Gå til innhold

Hvorfor er Mac så dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har sammenlignet Windowsbasert datamaskiner med Apple maskiner, det er jo ekstrem prisforskjell, selv om ytelsen ser ut som den er noe lunne lik, hvorfor dette?

Betaler du så jævlig mye for design, eller er det andre grunner til prisforskjellen?

Endret av Arsenal_RULES
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nok litt å gjøre med volum også. PC'er og PC-komponenter produseres i bøtter og spann, og prisen pr enhet går derfor ned.

Mac har et marginalt marked, ikke samme produksjonsvolum og derav høyere produksjonskostnad.

Og selvsalgt teller design og merkenavn inn her..

Skrevet (endret)

personlig betaler jeg gjerne noen tusenlapper ekstra for en maskin og et operativsystem som aldri klikker eller får virus og annen dritt. jeg tror livet mitt er blitt forlenget og blodtrykket gått ned etter at jeg gikk over til mac.

edti: staevfleil

Endret av da_weed
Skrevet (endret)

Tror nok hvis du sammenligner MAC sine laptoper direkte med en laptop fra de store (HP, Lenovo, Dell) så blir prisen nogenlunde lik på maskiner med samme spesifikasjoner. "Problemet" med MAC er at du ikke kan bygge en selv (tenker da spesielt på stasjonær), og dermed blir de dyrere

Et eksempel:

MacBook Pro, 15" skjerm:

2,2 GHz Intel Core 2 Duo

Oppløsning på 1440 x 900 bildepunkter

2 GB hukommelse

120 GB harddisk

8x to-lags SuperDrive-stasjon

NVIDIA GeForce 8600M GT-grafikkort med 128 MB SDRAM

Koster 16990,- direkte fra Apple

HP compaq 6710b, 15.4" skjerm:

2,2 GHz Intel Core 2 Duo

Oppløsning på 1680 x 1050 bildepunkter

1 GB hukommelse

120 GB harddisk

DVD-brenner

Intel® Graphics Media Accelerator X3100

Koster rundt 16500,- hos webshoppene

Endret av Spirograf
Skrevet
personlig betaler jeg gjerne noen tusenlapper ekstra for en maskin og et operativsystem som aldri klikker eller får virus og annen dritt. jeg tror livet mitt er blitt forlenget og blodtrykket gått ned etter at jeg gikk over til mac.

9107105[/snapback]

du overdriver ikke en smule her med alt det der da. mmmm.

har mac selv.

er nok det at all programvare følger med å design av en eller anen grunn som drar prisen opp ellers er det flere komponenter i en mac som er helt likt som i en pc.

har brukt flere komponenter fra pc i mac.

Skrevet

MAC er eigentleg ikkje så dyrt iforhold til kva som ligger i maskina. I tillegg viss du konfigurerer ein dell med same vektmål og konfig så er det meir tilfeldig kven av dei som er dyrast og forskjellen vil nok ligge på +\-200kr

Det Apple eigentleg gjer er å drite i dei som skal ha ei billig maskin. Kvifor er eg meir usikker på men eg trur det går ein del på kva MAC-kjøpere forventer av kvalitet/spec og blir markedet oversvømt med billige Mac-maskiner så forsvinn noko av "magien" rundt mac.

Skrevet
Har nok litt å gjøre med volum også. PC'er og PC-komponenter produseres i bøtter og spann, og prisen pr enhet går derfor ned.

Mac har et marginalt marked, ikke samme produksjonsvolum og derav høyere produksjonskostnad.

Og selvsalgt teller design og merkenavn inn her..

9107095[/snapback]

PC-komponenter og mac-komponenter er jo stort sett de samme, tror nepe en mac-modell selger drålig, kontra de mest populære "PC-modellene" av de bærbare. Ellers er jeg enig i at Apples prispolitikk er litt underlig, ikke nødvendigvis at de er så dyre i snitt, men de har en tendens til å ikke sette ned prisene på relativt lang tid, og så smelle til med en stor oppgradering. Slik at modellene er billige når de er nye, og blir en gradvis dårligere deal til neste oppgradering.

AtW

Skrevet

9107105[/snapback]

du overdriver ikke en smule her med alt det der da. mmmm.

har mac selv.

er nok det at all programvare følger med å design av en eller anen grunn som drar prisen opp ellers er det flere komponenter i en mac som er helt likt som i en pc.

har brukt flere komponenter fra pc i mac.

9107158[/snapback]

overdrive? eneste ordet jeg kunne bytta ut måtte vært "aldri", har jo såklart opplevd at ting ikke funker som det skal en skjelden gang, men det er i så liten grad i forhold til alle problemene pc har. ellers enn det ser jeg ingen overdrivelser, konverteringen fra pc til mac var som å sette fra seg en sekk full av bly.

Skrevet

9107105[/snapback]

Typisk mac fanboy uttalse..mac klikker og krasjer som windows men ikke så ofte..

Skrevet

hva får deg til å tro at det er selve PCen som er problemet? jeg er en glad og fornøyd bruker av windows som faktisk er fordnøyd, fordi jeg får det til å fungere....

Skrevet (endret)

9107105[/snapback]

Man trenger ikke betale tusenlapper for et OS som ikke klikker eller får virus. GNU/linux er herlig gratis. :)

Dessuten. Endel vil nok kunne skrive under på at Apple sine OS ikke er så veldig stabile som mange skal ha det til. Har lest mange historier om det motsatte.

I tillegg har jeg aldri vært plaget med OS fra Microsoft. Selv ikke Windows ME. Så det har like mye med personen bak tastaturet som med OS'et.

Det har nok noe med at Apple sitter i en monopolsituasjon når det kommer til salg av Mac. Derfor presses ikke prisene.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Skrevet (endret)

9107105[/snapback]

Typisk mac fanboy uttalse..mac klikker og krasjer som windows men ikke så ofte..

9107234[/snapback]

bwaaagh! prøvde bare å være litt morsom og å uttrykke at min opplevelse med mac er en fryd og forklare hvorfor jeg synes det er greit å betale litt mer for mac, men man skal værra jævli forsikti med hva man sier her, plutseli har man hele posse'en med fakler og høygafler etter seg som roper "fanboy, fanboy, nå skal du lynsjes!" faen

Endret av da_weed
Skrevet
Kvifor er eg meir usikker på men eg trur det går ein del på kva MAC-kjøpere forventer av kvalitet/spec og blir markedet oversvømt med billige Mac-maskiner så forsvinn noko av "magien" rundt mac.

9107182[/snapback]

Magien er vel viljen til å betale ekstra for noe som på sitt beste er på samme nivå som PC. Vi husker vel tilbake da G4 kom og ble slått ned i støvlene av Opetron så det grein etter i Adobe Moviemaker eller noe sånt.....altså hjemmebane. Mulig det er blitt bedre nå som de har fått intel inmat.

Look at me I am so special, I use a Mac.

Magic, my ass is more magic. :tease:

Skrevet

9107105[/snapback]

9107234[/snapback]

bwaaagh! prøvde bare å være litt morsom og å uttrykke at min opplevelse med mac er en fryd og forklare hvorfor jeg synes det er greit å betale litt mer for mac, men man skal værra jævli forsikti med hva man sier her, plutseli har man hele posse'en med fakler og høygafler etter seg som roper "fanboy, fanboy, nå skal du lynsjes!" faen

9107283[/snapback]

helt enig er ikke noe vits med lynsje stemning bare forde man sier noe posetift

Skrevet

9107105[/snapback]

9107234[/snapback]

Brukte bare Mac på en jobb jeg hadde en gang, og OS X krasjet oftere enn Windows XP gjorde. Har selv aldri hatt problemer med virus el.

Skrevet

mac har begynt å bruke mer og mer PC komponenter ja, det er riktig :) Men før kjørte dem konsekvent med egen prosessor f.eks. Denne blir da dyrere å produsere på grunn av at det lages mange færre enn PC-prosessorer. Jo større produksjon, jo mindre kostpris pr enhet.

Skrevet

Når skal folk lære seg:

MAC = hardwareadressen på et nettverkskort

Mac = en produktlinje fra Apple

Store bokstaver brukes om forkortelser. Apple sin Mac er ikke en forkortelse på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...