Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brian, enkel løsning på nårskaljeghatrykk-problemet: manuell av / på-bryter for turbospjeld.

 

EDIT: F.eks en liten trykkbryter bak rattet, eller en under gasspedalen som trykkes inn når den er i bunn / nær bunn.

 

Da satser jeg heller på en mekanisk løsning som struping av trykkrør, eller rett og slett bytte til en turbo som er mer beregnet for min motor. Turbo'en jeg har nå fikk jeg uansett billig, så om jeg ikke blir fornøyd så kommer den til å bli byttet i noe annet.

 

Problemet med min turbo vil i tilfellet bli at den lader for sent, jeg nekter å tro at den kommer til å lade for tidlig for meg. Jeg tipper den ikke kommer til å begynne å lade før tidligst 3500rpm, men det gjenstår å se, er det tilfellet så er det i seneste laget for min del. Jeg håper at jeg har full peis ved 3500rpm og utover, altså må den begynne å lade rett før 3000rpm iallefall. Ved å bruke en boostcontroller å justere trykket så vil den bare gå for feit, så da er det bedre å ha et fast oppsett som kjøres hele tiden.

Lenke til kommentar

Kompisen min bruker boostcontroller, og på pen småkjøring så vil botoren ikke bruke så mye mer enn om den var ikke turboladet.

 

Er når systemet kjører trykk inn i motor at den vil øke dutycyckle på dysene slik at blandinga ikke blir for tynn.

 

Jeg selv kjører en kompressormatet bil (0.4bar trykk igjennom hele registeret), jeg har kun en restriktor og en vanlig resirkulerende ventil, hører det meget godt forskjell på liden i innsuget når jeg kjører økonomisk eller har det alt for morro.

 

Økonomisk så hører jeg lyden av trykket som går i resirk kretsen (pustelyd i luffilter) og ved påddrag så kjøres trykket inn i motor og man hører bare motoren snærre frekkt.

 

Snittforbruk på min bil er ca litern på balndet og en del mer på racerbanen.

 

Så det er fult mulig å ha turbooppsett som begynner å lade tidlig og kjøre økonomisk med det.

 

Jeg tok forøvrig feil ang ladetrykket til kompisen min da, den lader 0.4 eller 0.5 alt ved 1900rpm på en stooooor turbo som en GT30R 0.63 ar på en mazda 323F motor som er borret opp til 1.9liter. (Detta sitter i en MX5)

Lenke til kommentar

Har du noen eksempler på en slik restriktor og resirkuleringsventil? Hvordan har du koblet dette opp? Mulig dette kan være en løsning etterhvert når jeg byter turbo. Som sagt så tviler jeg på at jeg kommer til å få for tidlig ladetrykk med turboen jeg har nå, heller tvert imot. Men vil så klart ha trykk så tidlig som mulig og med minst mulig spool up tid, uten at det går kraftig ut over bensinforbruket.

Lenke til kommentar

jeg selv har denne layouten..

Restriktoren min er bare en mindre åpning på kompressoren. slik at mindre luft kommer inn i den.

 

luftfilter -> rør1 -> kompressor -> rør2 -> intercooler -> innsugsmanifold

 

resirkuleringa mi sitter i mellom rør1 og rør2 sånn enkelt forklart.

 

Vet ikke om du ser det du trenger å vite så bra, men her et ett eksempelbilde.

 

P1010916.jpg]

Endret av Shadow_iX
Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner hva du mener, men en kjapp tegning hadde avklart det med en gang. En tegning/bilde sier mer enn tusen ord er det vel noe som heter. :) Du bypasser bare rett og slett kompressoren med et rør rett etter luftfilteret og direkte på ic'n? Hvordan fungerer dette når den åpner og stenger for trykket til innsuget?

 

Har du flere lignende bilder som over?

Lenke til kommentar

nei, men det eneste du ikke kan se på bildet er en liten vaccum slange som går ifra toppen på resirkuleringsventilen og ned til unnsuget for å "styre" den.

 

kjører man på vacuum så kjører den alt trykket ut til luftfilteret igjen, og åpner man opp så hører man at pustelyden blir borte, og motoren snærrer pent.

 

det er ikke hokuspokus.

 

IC->innsug er jo der alt det nedkjøte trykket er, det vil man helst ikke ha noen "tapperkraner" på.

 

Mye mulig det følger med en liten illustrasjon med dokumentasjonen til ventilen og.

Lenke til kommentar

Ja, får ta det når den tid kommer. Kommer til å montere uten en slik løsning først og se hvordan det oppfører seg. Så kan jeg evt sette inn en slik løsning hvis det blir nødvendig i ettertid, fort gjort å lage til en slik sak. :)

 

Ellers har lambdamåleren kommet til Norge, men står på vent i tollen. Tydeligvis må jeg sende kopi av varens verdi osv ned før de kan fortolle den inn. Utrolig tungvindt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Pris: 5k :p litt vel i overkant den synes jeg, iallefall når jeg kan skaffe boostcontrollere til en hyggeligere pris. Dessuten har jeg en boostcontroller liggende som fulgte med turbotrykksmåleren, så jeg skal se om jeg kan få koblet opp den istedet. Dessuten er den ganske anonym og enkel.

Lenke til kommentar

De kontrollerne regulerer turbotrykk, to innstillinger for to forhåndsvalgte turbotrykk. Den regulerer ikke når du får trykket i turtallsregisteret, noe som jeg var ute etter. Men det er mulig at jeg bytter ut turboen etterhvert til noe som lader tidligere hvis det kommer for sent. Dessuten har jeg planer om å bruke boost controlleren som fulgte med turbotrykksmåleren. Den gjør akkurat det samme som de på siden du linket til pluss mye mer hvis det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk svar fra biltilsynet.

-------

 

Vi har mottatt din forespørsel om ombygging av bil med turbokonvertering av original motor, oppgradering av bremser, forsterkning av travers og bakstilling.

 

Til dette vil vi kommentere følgende: effektøkning og endring av vekter på kjøretøy må dokumenteres av produsent. Det forutsettes da at det benyttes originale komponenter (eks. original turbo, intercooler, motorstyring, eksosanlegg, osv). Endringer av travers/ bakstilling tillates kun med produsent's samtykke, dokumentert i.h.t deres retningslinjer. Effektøkning ved hjelp nedtrimmet motor (du oppgir et lavt ladertrykk) tillates i utgangspunktet ikke. Oppgradering av bremser kan godtas forutsatt at bremsekraftfordeling/blokkeringsrekkefølge er korrekt etter ombygging. Dokumentasjon på tilstrekkelig karosseristivhet ved effektøkning samt øvrige komponenter nødvendig ved en slik ombygging må dokumenteres av produsent. Ved bruk av originale komponenter (turbokonvertering) må det dokumenteres at kjøretøyet etter ombygging tilfredstiller de samme avgasskrav som det opprinnelig var godkjent etter. For å kunne dokumentere dette må det kjøres en full syklustest på avgass avet uavhengig eu-akkreditert laboratorium, eksempelvis TUV i Tyskland. Dette er en relativt kostnadskrevende prosess.

 

Håper dette er svar på dine spørsmål og en hjelp for det videre arbeidet med bilen.

 

 

Dette ser ikke akkurat lovende ut. :(

Lenke til kommentar

Oj, det så ikke lovende ut.. Turbokonvertering generelt er jo en svært kostnadskrevende prosess, og når man i tillegg vil prøve å få det godkjent, er det like greit å kjøpe seg en ny bil.

 

Du har nå valget om å gi faen i lover og regler og bare smokke på turboen alikevel, eller la være. OM du skulle komme inn i en forsikringssak og de finner ut at du har ettermontert ulovlig turbo, vil det jo selvsagt forekomme en regress mot deg. Og en regress, ja, den kan fort komme opp i mange mange kroner om det er snakk om en skikkelig kræsj.

Lenke til kommentar
Til dette vil vi kommentere følgende: effektøkning og endring av vekter på kjøretøy må dokumenteres av produsent. Det forutsettes da at det benyttes originale komponenter (eks. original turbo, intercooler, motorstyring, eksosanlegg, osv). Endringer av travers/ bakstilling tillates kun med produsent's samtykke, dokumentert i.h.t deres retningslinjer.

 

For det første, bmw har sluttet å gi ut slike papirer for mange mange år siden, så akkurat denne biten er faktisk umulig å oppfylle med mindre det mirakuløst vis sitter noen med disse papirene for min bil. Likevel står de å stamper om paiprer på ditt og datt, selv om det faktisk ikke er mulig å få tak i lengre. Eneste orginale bmw delen jeg har liggende er intercooleren fra en 530d, ellers er det ikke mye orginalt bmw her i gården nei.

 

Effektøkning ved hjelp nedtrimmet motor (du oppgir et lavt ladertrykk) tillates i utgangspunktet ikke.

 

Wtf? Aner ikke hva det der skulle være for noe, tipper det må ha vært bomlesing for det skrev jeg iallefall ikke.

 

Oppgradering av bremser kan godtas forutsatt at bremsekraftfordeling/blokkeringsrekkefølge er korrekt etter ombygging.

 

Dette var den eneste greie biten, dette er null problem å fikse.

 

Dokumentasjon på tilstrekkelig karosseristivhet ved effektøkning samt øvrige komponenter nødvendig ved en slik ombygging må dokumenteres av produsent.

 

Igjen, paiprer på dette eksisterer ikke lengre, derfor blir det umulig for min del å få skaffet slike papirer.

 

Ved bruk av originale komponenter (turbokonvertering) må det dokumenteres at kjøretøyet etter ombygging tilfredstiller de samme avgasskrav som det opprinnelig var godkjent etter. For å kunne dokumentere dette må det kjøres en full syklustest på avgass avet uavhengig eu-akkreditert laboratorium, eksempelvis TUV i Tyskland. Dette er en relativt kostnadskrevende prosess.

 

No shit, koster fort 40-50k for en slik test, og da er det ikke medregnet utgiften med å komme seg dit engang. Dermed er det helt uaktuelt når de stiller slike krav som er helt bak mål. En avgassmåling på effekttoppen hadde holdt etter min mening, da er også avgassene mest trolig på det verste tenkelige.

 

Som en annen på bmw forumet sa ang ombygging; hadde de sluttet å kreve papirer som ikke eksisterer, så hadde det blitt sendt inn 3000 søknader om godkjenning av bmw turboer over natta.

-------------

 

Ja, skal man få dette godkjent må jeg sikkert regne med å legge ut imellom 40-70k, og da kan jeg like greit kjøpe en donor M3 og bygge om til M3 istedet og fortsatt ha masse penger til overs. Helt på trynet hele opplegget, ikke rart folk kjører trimma biler ulovlig.

 

Godkjent eller ei, turbo skal jeg ha. Jeg har iallefall gjort mitt og prøve å få det godkjent, men med slike krav er det håpløst. Smokker på og kjører i vei, blir jeg så mot alle odds stoppet i kontroll så blir bilen avskiltet. Men da tar jeg den bare med og skrur av turboen og monterer et bypassrør der turboen stod og godkjenner den uten turbo igjen. Skal pina meg ikke være enkelt i det landet her. :p

Lenke til kommentar

Jeg har bare skumlest tråden, men bet meg merke i at du vil ha en form for fancy ladetrykksstyring for å unngå turbotrykk under 3000rpm ved vanlig kjøring, for å senke bensinforbruk.

 

Seriøst? Det er ikke slik at man automatisk får turbotrykk når man passerer et visst turtall. Jeg kan godt ha 5000rpm på motoren min og fortsatt kjøre bortover med vakum. Likefullt kan jeg ha 1,3 bar ved 2600rpm. Det man vil ha er en boostcontroller (eller en enkel mekanisk kuleventil) som holder wg-spjeldet lukket helt til ønsket trykk er oppnådd. På den måten får man maks valuta for pengene (tidligst mulig ladetrykk og kjapp spool).

Lenke til kommentar

Brian, det er ikke det å bli stoppa av politiet som er ille. Du vil nok aldri bli stoppet og bedt om å ta opp panseret så de kan se om du har ettermontert turbo. De har jo ikke peiling på slikt. Det er forsikringssaker det kan bli jævlig å sitte med ulovlig kjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...