Gå til innhold

-Nå kan nordmenn snart bestille sprit over nettet.


Anbefalte innlegg

Tirsdag 5. juni slo EU-domstolen fast at svenskenes forbud mot privatimport av alkohol strider mot EUs regler.

 

I et brev datert 19. juni til Helse- og omsorgsdepartementet ber EFTAs overvåkingsorgan ESA Norge om å vurdere alkoholloven etter den svenske dommen som åpner for privatimport. ESA gir Norge frist til 1. august med å komme med et motsvar i saken. For nordmenn kan en lovendring bety at vi kan bestille vin og sprit over nettet, men prismessig vil det være lite og hente for folk flest.

 

http://www.bt.no/na24/article387828.ece

 

Er dette en ønsket utvikling? Ønsker du mulighet til å kunne bestille sprit over internett, eller bør dette kun forekomme hos Vinmonopolet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU er så gjennomført tilrettelegger for big business, for i lengden er det de som ofte vinner på slike byråkratiske avgjørelser. Rett meg dersom jeg tar feil ..

 

Edit:

 

Hypotetisk eksempel:

 

Norge har forbydd en rekke brusmeker over lang tid, deriblant Pepsi og Cola, pga. for sterk markedsføring og helsekonsekvenser av overforbruk av denne typen produkter. EU gjennom EFTA, ESA, EØS, whatever, forbyr Norge å oppretteholde en slik regulering av import. Import tillates dersom ikke Norges sak kan forsvares på deres EUs egne byråkratiske prinsipper. Cola og Pepsi kan så importeres til Norge. Norske aktører taper, bortsett fra de som får importere Cola og Pesi.

 

Slik føles det i hvertfall ..

 

Dette er globalisering. Å tilrettelegge for at store aktører for fritt inntog i land de ikke har noe å gjøre. Og de har ingen skrupler, les om Monsanto f.eks.

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar

Jeg vil bestille spiritus på nett - kjempetiltak. Endelig få et reelt utvalg på varer fremfor polet sin anbefaling :)

 

Jeg ser ikke problemet. Jeg syns det er mer idiotisk med forskjellsbehandling. Flytter du over grensa så er det lavere skatter, meget mer liberale regler etc etc...

 

Greit så finnes det problemer, men det er som med bilkjøring. Vi forbyr ikke bilkjøring, vi bare aksepterer et visst skadeomfang. Spørsmålet er bare hvor mye skade vi skal akseptere...

 

..men noen er idioter da og vil ha 0 i skadeomfang...

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er fint jeg.

Er så lei av at staten skal sy puter under armene på oss.

De fleste voksne mennesker klarer faktisk å ta vare på seg selv selv om de kan få tak i sprit og røyken står synlig i butikkene

9149109[/snapback]

Det er jo helt glimrende det du sier der - du er genial.

 

Da kan jo røyk og tobakk forsvinne fra de synlige hyllene, så kan vi som vil ha det bare bestille i vei på informasjonsmotorveien - så kan de andre ha det så godt.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet... Hendt flere ganger at vinmonopolet... se ordet da... MONOPOLET... ikke har det jeg ville ha. Så om dette åpner mulighetene for meg til å kunne bestille det som ikke polet har, så sier jeg 100% ja.

9131682[/snapback]

Hvis det er noe polet ikke har, så går det fint ann å få de til å bestille det for deg.

Har ved flere anledninger hentet div viner som folkene mine har bestilt, fordi polet ikke selger den varen fra hylla.

 

Men støtter det å kunne bestille fra nettet.

 

Men hvordan skal man få sjekket alderen, er da lett å bøffe visa kortet til fattern...

Lenke til kommentar

Så vidt så jeg kan se så kan det godt være en god ting egentlig som kanskje vil tvinge vinmonopolet til å variere utvalget sitt mer en det de har pr dags dato. Det må vel være det eneste reelle argumentet jeg kan se som kan være positivt.

 

Dog som mange poengterer, vil du la Posten Norge håntere glassflaskeforsendelser av drikkevaren du skal drikke? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...