Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye hk er 1800ccm ?


EspenFe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Ser på en bil at det er 1800ccm.

 

 

Hvor mye hk er dette ?

 

- Espen :)

9311134[/snapback]

Det kommer an på bilmodell og årgang, pluss tilleggsbetegnelser á la GT osv...

 

En vanlig 8v 1,8 med innsprøytning kan ligge på rundt 100hk, litt lavere med forgasser. De fleste vanlige 16v 1,8 litrerne jeg har sett ligger på rundt 110-115 hester.

Lenke til kommentar

1800 ccm (cubic cm) er den usanske skrivemåten for 1800 cm³ (kubikk-cm). Men fordi motorer sjelden er helt nøyaktig så og så mange cm³, så sier man vanligvis at en slik motor er på 1,8 liter. Dette er motorens såkalte slagvolum, slagvolumet er det volumet som stemplene beveger seg i. Hvis det er en R4 (rekkefirer) så betyr dette at stempelet i hver sylinder beveger seg opp og ned i et rom på 0,45 liter, altså omtrent som innholdet i et ølglass.

 

Fiat lagde en gang i tiden en bil med en bensin-R4 sugemotor på 300 hester. Dette var i 1916, altså for snart hundre år siden. Kreftene ble overført til bakakslingen ved hjelp av kraftige kjeder. Men det var ikke noen vanlig 1,8-liter det nei, den motoren var på hele 27 liter. Høyden på panseret var 1,5 meter fra bakken.

 

Italienske Gianninni lagde en liten V8 på 1,5 liter midt på 60-tallet. Den var også en sugemotor, den ga omtrent 300 hester. Dagens Formel-1-motorer er også sugemotorer på omtrent 1,5 liter. De er ofte V10-motorer som gir rundt 800 hester ved rundt 19.000 o/m (omdreninger per minutt, på usansk rpm (rotations per minut)).

 

Det er mulig at 1,8 liter er en uvanlig størrelse i våre dager, men det finnes ingen vedtatte standarder, alt er mulig. Jeg har selv eid en bil med en R4-motor på 0,9 liter som gikk som ei kule fordi bilen bare veide 0,7 tonn (720 kg), her ser dere bilen foreta et lystig bakhjulsløft i en sving slik at bilen i noen sekunder var en 3-hjuling (sånne triks kan man utføre på bane, men det anbefales ikke på veien):

 

fiat127db1.jpg

Lenke til kommentar
1,8-liter er en litt uvanlig motorstørrelse. 1,6 og 2,0 er standarden.

9312362[/snapback]

Sant, men 1,8l har blitt en veldig kurant motorstørrelse på bensinmotorer her til lands, fordi det skjer et betydelig avgiftshopp når man går fra 1,8 til 2,0 liter. Altså gir 1,8l litt lavere ytelse, men bilen vil koste en god del mindre ved første gangs kjøp fordi 1,8 ikke straffes så hardt som 2,0.

Lenke til kommentar
En vanlig 8v 1,8 med innsprøytning kan ligge på rundt 100hk, litt lavere med forgasser. De fleste vanlige 16v 1,8 litrerne jeg har sett ligger på rundt 110-115 hester.

9311780[/snapback]

Det er vel ikke helt riktig.. De fleste 1.8 sugemotorer har ikke under 100HK, heller mellom 110 og 130..

Min A4 f.eks har 125HK..

1,8-liter er en litt uvanlig motorstørrelse. 1,6 og 2,0 er standarden.

9312362[/snapback]

Stemmer heller ikke når man snakker om Norge, både audi(1.8, 1,8T), vw(1.8, 1.8T), bmw(f.eks Z3 og 316), skoda, mercedes(f.eks C180), toyota, hyundai, mazda og veldig mange andre selger masse 1.8 i Norge.

Lenke til kommentar
En vanlig 8v 1,8 med innsprøytning kan ligge på rundt 100hk, litt lavere med forgasser. De fleste vanlige 16v 1,8 litrerne jeg har sett ligger på rundt 110-115 hester.

9311780[/snapback]

Det er vel ikke helt riktig.. De fleste 1.8 sugemotorer har ikke under 100HK, heller mellom 110 og 130..

Min A4 f.eks har 125HK..

Jeg snakker om en 8v motor, med innsprøytning har jeg sett noen på rundt 100 hester, rundt 90 er vanlig med forgasser. 8v er vanlig på eldre biler á la den trådstarter ser på.

 

Din er en 16v, disse yter vanligvis mellom 115 og 125 hester.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

8V er greit, jeg kommenterte mest 16V tallene dine.. Dog skal jeg innrømme jeg ikke sjekket hvilken bil det var snakk om, bare snakket 1.8 generelt..

 

Jeg har vel strengt tatt 20v for å pirke litt.. ;) (står hvertfall 5V på motordekselet, og iom jeg ikke kan ha 5 totalt, må det være 5 på hver..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...