Gå til innhold

JPEG XR erstatter JPEG?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Liker ikkje tanken på at eit bildefomat utvikla av Microsoft skal bli standard.

Dei har heilt sikkert ett eller anna lureri på gang.

9195729[/snapback]

 

At noe er laget av MS, synes jeg ikke bør være diskvalifiserende. Det en må se på er

 

1) Formatets tekniske kvalifikasjoner (både nå, og med tanke på sannsynlig teknologisk utvikling på kort-mellomlang sikt)

2) Om formatet er åpent (som i dokumentert, og hvem som helst kan implementere det)

3) Om standardiseringsprosessen er åpen (for innspill fra bransje, brukere).

 

 

Jeg har ikke MS-produkter på en eneste datamaskin jeg eier, så jeg skal ikke ha på meg å være noen fanboy, men en må gi Microsoft lov til å snakke før en avviser dem. Det er ikke duster som jobber i MSFT Research.

Lenke til kommentar
"det nye formatet vil innebære færre negative bivirkninger enn det JPEG-formatet gjør."

Jeg regner med det dreier seg om et mer "noob-proof" format, hvor man kan rotere og gjøre visse andre operasjoner loss-less.

 

For proffene har det neppe så mye å si fordi de uansett jobber med loss-less formater i utgangspunktet, og bare konverterer til JPEG helt til slutt når man skal legge ut bilder på nett o.l.

Lenke til kommentar
"det nye formatet vil innebære færre negative bivirkninger enn det JPEG-formatet gjør."

Jeg regner med det dreier seg om et mer "noob-proof" format, hvor man kan rotere og gjøre visse andre operasjoner loss-less.

Litt ute av tråden, men...:

Finnes det ikke program som kan rotere jpeg bilde uten kvalitetstap?

Mener det lar seg gjøre i Photoshop ??

Lenke til kommentar
Ja, rotering av jpg kan gjøres uten kvalitetstap i de aller fleste programmer.

9198832[/snapback]

 

Faktisk er det bare ett program jeg har sett som ikke klarer dette, og det er den innebygde bildeviseren i Windows Explorer (filbehandleren). Den klarer ikke å rotere JPEG tapsfritt, når bildene er store. Jeg aner ikke hvorfor, men du får i det minste beskjed om det.

 

Forøvrig er det bare rotasjoner om (n*pi)/2 som er tapsfrie, for vilkårlig n.

Lenke til kommentar
Ja, rotering av jpg kan gjøres uten kvalitetstap i de aller fleste programmer.

9198832[/snapback]

 

Faktisk er det bare ett program jeg har sett som ikke klarer dette, og det er den innebygde bildeviseren i Windows Explorer (filbehandleren). Den klarer ikke å rotere JPEG tapsfritt, når bildene er store. Jeg aner ikke hvorfor, men du får i det minste beskjed om det.

 

Forøvrig er det bare rotasjoner om (n*pi)/2 som er tapsfrie, for vilkårlig n.

9199885[/snapback]

 

Canon sitt foto-program (zoombrowser eller noe) som følger med kamraene påstår at det ikke klarer å rotere lossless om det er bilder fra et nikon-kamera (antakligvis fra aller kamraer som ikke er cannon, men har bare prøvd nikon). Dvs også her får man en beskjed om at det kommer til å bli et kvalitetstap.

 

Jeg må innrømme jeg har vanskligheter for å skjønne hvorfor enkelte programmer ikke roterer tapsfritt, det er jo åpenbart mulig, og det er vel også relativt åpenbart ønskelig

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg husker at tapsfri rotering (n*90') var uvanlig på 90-tallet og var en av de store og fine nyhetene med ACDSee versjon 2.0 eller noe sånt. (ca 1998).

9199988[/snapback]

 

Det er vel fortsatt ganske vanlig for bilderedigeringeprogrammer å innføre tap ved rotering, fordi de gjerne er bygget opp rundt følgende arbeidsflyt:

 

1) åpne

2) redigere

3) gjenta 2) inntil ønsket resultat

4) lagre

 

Punkt 1) betyr gjerne å tolke filen, og lagre den som en bitmap i minnet. Deretter er det denne matrisen man jobber med. Og i pkt 4) blir matrisen utsatt for kvalitetstap ved lagring til JPEG.

 

For at slike programmer skal støtte tapsfrie operasjoner på JPEG (rotasjon, speiling), må de ha en eller annen spesiell mekanisme som oppfatter ved lagring at den eneste endringen du har gjort er nettopp slike operasjoner, og droppe matriserepresentasjonen av bildet, og heller jobb direkte på forrige lagrede versjon. Type: "Å, jeg ser du bare har rotert, da vil du sikkert ikke lagre bildet på nytt, men bare fikse litt på orginalfilen".

 

Men de aller fleste bildefremvisere av typen ACD See, Irfanview, samt kommandolinjeprogrammer som gjerne bare gjør en operasjon av gangen, gjør dette riktig. Og slik har det vært i hvertfall ti år nå.

 

 

But we digress. Dette har vel ikke mye med JPEG XR å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg husker at tapsfri rotering (n*90') var uvanlig på 90-tallet og var en av de store og fine nyhetene med ACDSee versjon 2.0 eller noe sånt. (ca 1998).

9199988[/snapback]

 

Ser ut som at IJG-gruppen (smør på flesk med den g-en der, kanskje) oppdaterte sin JPEG-programpakke 27. mars 1998, og at denne siste versjonen (som fortsatt er siste versjon) inkluderte JPEGTRAN, et verktøy for tapsfri JPEG transformeringer.

 

Ser ut som at veldig mange programmer bruker kode basert på deres biblioteker, også ACDSee. Så 1998 ser ut til å være helt rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...