Gå til innhold

TEST: ATI Radeon HD 2600 XT og HD 2400 XT


Anbefalte innlegg

Det var igrunn bilde OG lyd jeg lurte på. Men man får altså kun lyd over HDMI på en av portene?

Ja, det HD2600XT kortet jeg har testet kan man bare sende ut HDMI med lyd på en port (følger også bare med en adapter)... Trenger man egentlif to?

9094432[/snapback]

 

Vurderer HD 2400XT til et mediacenter som skal kobles til to LCD-skjermer med HDMI. Hadde blitt behagelig få kabler hvis jeg kunne kjørt lyd og bilde over to HDMI-kabler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer veldig på om kortet klarer å kjøre full ukomprimert lyd over HDMI eller om man bare får komprimert lyd (DD5.1 plus etc). Dette ved avspilling av blu-ray/HD-DVD altså. Noen som har prøvd?

9094322[/snapback]

Hva tenker du på da?

 

De har bare HDMI versjon 1.2, så de støtter ikke Dolby TrueHD og DTS-HD Audio nei...

 

Det var igrunn bilde OG lyd jeg lurte på. Men man får altså kun lyd over HDMI på en av portene?

Ja, det HD2600XT kortet jeg har testet kan man bare sende ut HDMI med lyd på en port (følger også bare med en adapter)... Trenger man egentlif to?

9094432[/snapback]

Jeg tenker på ukomprimert PCM-lyd. Altså lydsporene på blu-ray og HD-DVD platene som kjører på opptil 6-7MBit/s. Dette lydsporet er på de fleste filmene og er helt ukomprimert PCM-lyd (lossless). De tar vanvittig stor plass, men lyden blir jo fantastisk bra. HDMI-standarden har støttet dette siden versjon 1.0. TrueHD og DTS-HD er komprimerte lossless formater. Disse støtter ikke forsterkeren min, så de gir jeg faen i :-)

 

Poenget er at jeg har lyst til å få den ukomprimerte lyden ut til forsterkeren min via HDMI helst. Da jeg seriøst ikke gidder å sette opp 3 minijack til RCA-kabler opp mot forsterkeren min for å få slik lyd. Og nei, optisk eller koaksial SPDIF går heller ikke, da den standarden ikke har nok båndbredde til å takle ukomprimert PCM i 6 kanaler.

 

Så, noen som vet om det faktisk går? Som har prøvd selv altså.

Lenke til kommentar
Jeg lurer veldig på om kortet klarer å kjøre full ukomprimert lyd over HDMI eller om man bare får komprimert lyd (DD5.1 plus etc). Dette ved avspilling av blu-ray/HD-DVD altså. Noen som har prøvd?

9094322[/snapback]

5.1 sound

Even though it’s just a pass-through implementation – thus not a dedicated decoder since the CPU does all the work:

The HDMI solution is a novel one, the board working with an active DVI-to-HDMI adapter to transmit audio out over the spare pins in a dual-link DVI port (the current revision of HDMI that R600 supports -- 1.2 -- is analogous to single-link DVI), audio provided by an on-chip HD Audio controller. Yes, the new Radeon's are also rudimentary HD Audio controllers, too, and all audio processing for that controller is currently done on the CPU. That makes it no less a solution to provide protected path audio out via encrypted HDMI, though, using one of the DVI ports on the board.

It supports up to 16-bits / 48kHz PCM (2.0) and regular Dolby Digital and DTS (5.1).

Lenke til kommentar
Viser til denne linken, da jeg har bestillt kortet selv for å kjøre en tilsvarende løsning.

 

http://www.idg.no/tester/tester_maskinvare...rticle54653.ece

 

Kortene har innebygd lyd dekoter som sender lyd direkte i HDMI. Men bekreftelsen kan du ikke få av meg før jeg får kortet,

9137879[/snapback]

 

HD 2900XT ligger ikke forran HD 2400 og HD 2600 i "utviklingen" annet enn i ren og skjær spill-ytelse.

 

Radeon HD 2400 og HD 2600 er begge produsert med 65 nm-produksjonsteknologi, mot 80 nm på Radeon HD 2900 XT. Dette innebærer lavere effektforbruk og mindre varmeutvikling, noe som igjen fører til at man gjerne slipper ekstra tilføring av strøm samt mulighet vifteløse versjoner.

 

Full UVD-støtte

I motsetning til Radeon HD 2900 har Radeon 2400 og HD 2600 støtte for alle fire stegene i Universal Video Decoder (UVD). Dermed kan de spille av HD-materiale med lavere prosessorforbruk enn grafikkprosessorer som ikke har slik støtte. Det betyr igjen at man klarer seg med en svakere, og dermed mindre varm og mer støysvak prosessorer for å se film på PC-en.

 

Hadde heller kjøpt HD2400/HD2600 dersom det er videoavspilling som er viktigst...

 

DrE

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt kortet siden lørdag. Det fungerer helt fint til avspilling av BluRay og HDDVD-filmer med nyeste PowerDVD, men hverken FFDShow eller CoreAVC klarer å dra nytte av kortet ved avspilling av mkv-filer med x264-innhold. Hvis man bruker decoderen fra Cyberlinks PowerDVD så spilles det av via GPU, men etter fem sekunders avspilling begynner avspillingen å lugge merkbart, selv om CPU-bruken ligger rundt 5-10%. Dette problemet oppstår så vidt jeg har skjønt uansett hvilket grafikkort man bruker (ATI/NVidia), og ser ut til å være et problem med kombinasjonen Cyberlink-kodeket og mkv/x264.

 

Man får bare håpe at det kommer flere codecs som forstår seg på MPEG-4-teknologien på HD-serien til ATI. I mellomtiden får jeg spilt av 720p med CoreAVC, mens 1080p er utenfor rekkevidde enn så lenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjøpte Sapphire Radeon HD 2400 Pro 256 MB til min media pc.

Ved avspilling av 1080p blue-ray via powerdvd så ligger cpu på 30-40% last.

Dette er med en c2d e6300 cpu.

 

Eneste minuset jeg har med dette vifteløse kortet er at de blir veldig varmt ved HD avspilling.

Faktisk så varmt at jeg vurderer vifte som suger inn luft på det, men mister jo noe av vitsen da:(

 

Digitize: Som jeg husker så følger det vista driver med kortet;)

 

Fin test som viser at med HD2400 og HD2600 trenger du kun en AMD 2800+ for og spille av 1080p :D

Er jo ganske rått:)

Link: http://www.hardspell.com/english/doc/showc...=622&pageid=650

9091676[/snapback]

Ah, det glemte man å spesifisere, ja. Jeg har et Sapphire Radeon HD 2400 XT. I.e. dette: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336746

9215011[/snapback]

 

Fikk dere med DVI-HDMI adapteren, og får dere lyd ut HDMI?

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Så hvilken du hadde, og det skal følge med adapter til den ja. Det som er kjipt er kjernehastigheten på XT-produktene er så høy (mer varme), men hverken 2400 eller 2600 pro leveres med adapter (og er samtidig passive).

 

Det ligger en manual på Sapphire sine sider der det står hvordan man aktiverer lyd over HDMI.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...