Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Skal prøve å få startet dem når alt er ferdig, men det er ikke sikkert den vil starte med oginalstyringa og over dobbelt så store dyser. Kan hende den bare drukner. Uansett må jeg bare taue bilen en ganske kort avstand til å komme til benken.

 

Når den er justeringsklar er det bare å kjøre på med trykket jeg skal ha med en gang, så det blir ikke noe lavt trykk i starten.

 

Kommer til å ha det i bakhodet etterhvert. Regner med den holder en stund, før den begynner å slure. Men da tar jeg og bytter når dette begynner å bli et problem. Må bytte til en forsterka som tåler minst dobbelt så mye moment som den orginale. Ellers er jeg også spent på hvordan diffen vil tåle dette, men siden det er en is sperrediff, så tror jeg den skal tåle mye juling.

 

Er ganske greit når du har fått ned kassa, men det er trangt å komme til boltene på toppen av girkassa. Må løsne girkasseopphenget, samt motorfestene og vippe motoren. Deretter må jeg til med 2-3 forlengere og ligge å sikte og lirke på boltene som ligger godt gjemt oppi der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herja litt videre i dag med siste bolten på bunnpanna. Sitter helt vilt satan i grønnskogen godt. Har vært til sammen fire stk som har prøvd å få den opp uten at noen har lykkes. Rant litt over for meg i dag, så jeg kutta vekk hele skiten. Har skrudd opp alle boltene nå, men den henger fortsatt i den avkappa bolten, til tross for mye hamring, bryting, banning, og mer bryting. Tenkte å ta med øks eller stor slegge i morgen om jeg finner noe og prøve å få ut skiten en gang for alle, så jeg får borra oljereturen snart.

Lenke til kommentar

Joda, tro meg. Har prøvd alt av tenger, varme, kjøling, slag, slegge enda mer bryting med tang, slå på mindre kobber, torx ja alt uten at det fungerte. Jeg tok til slutt og kutta hele hodet og skiva på bolten + bittelitt på godset slik at jeg kom til "sprekka" mellom bolten og godset. Mosa innpå så mye WD40 jeg fikk til og lot det stå over natta. Kutta deretter et dypt kutt med dremelen i bolten som stod igjen og fikk hamret og skrudd den ut med en skrutrekker. Så bunnpanna er løs nå.

 

Så siden det er drittvær i dag skal jeg nedover og få bunnpanna ut av bilen noe som ikke var like enkelt som jeg først trodde. Løsnet først motorfestene og girkasseopphenget og jekka opp motoren i fremkant slik at den og girkassa tilta på skrå bakover, men fortsatt er det for trangt å få bunnpanna ut. Så i dag må jeg begynne å demontere travers foran for å få nok klaring til å få ut skiten. Blir masse demontering for å få ut bunnpanna. Holder med å løfte motoren på 4cyl, men den er logisk nok mindre enn en 6cyl, så da må traversen også løs eller helt ut.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Haha, ikke enkelt å få ut den der bunnpanna gitt. :p Har løsnet traversen, og hengt motoren i tau etter ei traverskran som holder motoren oppe. Da jeg løsnet alt på traversen sank den som normalt litt ned. Trodde alt var vel og begynte ta ut bunnpanna igjen. Men nå hadde den bestemt seg for å henge på servopumpa. I tillegg var slangen til servotanken for kort, så jeg måtte huke av den og drenere tanken, samt skru ut servopumpa. Når det var overstått fikk jeg den fortsatt ikke ut. Etter litt om og men, bryting og lete etter problemet oppdaget jeg at motorfestet på høyresiden hang igjen på gjengene, slik at motoren ikke ville skille seg løs fra traversen. Dette førte til at den hang halvveis fast i traversen på ene siden, mens den var helt løs på andre.

 

Prøvde å legge imellom noe mellom festet og traversen og bruke krana, men løftet bare hele bilen opp, nektet å rikke seg. Prøvde med jekk, slegge og bryting, men til ingen nytte. Så jeg tipper eneste utvei blir å senke motoren litt igjen og skru av hele festet på selve motoren, men det er trangt, så det blir spanande. :p Men kommer til å holde på til jeg får ut skiten, om det så tar meg hele kvelden og natta.

 

Men det går nå sakte men sikkert fremover iallefall. :)

Lenke til kommentar

Fikk da ut bunnpanna til slutt, men var litt mer jobb enn jeg trodde. Men lærte jo enda mer av å skru istykker alt rundt. :p

 

Så, over til litt photos.

 

Handlet litt småting. Her er blant annet tempføleren som knakk for ingenting. Fikk skaffet ny som ble montert igjen. Ellers er det hullborr til bunnpanna, kabel til målere, samt union som skal skrus i bunnpanna. Bruker tetteringer som utvides når man drar til, skulle holde mente de på tess, så det blir spennende å se. :)

56114430.jpg

19147875.jpg

23893437.jpg

33789638.jpg

 

Skrudde bare i bredbåndslambdaen der den orginale stod, passa som et skudd. :D

13722154.jpg

51073966.jpg

45845026.jpg

 

Monterte ny hyllereol i samme slengen. Kjekt å lesse på med utstyr der etterhvert.

33000218.jpg

 

Satanbolten som nektet å løsne. Har aldri vært borti noe som har sittet noe så grasalt godt fast på bilen før. Men den måtte gi tapt til slutt. Må bare få bestilt et par nye bolter før jeg monterer tilbake igjen. På bilde når 4 kan dere også se en liten sprekk på panna hvor det lekker litt olje ut. Må få dette sveiset igjen før den går inn i bilen igjen.

21242498.jpg

83547613.jpg

49847339.jpg

95208625.jpg

97640131.jpg

 

Her var girkasseopphenget løsnet, samt motorfestene.

47752518.jpg

 

Fortsatt alt for lite klaring.

15557384.jpg

 

Liten bil, stort utstyr :p Jada, litt overkill, men det var det eneste jeg hadde der og da :p

60696211.jpg

24094012.jpg

 

Her er problemet med motorfestet som nektet å slippe samma f***. Måtte skru av hele skiten som var nazitrangt, og slå og hamre som en tulling for å få det til å løsne helt. Når man sammenligner med festet på andre siden, så ser man tydelig at det henger ganske bra på motorfestet over turbo'n.

29259547.jpg

96406343.jpg

 

Bunnpanna nesten på vei ut.

15172050.jpg

 

Endelig!!!

83647646.jpg

17512199.jpg

 

Og hva med bilen? Rassert :p Måtte av med en god del for å få ut bunnpanna til slutt ja.

28271314.jpg

 

Så var det igang med vasking slik at den kan sveises og borres litt. :D

54459792.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke skjedd så voldsomt mye siden siste gang. Begynte på igjen i går, da de andre dagene gikk med på andre ting.

 

Traversen er montert tilbake, og motoren er på plass igjen. Var litt jobb å få motoren i festene igjen, så jeg måtte også av med panseret for å kunne dra litt med krana i tillegg.

 

Satser på å få målt ut og sveisa eksos i dag. Hvis dette samt dumpventilen og uttaket til tomgangsregulatoren blir sveiset i dag, så er bilen klar for oppstart i kveld evt i morgen. Er mest spent på om den vil starte med så store dyser da. :p

 

Har koblet opp målerne også, mangler bare å måle opp og koble til +12v på tenninga.

 

Skal prøve å huske på å ta med kameraet hjem denne gangen, slik at det blir litt bilder også. :p

Lenke til kommentar

Liten status på prosjektet så langt.

 

Fikk sveisa dumpventilen på trykkrøret, samt montert alt tilbake igjen. Måtte lage litt custom på oljereturn da den var sabla trang rundt utblås til turbo. Har ellers begynt å tilpasse boostcontrolleren og støpe holderen til turbotrykksmåleren. Fikk montert alt på plass, og gikk for en prøvestart i går kveld.

 

Den startet på første forsøk og gikk greit på tomgang etter at jeg fikk pumpa litt på gassen og fått opp trykket på bensina. Men den fikk rimelig feit blanding uten datastyringa på plass, med laveste trykk på prog. btr'n hadde jeg lambdaverdier på 9 på tomgang. Denne skal ideelt sett ligge på 14,7 ved tomgang. Ved litt pådrag, ga full pinne og dro den bare litt opp i 3500rpm, så lå den på rundt 12, noe som er mer akseptabelt. Så den går mest for feit på tomgang bare. Pga dette fjusket og harket den litt siden den nesten druknet i bensin.

 

Men så kom den store spaden i trynet. Alt var vel og i orden da jeg dro derifra i går kveld, ingen lekkasjer eller noenting som skulle indikere på at noe var galt.

 

Da jeg kom nedover i dag så jeg en liten dam med olje under bilen, og kasta meg ned og rulla under for å sjekke hva som hadde skjedd. Kryssa og håpa inderlig på at det var bunnpluggen som hadde bynt å lekke, men neida. Det viste seg at den koblinga til oljereturen i bunnpanna som tess sa skulle holde tett ikke gjorde det likevel. Jeg dro til denne med det jeg maktet da jeg monterte det siden jeg absolutt ikke ville gjøre dette en gang til. I tillegg svetta den bittelitt olje fra sveisen. Den var potte tett når jeg lekkasjetestet den med tynner, men olja seiv igjennom selvfølgelig.

 

Må si dette satte tilbake motivasjonen min ganske mye de første timene, så jeg tappa av olja og demonterte oljeretur og tilførsel til turbon og dro hjem. Har tatt en avslappingskveld og lest litt koblingsskjema til datastyringa istedet, og satser på å begynne for fullt i morgen.

 

Kommer til å plukke ned traversen igjen, henge motorn etter krana, samt løsne girkassa og plukke av denne.

 

Tenkte å bytte clutchen mens jeg uansett må ta den ned enda en gang, så slipper jeg å løsne ting igjen enda en gang når orginalclutchen begynner å slure. Bestiller "ny" brukt bunnpanne og racing trykkplate og koblingsnav i kveld og krysser fingrene for at det kommer før helga.

Lenke til kommentar

Enda mer spam :p Glemte at siden jeg bare har enkelmassesvinghjul, så må jeg bytte til dobbelmassesvinghjul samt nytt utløserlager. Da vil clutchoppgraderinga fort havne på rundt 10 lapper. Syntes dette ble for drøyt, så jeg bestilte kun bunnpanna i dag.

 

Skal undersøke litt flere alternativer før jeg bestiller noe. Har funnet et kit fra statene som takler 470nm og 403hk. Dette kittet inneholder etter hva jeg tolker alt man trenger. Dobbelmassesvinghjul som er halvparten så tungt som det orginale svinghjulet, noe som vil gi bedre respons fra motoren, clutch, trykkplate, utløserlager og det meste. Dette kostet til sammenligning ca 3100kr om jeg ikke blir stoppet i tollen, og ca 4 lapper om jeg blir stoppet. Altså betydelig billigere enn det andre alternativet, samt at den tåler mer enn 10k oppsettet hadde tålt. Men jeg må undersøke mer om det garantert passer min bil, for retur og drit til usa om det ikke passer er sikkert ikke en hyggelig sak.

 

Men den orginale clutchen vil holde en stund uansett, men den vil ha betydelig mindre levetid med de ekstra påkjenningene turbo'n vil påføre den. Så jeg satser på å få ordnet bunndelen i første omgang og skru det sammen igjen, samt prøve meg på montering av datasprutet istedet.

 

Så i dag blir det demontering av diverse som må demonteres for å få ut bunnpanna, samt at eksosen skal ut igjen og pusses og sveises skikkelig.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Dette var jo noe dritt da! Typisk at slike ting skal skje, ihvertfall på de jævligste steder. Men uansett, nå veit du jo hva du skal gjøre, så det går jo mye fortere den andre gangen, samtidig som du kanskje er enda mer nøye nå! :)

 

Lykke til ihvertfall, følger med her som bare det jeg. :)

Lenke til kommentar

Bunnpanna ble ikke sendt fra oslo før i morres, så det spørs om den rekker å komme før helga, satser hardt på at den rekker å smette på postkontoret i morgen.

 

Undersøker fremdeles flere kontakter ang forsterkaclutch, men utsetter dette litt inntil videre.

 

Tenkte å ha på pakningssilikon på begge sider. Dette er en masse som minner mye om vanlig silikon som man legger på mellom gjengene og drar til. Massen tyter da ut av koblingen og tetter som en vanlig pakning. Tenkte å bruke messingskiver med ekspanderende gummi på inn og utside, samt pakningssilikonet for høye temperaturer på både ut og innsiden. Holder det ikke tett da så sveiser jeg på en 1" flens med 5cm tykk pakning og drar til så metallet skriker av smerte :p

 

Regner med at det gjør susen med ringene og pakningsmiddelet, må bare få fatt i bunnpanna så fort som mulig nå.

Lenke til kommentar

Bunnpanna kom ikke før tirsdagen, så jeg fikk ikke gjort så mye før den tid. Begynte å plukke ned alt på tirsdagen og borret den nye bunnpanna. La på alt av tetninger jeg skulle bruke og skrudde til med det det gikk. La hele bunnpanna på gulvet og fylte den med olje som lå i et døgn for å sjekke lekkasjer. Etter et døgn var det fortsatt helt knusktørt og ikke antydninger til lekkasje, så jeg satset på at det holdt tett.

 

Så i går monterte jeg tilbake bunnpanna og traversen igjen, samt satte motoren på plass. Så da håper jeg den saken er løst.

 

Ellers skal jeg få sveiset inn gjenger til orginallambdaen også, siden jeg mistenker at orginalstyringa vil gå i nødmodus når den kobles fra. Så jeg setter den tilbake sammen med bredbåndslambdaen, i og med at jeg skal bruke orginalstyringa delvis.

 

Når det gjelder clutchstyret så fins det en billigere løsning, nemlig å bare montere 4 puk sinterlamell på orginalclutchen. Dette er en stor økonomisk fordel, men jeg er fortsatt litt skeptisk. Grunnen til dette er at sinter er ganske mye kvassere, og jeg er redd det blir litt vel mye av/på med clutchen. Dette blir da fort slitsomt og kjøre med, og ikke minst spiser det mye mer på foringer, girkasse og diff. Så jeg heller egentlig litt mer mot usa kittet hvor alt byttes, men dette får jeg spekulere mer på når den orginale begynner å slure.

 

I dag blir det derimot mekking av pc :p Pc'n tok kvelden i helga, så jeg har ikke hatt tilgang på den siden da. Derfor blir det lite bilder i dag, men har masse bilder som kommer når jeg får pc'n på beina igjen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update 05/08!

 

Har gått en liten stund uten updates nå, så her kommer det endelig en. :)

 

Oppkobling av målere og følere, blir fort alt for mange kabler, så her gjelder det å holde tungen rett i munnen for å få alt på riktig plass. Prøver å bruke de orginale kabelgatene så mye det lar seg gjøre for å få en mest mulig clean look kabelmessig i motorrommet.

 

Ordnet også kabelsko på alle ledningene til måleren i midkonsollen. Da blir det litt mer praktisk om jeg må ta den ut i ettertid, siden det bare er å plugge fra målerne og ta med hele konsollen ut.

1_149.jpg

2_39.jpg

3_16.jpg

4_4.jpg

18_9.jpg

17_8.jpg

20_5.jpg

 

Bilder fra bunnpanna ble plukket ned første gangen. Her er jeg i gang med å pelle ned bunnpakninga.

5_21.jpg

 

Sveisinga som ble utført på sprekken i håp om at det skulle holde tett, noe det i ettertid viste seg å ikkje gjøre likevel uheldigvis.

6_1.jpg

30_3.jpg

 

Så var det på tide å ta frem drillen med hullborr og en god porsjon grease. Måtte borre på en litt annen plass enn utgangspunktet siden det ikke var rette flater på innsiden der det var flatt på utsiden. Dette førte til at jeg måtte ordne med en custom oljeretur da den kom farlig nær utblås fra turbo som dere ser på bilder etterhvert.

7_24.jpg

8_11.jpg

9_8.jpg

10_16.jpg

11_20.jpg

12_5.jpg

 

 

Støping av holder til turbotrykksmåleren. Tok først avstøpning av dashbordet i glassfiber, men dette viste seg i ettertid å ikke holde formen 100%, så noe justeringer med støping i dashbordet måtte gjøres likevel.

13_20.jpg

14_1.jpg

15_7.jpg

 

Litt homemade verktøy til den nazitrange turboflensen.

16_2.jpg

 

Eksosen punktet lett fast før helsveising. La inn et 2,5" flexiledd for å avlaste manifoldet for strekkbelastingen det kan få av spennet i resten av eksosanlegget.

19_4.jpg

 

Målere oppkoblet og testet, alt fungerte perfekt på første forsøk, så det lovet bra.

21_1.jpg

22_2.jpg

23_7.jpg

24_9.jpg

26_10.jpg

 

 

Mer støping og justering av holderen.

25.jpg

27.jpg

31_19.jpg

 

Oljereturen som ble laget i alu. Svingen ble så krapp rundt utblås fra turbo, at jeg måtte ordne med et rør rundt for at det skulle gå.

28_1.jpg

 

Her ser dere også lekkasjen fra den gamle bunnpanna, men dette holder seg knusktørt på den nye enda

29_2.jpg

 

Nytt motorfeste fra en annen vinkel.

32_8.jpg

 

Traversen plukket ned for andre gang for å montere "ny" bunnpanne

33_8.jpg

 

Ny brukt bunnpanne til venstre og den orginale til høyre

34_2.jpg

 

Nye panna etter et par runder med white spirit og lynol

35_9.jpg

 

Ny oljeretur med flytende pakningssilikon mellom kobling og bunnpanne på begge sider

36_8.jpg

 

Slik så det ut før bunnpanna ble montert i bilen igjen

37_9.jpg

 

Oppkobling av datasprut

38.jpg

 

Orginal ECU'en av typen Motronic

39.jpg

40_6.jpg

 

Mer kobling

41_2.jpg

 

Plasserte MAP/AMP sensoren ved innsuget, fant en fin plass til den litt diskret ved siden av peilepinnen

42_2.jpg

43_4.jpg

44.jpg

45_5.jpg

 

Dump'en ferdig sveiset og montert opp

46.jpg

47.jpg

48_8.jpg

 

Orginale ECU vs SMT6, ganske mye mer kompakt smt'en

49_9.jpg

 

Siste rørbiten før gasspjeldet med uttak til MAP og tomgangsregulator

50.jpg

 

Kjekk sak til å lage egne slangeklemmer i størrelser som passer. Har vært litt merkelige størrelser til tider, så fant ut at å lage egne var en bedre løsning

51_10.jpg

 

Viktig med riktig utstyr til oppkoblingen av datasprutet. Brukte oscilloscop til å finne tenningssignalet. Siden ingen av koblingsskjemaene som fantes stemte for min bil, så måtte jeg måle frem alt selv og lage mitt eget koblingsskjema. Tenkte jeg skulle sende dette til perfect power som er leverandør av datasprutet etterhvert, så kansje noen andre også får bruk for skjemaet.

52.jpg

53.jpg

 

Koblet alt opp midlertidig for å sjekke med pc'n om alt stemte, og deretter ble det satt mer permanent fast.

54_7.jpg

 

Oversiktsbilde

55_19.jpg

 

Holder til måleren, fortsatt den del jobb igjen med den, men det begynner å ta form etterhvert. Synes den fortsatt er litt for klumpete

58_10.jpg

 

Da alt var oppkoblet var det tid for å starte opp og prøve å justere. Alt fungerte perfekt, og jeg fikk endelig justert ned den alt for feite blandinga. Fikk den til å gå ganske fint på tomgang, men det er fortsatt mye justeringer som gjenstår, men dette blir fikset på benken.

56.jpg

57_7.jpg

59_12.jpg

 

Utover dette så har det skjedd litt mer. Dagen etter at alt gikk bra, så nektet bilen å starte helt plutselig etter at jeg koblet inn en liten motstand på den orginale luftmassemåleren. Trodde jeg hadde gjort det store å ødelagt noe i orginale ECU'en. Så jeg begynte å feilsøke med å plukke ned datasprutet igjen og sette alt tilbake til orginal stand. Men fortsatt ville den ikke starte. Sjekka at jeg fikk bensin, og tok opp bensinpumpa og målte at den var i orden, noe den var. Tenkte at jeg bare skulle sjekke pluggene siden det virket som den fikk masse bensin men ikke gnist. Og jammen var det ikke pluggene som var nedsota og ubrukelige, var så vidt det gnistet når jeg tok den opp og holdte den inntil blokka. Maks uheldig timing at pluggene skulle ta kvelden akkurat i det jeg koblet om noe, så jeg tenkte ikke på dette i første omgang.

 

Så da var det å få byttet pluggene, å gå over coilene, samt koble opp datasprutet på nytt igjen. Tok en ny oppstart og alt fungerte knall igjen i går. Pcladeren tok kvelden dog, så det ble ikke mange minuttene før den tok kvelden pga lite batteri, så da ble det ikke mer justering den kvelden.

 

Håper jeg får time i benken i neste uke til justering, men trimmefirma er håpløse å prate med over telefonen. Jeg skulle få time, men har ikke hørt noe, selv om jeg har ringt å maset på flere ganger. Tenkte jeg skulle nedover i dag og møte opp personlig å få de til å fysisk sjekke mens jeg er der, da bør det bli.

 

Før benkinga er det bare å få montert alt tilbake igjen, og småplukke litt. Mangler bare å koble opp motortempsignalet til smt'n, så er alt koblet ferdig.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ser kjempelovende ut! Tenker du gleder deg til å få den mappet og justert ferdig, så du kan teste turboen litt! :)

 

Venter i spenning på flere updates!

 

 

Ett lite tips, går det ikke an å øke størrelsen på bildene dine litt? Er så kjedelig å måtte trykke seg inn på hvert enkelt!

Lenke til kommentar

Takker, aner ikke hvordan jeg får til det med de bildene der. Brukte en annen opplastningstjener fordi imageshack som jeg vanligvis bruker kun ville laste opp ett og ett bilde om gangen. Så da brukte jeg en annen, og dette var bildene jeg fikk ut av linkene, er ikke så pro på akkurat det der. :p

 

Ellers så har jeg fiklet med litt mer elektrisk og div i kveld. Og faktisk har jeg vært ute å kjørt en liten tur i stad. :D Satan så morro det var, tror jeg gliste fra øre til øre. :p Satt en i baksetet og justerte litt mens jeg kjørte, og fikk den til å gå sånn tålelig greit. Fikk litt feit blanding noen steder og litt tynt andre steder, fokuserte mest på å bli kvitt områdene med for mager blanding da dette er det værste. Ladet 0,15bar med wg helt åpen, og må si jeg merket forskjell bare på det lille ladetrykket. Ble ganske hissig med en gang trykket kom. Wg'en hørtes også litt annerledes ut enn jeg hadde trodd, men den låt ganske pent. Blir morro å høre hvordan den høres ut med enda mer trykk.

 

Skal prøve å få tatt en liten film, men har kun mobilkamera til filming, så all verdens til kvalitet vil det nå ikke bli.

 

Ellers kverrulerer jeg fortsatt med å få fjerne lmm helt, har koblet om signalet, men har ikke fjernet den helt enda. Har også slitt litt med at tempsensoren til motor og smt'en ikke kommuniserer helt bra. Den forstår ikke signalet, så må få koblet opp en lur sak her også for å få ting til å fungere. Motortemp er et must da bilen krever mer bensin på tomgang med kald motor kontra varm, slik at datapsrutet da legger inn en ekstra dose basert på temperaturen.

 

Utenom elektrisk er det å få på panser og deksler og dulle litt med småting.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har det skjedd litt ting igjen, både positivt og negativt.

 

Fikk koblet opp motortemp og ordet dette. Tror også den orginale motorstyringa kverrulerer litt fordi jeg ikke har koblet opp noen lufttempsensor på innsugslufta mot smt'n som manipulerer orginalhjernen igjen. Skal få ordet dette etterhvert og montere og koble opp.

 

Ellers ladet jeg 0,45bar en stund nå, kjørte på en langtur hjem og alt fungerte greit nok. Må si den begynte å dra rimelig godt med det ladetrykket. En uformell sammenligning med en som satt på en tur, kommenterte at han følte den gikk vel så bra som en 200sx s14, med 220+- hk orginalt. Men tilbake til turen; rett i det jeg hadde omtrent 50meter igjen, så begynte bilen helt uten videre å tikke noe sinnsykt. Satte den i fri og trillet forsiktig de siste 50meterne hjem og lot den kjøle seg ned før jeg sjekka noe mer.

 

Åpna ekspansjonstanken på radiatoren, og fant ut at all olja hadde flytta seg over dit :p Motoren var oljetom, og heldigvis virker det som om dette skjedde momentant, så det var kun de 50-100meterne jeg kjørte med lite eller uten oljetrykk. Et annet problem var at det hadde kommet masse olje ut av veivhusventilasjonen også før det hadde gått i ekspansjonstanken.

 

Så i verste fall, så kan et eller flere stempel ha tatt kvelden, ventiltetninger, stempelringer etc. Vanskelig å si før man får åpnet noe. Er ganske sikker på at toppakninga har røket, men håper bare det ikke er noe mer enn dette.

 

Er ikke helt sikker på hvorfor dette skjedde, men har lite tro på at det var overladningen som forårsaket dette. 0,45bar skal den tåle uten noe problem. Jeg bemerket meg tidligere i vinter at den brukte en del kjølevæske, uten at jeg helt fant ut av hvor det gikk. Derfor har jeg mistanke om at toppakninga var dårlig i utgangspunktet, og denne svakheten ble fremskyndet med litt trykk i motorn.

 

Skal innom diverse butikker i morgen og høre på spesialverktøy, noe som er alfa omega på en slik jobb. Dette blir litt komplisert, og det er viktig å få alt på riktig plass, og timet riktig når det monteres tilbake igjen. Selv minste feiljustering på kammene kan resultere i totalt motorras ved oppstart, så her er det viktig å holde tunga rett i munnen.

 

Har demontert innsug, fuelrail, tennplugger, coil, toppdeksel, og alt rundt i kveld. Så om det order seg med verktøy, så blir det forhåpentligvis av med eksos, turbo, og muligens manifold (hvis det blir for trangt å ta opp med manifoldet montert på), samt fjerning av topp. Er egentlig litt spent på hvordan det ser ut nedi sylindrene nå, men frykter det verste :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Æsj, det var fælt så vanskelig det skulle være da! Tenker meg det var rimelig kjedelig når du oppdaget dette, etter å ha stått på hue nedi(og under) motorrommet i flere uker nå.

 

Håper nå at vitale ting er like gode som før, så får vi heller satse på at toppakningen er alt som bør byttes. Du bør jo investere i en med litt mer fart i nå som du kjører overladning.

 

Hold oss oppdatert! :)

Lenke til kommentar

Ja, var litt surt der og da, men du satan så morro det var den tiden det fungerte. Poffa, susa og gikk som et lyn i forhold til orginalt :p

 

Der er egentlig ikke så mye å gjøre med det heller, annet enn å begynne å demontere. Får bare gå inn i "zombiemodus" og gjøre det :p Men virker som om den ikke vil ha turbo til tider ja.

 

Slik jeg ser det har jeg to alternativer:

 

1) Hvis det kun er toppakningen som er gåen, kommer jeg til å sende inn toppen til plansliping, og prøve å gå over denne så nøye som jeg klarer for å se etter defekter. Mulig jeg også demonterer kammene, ventilløfterne osv og overhaler disse. Bytte til tykkere toppakning for å senke kompresjonene fra 11,5:1 til ca 8,5:1, noe som gjør det langt sikrere å kjøre 1bar. Alterativet blir da mls med arp, men dette er ganske drit å få tett har jeg hørt, så jeg skal undersøke en del før jeg bestemmer meg. O-ring fungerer også bra, samt pyramideringer, men da får jeg ikke senket komp'en igjen da. Da må jeg evt ut med veiva, rådene og stemplene og få frest ned bittelitt på stemplene, eller bytte til 325 dieselveiv, slik at slagvolumet økes til 2,3liter.

 

2) Hvis det blir for store kostnader å fikse motoren jeg har nå, (ødelagte stempler hovedsaklig), så blir det en tur til sverige å hente en 2,5l uten vanos, og hive nedi og lade 0,5bar noe som vil gi ca samme effekten med 2litern på 1bar, sånn grovt sett.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...