Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Var i vei å byttet viftereim i dag og la merke til at CCFL ringene på venstrelykta ikke funka lengre. Prøvde å koble på andre steder også, men det var helt dødt. Mest sannsynlig har boksen til ringene tatt kvelden.

 

Så i den anledning har jeg tittet litt på ebay igjen. Fant lykter der med CCFL ringer ferdig montert i lykta, samt xenon. LINK

 

Men hva var det som måtte til for å få xenon godkjent igjen? Vil disse lyktene fortsatt være ulovlige? Frister å sette de på uansett. Et par av festene har også sprukket på gamlelyktene så jeg får heller ikke justert de helt perfekt, så derfor frister det med nye lykter.

 

Edit: Aut. høydejustering var det ja, glemmer det hver gang. Lyktespylere har jeg heldigvis. Blir jeg stoppa kommer jeg bare til å sette inn de orginale lyktene igjen ved en kontroll.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skjer litt på bilen for tiden også, monterte ferdig fjernstyrt sentrallås og alarm i dag. Var et rent kabelspaghetti uten like, samt en del snodige løsninger på ting siden dette settet er fra statene. Måtte inn med en del rele'er, mye kutting og lodding, samt spekulering på hva som skulle ha hvilke pulser osv. Fikk hjelp av en på bmw forumet som var til stor hjelp, siden han hadde koblet litt slikt før. Så var det bare å smøre seg med litt tålmodighet og få det inn i bilen, og riktig koblet opp så ikke alt gikk til hakkadalen. Nå fungerer det helt perfekt.

 

Heeerlig med fjernstyrt sentrallås iallefall, det har jeg savna lenge. :D Skal prøve å ta noen bilder i morgen, siden det er -9 grader ute nå så gidder jeg ikke ut igjen.

 

Ellers har jeg byttet halvparten av lyset i kupeen med hvite LED's, og må si resultatet var overraskende bra. Synes det ser bra ut på bilder, men ble overrasket over hvordan det så ut i virkeligheten, for en forskjell. Så en liten LED oppgradering er iallefall noe jeg kommer til å gjennomføre etterhvert. Har også loddet og herjet litt med ledninger til LED lysene i bakspoileren osv, fått lagt disse skikkelig på plass, samt byttet ut deler av ledningen da den var ganske dårlig. Hadde problemer med at lyset ikke funka til tider osv.

 

Nå når alarmen er inne i bilen, så er det tid for å klø seg litt i hodet med tanke på plassering av forsterkeren. Har enda ikke funnet noen god løsning på plassering, forslag?

 

Tenkte bare å skru den rett fast i plata bak baksetene i grunn, da den henger ganske fint der. Legger ei 2mm gummiplate mellom forsterkeren og bakplata, borrer hull i plata for boltene. Så trer jeg boltene gjennom og setter på låsemuuttere for å hindre at de skrur seg opp ved litt heftig spilling. :p Deretter kutter jeg boltene til perfekt lengde og voila. Tipper det kommer til å bli en bra løsning, kommer iallefall ikke på noe annet.

 

Fikk også kontaktet butikken ang CCFL ringene, og jeg skal få tilsendt et par nye convertere, uten betaling så vidt jeg skjønte. For en knall service, det må jeg virkelig si. Fikk svar kun 5min etter at jeg sendte mailen i går kveld rundt halv 11 tiden. Så da får jeg prøve å bytte de i første omgang for å se om det hjelper.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Fjernstyrt sentrallås er jo gull!

 

Du får ikke godkjent de lyktene med mindre de er godkjent merket for xenon, du har lyktespyling og automatisk høyderegulering, noe du ikke har.

Blir du stoppet med xenon kit, ikke godkjent, får du nok forenklett forelegg, hvertfall på 2000,- siden det er for feil lys bruk + en eventuel visning.

 

Må si jeg savner E36 min nå ja!

 

har du hatt noe problem med opphenget til Diffen bak og bakstillinga? Standard at det ruster i filler på 320. En på jobben kjøpte nylig en 320 93mod, 14 dager etter kjøpet falt bakstillinga bokstavlig talt ned! Den er kjip, men blir sikkert en sak der.. Ga 70 lapper for den og!

Lenke til kommentar

Ja, det er deilig med fjernstyrt sentrallås og alarm, det kan jeg skrive under på.

 

Har som sagt vært i kontakt med butikken som jeg kjøpte CCFL ringene fra, og de skulle sende et par ekstra sett med convertere. Da får jeg heller prøve å bytte de og håpe på at de funker igjen, så slipper jeg å styre med nye lykter enda en gang. Jeg har lyktespylere, så den er grei. Men jeg har ikke automatisk nivåregulering, men jeg har fortsatt manuell justering med justeringsskroller i bilen. Så det vil ikke bli så ulovlig, men det er jo tross alt snakk om biltrangsynet her, alt som tar seg bedre ut enn orginalt må jo forbys for enhver pris.

 

Ene bakakslingen falt ut av diffen, mest rolig grunnet rustede bolter. Regner med at noen hadde rustet i stykker og falt ut, og da har belastningen etterhvert blitt for stor på de resterende boltene, slik at hele greia falt av. Var greit å reparere, trengte bare en ny mansjett og noen chims samt bolter og så var det bare å skru den på plass igjen. Var bare litt herk med å få ut de knekte boltene. Ellers har jeg ingen problemer med bakstilinga.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Update 27/3-09

 

Hørte aldri noe mer fra butikken angående konverterne, og rett etter ble de kjøpt opp av bs bildeler, så jeg dreit i å få tak i nye konvertere. Prøvde et par butikker i byen, men ingen hadde konvertere liggende.

 

Etterhvert så siklet jeg mer og mer på nye lykter, og vips så hadde jeg bestilt. :p Ble et par splitter nye lykter med CCFL ringer montert, samt 6000K xenon. Lyktene er ikke helt plug'n play, så må få gjort litt lodding her og der. :D I tillegg må jeg skaffe en ok plass å ha boksen til xenon'en.

 

Skal ut å montere etterpå, satser på å montere den ene lykta i dag. Monterer på den siden der angeleyen er defekt på gammellykta, så rånelysa er på plass, hehe. Venter på justeringshylser samt skruer til lyktene fra bmw, og de skal ankomme på tirsdag etter plana. Bytter alle skruene og hylsene da de er ganske så slitne, så får jeg nye fungerende justeringsskruer til de nye lyktene. Hadde nok nye liggende fra før til den ene lykta, derfor monterer jeg den i dag.

 

Bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
86478190.jpg

91085149.jpg

65423553.jpg

23186608.jpg

97219481.jpg

60554381.jpg

28724219.jpg

 

I tillegg har jeg skaffet ny cd spiller i bilen, må si det var herlig å gå over til en spiller med usb. Kjøpte en 16gig minnepinne i samme slengen. Må virkelig si at det var herlig å bli kvitt cd'ene som lå strødd overalt i hanskerommet, nå har jeg plass til langt mer musikk samt at det er mye mer praktisk. Legger ut bilde av spilleren og div senere i dag etter at jeg har fikla med lykta.

 

Spilleren er forresten en Kenwood KDC-W6641UY som ser slik ut:

KDC-W6641UY_E-image.jpg

Fargelyset på spilleren kan forandres, så jeg har omtrent samme lys som resten av instrumentene i bilen, så det ser veldig pent ut i dempet belysning også. :)

 

I tillegg kan jeg røpe at det er enda en pakke på vei fra usa med ekspressending. :D

 

Edit: Tok lengre tid enn planlagt, hadde motgang med blant annet avstandshylsene til lyktene, samt at ledningsnettet til lyktene ikke var helt riktig. Har koblet om og fått inn ene lykta nå. Mangler bare å koble til selve ledningen så er alt ferdig på ene siden. Nå har jeg iallefall angeleyes på begge sider. Satser på å få tatt andre lykta i morgen hvis jeg har nok hylser igjen til andre lykta.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Har fikla med gamlelykta og jeg må vente til de nye hylsene ankommer på tirsdag etter plana. Noen av de virker det som om ikke er skrudd på siden bilen var ny, for fytti grisen så de satt. Mått bare knuse plastikken for å få løs skruene, så jeg satser på å feste de nye lyktene med nye skruer. :) Har festa venstrelykta, og koblet opp, så den er helt ferdig. Har i tillegg gjort klar andre lykta og venter som sagt kun på hylsene så jeg får skrudd lykta på bilen.

 

Prøvde å ta noen bilder av forskjellen, synes ikke så godt på bildet siden det var sol og ganske lyst ute, men fortsatt er det mulig å se forskjell. Kan iallefall si det slik at forskjellen er enda større i virkelighetene enn det kommer frem på bildene. Dessuten lyser det mye bedre enn halogen, merka at det lyser bedre på venstre side av bilen i forhold til høyre.

 

Her er da den fancy alarmfjernkontrollen, må fortsatt si det er heeerlig med fjernstyrt sentrallås. :)

65846474.jpg

Den nye cd spilleren

10496924.jpg

44637692.jpg

14923392.jpg

Og her blir lykta montert og koblet opp i bilen. Som dere ser var venstre lykt helt død før.

77411579.jpg

81936478.jpg

Resultat

27438733.jpg

80032048.jpg

68613377.jpg

19388626.jpg

Lenke til kommentar

Har noen forresten vært borti spillere som ikke kutter remotestrømmen til forsterkeren? Fant ut at den nye spilleren ikke kutter styrestrømmen så forsterkeren står på konstant, merka plutselig at jeg fikk så lav spenning på batteriet. Så nå må jeg sitte å koble fra og til ledninga manuelt hver gang jeg skal kjøre for at den ikke skal tappe all strømmen. Får prøve å rekke bilradiospesialisten i morgen eller overmorgen og forhøre meg om problemet. Alt funka perfekt med gamlespilleren, så problemet må ligge i den nye.

 

Ellers har hylsene til lyktene ankommet. :) Satser på å montere den siste lykta i morgen, siden hele dagen frem til nå gikk bort i overtid på jobb. Satser også på at den andre pakka ikke er langt unna. I tillegg vil det komme en update etter påska, da blir det litt handling. Har ikke tenkt å røpe enda hva det angår, men det er noe jeg gleder meg til. :D

Lenke til kommentar

Fikk pressa inn tid til å montere lykta i dag, og resultatet var knall om jeg må si det selv. Nå gjenstår det bare justering da jeg blender flyene som skal inn til værnes, men satser på å få fikset dette ganske kjapt. Ser så mye penere ut, enda bedre enn bildene klarer å illustrere. Var ute og prøvde å ta noen bilder, men alle de tre parkeringshusene jeg var innom stengte da jeg kom, så jeg måtte ta til takke med noen bilder utendørs. Skal prøve å få tatt noen flere bilder i lysere omgivelser da bildene her suger. :p Men dere får iallefall en anelse om hvordan det ser ut i det minste.

 

111mwv.jpg

112rhz.jpg

113jtj.jpg

116zlx.jpg

115bqq.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Åja :wee:

 

Turboupdate 12/4-09

 

Litt esker med godsaker som ligger å venter på å bli montert.

111nlh.jpg

112lun.jpg

 

Intercooleren, kommer fra en 530d, så den kommer til å duge ganske bra. I tillegg ser dere manifold, oljetrykksmåler, BTR, BOV osv.

113ysl.jpg

114q.jpg

 

Må regne med å bruke litt rør, så da har jeg skaffet 2,5" trykkrør i rustfritt stål som skal brukes.

115xwc.jpg

1162.jpg

116oyh.jpg

 

Turboen, kun brukt en måned på en identisk motor som min, kjørte fint med 1bar.

117v.jpg

 

Oljekjøler. Usikker på om jeg får bruk for denne, men det kan hende den kan bli kjekk å ha når jeg runder 1bar ladetrykk. Helt i starten kommer jeg ikke til å kjøre mer enn 0,5bar, så da vil den mest sannsynlig ikke bli nødvendig.

118rbr.jpg

 

BTR'en som jeg kommer til å bruke i starten. Satser på å få inn datastyring før jeg øker ladetrykket over 0,5bar.

119woq.jpg

 

Snurra igjen :)

120ups.jpg

121y.jpg

 

Manifold

122e.jpg

123dbj.jpg

 

BOV'en som er LITT overkill. Bjønnfeit, så det kan hende den må modifiseres litt siden den virker sykt stram.

124q.jpg

125e.jpg

 

Ellers har jeg også fått skaffet større dyser, og mye andre småting rundt som trengs. Det eneste jeg mangler nå for å begynne monteringa er flexiledd til eksosen, stålfletta slanger til olje-tilførsel og olje-retur til turbo'n, samt målere. Har skaffet oljetrykksmåler allerede, og har turbotrykksmåler på vei fra usa i skrivende stund. Skal også bestille en lambdamåler, samt oljetemperaturmåler.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Sola tittet frem, og jeg hadde ikke så mye annet å ta meg til på en helligdag, så hvorfor ikke vaske bilen og få på den sommerskoa? :D Fikk av heftig mye dritt, så nå begynner den å se brukbar ut igjen. Nå gjenstår det bare krisehjelp på enderøra, tror jeg må til med noe skikkelig fælt noe for å få de rene. :p

 

Og til sist må jeg finne på noe genialt for å få skrudd fast bremselyset i bakspoileren som løsnet nå nettopp. Kom ikke til med skrujern, og skralle blei også marginalt for stort, så sitter å lurer på om jeg skal ofre et skrujern jeg har liggende og bøye det til så det passer.

 

bmw1p.jpg

bmw2.jpg

bmw3.jpg

bmw4.jpg

bmw5.jpg

bmw6.jpg

bmw7j.jpg

bmw8t.jpg

bmw9.jpg

Endret av Brian
Lenke til kommentar

HEI HEI HEI!! STOPP NÅ LITT!

 

Hvorfor kommer dette så brått!? Åh, så spennende! :D TURBO er liksom en sinnsykt oppgradering!

 

 

Men, 320 med original innmat? Tåler dette hele 1bars trykk da?

 

 

 

Oooog: Hvor mye har du kostet på ang turbokonverteringa? Og har du tenkt å få det godkjent?

 

 

Jeg ble litt glad her nå, derfor skrivemåten.. :) Turbokonvertering er gøy! Phun lix

Lenke til kommentar

Har hatt litt planer om det en stund nå, men sa ikke noe før jeg fikk det. Surprise, surprise. :D

 

m50b20 tåler litt juling. Med riktig motorjustering skal jeg kunne kjøre 1bar driftsikkert. Men ved dette ladetrykket vil ikke en BTR holde mål, da den blir alt for grov. Da er det kun datasprut som gjelder, men opp til 0,5bar går fint med BTR og senking av tenninga. Og det morro er at med 0,5bar så blir en 325 hengende etter. :p Får også en god del mer dreiemoment, noe som også er positivt.

 

Som et eksempel går det en 320 i sverige med 321hk, og den har rullet godt over 200k km, så det er helt klart muligheter. Jeg hadde til slutt tenkt å legge meg på rundt 250-280hk en plass, litt usikkert der enda, tar det som det kommer.

 

Det eneste som må forsterkes er ny toppakning og ARP bolter til toppen samt større radiator, tenker jeg låner en M3 radiator mens jeg er igang. Ellers får jeg ta ting rundt ettersom de ryker, hvis de gjør det.

 

Hvor mye jeg har brukt har jeg ikke oversikt over nå, men det bryr meg egentlig ikke, for jeg får ikke sove før jeg får smekka på turbo'n. :D Skal prøve å få det godkjent, men kjenner jeg biltrangsynet rett så er ikke det bare bare å få til. Skal prøve meg i første omgang å få godkjent selve bygget med 0,1bars trykk. Mulig det blir lettere å få det igjennom da, og evt søke i ettertid når trykket økes, eller bare drite i det og skru opp likevel. Må iallefall bynne å forhøre meg med de hvilke krav som stilles fra deres side.

 

I tillegg skal jeg invistere i bedre bremser, for det er jo som sagt like viktig å få stoppa udyret som å få det opp i fart. Regner med å kjøpe forsterka brembo borra skiver foran og bak.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ihvertfall det BT sa til meg når jeg spurte dem om motorbytte på min bil, så nevnte han bremsene. Så det er vel egentlig nesten bare dette de ser etter, og passer på at motoren såklart består de testene som trengs med co2 utslipp osv.

 

Såh, bremser er viktig for at de skal si ja!

Lenke til kommentar

Akkurat bremsene er greie, for 325 og 320 har samme bremser, altså skal det for den del gå fint med oppunder 200hk. Ellers ser de vel litt på understell og drivverk også, men jeg kan ikke forstå at de skal slå seg vrange med 0,1bars ladetrykk, men man vet jo aldri.

 

Det er først og fremst avgasskravene jeg er mest skeptisk til. Her er det mye rykter ute å går, noen påstår at man må til tuv i tyskland og ta en full avgasstest for hele turtallsregisteret, mens andre sier at tradisjonelle målinger holder mål. Men det er noe jeg får finne ut av når jeg kontakter biltilsynet. Har inntrykket av at det kommer veldig an på hvem du spør, så håper bare jeg treffer en som er litt lettere på krava. :)

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er med konvertering, det er liksom noe som ikke er godkjent fra dem, og du lager liksom din "egen" motor ved å sette på turbo. Skal ikke forundre meg om at du må dra til tuv og ta en omfattende test. Men håper da en tradisjonell test som alle EU godkjenningsverksteder har, er bra nok.

Lenke til kommentar

Ja, får sette meg ned etterhvert å prøve å skrive en saklig og punktlig søknad, så får jeg se hvilket svar jeg får tilbake. Jeg regner med at det kan bli vanskelig, eller absurd dyrt å få det godkjent om jeg treffer på den rette paragrafrytteren hos BT, men satser på at de er litt greie når jeg skal godkjenne med lavt ladetrykk. Et annet dillemma er ekstra vekt. Før var det mulig å få avskrevet en sitteplass til fordel for den lille vektøkninga, men jeg tror ikke dette er lov lengre. Men uansett er det ikke mange kiloene ekstra det er snakk om, så jeg er spent på hva de sier. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...