Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Ny side og ny UPDATE!. :)

 

Tok dørpanelene inn i varmen, før jeg gikk i gang med å pelle av delene som skulle trekkes om. Slik så det ut før, ganske løst og falleferdig med andre ord.

64by6.th.jpg65ke2.th.jpg66fr8.th.jpg67cm5.th.jpg

 

Så var det dags å få delt dørtrekket fra hverandre. Panelet som jeg skulle trekke om var festet med gjennomgående plasthylser som var formstøpt til dekselet, og deretter smeltet og forseglet. Da var det bare et knippe med skrujern, tang og rå makt som skulle til for å bryte i stykker plastforseglingene. Var rundt 10-15 forseglinger per panel.

68dr5.th.jpg69qv1.th.jpg70zy9.th.jpg

 

Og vips var panelet av, så var det bare å gjenta dette for alle fire dørpanelene.

 

Da jeg fjernet skinnet på dekslene så jeg etterhvert at de ikke var fullstendig hele. Det hadde sprukket opp litt, og noen steder var det sprekker som sprakk helt opp da jeg måtte rive av skinnet. Skinnet holdt faktisk bitene ganske godt på plass utrolig nok.

72gm0.th.jpg73lz2.th.jpg74ve5.th.jpg75dt0.th.jpg76ze2.th.jpg77ak2.th.jpg78xx4.th.jpg79og8.th.jpg

 

Tok frem smeltelim, og rengjorde rundt bruddene. Klemte på med lim og satt og pirka de forsiktig på plass, slik at de stod i riktig vinkel etc i forhold til resten av panelet. Var et par slike til, men tok ikke bilder av de. Dette var det verste bruddet for å si det slik, og at biten i midten mangler har ingenting å si. Med smeltelimet på plass er dette ganske sterkt likevel.

 

 

Så var det tid for første pakke, som var fra *Trommesolo* Installbay. Pakken inneholdt masse vinyl, lim og div som tregtes til å trekke opp panelene.

80wy8.th.jpg81yt4.th.jpg

 

Så var det tid for den andre pakken fra Koed.

82yw0.th.jpg83mr5.th.jpg84eb0.th.jpg

 

Og for de som ikke har ultra syn, så er det meste ting og tang som måtte fikses. Kjøpte poleringskluter, polringsmiddel med nanoteknologi, dyptgående vindusrens samt polering med anti-dugg hinne, klips med gummioppheng til dørpanelene, 2stk spylevæskemotorer og nye skikkelige vindusviskere. De gamle vindusviskerne skal jeg pælme langt til skogs, for så å løpe etter og kaste de enda lengre bort. Spylevæskemotoren for vinduene sluttet å funke så jeg måtte invistere i en ny en ettersom det ble vanskelig å se veien i dårlig vær, kombinert med elendige viskere. :p

 

Tok av klipsene på ene dørpanelet og sammenlignet med de nye.

85tq7.th.jpg86rn6.th.jpg87ve2.th.jpg88ys8.th.jpg89nm6.th.jpg

 

Så nå kan jeg ikke forstå annet enn at dørpanelene må bli helt potte lydløs.

 

Tok noen bilder av de to panelene jeg har rukket å trekke opp så langt. Ble veldig fornøyd med resultatet, og jeg tror ikke det hadde blitt bedre om fagfolk hadde gjort det. Skinnet ligger helt inntil panelet overalt. Bildene lyver litt på fargen, da jeg må bruke ekstremt med lys for å få noe brukbart ut av kameraet. Skinnet er egentlig ganske svart, men ser grå ut på bildet. Bilde 3 viser litt mer riktig farge på dørtrekkene.

90dd7.th.jpg91oj4.th.jpg92ef4.th.jpg93zu7.th.jpg94kh0.th.jpg95it3.th.jpg96on9.th.jpg97tq4.th.jpg

 

Så det er da litt som skjer her også, akkurat i skrivende stund har jeg begynt på tredje panel, må skrape og pusse litt her før jeg kan trekke opp vinylen. Ligger igjen litt rester etter forrige skinn og litt limrester som jeg må få pusset bort.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker, er fornøyd selv også. Har forresten nettopp fullført tredje panel, og tar siste i morgen tidlig.

 

Rensen er i to steg. Et middel som renser, og et annet som fungerer som polering og motvirker dugg. Begge kjøpte jeg hos koed da jeg bestilte alt det andre, og det er orginale bmw produkter.

Lenke til kommentar

Hehe jo, det begynner å ta form nå også. Er ferdig med alle panelene, mangler bare å finne en smart måte å sette de fast på det store panlene igjen i og med at jeg ødela forseglingene. Men har en plan klar på den biten.

 

Bytta også spylevæskemotor i dag, så nå spruter den som bare juling. Regner med noen tenkte koffert på den. :p Bytta viskere også, og jeg kan for første gang faktisk se helt perfekt ut av frontruta og snø og regn er ikke noe problem lengre, skulle gjort dette for lenge siden.

 

I tillegg har jeg ordnet og tettet overgangene ut til dørene. Da jeg la de nye kablene til delefilteret i dørene, så førte dette til at jeg ikke fikk på overgangene skikkelig igjen siden ledningene var for tykke. De orginale overgangene som står der er så sinnsykt trang og det er tydeligvis ikke laget for utbygging. Men problemet ble at jeg ikke fikk skrudd boksen helt fast inntil ramma på bilen, slik at det ble en liten glipe i toppen som vann kunne komme inn i. Skrudde i de skruene jeg fikk til på begge fremdørene og la på litt smeltelim bak og pressa de så godt sammen som det lot seg gjøre. Deretter la jeg silikon langs hele kanten for å forsikre at det ikke kommer vann inn. Skulle hatt noen slike overganger som var litt større, men dette får iallefall duge nå.

 

Så i morgen skal jeg få vaska bilen hvis de overgangene er tette, samt rense og polere frontruta og krysse fingra for at det fjerner litt av dugg problemet. I tillegg må jeg bytte kjølevæske da det er sinnsykt lite igjen. Merka at jeg ikke hadde varme i varmeapparatet når blågradene kom, så det håper jeg også å få gjort i morgen. Må drenere hele systemet siden det var litt skittent og fylle på nytt. Kommer også til å bytte olje i morgen hvis jeg har nok stående, hvis ikke blir dette gjort senere i uka.

 

Så skal jeg også i gang med å dempe bakdørene, da jeg like så godt er på gjør det selv verkstedet og bytter kjølevæske. Har gått litt seint med dempinga grunnet konstant drittvær for tiden, så får ta dette innendørs. Regner også med å få bytta klips og satt på dørtrekkene bak i morgen.

Lenke til kommentar

Svirre-Brian glemte bildene.

 

Ny spylevæskemotor samt viskere, kansje ikke det mest spennende. :D

98rp2.th.jpg99on0.th.jpg100re6.th.jpg

 

Og siden jeg var i kjelleren og kjeda meg bittelitt før jeg var ferdig prøvde jeg å ta noen bilder av bilen igjen med crapkameraet.

101bx0.th.jpg102ug9.th.jpg103sg1.th.jpg104te3.th.jpg105vv8.th.jpg106kz3.th.jpg107ay3.th.jpg

 

Tipper Mompen sitter å vrir seg i stolen når han ser den møkkete bilen der. :D Skal ta å vaske skikkelig og kansje polere hvis jeg rekker det.

 

Så noen bilder av dørpanelene foran som er ferdig trukket.

108nk4.th.jpg109rt7.th.jpg110iv8.th.jpg111tu1.th.jpg112po7.th.jpg113px4.th.jpg

Lenke til kommentar

Icabutikkparkeringskjellerting :D Stor plass, grei belysning og ikke minst plussgrader.

 

Eller grådigmanns gjør det selv verksted om du vil det. Stiller meg heller i en parkeringskjeller hvis det er småting som skal fikses istedet for å betale for å stå innendørs.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

I parkeringshusene du mener? Ja, det er bare å kjøre på, har adlri fått klager på det, men sørger for å parkere lengst mulig unna inngangen og ikke rote. Har også kjørt og mekka mye rc bil i parkeringshus uten at noen har sagt noe på det. Fikk kun tilsnakk en gang jeg og noen andre stod og mekka i et parkeringshus, han sa at det var helt greit at vi holdt på så lenge det var nok ledige plasser ellers i huset og at vi ryddet opp etter oss. Så jeg har fått meg en fast parkeringskjeller som jeg bruker, har alltid stått der og fikset småting, kjekt gitt. :D

 

Fikk gjort litt i dag også, fikk dempet bakdørene, bytta klips på trekkene, limt på plass plastbeskyttelsene på dørene, montert sammen dørpanelene og satt de på bilen. I tillegg har jeg byttet og herjet med kjølevæska i dag, Har bare igjen å lufte systemet. Men nå er det taco som står på lista, må bare få rævva i gir å lage det. :D

 

114jx4.th.jpg115js6.th.jpg116ho8.th.jpg117ed3.th.jpg

 

Verktøy nå til dags altså. :whistle:

118tl6.th.jpg119hq2.th.jpg

 

Ferdig dempet og montert, høyre bakdør.

120oq7.th.jpg121ao9.th.jpg

 

Siste bilde av dempingapå venstre bakdør før trekket skal på.

122dd7.th.jpg123sf7.th.jpg124jp3.th.jpg

 

Synes ikke det ble så ille i grunn, er fornøyd med resultatet, iallefall med tanke på at det også er første gangen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Det er noen bittesmå flekker som er litt forhøyd, siden panelene var ganske slitne. Skinnet er lagt helt perfekt, ikke noe har løsnet fra panelet og det er ingen skrukker eller noenting. De små flekkene som vises er som sagt panelet som er i litt sliten stand, men i vanlig dagslys er det ikke synlig. Jeg ser det kun hvis jeg står helt inntil og har ekstra lys og vet hvor de er.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Bildeupdate!

 

Har jo selvfølgelig vært ute å vaska og polert bilen i dag, eller rettere sagt nettopp ferdig. Ivrig på en søndagskveld. Var helt alene nesten hele tiden i hallen, var litt behagelig faktisk, kunne slippe en så det braka i hele hallen uten at folk skulle bry seg. :D

 

Meen, uansett, den nye voksen funka greit den. Var en slags voks med nanopartikler i, så den skulle visstnok være en god beskytter mot salt og annet drit som kommer på bilen i vinterhalvåret.

 

125nf7.th.jpg126tz3.th.jpg127mm9.th.jpg

 

Voksen hadde samme farge som bilen og var ikke så lett å se, selv etter at den var påført. Men med rette lyset og vinklinga var det mulig å se det. Sikkert ikke enkelt å se så mye med drittkameraet jeg har uansett, får ønske meg nytt til jul så det blir litt bedre bilder her. :)

 

Prøvde å ta noen bilder mens jeg var der, hallen hadde godt med lys, men kameraet legger på en gul effekt på bildet, så det skal ikke være enkelt.

128kr1.th.jpg129sl2.th.jpg130ex4.th.jpg131pe8.th.jpg132ia1.th.jpg133ce3.th.jpg134wb6.th.jpg135oh6.th.jpg136yc5.th.jpg137hw1.th.jpg138rl7.th.jpg139ra6.th.jpg140fw9.th.jpg141fg3.th.jpg142nk1.th.jpg143iq0.th.jpg144ts4.th.jpg145nn2.th.jpg

 

Tok også å rensa alle rutene med den dyptgående rensemiddelet på både utsiden og innsiden. Så jeg er litt spent nå fremover om den funka mot dugging ol.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe ja, da blir det showoff på de når jeg skal hjem til jul. :D Ble veldig fonøyd selv.

 

Jeg mangler hovedsaklig en ting for å få trekkene fremme på plass i bilen, nemlig frontsettet. Etter litt purring fikk jeg en liten mail hvor det på slutten stod dette:

BUT WE ARE SHIPPING THIS TO YOU, IN SPITE OF THE PROBLEM BECAUSE WE DON'T WANT TO DELAY THE SHIPMENT FURTHER, WE WILL SHIP THIS TO NORWAY FOR YOU.

Gaaahh, trodde det var sendt allerede, men da ble det sikkert sendt i natt regner jeg med. Var paypal som rota med noe slik at det ble forsinka. Men nå vet jeg iallefall sikkert at det er på vei.

 

Forresten virka det som om anti-dugg greia funka ganske bra. Har enda ikke dugget noe som helst. Så kun en antydning da jeg kjørte fra jobb og det var 4 blå ute og inne i bilen, men det forsvant like fort som det kom så det la seg ikke på ruta. Var nettopp ute å lufta ut det siste av kjølesystemet, så nå er bilen god og varm og det er -3 grader ute, altså en perfekt oppskrift på dugg i morgen tidlig. Blir spennende å se om det dugger da, hvis ikke skal jeg jammen fortsette å bruke denne fremover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da kom endelig frontsettet etter mye om og med og en del venting. Var utrolig deilig å få alt ferdig i dag, begynte å bli rimelig lei av å kjøre rundt med halvmontert interiør.

 

Selve frontsettet ser identisk ut som det forrige, bare at mellomtonene er hakket mindre, og da passet mye bedre i brønnen foran.

37281468or4.th.jpg26271440el1.th.jpg32597020kx9.th.jpg13269519rp3.th.jpg

51669780nj2.th.jpg

 

Diskanten er ikke synlig igjennom gitteret når panelet er montert i døra. Det er kun blitsen som skaper gjenskinnet i diskanten så den synes på bildene, så resultatet ble ikke så ille, ganske anonymt. Ser ikke så godt at det er bytta, kun de festehampene som stikkr ut.

 

29156418dn0.th.jpg61413507wr4.th.jpg66056136fq0.th.jpg28655735ep1.th.jpg10jq2.th.jpg

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jævli rå lyd, ble god forskjell da jeg fikk inn frontsettet også, med kun bakhøyttalere ble det mye bass og lite lydtrykk. Nå er det jevnet ut og det hele er mer harmonisk. Må bare finjustere litt mer på forsterkeren så er jeg i mål. Ingen vibrasjoner eller ulyder fra elementene i verken dørpanelet eller i mellomtoene, så dempemattene gjør nytte for seg. :)

 

Nå gjenstår bare fjernstyrt sentrallås og alarm, kvier meg litt på den da slik elektronikk ikke er min sterkeste side. Men får se om jeg får tid til å se på det nå i juleferien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...