Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe ja, det har vært en stund nå. Men bilen står fremdeles i garasjen, har rett og slett ikke hatt tid til noe som helst. Ble ferdig med eksamene først denne uka, og nå fremover tar huset en del tid. Men har planer om å hente litt mer sveisegass og begynne i juli engang. Bilen står også helt innpakka i garasjen med rot rundt etter flyttinga i høst, som har blitt stående pga vinteren. Leverte inn skiltene i mars da den egentlig skulle på eu, så skiltene blir liggende til rundt august/september på trafikkstasjonen, så håper at jeg får sveisa ferdig og fiksa småting og eu godkjent den før den tid.

 

Utenom det har det vært litt mer bilskruing. Det hele begynte med at merca jeg kjøpte hadde en dårlig toppakning, så jeg solgte skiten før det røyk. Kjøpte en "ny" famileslede, en bmw 525 e39, som varte i ca en måned før toppakinga røyk, snakk om maks uflaks. Ble ganske forbanna der og da, men hasteskrudde og fikk den på veien igjen etter relativt kort tid likevel. Bytta da toppakning, slipte ventiler, bytta veivhusvent, ventiltetninger, alt av pakninger, overhalte vanosen osv osv. Har ikke mye bilder fra den prosessen egentlig, siden jeg var mer fokusert på å få bilen ferdig, men det var en litt mer omfattende jobb enn på m50'n. Det verste var å holde styr på alle følere og kontakter i hytt og pine.

 

Men tror jeg har en del bilder liggende enda som jeg ikke har lasta opp, fordi jeg har egentlig kommet lengre enn siste bildene i denne tråden viser. Så kanskje disse kommer opp etterhvert i mellomtiden. Starta forresten beistet forrige uke da jeg måtte flytte litt på den. Starta tvert på første forsøk, så det lover da enda godt, malte som en høylytt katt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E39 blir jo heller aldri feil Brian! Gratulerer med ny bil :) Selv om det dog ble noe skruing, men som vi alle vet har du jo litt over gjennomsnittet greie på sånt.

 

Flott at du holder liv i tråden, prøver så godt jeg kan selv i tråden om E30'n, men den blir så lite brukt stakkars.. Har jo motorsykkel som blir så alt for mye brukt i forhold..

Lenke til kommentar

Helt klart en fordel å kunne skru selv ja, regna med at jeg sparte minst 30-40k i verkstedutgifter på den jobben. E39 er gode bilder, fikk tak i en 525 med manuell kasse, noe som ikke er hverdags har jeg inntrykket av, blir ikke helt det samme med tomatkasse. Skal fikse litt småting på denne i løpet av sommeren også, da jeg ikke kan la være å se på ting som ikke er i orden. Kan nevne at blant annet den ene koppholderen foran er knekt, noe jeg river meg i håret av i frustrasjon hver gang jeg har noe drikke som må stå i ro, pluss det faktum at det er irriterende å se på :p Så kanskje det blir litt bilder av dette også innimellom som et frisk pust i alle krokanbildene.

 

Får lånt henger til neste helg, så da skal det kjøres lass etter lass med søppel og drit fra garasjen, så kanskje det åpner seg muligheter for å få litt alburom til å ta siste rest da, dvs hele passasjersiden :D

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ja, tiden flyr :) Dessverre har hobbyene måtte stå på vent i to år også, pga studier og jobb. Men jeg er ferdig med studiene nå og har kjøpt nytt hus, hvor det er planen og bygge stor garasje med løftebukk så fort som mulig. Så da vil det sikkert ta seg opp igjen. 320'n har stått i garasjen for det meste, og jeg har egentlig bestemt meg for og finne et nytt karosseri da jeg fant mye mer rust enn forventa på passasjersiden som jeg i utgangspunktet trodde var den beste siden. Jeg har en stygg mistanke om at noen en gang i tiden har tatt en kjapp løsning, og dette da har ligget og tært langt oppover på innsiden. Jeg kommer til og bruke alt av deler fra 320'n på neste bil, og evt selge det som blir til overs.

 

Jeg kjøpte en ny e36 tidligere i år pga dette, og jeg ville ha en e36 og kjøre med siden jeg ikke hadde tid eller motivasjon til og gjøre ferdig 320'n pga rusta. Jeg har nå kjøpt en 325 med M50tub25 motor og diffbrems. Motor og understell har gått 220k og karosseri rundt 310k. Litt rust er det på denne også, men ser betraktelig bedre ut enn den i garasjen. Sort sedan dette, hvor jeg skal flytte over skinninteriøret fra 320'n og div da dette er slitt i 325'n. 325'n er ellers senket og har 18" felger, M front og bakfanger, og er generelt veldig lik 320'n utseendemessig. Bytta ut frontlyktene i 325'n fra hella som er dritstygge, til originale med led angel eyes og 35w xenon i nærlys. Dette er lyktene fra 320'n som er oppgradert med nye ringer og nye pærer og ballaster. Ellers har jeg ikke rukket og gjort så mye mer med 325'n. Jeg har derimot handlet litt deler nå da den trenger en service. Skal bytte bensinfilter, plugger, innsugsbelg, slange til tomgangsreg, nye blinklys foran og litt annet div. Kan se om jeg får tatt noe bilder da, da jeg ikke har noe bilder av nybilen for hånden nå. 

 

Utenom dette går fortsatt 525'n greit, bare vært normalt vedlikehold her som støtdempere, og forskjellig. Gikk gjennom eu med 0 feil. Radiatoren sprakk tidligere som er en kjent feil på e39, men denne var billig og enkel og bytte, og etter dette har det vært lite. Det eneste omfattende etter dette var bytte av kupevifta som også var en overraskende enkel jobb, til tross for at halve dashbordet måtte ut. Denne begynte og skrike og gikk ujevnt og gikk meg generelt på nervene, noe som kanskje ikke er unormalt når bilen nærmer seg 300k km. 

 

Jeg har også enda en bil stående :D En volvo s60 2,4T, rekkefemmer og turbo, som en snasen bruksbil nr 2. Denne skal få nye dempere rundt om nå, blir da investert i litt mild senk, da den er litt balje originalt. I tillegg skal den få nye bakdekk, chippes til 252hk (200 org), og bytte bakpotta til en som ikke ser helt mongolid ut.

 

 

Så oppsummert har det ikke skjedd så mye bortsett fra vedlikehold i grunn. Håper det løser seg med garasje i nyhuset så fort som mulig så jeg får gjort ferdig litt. Planen videre er turbo, men nå som studier er ferdig blir det mer tid til og holde på, pluss større budsjett. Jeg har tenkt på og sette inn 320 motorn i 325'n, og kjøre med denne mens jeg overhaler 325 motorn. Da blir det i tilfelle smidde stempel og forsterka råder, ny turbo av skikkelig kvalitet og generelt et mer holdbart oppsett. Nå har jeg sett meg lei av alskens kinavarer som aldri holder. Satser ikke på noe hinsides til oppsett og har ikke satt meg noe mål på effekt enda, men med et slik oppsett bør 500-600hk være innen rekkevidde. Men aller først må garasje og forskjellig på plass, så kommer dette etterhvert :)

Lenke til kommentar

Liten update fra helga. Glemte og ta bilder av alt og ble litt stressa da det kom besøk med og få det ferdig, så jeg skal få tatt flere bilder etterhvert. 

 

Noen bilder av stakkaren som står i garasjen

 

post-97607-0-24924600-1437346503_thumb.jpg

post-97607-0-73889800-1437346512_thumb.jpg

post-97607-0-49132100-1437346522_thumb.jpg

post-97607-0-55271800-1437346539_thumb.jpg

 

Eneste bildet jeg har av volvoen :p

 

post-97607-0-03284700-1437346542_thumb.jpg

 

Og igjen, eneste bildene jeg har av nye bmw'n. Regnet som et uvær så satser på å få til noen flere bilder etterhvert. 

 

post-97607-0-47756400-1437346551_thumb.jpg

post-97607-0-27411600-1437346561_thumb.jpg

 

Tok en liten runde med skruing på 325'n i helga. Fikk sjekka tomgangsregulatoren, bytta slange til denne samt innsugsbelg. Både belgen og slangen var ganske morkne og dårlige.

post-97607-0-66103200-1437346591_thumb.jpg

post-97607-0-91292300-1437346603_thumb.jpg

 

Bytta vannpumpe til forsterka type med metallskovler. Var montert svak type med plastskovler fra før

post-97607-0-68879500-1437346573_thumb.jpg

post-97607-0-52454600-1437346580_thumb.jpg

 

Bytta også termostat, termostathus fra 320'n i metall, var plast på 325'n. Skylte gjennom systemet og fylte ny kjølevæske.

 

Det som gjenstår nå er bytte av plugger, bensinfilter, lykteglass (fordi festene til blinklyset var sprø og sprakk bare jeg så på det, og festene er på lykteglasset), montere nye blinklys, og litt forskjellig annet småtteri. Tar en liten service og bytter dette da jeg synes den er litt tregstartet, akkurat som om starteren må gå en ekstra runde enn vanlig, i tillegg til at den av og til kjennes litt maktesløs ut når jeg drar ut 2. gir osv. Jeg har en stor mistanke om at den tidvis går for magert, så da er det bare og begynne og feilsøke litt. Kan være flere ting som gjør dette, men jeg tror alt henger sammen, og har en mistanke om at bensintrykksregulatoren muligens kan være synderen.

 

 

Fant også to bilder fra e39'n. 

Dette er fra demontering av dashbord i forbindelse med bytte av kupevifte. Kurant jobb i grunn, ser litt voldsomt ut, men gikk greit å bytte på en kveld. 

post-97607-0-86626200-1437346607_thumb.jpg

 

Selvfølgelig måtte familietralla få shortshift! :D Monterte nye foringer i giroverføringa og girspak fra Z3 som en middels shortshift. Ble betraktelig kortere og bedre sjalteavstand kontra lastebilvandringa originalt.

post-97607-0-12481900-1437346611_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...