Olympus E-330.

Lenke til kommentar
Vil det si at man ser hva som foregår på lcd skjermen hele tiden?? Eller missforsto jeg det, trodde ikke dette gikk på speilrefleks, siden den altså har speil, så egentlig tviler jeg, men kan noen konstantere dette?

9356926[/snapback]

 

du kan velge mellom at kameraet skal slå ned speilet og fokusere, for så å slå det opp igjen, i denne perioden kan du ikkje sjå noko på skjermen. og du kan velge at sensoren skal bruke såkalt kontrast-fokusering, slik som på kompakt-kamera- dette er da uhordelig treigt og er omtrent bare brukandes når speilet står på stativ.

Lenke til kommentar
Ok ok :) Takker for svar, liker søkeren jeg :)

9357001[/snapback]

 

Det gjer eg også, men så lenge live-view ikkje går ut over søkeren (eller noko anna for den del) så er denne funksjonen berre en pluss- kan ikkje legge skjul på at eg ved visse tilfeller har ønskja meg ein slik funksjon, blir kald av å ligge på isen og fotografere iskrystaller ;)

Lenke til kommentar
du kan velge mellom at kameraet skal slå ned speilet og fokusere, for så å slå det opp igjen, i denne perioden kan du ikkje sjå noko på skjermen.

 

 

Dette stemmer ikke helt, det er slik Canon gjør det, men ikke Nikon.

 

Nikon har to speil, først det vanlige og dessuten et gjennomsiktig autofokusspeil. Når live-view brukes slås det vanlige speilet opp mens autofokusspeilet fremdeles er nede, på den måten beholdes vanlig autofokus samtidig som skjermen kan brukes som søker. Den andre metoden er som du sier at begge speilene slås opp og kameraet bruker kontrastbasert autofokus.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke helt, det er slik Canon gjør det, men ikke Nikon.

 

Nikon har to speil, først det vanlige og dessuten et gjennomsiktig autofokusspeil. Når live-view brukes slås det vanlige speilet opp mens autofokusspeilet fremdeles er nede, på den måten beholdes vanlig autofokus samtidig som skjermen kan brukes som søker. Den andre metoden er som du sier at begge speilene slås opp og kameraet bruker kontrastbasert autofokus.

9360542[/snapback]

 

okey, takk for rettelsen :)

Lenke til kommentar
Himmel og hav, er ikke det åpenbart? Det er samme fordel som aps-c har mot små kompaktkamerasensorer. Større microlinser og bedre spacing, noe som garantert gir bedre egenskaper både mht støy og nyanser i bildet. Dynamikken vil også bli mye bedre, og kontrastegenskapene likeså.

I tillegg betyr det mye for voksne fotografer at de endelig får et kamerahus som gir dem muligheten for å bruke sin nydelige AI og AI-S optikk slik den er ment å brukes, og slik vi som har slik er vant til å bruke den.

Nikons FF er ment å tilfredstille erfarne Nikon-brukere, som er skuffet over at deres deilige 50mm'ere ikke fungerer som normalobjektiv på de andre Nikonhusene, samt at klassiske portrettobjektiver som Nikkor 105/2,5 får tilbake sin funksjonalitet innendørs (og ikke bare ute eller i store studioer).

I tillegg er det første modell fra Nikon som tilfredstiller tidligere brukere av skikkelig gode filmhus krav til en god søker.

Er ikke dette nok?

 

Forøvrig enig i at FF vs Crop ikke hører hjemme i denne tråden, men jeg måtte bare få sagt dette.

9356022[/snapback]

Det er ikke noe vits å ta så av, jeg bare spurte. Flott at det passer for dere "voksne fotografer", men det er faktisk ikke så åpenbart for "amatører" som leser at det slett ikke bare er fordeler med fullformat.

 

Dette er en tråd om D3 og D300, og jeg rettet et enkelt spørsmål på hvor vesentlig dette med fullformat er siden jeg vurderer en av de 2. Nå har jeg fått en teoretisk forklaring....takk! ;)

Lenke til kommentar

Sitat Bjørn Rørslett, forumet på dpreview:

 

"The new D3 has high-ISO performance beyond what anyone could imagine possible. I could hardly believe my eyes."

 

D3 kommer virkelig til å gjøre et saftig innhogg i FF markedet, dette er bra så Canon får oppgradert sin 5D som igjen vil tvinge Nikon til innovasjon. Og innovasjon er noe Nikon kan :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...