Gå til innhold

Vistas etterfølger klar om tre år


Anbefalte innlegg

Lavere driftskostnader, hmm og hvilke funksjoner ligger i Vista for å oppnå dette?

9137032[/snapback]

Det er såklart markedsfolkende (de med dress og slips) som finner på slikt, og ikke programmererne. Jmf. Dilbert.

 

Jeg har ikke gått på BI så jeg må bare gjette, men antar de spiller bullshit-bingo når de skal lage reklamen for nye produkter. I tillegg har de nok også en FUD-o-matic maskin som er til god hjelp ;)

9137109[/snapback]

 

Litt fakta :

 

 

Microsoft Desktop Optimization Pack

 

Microsoft Desktop Optimization Pack for Software Assurance

 

Windows Vista Enterprise helps global organizations and enterprises with complex IT infrastructures lower IT costs, reduce risk, and stay connected. The Microsoft Desktop Optimization Pack for Software Assurance further extends this value by reducing application deployment costs, enabling delivery of applications as services, and allowing for better management and control of enterprise desktop environments. Together these technologies deliver a highly cost-effective and flexible Windows desktop management solution.

 

The Microsoft Desktop Optimization Pack for Software Assurance is an add-on subscription license available to Software Assurance customers. It uses innovative technologies to help reduce the total cost of ownership (TCO) of the Windows desktop by accelerating operating system and application management and enhancing IT responsiveness and end-user uptime. It will enable you to better control the desktop, accelerate and simplify desktop deployments and management, and create a dynamic infrastructure by turning software into centrally managed services.

 

 

Les mer , se demo etc her:

http://www.microsoft.com/windows/products/...opoverview.mspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vice: Vista 64 nekter å installere usignerte drivere i 64-bit modus med mindre dette er deaktivert under boot.

9135516[/snapback]

Jasså?

Jeg har iallefall usignerte driverene på lydkortet på en av PC'ene mine som har 64-bit Vista Home Premium.

 

Denne maskinen har jeg ikke endret noen boot parametere på...

Lenke til kommentar

Nå syns jeg Microsoft skal roe seg ned, vista blir ikke ferdi og fullt funksjonellt før i begynnelsen av 2008, samt er bare vista en halveis oppgradert pakke av Xp, forskjellene er ikke store untatt litt sikkerthets forskjeller, utseende o.l. som kan forbedres med annen programvare uansett på xp.

 

Microsoft burde vente med å lage ferdig vista og få det helt perfekt før dem begynner med noe så stort som ett helt nytt os plattform!

 

Tipper jeg kommer til å gå til Linux om ikke så lenge og holde meg til det, tror det er mye bedre og vil alltid være det.

Lenke til kommentar
Lavere driftskostnader, hmm og hvilke funksjoner ligger i Vista for å oppnå dette?

9137032[/snapback]

 

Lavere driftskostnader gjelder først og fremst for større organisasjoner som drifter mange Windows-maskiner.

 

Skal man feks. installere Windows på 100 maskiner, går man ikke rundt på en og en og installerer manuelt. Man bruker da automatiske verktøy. Du kan lese mer om forbedringene i Vista på dette området HER.

 

Det finnes en rekke andre slike forbedringer i Vista som er med på å senke driftskostnadene.

Lenke til kommentar

Hehe Langbein, det er helt klart som regel slikt ja :). Men noen ganger hender det at de kommer med smarte funksjoner som faktisk sparer tid for slavene på drift :)

 

Shadow copy på MS serversiden var jo et slikt tiltak i senere tid som gjør at driftsfolka slipper å restore fra diskbackup eller tapebackup hver gang andre er nervøs på musa. Høyreklikk "egenskaper, tidligere versjoner" værsågod, "special self-service for you my friend".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Lavere driftskostnader, hmm og hvilke funksjoner ligger i Vista for å oppnå dette?

9137032[/snapback]

 

Lavere driftskostnader gjelder først og fremst for større organisasjoner som drifter mange Windows-maskiner.

 

Skal man feks. installere Windows på 100 maskiner, går man ikke rundt på en og en og installerer manuelt. Man bruker da automatiske verktøy. Du kan lese mer om forbedringene i Vista på dette området HER.

 

Det finnes en rekke andre slike forbedringer i Vista som er med på å senke driftskostnadene.

9138565[/snapback]

Dette er jeg fullstendig klar over siden jeg selv har driftet siden 1993-4. Jeg har ikke giddet å sette meg inn i Vista funksjonalitet ennå siden det ikke blir aktuellt før utbytting av pc'er her.

 

Kunne vært fint om du hadde spedd på litt i denne.

"Det finnes en rekke andre slike forbedringer i Vista som er med på å senke driftskostnadene."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk hisser seg så opp over dette. Jeg vil heller si det var oppsiktsvekkende hvis MS ikke allerede hadde begynt planleggingen av neste OS. Den dagen et softwareselskap lanserer en versjon, setter seg tilbake, klapper seg på magen og slapper av blir starten på slutten. Utvikling og vekst er essensen i hele markedet vårt, og selvom MS er store (og for enkelte, veldig stygge) er ikke de untatt markedskreftene. Om man liker det eller ei er en annen sak, men er man så misfornøyd så bytt til Linux da. Det skal visst løse alle problemer sies det.

Ved neste HW oppgradering kjøper jeg sikkert Vista, OEM lisensen koster jo marginalt mer enn et PS3 spill som holder i tre uker. Hva som skjer om fire-fem år driter jeg litt i akkurat nå. Kanskje behovet for PC ikke lenger er tilstedet. Surfing via TV'n og spilling på konsoll? Ingen grunn til å ta alle sorgene på forskudd i alle fall.

Lenke til kommentar

Ser ikke at mange hisser seg opp over dette.

 

Men nye versjoner i hyppigere intervaller medfører masse driftskostnader ved stadige hyppigere overganger, samt mye kortere support og færre servicepack til eksisterende versjoner som tvinger deg raskere over på nyere versjoner.

 

Det jeg helst hadde sett var om de heller tilbød Expansion Packs til eksisterende OS som ga deg WinXP Vista Edition. Og at man betalte en mindre sum for denne oppgraderingen som ikke ville kreve en reinstallasjon, men kun en Expansion Upgrade.

 

Jeg er ikke tilhenger av stadig nye OS versjoner med krav om reinstallasjoner og alt arbeid det medfører seg for bedrifter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det kan godt hende. Markedsandelene til Vista ser ikke ut til å fyke i taket akkurat:

 

Windows Vista har nylig passert Windows 2000 i markedsandeler, 5 måneder etter lansering. Nå er markedsandelen til Vista helt oppe i 4,52%. Vil Vista passere 30% før Windows 7 overtar?

 

post-3851-1185309829_thumb.png

 

Kilde

9136364[/snapback]

Windows Vista har nå solgt over 60 millioner kopier :dribble:

9196845[/snapback]

Hvis vi antar at tallet 60 millioner gjelder juni måned så skal det være lett å regne ut hvor stort markedet egentlig er:

 

60 millioner/4,52% markedsandel = 1,33 milliarder installerte OS.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke tilhenger av stadig nye OS versjoner med krav om reinstallasjoner og alt arbeid det medfører seg for bedrifter.

9139124[/snapback]

 

hadde du bare visst hvor rett du har i det utsagnet...

9197279[/snapback]

Det vet jeg altfor godt ja hehe

 

Edit:

Markedsandeler må betyr solgte operativsystemer? Jeg har vanskelig for å tro at de har full oversikt over gratis Linux distroer, utenom OEM salg, som er installert på gamle maskiner eller selvbygg?

 

MS Win og Mac Os er vel de største. Men hvor mange komersielle desktop OS finnes det? på Linux siden er det jo som oftest server versjoner som koster penger, som eks. Redhat ES osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
<snip>

 

Men nye versjoner i hyppigere intervaller medfører masse driftskostnader ved stadige hyppigere overganger, samt mye kortere support og færre servicepack til eksisterende versjoner som tvinger deg raskere over på nyere versjoner.

 

<snip>

9139124[/snapback]

 

XP er jo supportert frem til 2009 og forlenget supportert frem til 2014( http://www.microsoft.com/presspass/press/2...rss&WT.dl=0 ), hvis Vista kommer til og få samme support vil det si til 2020.

Altså god tid til og planlegge fremtidige oppgraderinger, som antakelig vil uansett presse seg fram pga. ny hardware i bunn.

 

Og innen 2014 er sikkert windows 8 kommet eller noe.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende. Markedsandelene til Vista ser ikke ut til å fyke i taket akkurat:

 

Windows Vista har nylig passert Windows 2000 i markedsandeler, 5 måneder etter lansering. Nå er markedsandelen til Vista helt oppe i 4,52%. Vil Vista passere 30% før Windows 7 overtar?

 

post-3851-1185309829_thumb.png

 

Kilde

9136364[/snapback]

Windows Vista har nå solgt over 60 millioner kopier :dribble:

9196845[/snapback]

Hvis vi antar at tallet 60 millioner gjelder juni måned så skal det være lett å regne ut hvor stort markedet egentlig er:

 

60 millioner/4,52% markedsandel = 1,33 milliarder installerte OS.

9197612[/snapback]

 

Yep, Hvis vi beregner en gjennomsnittlig pris på 1.200 kr pr. operativsystem:

60.000.000 * 1.200 = 72000000000 = 72 milliarder kroner på bare vista :whistle:

 

Windows Vista har nå solgt over 60 millioner kopier :dribble:

9196845[/snapback]

 

Har jeg ingen tro på...

9197076[/snapback]

 

http://today.reuters.com/news/articlenews....OFT-MEETING.xml

 

grusa!

Endret av Debate
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Yep, Hvis vi beregner en gjennomsnittlig pris på 1.200 kr pr. operativsystem:

60.000.000 * 1.200 = 72000000000 = 72 milliarder kroner på bare vista :whistle:

 

Mja ... mesteparten av dette er OEM-lisenser for ferdige laptop/desktops. Du vet .. slike du kjøper på Elkjøp. Disse koster langt fra 1200kr. Spesielt ikke Vista Basic

Lenke til kommentar

Just for reference:

 

Vista ble først begynt fra scratch og bygd på samme måte som tidligere Windows-versjoner; et diger samlet system hvor alt grep inn i hverandre. Men siden Vista var så komplekst, så funka dette heller dårlig i praksis. Det tok for lang tid å teste en build til en annen, siden alt hang så veldig i hop.

 

Så etter et par år, innså endelig Microsoft at dette ikke funka lengere. De så hvordan Mac OS ble utviklet, hvor systemet er mer er bygd opp av mindre delsystemer og små blokker. MS skrota HELE jækla Vista og alt som var gjort de siste par åra og begynte på nytt. Da var det lettere å trekke ut ting som de virkelig slet med, f.eks WinFS.

 

Vista ble så begynt fra bunn igjen, men som et mer modulært system. Mye enklere å lage builds, enklere å teste, enklere for hordene med programmerere å jobbe med sin bit uten å måtte vente på andre.

 

Det var derfor Vista kom så sent på markedet ... det ble i realiteten skrevet to ganger. Men dessverre ser det ut som om de hadde hastverk med den siste utgaven. Tregere OS skal du lete lenge etter. Ufattelig ineffektivt. Jeg har mine tvil om det noen gang kan bli effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...