Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Mulig det iom. at renholdere for rundt 550 000,- på plattform.. Rimelig heavy arbeid i forhold til vanlig renhold though..

9177007[/snapback]

 

Ehm, er du sikker på dette ? Litt drøyt vist renholdere skal tjene nesten 200 000,- kroner mer i året enn elektrikere/Automatikere offshore..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må jo være umulig å få jobb som vasker der ute. Mange lavstående mennesker søker vel...

9180783[/snapback]

 

 

lol?

9181474[/snapback]

 

Det er i de fleste tilfellene lett å få jobb så lenge du har høy utdanning. Vasking, som krever et latterlig fagbrev kan hvem som helst av ett mislykket avkom ta. Lav utdanning + god lønn = Den største konkurransen (Selvsagt mellom mennesker uten betydlig utdanning)

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Må jo være umulig å få jobb som vasker der ute. Mange lavstående mennesker søker vel...

9180783[/snapback]

 

 

lol?

9181474[/snapback]

 

Det er i de fleste tilfellene lett å få jobb så lenge du har høy utdanning. Vasking, som krever et latterlig fagbrev kan hvem som helst av ett mislykket avkom ta. Lav utdanning + god lønn = Den største konkurransen (Selvsagt mellom mennesker uten betydlig utdanning)

9181778[/snapback]

 

hmm... så det du sier er at alle som har tatt et fagbrev har en latterlig utdannelse og at vi er noen mislykkede avkom? Si det til elektrikeren når du har lekt hobbyelektriker og huset ditt brenner ned, eller til rørleggeren når du ber han om å stoppe vannlekasjen i rørene du prøvde å lodde...

Og hva i helvete er det som gjør folk som har valgt en høy utdannelse så mye bedre enn folk som har valgt en lav utdannelse? Mastergraden? Hvis det er en slik holdning du skal ha når du en gang kommer ut i den virkelige verden så har du er seriøst problem. Ingen liker folk som tråkker ned på andre grunnet status.

Lenke til kommentar

Med all respekt - Verden er avhengig av flinke og utdannet mennesker. Uten Ingeniører, leger, advokater etc (andre yrker med mange år universitetutdanning) kommer vi ingen steder. Utdannet mennesker er FRAMTIDEN til blant annet dine/ditt avkom. Disse menneskene er å verdsette.

 

Har dog ikke noe imot mennesker som ligger "litt" nede på samfunnstigen. Disse menneskene er vi også avhengig av. Legene kan jo ikke gjøre møkkarbeidet...

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Med all respekt - Verden er avhengig av flinke og utdannet mennesker. Uten Ingeniører, leger, advokater etc (andre yrker med mange år universitetutdanning) kommer vi ingen steder. Utdannet mennesker er FRAMTIDEN til blant annet dine/ditt avkom. Disse menneskene er å verdsette.

 

Har dog ikke noe imot mennesker som ligger "litt" nede på samfunnstigen. Disse menneskene er vi også avhengig av. Legene kan jo ikke gjøre møkkarbeidet...

9184181[/snapback]

 

Som du sier så trenger vi begge deler. Hvis en ingeniør lager noe nytt utstyr på tegnebrettet, så trenger han noe til å produsere det. En advokat trenger en sekretær til å ordne papirarbeidet. En lege trenger en sykepleier til å passe på at han ikke glemmer igjen verktøy i kroppen til de han operer på.

Og det du definerer som møkkarbeid vil gjerne andre definere som kremjobb. Ikke alle som ser den helt store fristelsen i å sitte på et kontor foran en pc heller hele dagen på lik linje som andre aldri kunne tenkt seg å blitt skitne på fingrene.

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan du greier å få en type jobb til å være mer viktig enn en annen jobb når de er like mye avhengig av hverandre for å få hjulene til å gå rundt... det er litt snever tankegang du har der.

Lenke til kommentar
Med all respekt - Verden er avhengig av flinke og utdannet mennesker. Uten Ingeniører, leger, advokater etc (andre yrker med mange år universitetutdanning) kommer vi ingen steder. Utdannet mennesker er FRAMTIDEN til blant annet dine/ditt avkom. Disse menneskene er å verdsette.

 

Har dog ikke noe imot mennesker som ligger "litt" nede på samfunnstigen. Disse menneskene er vi også avhengig av. Legene kan jo ikke gjøre møkkarbeidet...

9184181[/snapback]

 

 

Synes dette er noe av det mer latterlige jeg har lest til nå på diskusjon.no. Du sier at verden er avhengig av flinke og utdannede mennesker, men jeg vil faktisk påstå at hvor flink en person er blir ikke definert av tittelen personen går under. Når du skal velge ett yrke du vil holde på med resten av livet ditt, så velger du ikke det yrket som du nødvendigvis vil tjene mest av, men det yrket du trives med.

Jeg hadde en gang en dansk lærer, og han pleide alltid å si; "Det som er galt med Norge, det er det at for mye folk ikke velger det yrket de trives med å utføre, men tar typisk å studerer lege, advokat eller f.eks vetrinær".

 

Til slutt vil jeg bare spørre deg, hvorfor du vil mene at du er mer viktig enn meg ? Jeg er da automatiker/elektriker, og hvorfor skal ikke jeg verdsettes på lik linje med utdannede mennesker ? Jeg BYGGER bokstavelig talt dine barns framtid.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Til slutt vil jeg bare spørre deg, hvorfor du vil mene at du er mer viktig enn meg ?  Jeg er da automatiker/elektriker, og hvorfor skal ikke jeg verdsettes på lik linje med utdannede mennesker ?  Jeg BYGGER bokstavelig talt dine barns framtid.

9186549[/snapback]

 

Enig med deg, Vbrattla. Men glem ikke at du selv faktisk har en ganske viktig utdanning, selv om det ikke er på "høyere nivå". Man lærer sikkert ofte mye mer effektivt og yrkesrelevant om man tar GK-VK1 osv seriøst.

 

Trådstarters "ovenfra og ned"-holdning er virkelig ikke spiselig. Man kan kanskje godta/overse det når det kommer fra en 18-åring :tease:

Lenke til kommentar
Til slutt vil jeg bare spørre deg, hvorfor du vil mene at du er mer viktig enn meg ?  Jeg er da automatiker/elektriker, og hvorfor skal ikke jeg verdsettes på lik linje med utdannede mennesker ?  Jeg BYGGER bokstavelig talt dine barns framtid.

9186549[/snapback]

 

Enig med deg, Vbrattla. Men glem ikke at du selv faktisk har en ganske viktig utdanning, selv om det ikke er på "høyere nivå". Man lærer sikkert ofte mye mer effektivt og yrkesrelevant om man tar GK-VK1 osv seriøst.

 

Trådstarters "ovenfra og ned"-holdning er virkelig ikke spiselig. Man kan kanskje godta/overse det når det kommer fra en 18-åring :tease:

9186844[/snapback]

 

Takk for at du ser poenget mitt !

 

Jeg ser du skriver at trådstarter er 18 år, og det forundret meg faktisk ikke ett sekund. Når du begynner å jobbe så vil du faktisk skjønne det at å respektere andre sin jobb, spiller en ekstrem stor rolle. Kommer du med en "Jeg er bedre enn deg" innstilling på en arbeidsplass, så skal jeg love deg at du ikke kommer til å ha det noe fint på jobb siden du kommer til å måtte jobbe med folk som både har mindre og mer utdanning enn deg.

 

Håper du aldri får jobb på platformen jeg jobber....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Noen som jobber offshore som kan fortelle meg hva en prosess/skjerm operatør gjør på plattform?hvordan jobb mulighetene er her,har fagbrev som prosessoperatør og laborant.

9365744[/snapback]

 

Hei.

 

Prosess/Skjerm operatører er folkene som holder oppsyn med prosessen på en platform. Når jeg utfører en jobb så må jeg ofte ha kontakt med operatørene, slik at de kan hjelpe meg med å f.eks stoppe prosessen der jeg jobber. De må også ha god forståelse av hvordan tingene fungerer, og hjelper ofte med tips om hvordan ting har vært, eller hvor jeg kan finne det forskjellige utstyret jeg skal jobbe med.

 

Prosessoperatørene jobber også med dagelig vedlikehold av systemet, og logger målinger/resultater (virker det som).

 

Jeg vet ikke hvordan jobb mulighetene er.

 

Ps; Jeg er ikke prosessoperatør selv, dette er bare det inntrykket jeg har fått.

Lenke til kommentar
Noen som jobber offshore som kan fortelle meg hva en prosess/skjerm operatør gjør på plattform?hvordan jobb mulighetene er her,har fagbrev som prosessoperatør og laborant.

9365744[/snapback]

 

Hei.

 

Prosess/Skjerm operatører er folkene som holder oppsyn med prosessen på en platform. Når jeg utfører en jobb så må jeg ofte ha kontakt med operatørene, slik at de kan hjelpe meg med å f.eks stoppe prosessen der jeg jobber. De må også ha god forståelse av hvordan tingene fungerer, og hjelper ofte med tips om hvordan ting har vært, eller hvor jeg kan finne det forskjellige utstyret jeg skal jobbe med.

 

Prosessoperatørene jobber også med dagelig vedlikehold av systemet, og logger målinger/resultater (virker det som).

 

Jeg vet ikke hvordan jobb mulighetene er.

 

Ps; Jeg er ikke prosessoperatør selv, dette er bare det inntrykket jeg har fått.

9376364[/snapback]

 

Takk for svar :) det stemmer nok det du sier det for det er akkurat sånn jobb som jeg har nå!prøve og slenge inn en søknad etterhvert,prøve og få tatt sikkerhets kurset først

Lenke til kommentar
Som emnetittelen lyder: Hvordan er det med jobb per i dag på oljeplatformene? Er det vanskelig å få jobb? Hvordan er det med utdanning? Noen som selv jobber der og har noe viktig å meddele?

9149674[/snapback]

 

Jeg har selv tatt et bore og brønnteknikk kurs og sikkrehets kurs for og jobbe med boring. Har fagbrev som platearbeider.

På kurset som jeg tok var vi ca 80 styk og ca 50 hadde ikke fagbrev.

De uten fagbrev virker det veldig vansklig og få jobb.

Det en selskapet jeg var i kontakt med motok de mellom 4000 og 10000 søknader i året og det gjeller nok alle selskapene. Så det er mange om beinet.

De selskapene som er på norsk sokkel innen boring er: maersk, ocean rig ,Awilco drilling, odfjell, seadrill, dolphin, sapeim, kca deutag, stena drilling, transocean og aker drilling. Jeg har for det meste fått avslag på søknadene mine dvs er ikke intressert i og ta vare på den engang tilfele de trenger folk. Så en må stå på skal en ha jobb gjerne ringe en gang i uken. Lønn offshore på bore dekk er ca 450 til 500 000 i året.

Endret av Conan-1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...