Gå til innhold

TEST: ATI Radeon HD 2600 XT og HD 2400 XT


Anbefalte innlegg

Nei men du kan kjøpe en overgang fra dvi til HDMI så kan du bruke HDMI kabel, og få lyd og bilde via den..

9389822[/snapback]

Det har jeg forstått :) Men når disse kortene mer eller mindre er beregnet på en HTPC eller lignende så kunne ihvertfall den ene porten vært en ren HDMI port.

 

Uansett.. en overgang er mulig. Men hvordan ser denne overgangen ut? Er det en ledning eller er det en kort kontakt? Grunnen til at jeg lurer er på grunn av at om det er en kontakt så blir HTPC'en adskillig dypere en den trenger å være. Det er begrensa hvor dyp en TV benk er. Ofte ikke mer enn 40-45 cm. Og HTPC kabinettene er ofte dypere enn 42 cm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr. dags dato er jeg ikke avhengig av det nei, siden jeg ikke har en forsterker med HDMI inngang. Men jeg må si jeg er svært sugen på å kjøpe ny forsterker og da blir det litt dumt å kjøpe dettet kortet.

 

Etter det jeg har forstått så tar det nok ikke så lang tid før skjermkort dukker opp med HDMI kontakt og allerede i dag får man hovedkort med HDMI kontakt. Jeg får vente i spenning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei! Jeg har problemer med å spille av mp4/h264 1080p filer med acer Travelmate med følgene specs:

 

CPU: AMD Turion64 TL-58 (1,9GHz)

GPU: ATI HD 2400 XT

Media player: VLC meida player

Skjerm: 1440x900 lcd

 

Og det som er veldig rart er at cpu belastning ligger mellom 40% og 60% men likevel "stopper" bildet under visse sekvenser! Avspilling av h.264 720p og VM HD 1080p går glatt som bare det med minimal cpu belastning!

 

Noen som har forslag til hva som kan være feilen her....

 

Legger ved en skjermdump av en av filene som jeg prøver å spille av med cpu blatsningsgraf. (Pirates of the carribien - black pearl Trailer) traileren kan bli funnet her

post-86748-1192287361_thumb.jpg

Endret av m3
Lenke til kommentar

Kan noen svare på om det vil være noe merkbart forskjell på ytelse på 2400 pro og 2600 xt under vanlig HTPC bruk? Jeg bruker maskinen kun til media, så spillytelse har ikke noe å si i hele tatt...

 

Har valget mellom disse 2:

 

Sapphire Radeon HD 2400 PRO

GIGABYTE Radeon HD 2600 XT

 

Begge er vifteløst...

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har problemer med å spille av mp4/h264 1080p filer med acer Travelmate med følgene specs:

 

CPU: AMD Turion64 TL-58 (1,9GHz)

GPU: ATI HD 2400 XT

Media player: VLC meida player

Skjerm: 1440x900 lcd

 

Og det som er veldig rart er at cpu belastning ligger mellom 40% og 60% men likevel "stopper" bildet under visse sekvenser! Avspilling av h.264 720p og VM HD 1080p går glatt som bare det med minimal cpu belastning!

 

Noen som har forslag til hva som kan være feilen her....

 

Legger ved en skjermdump av en av filene som jeg prøver å spille av med cpu blatsningsgraf. (Pirates of the carribien - black pearl Trailer) traileren kan bli funnet her

 

Jeg fant løsningen til slutt det var å installere ffdshow codec pakken og haali media splitter

Endret av m3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har for tiden et 6600GT i maskina mi (AGP) og funderer på å oppgradere til 2600XT. Spørsmålet er det hvordan ytelsen er i forhold til et 7800GS, som er det beste kortet nvidia kan tilby folk som fortsatt lever i steinalderen. Bruker PC-en til å både spille og se på HD-filmer. Klarer å kjøre 1080p VC1 med oppsettet jeg har nå så det jeg ser mest etter nå er et kort som kan øke ytselsen i spill.

Eneste nedturen med 2600XT er vel at de ikke har drivere til linux, ennå.

Lenke til kommentar
... Eneste nedturen med 2600XT er vel at de ikke har drivere til linux, ennå

Hmmm.. men de har jo drivere til Linux jo, riktignok har ikke distroene fått med seg dette ennå. Du finner drivere på ati.amd.com, men den aller nyeste finner du lenket fra denne hw-artikkelen:

http://www.hardware.no/nyheter/linux/oppda...for_linux/44608

 

Kjører selv hd2400xt med aiglx på Ubuntu, så har ikke testet 2600. Men burde gå greit.

Lenke til kommentar
Kjører selv hd2400xt med aiglx på Ubuntu, så har ikke testet 2600. Men burde gå greit.

 

Ubuntu ja... Hadde vært kjempe om noen gadd ta seg bryet med å lage en howto på hvordan man "slipstreamer" den aktuelle linux-driveren inn i LinuxMCE dvd-releasen! (hvis det går ann. Jeg er grønn mht linux)

 

Spesielt siden HD2x00 kortene er superpopulære i htpcene for tida.

 

(hadde jeg fått viljen min hadde det også blitt lagt inn drivere for ESI Juli@ lydkortet mitt, så hadde jeg vært LinuxMCE whore anytime)

 

DrE

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som kan bekrefte at det ikke er noen vits i å kjøpe et skjemkort for å se HD-video (x264 etc) hvis HKet har innebygd HDMI-utgang, bare så lenge CPUen er rask nok?*

 

Valget er mellom HK med innebygd HDMI eller HK+Radeon HD 2xxx kort.

 

Pengene man sparer på skjermkort kan brukes på raskere CPU da.

 

(*Leste dette på http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=943219).

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...